דפים

יום ראשון, 29 בספטמבר 2019

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות

אימרה באידיש אומרת 'א מענטש טראכט און גאט לאכט' האדם חושב ומתכנן והקב"ה צוחק', לפני שנה במקום הזה עסקתי בתכניות שלי לשנה הבאה זו שעברה, ידעו שיהיו בחירות, אבל איש לא האמין כי נעבור שלשה מערכות בחירות בשנה אחת, המוניציפלית שהיתה אכזרית וקשה ולדעתי אף גרועה ממערכת הבחירות שהיתה אנטי דת, מפני שכאן היתה מלחמת אחים ממש, ולאחריה 2 מערכות בחירות שהחרדים עברו בהן תקופות קשות במיוחד זו האחרונה שנקלענו אליה בשל מצבו הלא ברור של אביגדור ליברמן שמנהל מערכת פוליטית משלו כאשר מי מנווט אותו. יש לו מטרה לא ברורה עד לרגע זה, אפשר רק לנחש, אם מדובר בלחץ משפטי עיסקה עם הפרקליטות, או סכסוך קשה עם דרעי כפי שהוא מעיד שיש דבר כזה, ואנו הקרבנות שלו

השנה כולה, מתחילתה ועד ללפני פחות משבועיים חיינו בחירות, וגם עתה כאשר התוצאות לא ברורות והחשש מבחירות נוספות מכניסות אותנו לתקפה וזמן שהוא שונה מן הסדר הרגיל ואי אפשר לתכנן. חשבתי כי הנה יהיו לנו ארבע שנים של פעילות אחרת, ואפשר לתכנן עבודה גדולה, אבל מערכות הבחירות שינו את הכל

לכן, אני לא מתחייב על השנה הבאה. יש לי תכניות למכביר כל כך הרבה חומר ופעילות שצריך להוציא אותן אל הפועל אבל הזמן יכתיב אותן, אם נעבור שוב מערכת בחירות הדברים יצטרכו להידחות קצת זמן, ואם נעלה על דרך המלך של קדנציה חדשה, גם אז קשה לדעת מה יהיה מצבנו אבל לפחות נדע היכן אנו חיים ועם מה עלינו להתמודד

בצאת השנה ולקראת השנה החדשה הנני מברך כאן את כלל ישראל בלי יוצא מן הכלל בברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות, ונזכה לגאולה האמיתית והשלימה

חיים שאולזון

נשיאה באחריות - יסוד היסודות של ראש השנה

להתכונן לראש השנה אין זה מן הדברים הקלים במיוחד לרב בית כנסת שבראש השנה באים הרבה מאוד אנשים ומאזינים לדברי הרב, דברים שיכולים לקרב הרבה וחלילה לגרום להיפך אם אינו יודע איך לומר את הדברים, מדובר בנשיאה באחריות גדולה, מפני שבמילה אחת אתה יכול להביא עוד אנשים לבית הכנסת וחלילה שתאמר את אותם דברים אך לא בדרך הנכונה הפסדת אותם

המושג של אחריות הוא דבר שהולך יחד עם ראש השנה, ואעלה כאן נקודות ממה שאני מתכונן לדבר על כך בראש השנה ככל הנראה ביום הראשון מדוע הקב"ה בחר שראש השנה יהיה בראשון לחודש. במשך השנים הסברתי מדוע ראש השנה ב'שביעי באחד לחודש' מה תפקידו של השביעי מדוע דוקא באמצע השנה, ובמשך של עשרים שנה לפחות אמרתי כל פעם משהו אחר והסבר אחר שאפשר לעשות מזה ספר, השנה אני מבקש להתעכב רק על 'באחד לחודש' שעל פי ההגיון אינו מתאים כלל לחג. כאשר קידשו את החודש בראיה עד שידעו מתי ראש חודש לקח זמן. מציאות היא שכל החגים הם בתאריכים שאין בהם בעיה, פסח וסוכות בחמשה עשר, ושבועות הכי קל מפני שסופרים חמישים יום מפסח, ודוקא ראש השנה באחד לחודש

מוצאים אנו דבר מדהים בראש חודש שהקב"ה מבקש שיביאו שעיר עיזים לחטאת, ולא כמו בכל חג שמביאים לעם ישראל, כאן הקב"ה מבקש שזה יהיה לה', דבר תמוה לשם מה הקב"ה זקוק לחטאת, מסבירה הגמרא בחולין שהקב"ה ביזה את הלבנה כשזו התלוננה על שאין שני מלכים מושלים בכתר אחד ואמר לה לכי והתמעטי ומפני שביזה אותה, הקב"ה מבקש שיביאו שעיר עזים לחטאת

בשביל להבין את הדברים צריך קודם להבין מה זה חטאת על מה מביאים אותו. נמצא משהו מדהים, מזיד ושוגג מביאים חטאת והשאלה איך אפשר להשוות, וההסבר הוא, שבחטאת יש שני חלקים, אשמה, ואחריות. המזיד מביא את החטאת על האשמה והאחריות ואילו השוגג מביא רק על האחריות, ומדוע, מפני שמאחריות אף אחד לא יכול לברוח, אין דבר כזה, אדם חייב לדעת כי בכל מצב גם כאשר הוא חושב שהוא צודק הוא נושא באחריות למעשיו

לא האריך כאן בדוגמאות, אבל ניקח את אדם הראשון, שם הפלא הגדול שכלל לא ניתנה לו אפשרות של תשובה, והסיבה, מפני שהוא זרק את הדבר על חוה, ואותו דבר קרה לחוה היא זרקה את זה על הנחש כאן הם איבדו את היכולת לשוב בתשובה. מי שאינו לוקח אחריות על מעשיו מפסיד ונענש. ולעומת זאת נראה כיצד מי שהודו במעשיהם ונטלו את מלוא האחריות דוגמת יהודה שאמר צדקה ממני הוא זכה והיה המלך, כוחו היה בדבר אחד, הוא לקח על עצמו אחריות מלאה

זה מה שהקב"ה מלמד אותנו בראש חודש, כי מאחריות אף אחד לא יכול לברוח אפילו לא הקב"ה בכבודו ובעצמו שזכותו המלאה כמלך לעשות מה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה, ובכל זאת הוא רצה שנלמד ונבין כי יסוד היסודות הוא הנטילת אחריות על המעשים

ועם זה אני מגיע לראש השנה ביום שאנו ממליכים עלינו את הקב"ה למלך, הדרך האחת ויחידה שעימה אפשר להתקבל אצל המלך הוא על ידי נשיאה מלאה באחריות לכל מה שעשינו במשך השנה, אנחנו לא באים ואומרים נכון חטאנו אבל זה לא אשמתנו היו לנו סיבות כאלו או אחרים, מי שאומר כך הפסיד, רק מי שלוקח על עצמו אחריות מלאה הוא זה שיזכה לשנה טובה, מפני שהוא נושא באחריות למעשיו

