דפים

יום ראשון, 31 במרץ 2019

היום בתניא יום א' כד אדר ב:

היום בתניא יום א' כד אדר ב:
הדומם הצומח החי והמדבר:
ההבדל בין ארבעת חלקי הבריאה הללו, הוא לא רק במבנה החיצוני שלהם, אלא  גם בהארה האלוקית הנמשכת בהם להחיותם.
נכון שבאופן כללי, האור הנמשך לכולם, הוא מבחינת האור שנמשך לעולם   "בהעלם והסתר".  הנה, כמות האור, הנמשכת בכל אחד על ידי "צמצום והתפשטות" משתנה מאחד לשני.
כך שה"דומם" מכיל את ההארה הקטנה ביותר. החיות שב"צומח" נעלית מהחיות שב"דומם" (שאין בו את הנפש הצומחת), החיות שב"חי" נעלית מה"צומח" (שאין בו את הנפש החיה). וכן יש לראות את החיות שב"מדבר", הנעלית מכל הבחינות שקדמו לה.
...
הדומם והצומח לעומת החי והמדבר:
נקדים, שמהתבוננות במצבם של ארבעת חלקי הבריאה הללו עולה, שלפנינו שתי קבוצות.
אחת, הכוללת את הדומם והצומח שיש לראותם כ"בעלי גוף" (שאין בהם רצונות נפשיים). והשניה, הכוללת את החי והמדבר שיש לראותם כ"בעלי נפש" (ואף שאין מעלת נפש החי כמעלת נפש המדבר).
...
החיות הנמשכת במעשה המצוה ובכונתה:
כשם שאין כל ערך ודמיון, בין החיות שבדומם ובצומח שהיא חיות גופנית, לחיות המלובשת בחי ובמדבר שהיא חיות נפשית (חיות לנפש החיונית).
הנה, כך הוא גם בנוגע לאור הנמשך לעולם עם קיום המצוות (שהוא ללא כל הסתר פנים). אין להשוות בין גודל האור הנמשך עם עצם העשיה והדבור של המצוה, לאור הנמשך עם הכונה המשולבת במצוות המעשיות ובמצוות שחיבים לבטאם בדיבור.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם.
מוקדש לע"נ חותני הרה"ח ר' בנימין ע"ה לוין מכפר חב"ד, נפטר כד אדר תשכ"ד, יהי זכרו ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.