דפים

יום ראשון, 29 בספטמבר 2019

"היום בתניא" יום ב' א תשרי:

"היום בתניא"  יום ב' א תשרי:
אגרת כ':
אגרת זו כתבה אדמו"ר הזקן מספר ימים לפני הסתלקותו, בהיותו בכפר פייענא. ובשילובה בתניא, היא (כנראה היחידה ש) נלקחה מכתב היד המקורי של האגרת.
לאורך הפרק מתבארים בשלבים, המשמעות של "איהו וגרמוהי חד" ואופן התהוות ה"יש הנברא" והדברים הגשמיים.
ולסיום, מציג רבנו את מסקנתו, שהסבר זה יש בו כדי להבהיר את גודל מעלת המצוות המעשיות - מעלה מיוחדת שלא הכרנוה עד כה.
...
הבורא והספירות:
נזכיר, שאת הספירות העליונות (המשולבים מאורות וכלים) האציל הבורא מאורו יתברך, כדי לברוא בהם ועל ידם את העולם.
והנה, את האגרת פותח רבנו בהבאת הנאמר בזהר "שאיהו וחיוהי חד ואיהו וגרמוהי חד בהון" (שה"אין סוף" עם האורות שבספירות  וה"אין סוף" עם הכלים שבספירות, הם אחד) - שכן, כולם, גם האורות וגם הכלים שבספירות הן בגדר של "אלוקות".
ורבנו מוסיף ומדגיש, כי מעלה זו נאמרה רק על הספירות כפי שהם באצילות, ולא על הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה".
...
ה"אין סוף" והכלים שבאצילות:
את הנאמר ש"איהו" (ה"אין סוף") ו"הכלים" "הם אחד" אין לפרש כפשוטו ששניהם אותו דבר ממש, "שהרי הכלים הם בבחינת גבול ותכלית".
אלא כונת הזהר היא, שהכלים שבאצילות הם כמו ה"אין סוף", ומתאחדים כאחד עם ה"אין סוף", כדי לפעול ולברוא עולם שהוא "יש מאין" - שאינו כבחינה המתהוה מ"השתלשלות עילה ועלול לבד" (שיש לראותה כהתהוות של "יש מיש").
...
"ומה שכתב הרמ"ק":
רבנו מוסיף ומבהיר, כי הנאמר ש"הכלים הם אלוקות לברוא יש מאין  כמו האין סוף, ולא בבחינת השתלשלות עילה ועלול לבד". נכון אף לדעת הרמ"ק (המקובל  רבי משה קורדובירו, שהיה בתקופת האריז"ל בצפת), שהרבה לדבר אודות ההשתלשלות בדרך עילה ועלול.
שכן, ה"עילה ועלול" שהרמ"ק מדבר אודותם, הוא רק בנוגע לאופן הירידה מספירה לספירה. אבל לא על המעבר מעולם האצילות לעולם הבריאה שבעקבותיו מתהוה ה"יש מאין" והדברים הגשמיים (התהוות הנעשית בשילוב של "איהו  וגרמוהי", האין סוף והכלים, כמבואר בהרחבה להלן בהמשך האגרת).
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה  את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
שנה טובה וחג שמח
הרב יקותיאל גרין
כפר חב"ד ארץ הקדש

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.