דפים

יום שישי, 30 באוגוסט 2019

האנטי חרדי מאוחד מצד לצד ברחוב החילוני - למה ומדוע?

קורה משהו מדאיג ברחוב החילוני בארץ ישראל, כולם כמעט מקצה לקצה גם אותם שמאלנים שלכאורה מה שמעניין אותם הוא הענין הערבי והשטחים גם הם הקימו מחלקה מיוחדת למלחמה ב'הדתה' כאילו שאין להם נושאים חשובים אחרים, ממבט ראשון החשבון ככל הנראה של כל מי שלוחם בחרדים ובדת, עושה זאת מתוך אמונה שככה יגרוף קולות. יאיר לפיד יושב על כשש עשרה חכי"ם אנטי חרדים וכל מי שיכול לקחת ממנו קצת מנסה, בתקוה כי זו תציל אותו

אבל האם אכן זה כל הענין גריפת קולות או שמא משהו עמוק בהרבה מונח בו, אנו החרדים הצלחנו להשניא את עצמנו על מאות אלפים מבין החילונים, איך זה קרה ומדוע הם כל כך שונאים אותנו, האם אין להם נושאים ואנשים אחרים את מי לשנוא שבחרו דוקא בנו? האם אנחנו הגרועים ביותר?

אין ספק כי משהו קורה ואיננו שמים לב אליו, או שתפסנו זאת מאוחר מדי. הרושם הראשוני הוא, שבמשך שנים עד שליברמן תפס את המקום הזה, היינו לשון המאזניים הכל ידעו כי בלי החרדים אין ממשלה ולכן הרשינו לעצמו לתבוע עוד ועוד ולא לקחנו בחשבון כי זה בא עם מחיר של שנאה קשה

אין צורך לחפש ולחטט בשביל לדעת מה קרה כאן, גם אם אנחנו מאמינים שאנחנו צודקים בכל תביעותינו, האם אנחנו עושים זאת נכון או שמציגים את עצמנו כמי שמנצלים מצבים ממתינים לחילונים בסיבוב ולוקחים מהם כל מה שרק יכולים. גם אם נטען כי אנו צודקים וכי מגיע לנו, אבל האם הם מרגישים כך, או שמא טעינו בהסברה שלנו לא עשינו את זה נכון בשביל שלא להרגיז את מי שאם היה מבין אותנו לא היה כועס עלינו ולא מצביע למפלגות כאלו

משהו חמור מאוד קורה בישראל בין חרדים לחילונים. בעבר היו שהאמינו כי אם נתקרב אליהם זה יועיל ליחסים הטובים, אבל נדמה כי טעינו בגדול, איננו מסוגלים לחיות עימם בשלום בכל מצב ומבחינה מסויימת זה טוב, מפני שהאידיאה החרדית תובעת מאיתנו התבדלות מוחלטת מהם, אבל האם זה צריך לבא עם שנאה, או שמא זו מרחיקה יהודים מיהדות וכאן אנחנו המפסידים הגדולים

לא ראיתי שמי מקדיש זמן וכח לחפש היכן זה קרה ומדוע כל כך שונאים אותנו, הטיעון שעשו שונא ליעקב זה בגוי ולא ביהודי, וגם אם נאמר שנאת עם הארץ לתלמיד חכם גם זה אין כאן מפני שהם שונאים כל חרדי גם מי שאינו תלמיד חכם, וכשעוסקים בתינוקות שנשבו הסיפור הוא אחר לגמרי. במצב הקיים היינו צריכים למצוא מומחים שיושבים ושוברים את הראש, מי שמכירים את האנשים השונאים את החרדים, ומבקשים להבין למה ומדוע. כשאני שואל חילונים כאלו, תשובתם כי החרדים סחטנים, וכשמסבירים להם כי תובעים את מה שמגיע לנו, אני לומד כי גם אם אני משכנע אותו הוא לא מקבל את הגישה ואת הדרך איך שזה נעשה

בעיית הבעיות של החרדים שאיננו חלק מן הסיסטעם הכללי מקבלים את התקציבים יחד עם כולם זה זורם ולא צריכים בכל פעם לתבוע העלאות דבר שמרגיז את החילוני שלא יודע את האמת מה קורה, הוא רק שומע שהחרדים תובעים עוד ועוד מיליארדים, אם הדברים היו מתנהלים אחרת בתוך מסגרת מקובלת ולא על ידי שרים וכאלו שכאילו עושים לנו טובה לא היו שומעים ורואים איך הכסף מגיע הכל היה נראה אחרת

קורה עוד משהו חמור והוא הזלזול בדור של תינוקות שנשבו, השאלה האם זה מותר או שמא עלינו לשנות כיוון ולהבין כי הדור החדש אינו הדור של האפיקורסים, וכי עימם צריך לדבר בשפה אחרת. איני מביע כאן עמדה, מדובר בנושא שצריך לדון בו לעומק, בבחירות אלו זה מזעזע ממש, כל מי שיכול להיות יותר אנטי חרדי מבקש להוכיח זאת, וזה חייב להדליק  אצלינו נורה אדומה

חיים שאולזון

שנאתו של ר' חיים קנייבסקי ללימודי חסידות


כפי שקבע ר' חיים קנייבסקי כמה פעמים בעצמו כי בעניינים אלו צריכים לדעת את האמת אז נשתדל להביא את האמת כמות שהיא, מה דעתו של ר' חיים קנייבסקי האם מותר ללמוד ספרי חסידות והאם זה טוב שמי יתחזק בלימודים שהם מקובלים בעולמה של חסידות, אז תקראו מילה במילה ממה שמביאים בשמו בספרו שם הוא משיב לשאלות בענין

סיפרו לו כי בחורים מבקשים להתחזק בנוסף על הלימודים בישיבה גם בספרי חסידות, והוא דחה זאת ואמר כי אסור שיהיה כל שייכות עימם, הכוונה לחסידים, וכאשר השואל ביקש להביא הוכחה מאביו שהוא למד ספרי חסידות, הוא הכחיש זאת והוסיף כי אם מישהו רוצה ללמוד ספרי חסידות אז רק לאחר גיל 80

אז הנה יש לכם את האמת מה דעת ר' חיים קנייבסקי על חסידים ובעיקר על ספרי חסידים של גדולים וצדיקים כפי שהשואל שאל ואמר כי מדובר בספרי צדיקים והוא לא דחה אותם וקבע כי אין ללמוד בספרי צדיקי החסידות

ר' חיים קנייבסקי הוא מגדולי הלוחמים האידיאולוגים בחסידות, הוא זה שנתן הסכמה וקבע כי החסידים מוחרמים גם בימינו, אך הדור החדש שלא יודע את האמת נופל בפח ואינו יודע כמה הוא עויין ושונא את צדיקי החסידות