ובכל זאת, זה אפשר בכל ימות השנה, אז מדוע דוקא ב'אחד לחודש' מפני שזה היום שהקב"ה מבקש חטאת על נשיאה באחריות אין יום מתאים יותר שהקב"ה יבין את כל אחד מאיתנו ויקבל אותנו כאשר אנו נוטלים אחריות למעשינו

בראש השנה וביום הכיפורים אנחנו מדברים בשפה אחת של נשיאה באחריות מלאה על מעשינו וככה אנחנו ניגשים לתקיעת שופר, ובזכותה נזכה לשנה טובה ומתוקה

חיים שאולזון

תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה

עברנו שנה קשה, כזו אשר היתה בה כל כך הרבה שנאה, ולאו דוקא בין חילונים לחרדים שזה נושא בפני עצמו, אלא בין חרדים לחרדים, הבחירות המוניציפליות הוכיחו כמה שנאה יש בליטאי נגד החסיד עד כדי שיכלו להכריז על החסידים כי הם משנאי ה' בלי שמץ של בושה. ובואו וראו, איך שהאינטרס התהפך במאה ושמונים מעלות 'שכחו' מה'משנאי ה'' והפכו להיות 'חברים' למען ההצלחה בבחירות הראשונות ומאוחר יותר השניות, ועתה ניצבים אנו בפני פרשת דרכים עתידית. אם יהיה לחרדים טוב יישבו בכורסאות מרופדות, מה שמובטח, המשך ליבוי השנאה הקשה והמלחמות הפנימיות, רק אם ירבו עלינו צרות נהיה רחוקים משלטון, המצב ייאלץ אותנו לחיות יחד ולהוריד את רמת השנאה

יתכן מאוד שכל מה שקורה לנו עתה זה בגלל מה שעברנו, הקב"ה מבקש להחזיר אותנו למקומנו שנחיה יחד וזה יכול להיות רק כאשר אנחנו מוכים מכה אחר מכה. אפשר להצליח בבחירות ולהפסיד הכל. מציאות היא, שבכל עת שהצלחנו בבחירות הפסדנו את השלטון, ובמצב הנוכחי איבדנו מנדט בכנסת אולי בזכות זה נתברג באיזשהו דרך בשלטון העתידי, אבל גם כאן תפרוץ מלחמה על הרוטציה, פרט אם יפעילו את החוק הנורווגי שגם זה לא מבטיח טובות מפני שיהדות התורה מורכבת ממפלגות אחרות בעלי אינטרסים אחרים ולעיתים מנוגדים

מציאות היא, שרק אחוז החסימה מכריח אותנו לשבת יחד במפלגה אחת, בלעדיה כל הסיפור היה אחר, ויתכן כי מה שראינו בבחירות המוניציפליות היינו רואים בבחירות לכנסת, היהדות החרדית מקוללת בקללה נוראית, כולם רבים עם כולם, הפכנו לסיעות ותת סיעות קבוצות על גבי קבוצות שלכל אחת אינטרס אחר, אפילו הליטאים כליטאים מחולקים ומפורדים בין כל כך הרבה חלקים. בעבר הם לעגו לחסידים שלהם יש סיעות ואילו אצלם מאוחדים, היום הכל יודעים את האמת כי המצב אצלם גרוע פי כמה. יש להם את המחבלים ואת השונאים, המחבלים התפלגו בין אנשי פרידמן לאנשי דויטש, וגם השונאים לא שלמים, אנשי קנייבסקי ואנשי איידלשטיין לא אוהבים זה את זה, ובעתיד אנו צפויים לפילוגים נוספים

זה טבעם של החרדים, מתפלגים בכל הזדמנות והשאלה היא, האם זו פני היהדות החרדית או שמא זו קללת היהדות החרדית. איני יודע אם לברך על מה שאנו עוברים עתה מפני שאיני יודע איך הדברים יסתיימו, אבל מה שבטוח, שכל עוד נחשוש ממפלה עתידית אנו חייבים להיות מאוחדים, אם כי גם כאן לא נופתע אם נשמע קולות אחרים מפני שהאינטרסים יהיו אחרים

האחדות היא ברכה, אבל בינתיים אנו זוכים לה רק כשאנחנו מוכים במצב של אין ברירה, ברגע שמסוגלים ויכולים להתפצל, אז למדנו מהבחירות המוניציפליות, שהם העדיפו פילוג על פני כל הסכם גם המוותר ביותר, הקללה הזו רובצת על כולנו, ורק צרות לחרדים יחזיר אותנו לאחדות מלאה, אנחנו לא מבינים שפה אחרת

חיים שאולזון

להיערך לבחירות בסיבוב שלישי

הם עדיין חולמים על פילוג בליכוד, וגם אם לא יצליחו הם מאמינים כי החרדים יתנתקו מהבלוק של נתניהו, ואז יקימו קואליציה של 60 בסיוע הערבים, קשה להאמין שדבר כזה יקרה, מפני שאז יכולה יהדות התורה וש"ס לשכוח מקולות הציבור החרדי, רוב רובו יאמר להם שלום, גם אם יש מבין החכי"ם החרדים שהיו רוצים קואליציה כזו, זה יבא במחיר של שבירת המפלגות הללו ועתידם

אם ליברמן אכן יעמוד במילתו וימשיך להחרים את הערבים את המחנה הדמוקרטי את החרדים ואת ה'משיחיים' כלשונו כשהכוונה ל'ימינה' אז לא נותר אלא בחירות, קשה להאמין שימצא מי מן החכי"ם שיכול ומסוגל להביא 61 חתימות להרכבת ממשלה, אם היה דבר כזה, כבר היינו שומעים על כך

ההגיון אומר כי ממה שיש לנו, הולכים לבחירות פרט אם יקרה איזה נס באמצע וימצא מי שישנה עמדתו, אם נחיה על פי הקיים אז זה מה שקורה, ועלינו להיערך לסיבוב שלישי של בחירות

יש רעיון של בחירות רק לראשי ממשלה, ואז הסיפור אחר, אבל כל עוד שלא מסכימים לבחירות כאלו, פירושו שהולכים לבחירות כלליות חוזרות, ואין כל בטחון שנצליח לחזור על ההצלחה הגדולה, ואולי בזכות זה תקום ממשלה שהחרדים יהיו חלק ממנה וכך נציל את העולם החרדי מנפילה בידי אוייב קשה שמבקש להכחידו

התקוה גדולה כי הסיבוב הבא לא יהיה על שנאה לדת ולחרדים כפי שזה היה בבחירות האחרונות, אבל קשה להאמין שלאחר שהמפלגות החילוניות למדו כי שנאה לחרדים מביא קולות, שיוותרו על זה בסיבוב הבא, ואם ימשיכו לפתח שנאה לחרדים, יהיה קשה לחיות במדינה הזו

