דפים

יום ראשון, 24 בנובמבר 2019

"היום בתניא" יום א' כו חשון:

"היום בתניא" יום א' כו חשון:
קונטרס אחרון (פרק א)
הקורא את סיפורי המעשיות שבתורה:
בתחילת הפרק מציג אדמו"ר הזקן את השאלה: כיצד זה שעם קריאת סיפורי המעשיות שבתורה נעשה האדם "מקושר בחכמה עילאה" (חכמתו העליונה של הקב"ה, כפי שהיא מתגלית בעולם האצילות)?
והוא מבהיר: שהדבר יובן, על פי מה שכתוב ב"ספר הכוונות" (מכתבי האריז"ל), ש"כמו שהאדם עוסק למטה, כך דיוקן האדם העליון למעלה".
...
המאפין את סיפורי התורה:
נקדים, כי סיפורי התורה, בנוסף לכך שהם מתארים עובדות ומאורעות שנעשו בפועל בעולמנו. גנוזים בהם גם סודות התורה, שהם למעלה מהשגה והבנה לגמרי.
נזכיר את המבואר בתחילת התניא, שכל נושא הלכתי שהאדם לומדו בעיון והוא מבינו היטב בשכלו, מתקשרת חכמתו עם חכמת ה' ב"יחוד נפלא שאין כמוהו".
אולם, בנוגע לקורא את סיפורי התורה, צריך להבין: נכון שרמוזים בהם ענינים רוחניים נעלים. אבל הקורא הרי מודע רק לפרטי הסיפור כפי שהוא מופיע כפשוטו. ואיך איפוא הוא יכול להיות מקושר עם קריאת הסיפורים  לחכמה שאינו משיגה?
...
"דיוקן האדם העליון":
על פי המובא בקבלה, תואר  זה מתיחס לשורש הנשמה, כפי שהיא מושרשת בספירות העליונות שבאצילות.
והנה, ב"ספר הכוונות" לאריז"ל מובא, שעל האדם להשתדל לכוין בלימוד התורה, לחבר את נשמתו שבגוף עם שרשה "דיוקן האדם העליון".
והנה, היות ש"דיוקן" הנשמה קולט את "החכמה העילאה"  הרמוזה בסיפורי התורה. מובן, שכל המקשר את נשמתו שבגוף לשרשה, זוכה להיות מקושר עם החכמה העילאה, גם בלימוד סיפורי המעשיות שבתורה (שהחכמה העליונה גנוזה ונעלמת מאיתנו בתוכה).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך.
*לידיעתך, ב"קונטרס אחרון" שבתניא מתבארים עניני קבלה עמוקים. ובמסגרת ההבעה ב"היום בתניא", נסתפק בהבהרת רעיון אחד בלבד מהשיעור היומי. הסבר רחב ומפורט לפרק, ניתן למצוא בבאור התניא שלי "משכיל לאיתן".
בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.