מביא אני את הדברים על פי המלצת ר' חיים קנייבסקי שבעניינים אלו צריכים לדעת את האמת, אז הנה יש לכם את האמת בכתב ידו של ר' חיים קנייבסקי בתשובתו שלו כפי שמופיע בספרו

חיים שאולזון

החכי"ם החרדים לא עשו דבר בפרשת מעצר האוטיסט

כבר עברו חודשים והחכי"ם החרדים שותקים, הם שיחקו גבוהה כמה ימים פה ושם אמרו כמה מילים בכנסת וחשבו שבזה זה נגמר, מציאות היא שעד היום הזה לא הענישו את מי שעשו את המעשה הזה, אותם שוטרים ממשיכים בתפקידיהם כאילו לא קרה דבר, וההתחייבות של החכי"ם החרדים כי יירדו מן הנושא לא התקיים כלל, מציאות היא, כל כך הרבה זמן ולא זז דבר

אנחנו כאן כל יום מזכירים להם את הדבר, לא יורדים מן הנושא עד אשר נשמע כי עשו משהו, דבר כזה אסור שיעבור מבלי שרואים תוצאות בפועל והתחייבות של המשטרה שבעתיד לא יקרו דברים כאלו, שתיקת החכי"ם היא סיוע למשטרה להמשיך כאילו לא קרה דבר, אנחנו כאן בלי נדר נמשיך להזכיר לכל מי שצריך כי הנושא הזה טעון תיקון ומה שיותר מהר

אנו בערב בחירות ועל הציבור לתבוע מן החכי"ם החרדים שישיבו מה הם עשו למנוע מצב כזה בעתיד. בינתיים שום דבר, להשמיע כמה מילים בכנסת זו התחמקות מלעשות בפועל, אנחנו רוצים לראות תוצאות של ממש, ולא נראה שיקרה דבר כזה בעתיד הקרוב

כאן נמצא הוכחה נוספת לכשלונם של החכי"ם החרדים שלא מסוגלים לעשות אפילו בענין כזה, וספק אם הם מתאימים לייצג את הציבור, אם סיפור שכזה עובר בשקט, לאחר כמה ימים משתיקים את העיתונים את האתרים - אנחנו היחידים שלא יורדים מן הנושא - ומקווים כי ישכחו, סימן שמשהו חולה מאוד במערכת החרדית, אין לנו נציגות רצינית וחזקה שיודעת לעבוד

חיים שאולזון

הזאלוני חושש להתמודד עם האמת המרה כי סאטמאר משחקת צביעות בגזירות החינוך בניו יורק ולונדון וזועק כי אסור לשאול שאלות

גזירות החינוך בניו יורק ולונדון באו לעולם על מנת להוכיח כי סאטמאר היא סמל הצביעות בדורנו, משחקת קנאות ונגד פשרנות, וברגע האמת כאשר הם צריכים להתמודד עם אותו מצב, הם הופכים להיות גרועים מן המזרחי עד כדי התרת לימודי כפירה בבתי החינוך שלהם

למי שאינו בקי בקורה, בשנים האחרונות ובעיקר לאחרונה בתי המשפט והשלטון החליטו כי לא מוותרים ליהודים וכי הם חייבים לחנך את הילדים בבתי הספר הפרטיים שפירושו החיידרים ובתי הספר לבנות הכשרים לימודי כפירה כאלו שהם תובעים מכל ילד במדינותיהם, ככה בלונדון וככה בניו יורק, מדובר בגזירה קשה, ועד כה לא הצליחו בדרך כלשהי למנוע את הגזירה, ולכן ישבו עם ראשי השלטון ועשו עימהם פשרות על החדרת הלימודים הללו בחלקים כאשר הסכימו כי מיד יתחילו לימודי כפירה, סאטמאר היתה הראשונה להגיע להסכמי הפשרה דבר שמזעזע ומוכיח כמה רחוקים הם מן האמת ומשיטתם שלהם שהיא טובה רק כאשר מדובר באחרים ולא כאשר זה נוגע להם

במשך שנים הם רודפים עסקנים בארץ ישראל בטענה כי הם מתפשרים על לימודי חול בבתי החינוך החרדים, ועתה הם צריכים להתמודד עם מצב הרבה יותר קשה, מפני שבלונדון למשל מחייבים  ללמד את הילדים החרדים כי כל הדתות אמיתיות גם הלא יהודיות, וסאטמאר הסכימו שזה יהיה חלק מסדרי הלימודים שלהם, וללא שמץ של בושה הם מטיפים לאחרים רק לא לעצמם

בנאומו בכ"ו אב האדמו"ר הזאלוני התייחס לנושא ואמר דברים שמוכיחים עד כמה סאטמאר רחוקה מן האמת וכי הם קבוצת צבועים ממש. בראש וראשונה הוא זעק כי אסור לשאול שאלות יש רבי אדמו"ר וזהו זה, מי ששואל שאלות פושע וכופר

הדבר השני שאמר, כי לא על הכל אפשר לדבר וכי חייבים לסמוך עליו שהוא יודע מה שהוא עושה, וכאן הוא סיפר כי הוא יושב עם העסקנים ויודע בדיוק מה שקורה ומחליט מה מותר ומה אסור

כאן הוא עבר להטיף לציבור וטען כי אין לציבור נסיון בעניינים אלה ולכן יש להשאיר את הדברים למומחים, ויצא בהתקפה נגד ה'פרומע' אלו הקנאים הזועקים עתה מרה על הפשרות ועל החינוך החדש שמחדירים בסאטמאר, הזאלוני אמר שאפילו אלו שחושבים שהם מבינים יותר טוב ממנו או מן המומחים בסאטמאר אסור להם להיות כאן קנאים ו'פרומע', מפני שזה לא פרומקייט

וכאן הוא עבר להסתמך על הדוד הרבי רבי יואל שהיה לוחם באלו שדיברו והאמינו כי הם מבינים יותר טוב הוא סלד מהם, כאשר במילים אחרות הוא הזהיר את אלו שחושבים שהם מבינים יותר טוב ודיברו נגד מה שהוא עושה ומחליט כי אוי להם

ככה הוא מתכוון להעביר את גזירת החינוך בניו יורק לאפשר לימודי כפירה והעיקר שלא להפסיד את הכסף שמקבלים מן העיריה והממשלה מפני שזה הרבה יותר חשוב לו ממאבק נגד לימודי כפירה. לטענתו גם אם יוותר על הכסף יסגרו את בתי הספר הפרטיים כפי שהודיעו רשמית כי מי שלא ילמד לימודי כפירה יסגרו לו את בית הספר גם של מי שלא לוקחים כסף מן המדינה, ולכן עדיף לקחת את הכסף כי בין כה וכה ילמדו שם כפירה

כדאי היה גזירת השמד בחינוך רק בשביל להוכיח את צביעותה של סאטמאר שיוכיחו אחרים רק לא את עצמם

חיים שאולזון

צביעות ליטאית - גפני מיהר להתנצל

עוד בטרם יבשה הדיו של מאמר המערכת של 'יתד נאמן' נגד היועץ המשפטי שם כינו אותו 'רועץ משפטי' לעגו לכך שהוא חסיד אשלג, ומשה גפני מיהר להתנצל ולבקש סליחה ואף להבטיח כי הם יותר לא יפגעו בו ישמרו על כבודו, האם אכן ב'יתד נאמן' חזרו בהם ממה שכתבו? ואם לא, איך התנצל משה גפני, בשם מי?