ימים לא קלים באים עלינו, ונקוה כי נזכה בימי הדין לרחמים מרובים

חיים שאולזון

מהרסייך ומחריביך ממך ייצאו - מצביעי 'עוצמה' גרמו לחורבן הגדול

אנו בסיום השנה, זה הזמן לחשבון נפש, אנו עוברים תקופה קשה, ומי שילמד את תוצאות הבחירות אין עוד מינימום של ספק כי אם 83 אלף קולות היו מתפזרים בין מפלגות הימין היינו מכניסים עוד ארבעה מנדטים לפחות שהיה מציל את המצב בצורה רצינית. גם אם היו חסרים 2 מנדטים ל-61, אבל הגוש הימני היה חזק בכמה מנדטים מעל השמאל לפחות

ליהדות התורה היו חסרים רק 68 קולות לקבלת המנדט השמיני, הליכוד עם עוד שלשת אלפים קולות היתה מקבלת את ה-32 מבלי שיהדות התורה היתה מפסידה מנדט זה היה בא על חשבון מפלגת שמאל, רק עוד תוספת קטנה של כמה אלפי קולות ל'ימינה' היא היתה מכניסה את השמיני, ואם עשרות האלפים הנותרים היו מצביעים למי ממפלגות הימין זה היה מכניס עוד מנדט או שניים לפחות, יכולנו עם הקולות האלו להכניס עוד ארבעה מנדטים לפחות

ישאלו בודאי הלא גם כך אין 61, נכון, אבל השיח היה אחר, 'כחול לבן' מתנשאים שכאילו הם ניצחו בכך שיש להם יותר מן הליכוד הגוש שלהם גדול יותר, כאשר מעשית אם 'עוצמה' לא היתה מתמודדת והקולות האלו היו מתפזרים במפלגות הימין הכל היה משתנה ומן הקצה אל הקצה

נקוה שהם לא יצליחו להקים ממשלה, ונלך בחזרה לבחירות. גם אם הציבור לא אוהב זאת, מפני שהאפשרות היחידה לממשלה היא על ידי זריקת החרדים החוצה. גם ליברמן וגם לפיד הטילו וטו על החרדים, ומאחורי הקלעים מבשלים בישולים שלא יהיו טובים לחרדים. בחירות אולי ישנו את המצב

ובינתיים כל מי שהצביעו ל'עוצמה' בבחירות האחרונות הם בבחינת מהרסייך ומחריבייך הם האחראים למצב שנוצר ואשמים בסכנה הגדולה שאנחנו נתונים בה

חיים שאולזון 

מי שהצביע ש"ס לא צריך שופר וראש השנה חכם שלום ודרעי כבר כתבו וחתמו אותו

זה נשמע כבדיחה אבל ישנם יהודים שתפסו ברצינות שאם הם מצביעים ש"ס אז זה יום הדין שלהם ונכתבו ונחתמו לחיים טובים ומאושרים, על פי ההבטחה הזו בשנה הקרובה כל מי שהצביע ש"ס יראה רק טוב חלילה לא יקרה שום אסון ושום צרה לאף אחד מהם מפני שכך הבטיח להם אריה דרעי

אני כותב זאת עתה בערב ראש השנה, מפני שאנו מזלזלים ביום הדין, להפוך את הבחירות ליום הדין זה פשע. הנה ראינו כי למרות שכל כך הרבה הצביעו לחרדים אוי להצלחות כאלו, בש"ס היו מאחלים לעצמם הרבה פחות קולות אבל ממשלה יציבה וחזקה מאשר הרבה קולות ולהקלע למצב שאין הרבה ערך למספרים האלו

אחד הדברים החמורים בבחירות, שאנו עושים זול מדברים שהם בעלי ערך כל כך גבוהים, ראש השנה בעיני היהודי הוא היום הגדול והחשוב בחייו, ולומר ליהודי אם הצבעת ש"ס אז זהו, יום הדין שלך מסודר, ויש מי שמפרשים שאינו צריך עוד את ראש השנה הדין שלו כבר נכתב ונחתם

זה מזכיר לי סיפור בסאטמאר, שם לצערנו חדרה הצרה הצרורה שגברים הופכים לנשים ונשים לגברים, ואחת כזו סאטמארית שהפכה לגבר החלה לעבוד חזק נגד הציונות נגד ישראל ונגד כל מי שהיא/הוא היום יכול/ה

כאשר שאלו אותו/אותה מה לך עם הדברים האלו הלא פרשת מהדת כליל, אז את זה היא/הוא אמר/ה לנו, כי ר' יואל מסאטמאר הבטיח כי כל מי שיהיה עסוק במלחמה נגד הציונות הוא פטור מכל המצוות, אז היא/הוא מקיים/ת זאת וככה יוצא/ת ידי חובת הכל

