היום בתניא יום ב' כד ניסן:
היראה בראותו את המלך:
לעיל דובר על יראה שהאדם מגיע אליה, מתוך ידיעה שתמיד הקב"ה נמצא לידו והוא מביט ומסתכל על מעשיו (אף שהוא עצמו אינו רואה אותו).
וכעת עובר רבנו ליראה נעלית יותר, בהבחינו שהנה הוא רואה כעת את המלך, ובעצם בכל מקום שאליו הוא מגיע, הוא מבחין שהנה, מלכו של עולם לפניו, הנה הוא רואה אותו, ואף נמצא בקירוב מקום אליו.
...
בראית פנימיותו של המלך:
נקדים, שאף שכל אדם מורכב מגוף ונפש, הרי שאת אישיותו מעצבים כחותיו הנפשיים דוקא ("פנימיותו וחיותו") ולא גופו הגשמי.
וכדוגמת הרואה מלך בשר ודם, שהיראה מהמלך אינה מגופו הגשמי, אלא מתוך הערכה פנימית ל"פנימיותו וחיותו" והמעלות שהוא מבחין במלך בעיני שכלו.
הנה, כך גם לעניננו, עם ההבחנה בעיני שכלו, כשהוא מסתכל על כל הנמצא בעולם, שבעצם "אור אין סוף ברוך הוא (הוא אשר) מלובש בהם להחיותם", הרי שהוא יתעורר ביראתו.
...
ראיה מפוכחת בעיני השכל:
להרחבת הבאור נוסיף:
כשם שההסתכלות על המלך בעינים בשריות בלבד (שאז הוא מבחין רק בגופו, בשרו ועצמותיו הגשמיים) אינה מביאה לשום יראה ממנו (כפי שיהיה בראותו את המלך ישן).
הנה, כך גם המסתכל על העולם רק במבט של עיניו הגשמיות. יראה רק עולם גשמי, וליראת ה' בודאי שלא יגיע. ולאידך נצין, שגם "ראיה שכלית" בגדולת ה' שאינה קשורה בעולמות כלל, לא תביא ליראה המיוחלת (שרבנו מדבר אודתיה כאן).
ורק כאשר ראית השכל קשורה בראית עיני בשר - כאשר מצד אחד, בעיניו הגשמיות הוא רואה את העולם הגשמי. ובמקביל, הוא גם מבחין ורואה שהאור האלוקי הוא אשר מחיה את העולם, הרי שהוא יחוש ממש את יראתו יתברך (ככל חיות הנפעלת מראית המלך "בעיני השכל על ידי ראית עיני הבשר").
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו ל0544960839.
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
היראה בראותו את המלך:
לעיל דובר על יראה שהאדם מגיע אליה, מתוך ידיעה שתמיד הקב"ה נמצא לידו והוא מביט ומסתכל על מעשיו (אף שהוא עצמו אינו רואה אותו).
וכעת עובר רבנו ליראה נעלית יותר, בהבחינו שהנה הוא רואה כעת את המלך, ובעצם בכל מקום שאליו הוא מגיע, הוא מבחין שהנה, מלכו של עולם לפניו, הנה הוא רואה אותו, ואף נמצא בקירוב מקום אליו.
...
בראית פנימיותו של המלך:
נקדים, שאף שכל אדם מורכב מגוף ונפש, הרי שאת אישיותו מעצבים כחותיו הנפשיים דוקא ("פנימיותו וחיותו") ולא גופו הגשמי.
וכדוגמת הרואה מלך בשר ודם, שהיראה מהמלך אינה מגופו הגשמי, אלא מתוך הערכה פנימית ל"פנימיותו וחיותו" והמעלות שהוא מבחין במלך בעיני שכלו.
הנה, כך גם לעניננו, עם ההבחנה בעיני שכלו, כשהוא מסתכל על כל הנמצא בעולם, שבעצם "אור אין סוף ברוך הוא (הוא אשר) מלובש בהם להחיותם", הרי שהוא יתעורר ביראתו.
...
ראיה מפוכחת בעיני השכל:
להרחבת הבאור נוסיף:
כשם שההסתכלות על המלך בעינים בשריות בלבד (שאז הוא מבחין רק בגופו, בשרו ועצמותיו הגשמיים) אינה מביאה לשום יראה ממנו (כפי שיהיה בראותו את המלך ישן).
הנה, כך גם המסתכל על העולם רק במבט של עיניו הגשמיות. יראה רק עולם גשמי, וליראת ה' בודאי שלא יגיע. ולאידך נצין, שגם "ראיה שכלית" בגדולת ה' שאינה קשורה בעולמות כלל, לא תביא ליראה המיוחלת (שרבנו מדבר אודתיה כאן).
ורק כאשר ראית השכל קשורה בראית עיני בשר - כאשר מצד אחד, בעיניו הגשמיות הוא רואה את העולם הגשמי. ובמקביל, הוא גם מבחין ורואה שהאור האלוקי הוא אשר מחיה את העולם, הרי שהוא יחוש ממש את יראתו יתברך (ככל חיות הנפעלת מראית המלך "בעיני השכל על ידי ראית עיני הבשר").
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו ל0544960839.
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.