כפי שמוסרים גפני אמר למנדלבליט כי הדברים נכתבו שלא על דעת רבני דגל התורה, שפירושם שביתד נאמן כותבים מאמרים ורשימות מבלי שגדולי התורה של דגל התורה מסכימים עימם

סקנדל הוא לשחק משחק צבוע שכזה, מצד אחד בשביל הציבור תוקפים ומאידך כלפי היועץ מבקשים סליחה מתנצלים, הדרך הזו היא דרכם של אנשים ירודים שפלים ונבזים. מי שאין לו דיעה מוצקה לכאן או לכאן אינו ראוי לייצג את הציבור, תחליטו, האם 'רועץ משפטי' או 'יועץ משפטי', ואם אינכם יכולים להחליט אז מלכתחילה אל תכתבו את מה שכתבתם

הסיבה שהתנצל הוא מפני שהיועץ עשה לו טובה דאג שיסגרו לו את התיק. מבקר המדינה העביר חומר נגד גפני ועל פי הסדר אמורים היו להגיש נגדו כתב אישום, קיימות הוכחות של ממש שעבר על החוק, אבל היועץ המשפטי עשה לו טובה ולכן מיהר התנצל על מנת שלא ישובו לאותו חומר ויודיעו כי פתחו את התיק שלו מחדש

גפני שיחק משחק צבוע, גם אם יטען כי ביקש להציל את עורו, היה עליו למנוע מיתד נאמן את המאמר שכתבו ולא לשחק משחק מלוכלך, תחליטו לכאן או לכאן, אבל אל תשחקו את המשחק שכלפי הציבור אתם גיבורים ומעשית אתם פחות מזבובים

חיים שאולזון

על גנרטור מסירות נפש ועל חילול שבת בפרהסיה לא?

סכין חד החדירו השבוע מי שמכונים חרדים בשבת קודש, התירו מקום שהיה במשך שנים אסור ברחוב החרדי אך ורק מפני ששם מחללים שבת בפרהסיא, הביאו לשם אלפי ילדים ואם לא די בכך הביאו את ר' חיים קנייבסקי והכשירו מקום שזה שנים לא נכנע וממשיך לחלל שבת מתוך אמונה כי הם יכניעו את השבת, ובמקום שאנו החרדים נהיה עקבים ונלך עד הסוף לא נכנע כשמדובר בחילול שבת, עשינו מעשה נורא, נכנענו לאותם מי שהמתינו שנים להכניע את השבת

מה שמזעזע יותר מכל, זה שהביאו לשם את ר' חיים קנייבסקי מי שידוע כלוחם בכל כוחו למען הגנרטור בשבת, עד כדי שהוא מחרים ערים שאין שם גנרטור, ודוקא הוא שיהיה זה שיבא להתיר ולהכשיר חילול שבת בפרהסיה, זה דבר שלא מובן כלל, אני עדיין מאמין כי הוא אישית לא יודע מן האמת כאן, הוא לא בקי בדברים כאלו, הוא הבין כי אם עושים שם אז בודאי המקום טוב, אבל אלו שהביאו אותו לשם גרמו לו עוול נורא הכפישו אותו בצורה נוראה הציגו אותו כסתירה כשמצד אחד הוא נאבק נגד חילולי שבת עד כדי גנרטור בשבת, ומאידך הוא מתיר חילול שבת בפרהסיא בצורה שכזו

שוב ושוב, כל עוד שאיני יודע כי הוא בקי בפרטים, השורות האלו הם נגד מי שהכשילו אותו, מנסיון למדנו כי ר' חיים קנייבסקי רחוק מאוד מלדעת מה קורה ברחוב עד כדי שיהודי שאל אותו שאלה על העיר בית שמש ולא ידע היכן זה, שאל האם בית שמש באמריקה, דבר שמספיק להוכיח כי אין לו מושג בנעשה אפילו ברחוב לצד ביתו, אבל בניו ונכדיו הבקיאים בעניינים אלו ובמיוחד הרבנים שהשתתפו באירוע, הם נושאים באחריות לפשע שנעשה כאן, מפני שבמקום שנילחם בכל כוחנו למען השבת ונחרים מחללי שבת, נכנענו למחללי שבת הוכחנו כי מי שממשיך לחלל שבת הוא זה שמנצח בסופו של דבר, ופגעו בשבת בצורה נוראה

שהדבר הזה יעבור בשתיקה פירושו סוף וקץ למאבק על השבת, מפני שאם מותר לרבנים להשתתף באירוע כזה במקום כזה, אז מדוע שהחילוני בכלל ירצה ליתייחס לשבת כשפונים אליו ומבקשים שלא יחלל שבת

חיים שאולזון

צביעותו של גולדקנופף

מה הפירוש הועדה למען השבת, כאשר לוחמים נגד מחלל שבת זה ולא נגד מחלל שבת אחר, או שנאבקים נגד כל מחלל שבת או שלא עוסקים בנושא, אין דבר כזה שלזה מותר לחלל שבת ולאחר לא, מדובר במדינה יהודית כאשר כולם יהודים, ומי שמשכירים את המקומות הללו הם יהודים ולא שייך כאן כינוסים בשבת בלי חילול שבת, אז איך זה שמשחקים צביעות שכזו, היכן שאפשר לייצר כותרות שם זועקים שבת, והיכן שלא רוצים לפגוע בזה או אחר ובעיקר פוליטית, אז שוכחים מן השבת ולא מתייחסים עוד לחילולי שבת

גני התערוכה הוא מקום שמחלל שבת הרבה שנים, הוא מוחרם אצל רוב גדולי ישראל, וגם אם היה מי שעשו שם כינוסים או אירועים אין זה אומר כי בשל כך זה הפך להיות מותר, מי שלוחמים נגד חילולי שבת בישראל אינם יכולים לעבור לסדר היום כאשר מארגנים שם כינוס של אלפים ובהשתתפות רבנים מן הסוג של ר' חיים קנייבסקי מפני שזה מכשיר את החילולי שבת במקום, אם הם עושים אז מדוע שזה יהיה אסור לאחרים