חיים שאולזון

מי יציל את ישראל מבחירות נוספות

מאת יואב יצחק

הבחירות לכנסת (מועד ב') שהתקיימו ביום 17.09.19 לא הביאו להכרעה חותכת. בנימין נתניהו מזה, ובנימין גנץ מזה, אינם יכולים להקים ממשלה חדשה בלא שיתוף פעולה ביניהם ו/או בלא התפרקות גוש הימין ו/או רשימת כחול לבן. הסיכוי שישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן ו/או העבודה בראשות עמיר פרץ יצטרפו לממשלה בראשות נתניהו נראה עתה קלוש ביותר.
בנסיבות אלה, עלול הציבור בישראל להיגרר, בעל כורחו, לבחירות מועד ג' שיתקיימו בפברואר-מרס 2020. מצב בעייתי, לכל הדעות, המסכל כבר עכשיו מהלכים דחופים אותם צריכה ישראל לבצע בהקדם - בתחום הצבאי, המדיני והכלכלי. מצב זה מסוכן לאזרחי ישראל, במיוחד נוכח ההכרח להמשיך במלחמת מנע צבאית שמנהלים בפועל כוחות הביטחון ממש בימים אלה נגד אירן וגרורותיה, ומחמת הצורך לקבל החלטות להזרמת מיליארדים נוספים למערכת הביטחון. למרבה ההפתעה, אפילו עמיר פרץ, שיודע דבר-או-שניים על הסיכונים בפניהם נתונה ישראל, נמנע מלפעול להצלת המדינה, על-אף ההזדמנות האמיתית שנוצרה עבורו - להצטרף לממשלה בראשות נתניהו ולהשפיע באופן מכריע על מדיניות הממשלה בתקופה הקרובה. אומנם נכון, פרץ הבטיח לא לשבת עם נתניהו בגלל כתב החשדות נגדו, אך נזכור נא: הוא גם הבטיח לבוחריו לעשות ככל-יכולתו למען מדינת ישראל. ובנסיבות שנוצרו, כורח בלא יגונה הוא להציל את מדינת ישראל מבחירות מועד ג'.מצב בעייתי זה נגרם לא במעט נוכח התנהלותו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הפועל כדיקטטור במפלגתו. ליברמן מתנהל כאדם מופקר, חסר עכבות, ונוקט תכסיסי הונאה שונים. בשורה התחתונה: ליברמן מונע זו הפעם השנייה הקמת ממשלה חדשה ומסכן את האינטרסים החשובים ביותר של ישראל. ליברמן מציג דרישות פוליטיות לגיטימיות, כביכול, אך בלתי-עבירות. בפועל נראה כאילו הוא מונע משיקולים זרים.דומה שאת התשובות לאופן התנהלותו של ליברמן - נגד נגד נגד נתניהו באופן קיצוני ובלא הסבר משכנע - יש לחפש היטב בפרקליטות ובאגף החקירות במשטרת ישראל. הפרקליטות ביקשה וקיבלה באחרונה צו איסור פרסום על מסמכים מסוימים שהגישה במסגרת תיק כתב האישום התלוי ועומד נגד אלכס ויז'ניצר, מקורבו ואיש-סודו ליברמן (הערה: עם או בלי קשר - על-פי החשד, בין ויזניצ'ר לבין ילדיו של ליברמן התקיימו יחסים עסקיים באזרבייג'ן, הטעונים בדיקה, י.י.); או אצל סגנית השר לשעבר, פאינה קירשנבאום, מי שהייתה יד ימינו ואשת סודו של ליברמן בישראל ביתנו.קירשנבאום עומדת בשתיקתה גם מחשש שיבולע לה מצד אנשי ליברמן. היא מסתכנת בהרשעה בפרשת ישראל ביתנו (פאינה שותקת ומגוננת בכך על ליברמן), ובגזר דין מכוחו היא עלולה להישלח לכלא ל-8-5 שנות מאסר.ליברמן מתנהל כמי שהוא אנוס להימנע מחבירה-כניסה לממשלתו של נתניהו, שמא יבולע לו ו/או יופעל לחץ מצד הפרקליטות על פאינה קירשנבאום להפלילו תמורת הסדר טיעון מרוכך. או-אז עלולים להיפתח תחתיו שערי גהנום בדמות חקירה פלילית נוקבת ומסוכנת. הימים הם ימים נוראים וקריטיים גם עבור ליברמן - התביעה הגישה סיכומים במשפט שהיא מנהלת נגד פאינה קירשנבאום. הסיכומים מצד הנאשמת יוגשו בתוך כמה שבועות. וזה, פחות או יותר, חלון ההזדמנויות שנותר לנאשמת קירשנבאום: להציל עצמה ממאסר ממושך (ולסכן את בטחונה האישי - נזכור נא, עדים נעלמו ו/או נהרגו בתקופת החקירות נגד ליברמן); או ללכת לכלא, בתקווה/ידיעה שבעלה וילדיה יזכו לסיוע כלכלי מצד ליברמן ו/או מי מהאוליגרכים הנמנים עם מקורביו.

השמאל לא מקבל תוצאות ההכרעה בקלפי

ברשימה שפרסמנו ב-News1 הצגנו שאלה: האם יכבד השמאל ההכרעה בקלפי (14.09.19). עתה אנו ניצבים בפני בעיה-עובדה: מפלגות השמאל לא מקבלות את ההכרעה בקלפי. לראיה: הן מתכחשות אפילו לעובדות הפשוטות, לפיהן: גוש הימין קיבל 55 מנדטים, לעומת גוש השמאל שקיבל רק 44 מנדטים (הרשימה המשותפת אינה נכללת בגוש השמאל, נוכח הודעתה כי בכל מקרה - היא לא תהיה חלק מהקואליציה ומהממשלה בראשות גנץ).נתניהו קיבל, כצפוי, את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין להקים ממשלה חדשה. באותו מעמד התברר, כי בשיחות עם הנשיא ועם גנץ הסכים נתניהו לוויתורים אישיים רציניים ביותר:
  • רוטציה - נתניהו הסכים לקיים רוטציה עם גנץ.
  • נבצרות - נתניהו הסכים לפנות את מקומו בראשות הממשלה ולצאת לנבצרות מיד כשיוגש נגדו כתב אישום. זה ויתור עצום, בהתחשב בעמדות שהציג קודם לכן (מאבק עד הרשעה בפסק דין חלוט), ובהתחשב בחוק המחייב התפטרות רק לאחר פסק דין חלוט;
  • שוויוניות - נתניהו הסכים להקמת ממשלה שבה ידולל חלקן של סיעות הימין לכוחה של כחול לבן. משמעות הדבר: אם לדוגמה ימונו 32 שרים וסגני שרים, ימונה כל חבר כנסת שני מרשימת כחול לתפקיד שר או סגן שר; לעומת תפקיד שר או סגן שר לכל חבר כנסת שלישי מגוש הימין. המשמעות המעשית: שום החלטה לא תוכל לעבור בלי כחול לבן, במיוחד לא אותן הצעות חוק שנועדו לגישת מפלגות הימין לעשות סדר במערכת המשפטית.
הוויתורים הנ"ל מלמדים על תהליך ההפנמה שעבר נתניהו בתקופה האחרונה. נתניהו מודע לכך כי בנסיבות שנוצרו, הוא עלול לסיים בעוד כמה חודשים את תפקידו כראש ממשלה. זו אכזבה גדולה לתומכיו הרבים - כ-2 מיליון שהצביעו עבורו לראשות הממשלה, וקיוו שיפעל כפי שהבטיח: מאבק משפטי וציבורי ותקשורתי על חפותו, ועזיבת תפקידו - כפי שמאפשר החוק - רק אם אכן יורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עמה קלון.

