דפים

יום רביעי, 15 בינואר 2020

"היום בתניא" יום ד' יח טבת

"היום בתניא" יום ד'  יח טבת
(תחילת פרק יג)
"בינונים זה וזה שופטן":
בתחילת התניא, הובאה הגמרא האומרת ש"בינונים זה וזה (היצר הטוב והיצר הרע) שופטן".
וכעת, לאחר שהכרנו את מדרגת ה"בינוני" ב"אמיתת שם התואר" (שהוא "לא עבר עבירה מימיו ולא יעבור לעולם"). מבהיר רבנו,  מה בעצם עושים היצרים (כולל היצר הרע) אצל הבינוני.
...
עיקר ענינו של השופט:
נקדים שיש הסוברים, שהיצרים השופטים מושלים באדם ופועלים בו שיעשה את רצונם (ולשיטתם, הבינוני במאמר חז"ל זה הוא אדם שעושה בפועל ובצורה שוה, גם את רצון הנפש האלוקית וגם את רצון הנפש הבהמית).
אולם אדמו"ר הזקן חולק עליהם, וכהדגשתו בתניא, שעיקר ענינו של השופט באה לידי ביטוי רק בהבעת הדעה שלו (וכמקובל בבית דין רבני שצריך להיות בו הרכב של שלשה שופטים: ששנים מהם חיבים תחילה להביע את דעתם באופן כזה, שגם אם דעתם שונה יכול כל אחד לשכנע את חברו ובצדקתו. והיה אם כל אחד נשאר תקיף בדעתו, בא השופט השלישי ומכריע ביניהם, וההלכה תהיה כהכרעתו).
וכדוגמת ענינו של השופט באופן כללי, רואה אדמור הזקן, את ענינם וכחם של היצרים שהם מתפקדים כ"שופטים" - כשלדעתו, היצרים לא באו ל"בינוני" אלא ליעץ לו מה לעשות (ואין זה בכחו של אחד מהם להכריח את האדם שיתפקד כדעתם).
...
"וההלכה כדברי המכריע":
כך זה בין השופטים בבית הדין, וכך הוא בויכוח שבין שני השופטים שבאדם.
כאשר למעשה, המכריע בין שתי העצות של היצרים הוא האדם עצמו.
וכאמור בפרק הקודם,  הבינוני שנשאר בו אחר התפילה "רושם" מהאהבה כרשפי אש - "רושם" זה מסיע לו להתנהג כראוי, וכמקובל בבני אדם ש"המוח שליט על הלב".
וכאן מוסיף התניא, שגם מי שלא נשאר  בו הרושם הטוב מהתפילה, הנה אם הוא רק רוצה להתנהג כראוי ולא לקבל את עצת היצר, הקב"ה יבוא לעזרתו - וכפי שהדבר בא לידי ביטוי, בהארה מיוחדת "שמאיר אור ה' על נפש האלוקית, להיות לה יתרון ושליטה על סכלות הכסיל ויצר הרע, כיתרון האור מן החושך".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, המשך להעביר את פינת "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
*בברכה ובהצלחה!
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא  "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.