גולדקנופף מן הועדה למען השבת מוכיח כאן שוב כי הוא צבוע ופושע ממש, מפני שתפקידו לזעוק על חילולי שבת, וכאשר הוא יודע תקופה שזה הולך לקרות ולא עושה דבר, מאפשר זאת, אפילו לא מנסה לעצור זאת, אין הוכחה טובה מזו כי אין כוונתו שבת אלא גריפת הון פוליטי בלבד

שיתבייש ויתביישו כל מי שתומכים בו, מפני שהפעם נעשה מעשה חמור מאוד, מילא אם היו שם כינוסים של מי שאינם יושבים בראש גם לא בסדר אבל אף אחד לא יביא דוגמא מהם, כאשר ר' חיים קנייבסקי יושב בכינוס כזה, וכאשר הרב  זילברשטיין נואם שם ומאפשרים זאת שותקים, בושה היא למשתתפים שם ולאלו המתיימרים כי הם לוחמים למען השבת, הם הוכיחו כאן שהם כל כך רחוקים מן השבת כוונתם פוליטיקה בלבד ולא שבת

חיים שאולזון

צביעותה של 'העדה החרדית' - 'תנובה' מפרסמת בשבת ומקבלת הכשר

כל הנושא הזה של פרסומים בשבת של חברות שיש להם הכשר ממקורות שרוצים שיאמינו כי הם בעלי מכשירים טובים לא זכה לטיפול כמו שצריך, ועתה החליטו עסקני השבת לעשות סוף לאחד הסקנדלים הגדולים. הם מנצלים את העובדה שבשבת החרדים לא רואים מה שנעשה והם יכולים לחלל שבת מבלי שיידעו, וככה חברות עם הכשרים ידועים מפרסמים בשבת בטלוויזיה וברדיו ובעוד מקומות וזה עובר מבלי שעושים מזה ענין

העסקנים פנו לבעלי המכשירים ואלו מתחמקים, ולכן כאן נביא דוגמא בולטת שמוכיחה עד להיכן מרחיקה 'העדה החרדית' וכי אי אפשר לסמוך עליהם, הכסף אצלם יותר חשוב מן השבת ומן הכשרות

'תנובה' מפרסמת בשבת בטלוויזיה, העסקנים הציבו מקלטים ואחרי השבת בודקים מי הם המפרסמים בשבת וגילו חברות עם הכשרים של חרדים מפרסמים בשבת, ביניהם תנובה, הם פנו ל'עדה החרדית' ושאלו היתכן שהם נותנים להם הכשר כאשר הם מפרמסים בשבת והם התחמקו, עד היום הזה לא עשו דבר לאיים עליהם כי אם לא יפסיקו מיד יסירו מהם את ההכשר

אנחנו נמשיך לעקוב אחר הקורה בתחום הזה, ואי"ה נביא דוגמאות נוספות מחברות אחרות כאלו, ועל בעלי המכשירים להחליט מה חשוב להם יותר הכסף או השבת

חיים שאולזון

אנחנו מייצגים את הרבנים ופטורים מדין וחשבון לציבור

משהו חמור מאוד קורה בכל בחירות בציבור החרדי, כאשר אתה מבקש לשמוע מן הח"כ החרדי מה הוא עשה בקדנציה האחרונה או מה הוא מתכוון לעשות, הוא אומר כי אינו מייצג את עצמו אלא את הרבנים הוא שליח שלהם ואינו חייב להשיב על שאלות, יש לך טענות תפנה לרבנים. שיטה זו נהוגה שנים ומתחמקים מדין וחשבון ציבורי

בכל העולם בתקופת בחירות זה הזמן שעל הח"כ למסור דין וחשבון על מה שעשה ומה הוא מתכנן לעשות, הציבור הוא זה שצריך לבחור בו, אבל הם כלל לא מנסים לשכנע את הציבור עם מה שהם עשו, זה בכלל לא חשוב, הם אומרים כי הם מייצגים רבנים ונבחרו על ידם לא על ידי הציבור ומי שיש לו בעיה עם זה שיפנה לרבנים

השאלה היא האם מותר לנו להשלים עם המציאות הזו שח"כ חרדי לא מחוייב לציבור. גם אם נקבל שהרבנים בחרו בהם, האם הם פטורים מדין וחשבון לציבור? האם באמת הרבנים שלחו אותם על מנת שיעשו מה שבא להם, או שישרתו את הציבור ואת האינטרסים שלו, כאשר למעשה הם מתחמקים בצורה כל כך מביכה, מפני שאף אחד לא ייצא נגד הרבנים, ואילו לרבנים קל מאוד לספר סיפורים, מה שהם נזהרים מאוד למלא את הוראות הרבנים כאשר יש כאלו, הם אוהבים לספר להם שיש גזירות קשות בכדי שימשיכו לתמוך בהם ויתעלמו מן הנושאים המעיקים על הציבור שלא עוסקים בהם מפני שאין עם מי לדבר

רוב הבעיות הקיימות הם כשלונות של הנציגות החרדית, הם עשו כל כך הרבה טעויות עד כדי שהשנאה החילונית לחרדים  היא תוצאה של טעויות שהם עשו, היו כל כך הרבה הזדמנויות לתקן ולעשות בעניינים חשובים לציבור ולא עשו מפני שהם העדיפו אינטרסים אישיים על פני ציבוריים, לא שמענו מעולם שהם עושים למנוע מבית המשפט את היכולת להתעלל בציבור החרדי, הם העדיפו להתחנף להם, ועל כך אנו משלמים מחיר

השיטה הקיימת בבחירת הנציגים רעה, מי שצריכים לייצג הם מי שקיבלו את אישור הרבנים, אבל גם הם צריכים לעמוד למשפט הציבור, מפני שאחרת ההפקרות שוררת והציבור הוא זה שסובל

חיים שאולזון

גפני, מדוע שתקת כאשר אנשיך שלטו, עכשיו אתה גיבור?