ראש השנה יום הולדתו של מרן האדמו"ר הרי"ף רבה של מרוקו

לכבוד הרב-מורנו ורבנו🎁

🔥הרב יאשיהו יוסף פינטו שליט״א🔥

ב-א׳ תשרי תשל״ד היום בו נולדת לעולם
זה היום בו עשה ה׳ שירות ותשבחות בעולמו,זה היום בו אנו מתחילים שנה חדשה ועומדים למשפט על השנה הקודמת מצפים ומבקשים שתמחל על עוונות קודמים ותיתן לנו שנה חדשה טובה ומבורכת.בדור שלנו כבודו האבות שולחים את ילדיהם ללמוד ולעלות בתורה ויראת שמים אצל רב בדרגה הרוחנית הטובה והגבוהה ביותר,אביו דואג לו לצרכיו הגשמיים ורבו תפקידו לדאוג לצרכיו הרוחניים משמע מכך שאביו דואג לו בעולם הזה ורבו מביאו ויביאו לעולם הבא ואתה כבוד הרב אנחנו צמודים אליך כאן בקבוצות התורה כולנו כאיש אחד לומדים ומתחזקים ממתיקות התורה שאתה נותן לנו מידי יום ביומו כולל הנהגות הקודש ספר דברים ספר תהילים ועוד ועוד ועוד ואנחנו פושטים צורה שלילית ולובשים צורה חיובית מיום ליום אנחנו משתפרים במידותינו ואת האור שקיבלת מאבותיך הקדושים אתה מאיר עלינו ועל זה אני רוצה להגיד לך ולומר לך.
תודה !!!! תודה !!! תודה !!!
לקראת ראש השנה שזהו יום ההולדת שלך אנחנו בטוחים שאם היינו שואלים אותך היית אומר לנו לקרוא בשבת האחרונה שלפני תחילת שנה שזאת שבת שמסוגלת לכפר על כל העוונות שלנו מכל השנה הקודמת שנתאמץ ונקרא גם את ספר התהילים כולו וגם את ספר דברים כולו גם בשבת וגם בשני ימות החג שיבואו עלינו לטובה.ואני בע״ה כבוד הרב אשתדל לעשות זאת וזאת תהיה המתנה שלי לכבודו לשנה החדשה כל מי שיהיה/תהיה מוכן/מוכנה לעשות זאת שיירשום/תרשום את שמה אנחנו לא רוצים התחייבויות ונדרים כיוון שהדבר לא קל ולא פשוט אפשר להודיע גם במוצאי החג השני ובכח זה נתבשר כולנו בבשורות טובות ישועות ונחמות ויזכה מורנו הרב לאריכות ימים ושנים בבריאות טובה וכח לעבודתו יתברך אמן ואמן.📌
מה שנכתב כאן נראה כשיא התמימות
אבל כל כולו בשיא הרצינות.

💎שנה טובה💎

מבזק

׳כאן 11׳ בפרסום ראשון‬⁩: הפרקליטות אימצה את המלצות המשטרה - כתב אישום יוגש נגד ליצמן בפרשת מלכה לייפר ובתיק השוחד תמורת רישיונות לעסקים

מבזקים

אורח מעניין השבת בבית שמש: בני גנץ הגיע לסעודת שבת אצל ח״כ עומר יענקלביץ׳ - תוך חילול שבת

מוצש זכור ברית-סליחות, דקות ספורות לאחר צאת השבת הגיעו 4 אוטובוסים לישיבת אמרי אמת לכבוד ה"נסיעה" לירושלים לאמירת סליחות עם האדמו"ר.

שתי צעירות ממשפחות חרדיות ממתינות למשפט באירלנד, לאחר שהבריחו גת בכמות מסחרית מישראל לאירלנד, אחת מהן מתחת לגיל 18.

ביתאן ב׳מקור ראשון׳: ״אך עוד ניצחון כזה ואבדנו. למעט מרצ והערבים, החרדים בסיכון הגבוה ביותר למצוא את עצמם מחוץ לקואליציה. עכשיו הם עול על נתניהו, אפילו אם ילך לבחירות נוספות"

'הארץ': בית משפט השלום בירושלים ביטל את הרשעתו של שוטר יס"מ שתקף צעיר חרדי בהפגנה בעיר ב-2017. השוטר, דניאל כתב הורשע באוקטובר 2018 בעבירה של תקיפה, אך ההרשעה בוטלה בין היתר כדי לא לפגוע בעתידו במשטרה.

מבזקים

מועצת בתי העלמין ירושלים: מבקשים מהציבור הרחב להגיע היום להר המנוחות, אך ורק בתחבורה ציבורית.
מ"מ מנכ"ל מועצת בתי העלמין עו"ד ארז מלול: "מאז שעות המוקדמות ישנו פקק של מאות מכוניות, החפצות להגיע לפקוד את קברי יקירהם ורבותיהם, כנהוג בערב ראש השנה"

אלי בן דהן בביקורת ב׳מקור ראשון׳ גם על רפי פרץ - ״הוא היה רב צבאי ראשי נערץ על חוגים רחבים, ציפינו ממנו ליותר. הוא בהחלט לא הביא את התוצאות שציפו ממנו. היה נראה לכולנו שהוא יצליח לרומם את המפלגה למקום גבוה, אבל הוא לא הצליח״

׳המודיע׳ בעמוד ראשון בערב שבת: החל מהשבת ערב ר״ה - תחבורה ציבורית בשבת תופעל למרבה החרפה בראשון לציון. מועצת העירייה לא הסכימה בשום פנים ליוזמה הבזויה, על כן הודיע גורם בשם ׳ראשון חופשית׳ כי הוא יפעיל את התחבורה בתשלום.

דפנה ליאל: בכחול לבן טוענים שהליכוד הודיע להם שההסכמים הקואליציונים עם החרדים וימינה כבר למעשה מוכנים והחיבור איתם הוא עובדה מוגמרת

עקיבא נוביק: עמיר פרץ אומר למקורביו: דחיתי את מתווכי נתניהו בחצי הדרך. מעדיף שעל מצבתי ייכתב ״פה נטמן אדם אמין״ מאשר ״פה נטמן ממלא מקום ראש הממשלה״.

מבזקים

כחול לבן על פגישת המו"מ עם הליכוד: "לצערנו בליכוד דבקים אך ורק ב'נתניהו תחילה'. מתעקשים לדבוק בבלוק ה-55, ובהפרחת סיסמאות שכל מטרתן לצבור נקודות לקראת הבחירות הנוספות, אליהן נתניהו מדרדר את ישראל"

אחמד טיבי ב'ערוץ 13' בתשובה לשאלה האם הרשימה המשותפת תפיל ממשלה בראשות גנץ שתצא למבצע צבאי בעזה ענה: "חד משמעית כן"

דובר משרד המשפטים: היועמ"ש אישר את בקשת סנגוריו של נתניהו לקיים את השימוע במשך ארבעה ימים.

אריאל כהנא: בכיר בסביבת ראש הממשלה דחה הבוקר את הצעת ליברמן למפגש בין השניים. לדבריו, ״איווט רוצה פגישה עם נתניהו כדי להפיל עליו את האחריות לבחירות הנוספות. מי שהפיל בשנה האחרונה שתי ממשלות שהליכוד עמד בראשן שיחבור לחבריו החדשים״.

פגז נפל השבת ליד בית כנסת ביישוב באשכול: על פי הערכה, מדובר בפגז תועה שנורה תוך כדי לחימה בצד המצרי והגיע ליישוב בני נצרים, ככל הנראה לא קשר לישראל או רצועת עזה. בבית הכנסת היו מספר מתפללים אך איש לא נפגע.

צימוקים

עשרות רבנים מהציונות הדתית יצאו בקריאה יוצא דופן: הפחיתו את השימוש בכלים חד פעמיים בחגים משום "בל תשחית"

חסידי גור בירושלים הופתעו במהלך השבת האחרונה, כאשר גבאי האדמו"ר הודיעו במפתיע על כך שהרבי יערוך טיש בסעודה שלישית.