זו לא רק צביעות זה מוכיח על רשעות, לא מתביישים, במשך של שנים הם נשאו באחריות ויכלו לעשות ולא עשו, ועתה באים בטענות לאחרים. כאלו הם היו וכאלו הם היום, ומה שעשה השבוע משה גפני בבית שמש מוכיח כי יש לנו עסק עם מושחת מיסודו

כל ילד יודע, כי בבית שמש שלטה 'דגל התורה', משה אבוטבול היה לא יותר מבובה, האיש שניהל את העיריה היה אחד בשם מונטג נציג דגל התורה, במשך של עשר שנים הוא שלט בעיר שליטה מלאה ויכל לעשות בה מה שרצה, ובמשך כל השנים האלו הוא לא דאג לאנשיו, וההוכחה, עכשיו הם מפגינים הם זועקים כי הם בעיר שנים ולא הכינו להם בתי כנסת וגני ילדים מוסדות וכל מה שהם זקוקים וכי הם חיים בעניות נוראה

משה גפני הגיע השבוע להשתתף בהפגנה שלהם, כאילו שעושים להם עוול נורא. יתכן מאוד כי מדובר בעוול, אבל איך אפשר לבא בטענות לשלטון החדש שפחות משנה שולט בעיר כאשר הוא משה גפני שלט בעיר עשר שנים והאיש שלו לא עשה דבר לאנשיו שלו, צריך להיות עז פנים לבא בטענות כאלו. לא ראינו את משה גפני מגיע לעיר בשנים ההם לדאוג לאנשיו, הוא השאיר זאת לאיש שלו שעשה מה שרצה ולא דאג שיהיו להם בתי כנסת ומוסדות חינוך, הם אלו שנכשלו ואם להפגין צריך נגד אותם מי ששלטו אז שלא עשו את מה שצריך היה לעשות כאשר שלטו

שורות אלו אינן באות להוריד במהומה מן הענין עצמו שעיריה צריכה לדאוג לכל תושביה מקצה לקצה, אבל אם להפגין אז קודם כל נגד אלו שעשר שנים לא עשו דבר, הם הובילו למצב הזה

חיים שאולזון

ליברמן עובד על החילונים ודרעי על החרדים

כל כך משעשע לשמוע את דרעי אומר כי ליברמן עובד על החילונים, כאילו שהוא לא עובד על החרדים, כולם כל הפוליטיקאים עובדים על המצביעים שלהם, המטרה היא קולות וכל מה שיביא קולות הופך להיות כשר, המטרה מקדשת את האמצעים ואין בכך חדש

עשרות שנים שדרעי בפוליטיקה הספרדית, הוא הבטיח להקים מוסדות לתפארת יהדות ספרד ולא עשה זאת, הוא הבטיח כל כך הרבה דברים שיעשה לטובת הספרדים ולא עשה, הוא מתעסק עם דברים כלליים ומונע מן הספרדים שיסתובבו ברחוב גאים ולא עוד נחותים לאשכנזים. והסיבה, מפני שאם הספרדים יהיו גאים הם לא יצביעו יותר ש"ס, הוא צריך אותם מקופחים מי שסובלים מי שלא מקבלים את הילדים שלהם בבתי הספר ובישיבות רק ככה הוא יכול להבטיח לעצמו את הקיום הפוליטי

לכן, כאשר שומעים את דרעי אומר כי ליברמן עובד על החילונים, זה כל כך מצחיק, מזכיר את דרעי איך שהוא עובד על החרדים ועל הספרדים המסורתיים

חיים שאולזון

בערב בחירות הם נזכרים לומר לך שבת שלום

הם באמת חושבים שהציבור מטומטם, במשך כל הקדנציה לא ראינו אפילו ערב שבת אחד שהם יפנו לציבור לומר להם שבת שלום, אבל עתה ערב בחירות הם נזכרים ומברכים אותך בשבת שלום

אז נאמר להם, אנו רוצים קדנציה מלאה של שלום ולא רק של ערב בחירות, מפלגה שנזכרת בציבור רק בערב בחירות היא לא הבחירה שלנו, וכאשר מצביעים בכל זאת היא מפני שאין אלטרנטיבה, אם היתה כזו הייתם האחרונים שיצביעו בשבילכם מפני שאתם לא שוים את זה

חיים שאולזון

ההכרעה על חודו של קול - על נעם ועוצמה לעשות את הנכון בשעה זו ולפרוש

אין כאן ויכוח אידיאולוגי או מפלגתי, ואין כאן ענין של אהדת מפלגה זו או אחרת, אין כאן גם ענין לחזק את את מי מבין המתמודדים שעוברים את אחוז החסימה, יש כאן דבר אחד בלבד, להבטיח כי הימין מצליח להעביר 61 חכי"ם בכנסת, וזה יקרה על חודו של קול, מי שלומד את המספרים במיוחד ממה שקרה בסיבוב הקודם יש לימין בלי ליברמן את ה-61 ויותר, אבל זה יתכן אך ורק אם הימין כולו מצביע למפלגות ימין שעוברות את אחוז החסימה

ולכן, אין מנוס ואסור שיקרה מה שקרה בסיבוב הקודם שמאות אלפי קולות התבזבזו על מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, אין אפילו מינימום של ספק כי ההכרעה הפעם הוא על חודו של קול, המעט הזה יכריע, והם נמצאים כרגע במפלגות נועם ועוצמה שמחזיקות מספר מספיק של קולות שהם יכריעו את הכף לכאן או לכאן

במצב הזה חובת כל מי שיש ספק אם הם עוברים את אחוז החסימה לעשות את הנכון ולהצטרף למפלגות שעוברות את אחוז החסימה, ותחליטו כל אחד בעצמו במי הוא תומך, במטרה אחת בלבד, לא לאפשר לליברמן לשחק עם הקולות שלכם ולהעביר את השלטון לידי השמאל והערבים

אני קורא כאן בידידות ובאהדה למפלגות נועם ועוצמה יהודית, לעשות את הנכון בשעה זו ולפרוש, ככה תוכיחו כי אתם אנשים אחראים שברגע של אמת עושים את הנכון. האמינו לי, אני לא שש לתמוך במפלגות שאני תומך בהם בבחירות אלו רק מפני שאין ברירה ולא מפני שאני רואה בהם את הבחירה שלי. המטרה עתה היא אחת ויחידה, להציל את ישראל מידי מי שמבקשים לכלותינו רוחנית וגשמית וזה יכול להיעשות רק אם אתם תודיעו על פרישה

יזכרו לכם את זה בעתיד, וגם יאמינו כי כחכם הרבה יותר חזק ממה שתקבלו בבחירות עצמם, מפני שהציבור האחראי לא יצביע לכם אפילו אם הוא תומך בכם מפני שאינו רוצה לראות את המפלגה המשותפת מנהלת את המדינה בעתיד

עשו חכם וקנו את עולמכם

חיים שאולזון

שתיקת החרדים על פסילת מרזל וגופשטיין חמורה ומסוכנת

כמו בנושאים אחרים שאיננו מסכימים זה עם זה אבל ברגע של אמת ניצבים זה לצד זה, כך גם כאן, כאשר פסלו את נציגי כך רק מפני שהם יהודים חייבים היינו כולנו כאחד יהודים חרדים מקצה לקצה להתייצב לצד מי שנפסלו במצב הזה ולמחות, מפני ששתיקה כאן היא פתח והצדקה לחילונים הפוסלים חרדים מאותה סיבה רק בסיבוב של נימוקים אחרים