אלפים עוברים ומתפללים בציון באומן בשעה 12 מתחיל מעמד תיקון הכללי במעמד קהל הרבבות שעומדים בכל הרחובות הסמוכים לציון הקדוש

דרמה בבעלז באנטוורפן‎

מאת אנטווערפנאי
מורה בלגית שעומדת בפני פיטורין איימה לפנות או פנתה להעסקן משה אריה פרידמן לעזור לה בתביעה נגד בית הספר הבעלזאי "בנות ירושלים" וגילתה לרשויות ולתקשורת הפלמית ליקויים חמורים בניהול הבית הספר, שיכולים לגרום לסגירת הבית הספר

מדובר בהנחיות הבית הספר שמנוגדות לחוק הבלגי

הבעיה היא שזה בא ביחד עם תביעה שבוע הבא של תלמידה לשעבר מבית הספר "בנות ירושלים" (בשם אורה שרדון) שחזרה בשאלה שפתחה מאבק משפטי נגד הבית הספר ומנהלי הבית הספר בגין התעללות

מתי אתה כבר תהיה בר מצוה

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

ערב ראש השנה תש"פ. תהא שנת פרנסה / פריון / פדות. ולא יזיק גם תהא שנת פינוקים.

לידידיי היקרים קוראי הגליון 'מעדני הפרשה' הע"י.

ידועה האימרה: מדוע תקיעת שופר היא חכמה ואינה מלאכה? משום שהבעל תוקע מצליח להשתיק את העזרת נשים למשך שעתיים.

אך כיום יש כבר בתי כנסיות שדוקא בעזרת נשים אירע הפלא והנשים צדקניות אינן פוצות פיהן במשך כל התפילה ואכשר דרא.

לעומת זאת דוקא בהיכל בית המדרש יש עדיין מה לתקן.

ראיתי אברך עומד בפוליש (פרוזדור) שלפני ביהכנ"ס ומפטפט וגוער בבנו: 'תכנס כבר להתפלל, וכי אתה רוצה להיראות כמוני'?

כמה פעמים במשך השנה כתבנו על חומר הענין של שיחה בשעת התפילה וקריאת התורה.
הבוקר ניגש אלי יהודי ותקף אותי וטען מדוע אני מקטרג וכו', ומכיון שערב ראש השנה הוא זמן של לימוד זכות אקח את דבריו ללמד זכות על אלו שאין להם אפשרות לחסום את פיהם לגמרי בשעת התפילה וקריאת התורה.
וכך טען אותו מתפלל: בהלכה כתוב כי אין לשוח שיחה בטילה בשעה שהש"ץ חוזר התפילה, ולכן צריך לדון את השחים לכף זכות שמן הסתם השיחה לא היתה בטילה, ולומר ישר כח למאן דהו או תזכו למצוות וכדו' אינו נחשב שיחה בטילה.
הראיתי לו את דברי האריז"ל על חומרת עצם השיחה והבטחת התוס' יו"ט וכו' אך הלה טען שהכל טוב ויפה, ובכל זאת אין למחות על מי שלא עבר על ההלכה המפורשת. לדבריו, החיוב למחות 'וגוערין בו' הוא רק אם המשוחח עושה זאת בקול רם ומפריע למתפללים.
לדבריו, כמובן שאין למחות נגד מי שמחזיק בידיו את הפלאפון באמצע התפילה ושולח טקסטים או עובר על אימייליו, או מי שמצמיד את המכשיר לאוזנו ולוחש נו נו אה. ברך עלינו, נו אה... הוא הודה בפניי כי אם ישב עם עובדיו ישיבת צוות או אם יפגש עם מישהו והלה ישלוף באמצע את מכשירו ויעשה כדברים האלה או ישוחח עם חבירו שיחה כלשהי זה יפריע לו וההוא יבוא על עונשו, וטענתי 'לא תהא כהנת כפונדקית' וכי כבוד שמים גרע מכבוד משרדך?
הלה עדיין התעקש שאין למחות במקרה כזה.
אני מכיר אותו טוב מאוד, אוי לו אם עובד שלו יעשה כדבר הזה בשעה שאמור להיות מרוכז בעבודה.
גם לזה היה לו תשובה מוכנה.
אל תהיה השוטר של הרבש"ע, בעינייני אידישקייט אל תתערב לזולת (גישה ידועה באמריקה).

האמת הפשוטה היא כך: בראשונים כתוב שמצוות תוכחה היא בין אדם לחבירו, דהיינו, אם אתה כ"כ אוהב את חבירך וכשהוא נכשל אתה ממש חס ומרחם עליו ומצטער על כשלונו, אזי יש לך מצוה להעיר לו ולהוכיחו.
הסיום כמעט מיותר: ידוע סיפורו של ר' דוד ברעסלעבער ממאה שערים שמישהו פעם שאל אותו למה אתה יושב ב'ויברך דוד'? ענה לו ר' דוד: זה שאני יושב כבר שנה בלי עבודה ועשור בלי אשה זה לא מפריע לך, תפסת אותי יושב ב'ויברך דוד' אה?
אם חברך הזה, כשהוא במצוקה אתה נחלץ לעזור לו, וכשהוא זקוק לעזרה אתה עומד לצידו, וכאשר הוא זקוק למילה טובה אתה שם בשבילו, אזי יש מצב שתעיר לו בענייני אידישקייט, ורק אז יש סיכוי שתועיל יותר משתזיק.

אמנם, מוטל עלינו לחוס על כבוד שמים, וכאשר מישהו נכשל, גם אם לא נעיר לו, נעיר לעצמנו ונתחזק בליבנו פנימה ונשתדל להתחזק באותו ענין ונבקש מה' שיטה לבנו לטובה יחד עם לב פלוני, ודאי יועיל ללא ספק וירבה כבוד שמים וכמים פנים לפנים יועיל ביותר.

לסיכום אספר, כי לפני כעשר שנים, ביום הפורים בשולחן המלך במשתה היין של כ"ק האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל, הזמינו את אחי אברהם ז"ל ואותי אבדל לחיים לעלות על השולחן ולשמח את הרבי והקהל.
כידוע, הרבי משומרי אמונים היה ביום הפורים ברעוא דרעוין ומראה פניו בסילודין ולא היה כמעט אפשרות להעלות בת שחוק על פניו.
אחי ר' אברהם ז"ל אמר לי: איני יורד עד שהרבי מחייך חיוך גדול.
אחר כחצי שעה של מילתא דבדיחותא שיחקתי עם אחי כאב המדריך את בנו לקראת הבר מצוה, ובין הדברים אמר לי 'תזכור שמהבר מצוה עליך להגיע לתפילה בזמן ולהתפלל מתחילה ועד סוף ללא הפסק', שאלתי אותו: 'טאטי, מתי אתה כבר תהיה בר מצוה'?
הרבי שחק מאוד מהבדיחה וסיימנו את הג'וב.
בימי השבעה על אחי ז"ל סיפר לי נכד הרבי, כי כמה פעמים מאז, כשהרבי דיבר ענייני מוסר על הזהירות בכבוד המקום ב"ה וקדושת התפילה, הזכיר הרבי את אותה הבדיחה שנאמרה בפורים ע"י אותם בדחנים.