אסור לשכוח, הערבים שדיברו בחריפות פי מאה עד כדי קריאה לרצוח יהודים לא נפסלו, אבל יהודים שקראו להגן על יהודים מפני רצח ערבי כן נפסלו, גם אם אנו נגד הקיצוניות של הכהניסטים, סוג הפסילה והנימוקים שלה מחייב אותנו להתייצב לצידם ולזעוק נגד בית המשפט העליון העושה בנו באותו דרך אם בהפרדה או בנושאים דומים אחרים מתוך חשבון אחד ויחיד, שאיננו נכנעים לחילוניזציה ולשמאל

שתיקת החרדים במצב הזה הוא פשע חמור, מפני שהיא זו שנותנת לגיטימציה לשופטי העליון לשחק בנו החרדים, חייבים היינו להכריז על התנגדותינו ומחאתינו נגד פסקים כאלו במיוחד כשאותו בית משפט מתיר דם יהודי ומכניס לכנסת מי שאוהדים רצח יהודים, ולפחות להראות להם כי איננו שלמים עם דרכם

חיים שאולזון

לא להתייחס לסקרים הם משקרים

אין חכם כבעל הנסיון, ואין טוב יותר מלעבור על לפחות חמשת מערכות הבחירות האחרונות ונבחן האם הסקרים צדקו או שהם טעו בענק, אין וכמעט לא היתה מערכת בחירות אחת במיוחד מאז האינטרנט שהסקרים צדקו, הם תמיד טעו ובענק. לא רק בישראל גם בארצות הברית, כל הסקרים ניבאו שהילארי קלינטון מנצחת והיא הפסידה בענק טראמפ ניצח במספרים שלא חלמו בחלום הכי רחוק שהוא ישיג

בישראל למדנו שהסקרים לא יודעים לדייק ולעיתים אפילו לא קרובים, לכן אין להתייחס אליהם כמספרים סופים או פחות או יותר כאלו, ולכן כשעוסקים במספרים שהם קרובים ל-61 זה בהחלט סביר שהסקרים לא מדייקים ויתכן כי הם דוקא כן חושבים שנתניהו ישיג את ה-61 ובכוונה לא רוצים לתת לו את זה בתקוה כי יהיו מי שירימו ידיים מן הימין ולא ימהרו להצביע

תוצאות הבחירות לפני חצי שנה הוא הסקר הכי טוב, אתה יודע כמה קולות יש בכל צד והשאלה כאן היא רק איך שתתחלק בין אלו מפלגות, ימניים מצביעים ימין ושמאלנים שמאל, ולכן על פי אותן תוצאות יש לימין יותר מ-61 בלי ליברמן

מי שצריכים לדאוג אלו הסיעות הקטנות. קחו לדוגמא את הסיעות הקטנות של הבחירות הקודמות דוקא הם נכשלו בענק הבטיחו להם כי הם עוברים את אחוז החסימה ונשארו בחוץ

במצבנו היום הכל פתוח ולכל סיכוי ואין להתייאש אלא לעשות הכל על מנת להצליח להבטיח 61 לשלטון הימין בלי ליברמן וזה בהחלט אפשרי

חיים שאולזון

דרשת כ״ו אב תשע״ט בראדני סטריט - ע״י האדמו״ר הזאלוני

דרשת כ״ו אב תשע״ט בראדני סטריט - ע״י האדמו״ר הזאלוני.

1) נישט פרעגן קיין קשיות.

2) נישט אלעס וואס מ׳טוט קען מען פארציילן פאר די גאס.

3) מיר זיצן מיט עסקנים און מיר ווייסן פונקטליך וואס מ׳מעג און וואס מ׳טאר נישט.

4) ווער ס׳האט נישט קיין נסיון אין דעם - זאל נישט אריינרעדן.

5) מ׳טאר נישט זיין פרומער אפילו מ׳מיינט אז מ׳פארשטייט בעסער.

6) דער רבי זי״ע איז געווען זייער שארף אויף די וועלכע האבן זיך געלאזט הערן.

ליידער איז דא א טשטוש המוחות, ס'קומען אנדערע זיי שרייען מ'איז מוחה, הע מ'שמד'ט אויס כלל ישראל, מ'מאכט פשרותף מ'פארקויפט די תשב"ר.

ס'איז זייער גרינג צו שרייען, 'איז זייער גרינג מוחה צו זיין, אבער מ'ארף וויסן וואו מ'רעדט.

מ'קען נישט אלעס דערציילן ברבים, די גדולי תורה וואס טוען אלעס אדורך זענען נאך אזאנע יראי ה' ווי די מוחים! מ'האט נישט קיין אחריות, מ'פירט נישט קיין מוסדות, מ'האט נישט קיין עול פון אפאר טויזנט קינדער אויף די פלייצעס זיי זאלן גיין אויפן ריכטיגן דרך"

אלו דברי האדמו״ר מסאטמאר בברוקלין, כ"ו אב תשע"ט בביהמ"ד ראדני, נגד אלו המוחים על אופן ההתנהגות בגזירת הגיוס בארה"ק / סליחה: גזירת החינוך בארה"ב‎