שבת שלום ומבורך ושנה טובה ומתוקה

ישראל אהרן קלצקין

בקשו רחמים

האדמו"ר מקרעטשניף קרית גת פונה השבת לבית החולים.
התפללו לרפואת הרב ישראל ניסן בן אסתר רחל לרפו"ש

שנה טובה ומתוקה


שאלו פעם את הרבי מלובביץ מדוע הוא מקפיד לברך את אלפי האנשים שעוברים על פניו בערב ראש השנה בברכה 'שנה טובה ומתוקה' ולא מסתפק בלברך 'שנה טובה'?!
הרבי חייך וענה:
למעשה הברכה שנה טובה היא מיותרת. כי הרי ברור שתהיה שנה טובה. לא יכול להיות אחרת. אין רע יורד מלמעלה. - כל מה שקורה לאדם זה לטובה - תמיד. גם אם לא תמיד מבינים את זה. רק מה, לא תמיד הטוב הזה גלוי ומורגש. לפעמים הוא מובן רק אחרי שנים רבות.
מנהג ישראל לברך איש את רעהו, בברכת שנה טובה ומתוקה כדי שהשנה לא תהיה רק טובה (היא במילא תהיה טובה)
אלא כדי שהיא תהיה גם מתוקה! - מתיקות זה משהו שחווים בחושים.
אני מקפיד לאחל לאנשים שגם יחוו את הטוב הזה, אמר הרבי. שירגישו שהכל טוב ומתוק. שלא יצטרכו רק להאמין שהכל לטובה, אלא שממש ירגישו זאת בחושים, בדיוק כמו שטועמים משהו מתוק ומרגישים זאת מייד.

"היום בתניא" יום א' כט אלול:

"היום בתניא"  יום א' כט אלול:
באופן כללי ישנן שלשה סוגי אותיות:
א. אותיות שבמעשה - כאותיות שנכתבו בספר התורה.
ב. אותיות הדבור - ככ"ב האותיות הנחקקות בהבל וקול המדבר.
ג. אותיות המחשבה - שהן כ"ב האותיות שמהן בנויה כל מילה שהאדם חושב בה.
...
באותיות המחשבה, שלש בחינות:
א. אותיות המוגדרות כעשיה שבמחשבה - כאשר הוא רואה ומסתכל בתמונת האותיות הכתובות בספר התורה.
ב. דבור שבמחשבה (המוגדר כבחינת יצירה) - כאשר הוא מהרהר באותיות דבור ששמע, לאחר שנרשמו במחשבתו.
ג. "מחשבה שבמחשבה" (בחינת בריאה) - הן אותיות שמקורם הוא המחשבה לבדה (שאינם משולבים בהרהור באותיות דבור ששמע).
...
החיות הנמשכת באותיות הדבור מהמחשבה:
בכל דבור, מקבלים אותיות הדבור את חיותן מאותיות המחשבה שקדמה לדבור - אלא שבזה ניתן להבחין בשני מצבים:
א. הוא חושב ומדבר, חושב ומדבר - כשאותיות המחשבה מחיים את דבורו באופן ישיר ופנימי.
ב. הוא עוסק כעת בכל מיני דברים, ובשעת מעשה הוא מדבר על דברים שחשב עליהם בעבר, כש"רושם" בלבד מאותיות המחשבה שהיו לו הם המהוים כעת את החיות לדבורו - ובלשון הקבלה "זהו בחינת אחוריים וחיצוניות נצח הוד יסוד מפרצוף העליון שנכנס בתחתון להיות לו בחינת מוחין וחיות".
והנה, לאור המובא בתחילת הפרק מכתבי האריז"ל, שהשגת משה בנבואתו (מבחינת האחוריים שבחכמה) היתה "מבחינת פנימיות דנצח הוד יסוד מלכות", מובן איפוא שיש לראות את החיות שבדבר ה' למשה בנבואתו, כחיות הפנימית הנמשכת מאותיות המחשבה, כאשר הדבור הוא באופן ישיר ממנה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*מוסדות תורה רבים מבקשים לקבל כתרומה את הספרים שחיברתי, באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם" - השתתפותך בהפצת הספרים תתקבל בברכה.
שנה טובה וכוח"ט.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד 0544960839
*לזכות בני בנימין שי' ליום הולדתו, לאורך ימים ושנים טובות.

"היום בתניא" יום ב' א תשרי:

"היום בתניא"  יום ב' א תשרי:
אגרת כ':
אגרת זו כתבה אדמו"ר הזקן מספר ימים לפני הסתלקותו, בהיותו בכפר פייענא. ובשילובה בתניא, היא (כנראה היחידה ש) נלקחה מכתב היד המקורי של האגרת.
לאורך הפרק מתבארים בשלבים, המשמעות של "איהו וגרמוהי חד" ואופן התהוות ה"יש הנברא" והדברים הגשמיים.
ולסיום, מציג רבנו את מסקנתו, שהסבר זה יש בו כדי להבהיר את גודל מעלת המצוות המעשיות - מעלה מיוחדת שלא הכרנוה עד כה.
...
הבורא והספירות:
נזכיר, שאת הספירות העליונות (המשולבים מאורות וכלים) האציל הבורא מאורו יתברך, כדי לברוא בהם ועל ידם את העולם.
והנה, את האגרת פותח רבנו בהבאת הנאמר בזהר "שאיהו וחיוהי חד ואיהו וגרמוהי חד בהון" (שה"אין סוף" עם האורות שבספירות  וה"אין סוף" עם הכלים שבספירות, הם אחד) - שכן, כולם, גם האורות וגם הכלים שבספירות הן בגדר של "אלוקות".
ורבנו מוסיף ומדגיש, כי מעלה זו נאמרה רק על הספירות כפי שהם באצילות, ולא על הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה".
...
ה"אין סוף" והכלים שבאצילות:
את הנאמר ש"איהו" (ה"אין סוף") ו"הכלים" "הם אחד" אין לפרש כפשוטו ששניהם אותו דבר ממש, "שהרי הכלים הם בבחינת גבול ותכלית".
אלא כונת הזהר היא, שהכלים שבאצילות הם כמו ה"אין סוף", ומתאחדים כאחד עם ה"אין סוף", כדי לפעול ולברוא עולם שהוא "יש מאין" - שאינו כבחינה המתהוה מ"השתלשלות עילה ועלול לבד" (שיש לראותה כהתהוות של "יש מיש").
...
"ומה שכתב הרמ"ק":
רבנו מוסיף ומבהיר, כי הנאמר ש"הכלים הם אלוקות לברוא יש מאין  כמו האין סוף, ולא בבחינת השתלשלות עילה ועלול לבד". נכון אף לדעת הרמ"ק (המקובל  רבי משה קורדובירו, שהיה בתקופת האריז"ל בצפת), שהרבה לדבר אודות ההשתלשלות בדרך עילה ועלול.
שכן, ה"עילה ועלול" שהרמ"ק מדבר אודותם, הוא רק בנוגע לאופן הירידה מספירה לספירה. אבל לא על המעבר מעולם האצילות לעולם הבריאה שבעקבותיו מתהוה ה"יש מאין" והדברים הגשמיים (התהוות הנעשית בשילוב של "איהו  וגרמוהי", האין סוף והכלים, כמבואר בהרחבה להלן בהמשך האגרת).
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה  את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
שנה טובה וחג שמח
הרב יקותיאל גרין
כפר חב"ד ארץ הקדש

"היום בתניא" יום ג' ב תשרי:

"היום בתניא"  יום ג' ב תשרי:
הגדרת פעולת הבריאה:
כמבואר בעבר, החיות המהוה את העולמות השונים, מגיעה אליהם עם המשכת הארה בלבד  מאורו יתברך, על ידי צמצומים וירידת המדרגות (ולא על ידי אורו הגדול של הקב"ה כפי שהוא בעצמותו ובעצמתו הגדולה) - כאשר לפנינו בדרך כלל שני אופני השפעה:
א. ירידת השפע מלמעלה בדרך של "השתלשלות עילה ועלול" - שהמדרגה המתקבלת (העלול) היתה כלולה תחילה במקורה ב"עילה", כך שיש לראות את התגלותה רק כהתהוות של "יש מיש" (וכדוגמת התהוות עולם האצילות, ועולמות האין סוף הגבוהים ממנו).
ב. המשכת וירידת החיות על ידי צמצומים עצומים הפועלים הויה חדשה ממש שלא היתה כלולה בו יתברך, כי הוא יתברך כל יכול לחדש "מאין ליש" (כדוגמת התהוות העולמות "בריאה,יצירה ועשיה" והנמצאים בהם).
והנה, פעולה שנקראת "בריאה" מתיחסת להתהוות חדשה המוגדרת כ"יש מאין", ואת המתהוה במסגרת זו יש לראות כ"נברא".
...
ביטול הנבראים אל מקורם:
כיצד יש לראות את הקשר שבין ההארה האלוקית שבעולם למקורה - בענין זה, ניתן להבחין בשני מבטים, במבטו של הבורא ובמבטם של הנבראים:
א. "בידיעתו יתברך מלמעלה למטה": היות ש"אור אין סוף" ממלא את כל העולם ו"מלא כל הארץ כבודו" ו"לית אתר פנוי מיניה", יוצא איפוא, שתמיד הנבראים מוקפים וכלולים במקורם - כך שמבחינתו של הקב"ה ומבחינת האמת הצרופה, העולם כלול תמיד במקורו. וממילא ביטול העולמות ל"אור אין סוף", הוא כביטול אור וזיו השמש למקורו כפי שהוא בגוף כדור השמש, ששם הוא "בטל במציאות ונחשב לאין ואפס ממש, ואינו נקרא בשם יש כלל".
ב. המבט "בידיעה שממטה למעלה" - דעת הנבראים הנמצאים בעולם שהוא מלשון העלם: שנדמה להם ש"היש הנברא הוא הוא יש ודבר נפרד לגמרי". ולמרות שגם הוא (היש הנברא) מודע לכך שיש לו מקור המהוה אותו ושמקור זה הוא כח אלוקי, הוא חש את עצמו למציאות הנפרדת ממקורה ואין לו את תחושת ה"ביטול במציאות" כלפיה.
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה  לחבריך ולמכריך.
שנה טובה וחג שמח
הרב יקותיאל גרין
כפר חב"ד ארץ הקדש

מענה מוחץ לאלה המנסים לעודד גיוס בטענה שחייבים קבוצה בכל מחיר

מענה מוחץ לאלה המנסים לעודד גיוס בטענה שחייבים קבוצה בכל מחיר והמטרה מקדשת את האמצעים
להלן מענה להנהלת תורת אמת שהבינו שיש לשלוח יותר בחורים לקבוצה

?! כנראה טעות חלה. ואדרבא – אין דעתי נוחה משילוח ת' מאהקת"ו לכאן (גם - לא מתו"ת) אפילו במספר דע"ע. ופשיטא – שלא להוסיף. והטעם – מובן

נסיעה לאהל

הרבי נוסע לציון חמיו אדמו"ר הריי"ץ בערב ראש השנה - לקט קטעים מאוסף הצלם לוי יצחק פריידין

הוידאו היומי

*רבי יומי - כ''ט אלול*

*ערב ראש השנה*
הרבי עומד *בפתח חדרו*
ולאחר קבלת הפ"נ הכללי,
אומר שיחה קצרה שכולה ברכה!

ווארטים

״שנה חדשה עוד מעט תחל, וגם בסופה של שנה זו רציתי לאחל,
שתהיה זו שנה טובה ומתוקה, שנה של בריאות שקט ושלווה, שנה של תקווה ושלום, שנה שבה יתגשם כל חלום, שתהא שנת שגשוג והצלחה, שנה של התחלה חדשה, שנה מלאת אושר ושמחה עם המון הנאה ושפע ברכה.״

חסיד סקווירא נסע לאומן לראש השנה הרבי מסקווירא הורה לזרוק את ילדיו מן המוסדות ואותו מן השכונה - כששמע זאת החסיד אמר, ידעתי כי רבי נחמן יוציא אותי מן הגהינום אבל לא ידעתי שכל כך מהר

האדמורים עושים עסק גדול מהדג בטיש כי הם אומרים שצדיקים מתגלגלים בדגים. וקשה למה אדמורים מתגלגלים בדגים וכי יש להם עבירות? אלא שיושב רבי בטיש כמעט בלי מנין ומקנא ברבי פלוני שיש לו הרבה חסידים על הפאראנצ'ס אז מכניסים אותו בתוך דג ענק וטעים ומביאים אותו לטיש של אותו רבי והוא גם נמצא בטיש של הרבה חסידים והרבי מחלק שיריים לכל החסידים וכולם מאוד אוהבים אותו ונהנים ממנו וחולקים לו כבוד אחרון.

עומד לו יהודי ביום חמישי בכותל, אומר לרבונו של עולם, יש לי ביום שני עסקה של 60 מיליון דולר, אני חייב לארגן עד אז 6 מיליון מקדמה.
אני מבטיח, אם תעזור לי עם ה6 מיליון, אתן הרבה צדקה..
עודו מדבר שומע הוא על ידו יהודי שזה עתה הגיע ממחניודה, מוציא פתק ומתחיל לקרוא: רבונו של עולם, מחר שבת, אני חייב חמש עגבניות, שני מלפפונים, חתיכת עוף ואם אפשר קוגל עם כמה חמוצים..
מוציא איש העסקים 150 שקל מהכיס, נותן לזה שעל ידו ואומר, קח את הכסף ולך מפה מהר, אתה שובר את השוק