ד''ת לש''ק פרשת ראה ר''ח אלול ה' תשע''ט

מאת: יהודי פשוט

ברשות בעל האכסניא לתורה יקירנו הרב המשפיע הדגול כש''ת רבי חיים שאולזאהן שליט''א

ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללהאת הברכה אשר תשמעו אל מצות יהוה אלהיכם אשר אנכי מצוה אתכם היום 
שמעתי מת''ח יקר שאמר: לא בכדי קוראים בספר דברים בימים המוליכים לחדש אלול וימי הרחמים והסליחות, כי כלום יש בידינו ספר מוסר נוקב יותר לעורר לבנו לעבודתו ית׳ מהנאמר בפרשיות אלה.. והנה פרשה דידן פותחת בראה שהיא בחינת והיו עיניך רואות את מוריך כמבואר בספר אור החיים שמרע''ה ע''ה אמר להם לישראל ראה בעיני השכל המתבונן את אשר אנכי שנתקיימו בי שלמות כל הקניינים המכשירים את הנבואה שהם הגבור חכם ועשיר. אלמדכם הכיצד תקבלו את הברכה והקללה למען תהיה לכם הברכה ברכה וגם הקללה תתהפך לכם לברכה, כאשר זו תגרום לכם שתשמעו תפתחו למוסר לבכם ותשובו, ולא היפוכו ח''ו שרוב הטובה והשלוה תגביה את לבבכם בבחינת ונושנתם והשחתם, כי טבע המצליח שהוא שלם עם עצמו וגאה בתבונת מעשיו ולא יתן על לב לבחון דרכיו ודעותיו שהטיבו לו ובכך ימאס במוסר בבחינת וישמן ישורון ויבעט וינבל צור ישועתו, ואז חלילה הנפילה מרום המעלה קשה בהרבה מעצם הצרה.. והנה מרע''ה אמר להם אנכי נתן לפניכם שבחינת הברכה והיפוכה הם בידכם כחומר ביד היוצר להטותכם לכאן או לכאן. בעוה''ז הכל תלוי בדעת ובכלי המקבל וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו.. ומאתו ית' לא תצא הרעה אלא שבהשחת מעשי המקבל תשנה ההשפעה טבעה לפי מצב כליו שיצר במעשיו , וברצות ה' דרכי איש על נקל יהפך לו המר למתוק והצרה לרווחה, כדברי הכתוב צרור המור דודי לי בחינת מיצר וממר לי שם תתלהט אהבתו בלבבי רשפיה רשפי אש שלהבת י-ה. והנבונים ישכילו שבשום עניין אי אפשר לו לאדם לחיות את חיי נפשו באתמולו ולנצח במלחמת יומו, וכי כל התמורות הטובות ( ברוח כמו בגשם) יחולו בעצם 'היום הזה' בסגולתו ועיצומו של יום בבחינת נתן לפניכם היום מצוה אתכם היום היום הזה נהיית והיום אם בקולו תשמעו, ובהתחדש בכל יום מעשה בראשית הוא מביא עמו את רפואתם העלאתם ותיקונם של כל אלה הימים שקדמו לו בבחינת מקוה ישראל שנטבול בו ונכלל במי דעת האלקים בלא חציצה של החשבונות הרבים וניטהר בקדושתו העליונה. וכל זה כלול בדברי רבינו השפ''א וזה לשונו: ראה אנכי נותן כוהיוםפישהבחירה ביד האדם לבחור טוב או רעואמר אא"ז מו"ר ז"ל שע"ז מברכין הנותן לשכוי בינה כו'. ונראה פיהיום שיש בכל יום בחירה חדשהכי אחר שחוטא האדם מסתלקת הבחירה מהאדם כמ"ש ז"ל הרשעים ברשות לבםומ"מ הקב"ה מחדש בכל יום מ"ב ונותן בחירה חדשה לאדם בכל יום שיוכל להיות טוב מחדש כמ"ש לא יכשל בה ביום שובו כוועוד אמרראה כוהיוםהוא בכל יום ויום כי הקב"ה מחדש בכל יום מ"ב וכשנתחדש הבריאה נמשך ברכה חדשה. ולכן בכל יום יש לבחור א' מהדרכים. וההתחדשות היא מתנה נתונה לבנ''י בברכת החדש הזה לכם, ובבחי' היום היא ההתחדשות אנכי נתן לפניכם כו' ומ הברכה והקללה נמסר בידכם.ובמדרש אין מפסיקין בתוכחות ואל תקוץ ל"ת תוכחות קוצין קוצין כו'. דכתיב אנכי נותן כוהיום ברכה וקללהפישבכל יום ניתן לבנ"י בחירה חדשהא"כ לעולם ביד האדם להפוך הרע לטובואין לדבר סוףוז"ש אין מפסיקין קוצין קוצין כי אין אחרית וסוף להקללהכמאמר שקר אין לו רגליםכי בסוף מתהפך לטובוהאמת כי אין הרע יורד משמיםאך לכל השפעה מוכרח להיות תערובת מטו"ר וכל שיש התחדשות ברכה נמשך ג"כ אחריו הקללהוז"ש נותן לפניכם כו'. שהכל ביד האדםוביאור הענין ואל תקוץ בתוכחתוהיא מדת השתוותשמשבחין מאוד מדה זווהיינו לקבל כל המאורעות בשוה כי אם אין האדם משתנה בפגעו בו מדה"ד אין לה קיום להקללה וחולפת ועוברת ממנואך ח"ו אם האדם מתפעל יותר מדאיבזה נוסף קיום וחיזוק להרעוז"ש אין מפסיקין שלא יפסיק מדביקות ובטחון שיש לו בהקב"ה אף שיעבור עליו מה שיעבור כנ"לועוד אמרבברכה כתיאשר תשמעו ולהיפוך כאםכי הטוב בבנ"י בעצם-והחטא במקרהלכן בישראל מחשבה טובה מצרפין ולא לרעהכי בכלל בוודאי שמעו וקיבלו בנ"ילכן גם אם כי נפלו אח"כ מזהיש להם בכל יום בחירה חדשה כמ"ש אנכי נותן לפניכם היוםאנכי מצד קבלת התורה נתחדש לבנ"י בכל יום אלה בהדרכיםוכך צריך להיות קבלת מלכות שמים בק"ש בכל יום היינו אשר תשמעוולכן אף שנמצא איזה חטא כי גם בצדיק כתיאין צדיק כוא"י טוב ולא יחטארק שהוא בדרך עראי: והנה מרע''ה כפל בדבר ואמר אשר אנכי מצוה אתכם היום, כלומר שבהיום ובכל יום יש בחינת מתן התורה וקבלתה מבחינת אנכי שמפי הגבורה נאמרה, מאי דהוה הוה ואנחנו נברך י-ה, ואנחנו החיים קיימים רק בהיום, אז נברכו נהללו ונשבחו מעתה ועד עולם, ועלתה בדעתי שבח מה טובו אהליך יעקב שאין פתחיהם מכוונים בפתח אהל איש לפתחי אהל רעהו, כן הדבר בפתחי לב האדם עצמו שלא היו מקבלי התורה מכוונים פתח יומם למבוכות קודמו ולא לדאגת מחרתו רק בבחינת תום חסד אהבת נעורים שחי את היום ביומו עם כל אשר לו ובו בבחינת זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו במחיהו ובהמוציא חמה ומאיר באור חדש את יומו. ואביא את נוראות דברי רביה''ק בעל הקדושת לוי ממולח טהור קדש אין להוסיף או לגרוע וזה לשונו: ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. ולכאורה יקשה למה נאמר ברכה וקללה יחד, ולא נאמר ברכה אם תשמעון וכו'. ולהבין זאת, נקדים לבאר כלל גדול בעבודת האדם, שלא יגבה לבו ולא יהיה נדמה בעיניו אשר הוא עובד ה' בעבודתו אשר עובד בתורה ומצות ואהבה ויראה, כי במה שיורגש בנפשו ועבודתו יפול הנופל חס ושלום מדרגה אחר מדרגה עד שיבוא לתאות גשמיות. אלא אדרבה לא יהיה נחשב עבודתו אצלו כלום ולא יהיה שום הרגשה בעבודתו ויהיה לבו חלל ונשבר בקרבו שעדיין לא התחיל לעבוד את ה' כלל, כי כאשר יתבונן היטב בגדולות הבורא ברוך הוא איך שהוא עיקרא ושרשא דכל עלמין וסובב וממלא כל עלמין ולית מחשבה תפיסא ביה כלל וכל העולמות ונשמות ומלאכים ושרפים ואופנים וחיות הקודש כולם בטילים לפניו וכאין וכאפס נגדו. וכמו שאומרים וכולם עושים באימה וכו' ואופנים וחיות הקודש, כו', אזי יתעורר להיות כלתה וגם נכספה נפשו להתלהב בעריבות מתיקות ידידות לחפוץ ולהשתוקק עבודת ה' בכל עת ולא יורגש אצלו עבודתו כלל וכל מה שיעמיק דעתו יותר בהתבוננות השגת גדולות הבורא ברוך הוא יותר יתלהב לבו לעבודת ה' ולא יהיה נחשב בעיניו כלום ולא יהיה שום הרגשה בעבודתו ויהיה לבו נשבר בקרבו על שהוא מרחוק מה' ולא התחיל לעבוד אותו כלל, כי לפי ערך גדולתו מה הוא ומה עבודתו. וזה שכתוב תקעו בחודש שופר, כי ידוע שהאדם העובד את ה' הוא מכונה בשם שופר מלשון שפרו מעשיכם. תקעו, הוא מלשון ותקע כף ירך יעקב רוצה לומר, שעבודה זה שמכונה בשם שופר שהוא תקועה תמיד בלבבכם יהיה חדש אצליכם כמו שעדיין לא התחלתם לעבוד את ה' כלל. וזהו שירו לה' שיר חדש  היינו שתשיר שיר חדש תמיד. כי נפלאות עשה, על ידי שתעמיק דעתך בגדולת הבורא ברוך הוא ותשיג איך שהוא מופלא ומכוסה רם ונשא שאין לכל העולמות ומלאכים נשמות שום השגה ותפיסה ביה כלל מזה תתלהב נפשו ולא יהיה נחשב אצלו עבודתו לכלום וישיר שיר חדש תמיד כאלו עדיין לא התחיל לעבוד את ה' כלל. וכמו שידוע מאמר (הבעש"ט) על פסוק הוא ינהגנו עלמות (שם מח, טו) על דרך משל, שמרגילין את הקטן לילך לאט לאט הנה כל מה שמתרחקין מן הקטן יותר הוא מרגיל את עצמו לילך, כמו כן על ידי מה שאנחנו משיגין שהבורא ברוך הוא הוא מופלא ומכוסה ולית מחשבה תפיסא ביה כלל מזה מרגילין לבוא לגשת לעבוד עבודת הקודש, כי על ידי השגת רוממות הבורא ברוך הוא לא נחשב בעינינו עבודתינו לכלום , כי לפי ערך רוממות גדולתו עדיין לא התחלנו לעבוד עבודתו כלל ועבודת כל יום הוא דביר חדש. וזהו שיר חדש, כי בכל יום יהיו בעיניך כחדשים ע''כ לשון קדשוועוד אמר בפרשה זו: וזהו פירוש מאמר חכמינו ז"ל  כל הדר בארץ דומה כמי שיש לו אלוה, היינו כל הדר בגשמיות אשר נדמה ונחשב בעיניו ליש ודבר שהוא עובד ה' דומה כמי שיש לו אלוה, רוצה לומר שהוא סובר שהוא עובד ה'. וכל הדר בחוץ לארץ, היינו חוץ לגשמיות ונבזה בעיניו ונמאס ואינו תופס מקום כלל ולא נחשב עבודתו בעיניו לכלום דומה כמי שאין לו אלוה, היינו שעדיין לא התחיל לעבוד את ה' כלל. וזהו פירוש הפסוק וקווי ה' יחליפו כח, היינו שמתחלפין תמיד שאינם עומדים בבחינה אחת, כי בכל יום עבודתם חדשה כנ"ל. לא ייעפו, לשון עוף דבר שעף למעלה, כלומר שלא נדמו בעיניהם שהם עובדי ה' ועולים במעלות המדרגות, רק אדרבה לא יגעו, רוצה לומר שנדמה בעיניהם שעדיין לא הגיעו לשום מדריגה איך לעבוד את הבורא ברוך הוא ולא התחילו כלל לעבוד אותו. וזהו תתחדש כנשר נעורייכי וכו' : ונחתום בדברי קדשו של רבינו בעל הנועם אלימלך שאמר: "וכי ירבה ממך הדרך", ר"ל אבל אם יהיה דרכי השם רב וגדול בעיניך, באומרך "כי לא תוכל שאתו" שבלתי אפשרי לעמוס עליך המשא הזאת, "כי ירחק ממך המקום אשר יבחר לשכן שמו שם", ר"ל שיהיה רחוק בעיניך שתוכל לפעול כנ"ל, שישכון השי"ת ב"ה בעולמו במלכותו, תדע הסיבה שהביאך לחשוב זאת הוא מחמת "כי יברכך ה'" בממונך ובכל טובך, "ונתת בכסף" ר"ל ולא נתת כל מחשבותיך רק בממונך, ואמר הכתוב זאת העצה "וצרת הכסף", דאיתא בגמרא "אין מחללין מעשר שני על אסימון אלא על כסף שיש בו צורה", וזהו "וצרת הכסף" שתעשה צורה קדושה על הכסף, "בידך" אשר ברשותך, "והלכת אל המקום כו'", ר"ל ותלך עם ממונך בדרכי השם, "אשר יבחר ה' בו, ונתת הכסף בכל אשר תאוה נפשך", פירוש שתעשה עם ממונך דברים שהנפש מתאוה ולא הגוף העכור החומד ומתאוה לתענוגי והבלי עולם, אלא תרבה בצדקה כפי יכולתך, "וחטאך בצדקה פרוק", "בבקר ובצאן כו'", ר"ל רמז שתרבה בצדקה לכל, הן לפשוטי עם והן לצאן הוא צאן קדשים, "וביין ובשכר" רמז לת"ח, ע"ד שאמרו חז"ל "הרוצה לנסך יין ע"ג המזבח ימלא גרונם של ת"ח יין", "ובכל אשר תשאלך נפשך", ר"ל וכן בכל דבר תראה שלא יהא שום תאוה חיצונית רק מה שישאלך נפשך, אז "ואכלת לפני ה' כו'" תזכה לעשות מצוות ה' ככל הצדיקים כנ"ל. וק"ל.