"בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת"
אמרו ישראל "שלח אורך ואמתך המה ינחוני" (מדרש רבה פרשה ט"ו, ס"ט) וצריך לבאר מה הפירוש "ואמתך"?
ואפשר לבאר על פי דברי רבותינו הקדושים זצוק"ל בגמרא (בבא בתרא כה:) הרוצה שיחכים ידרים, ושיעשיר יצפין וסימנך שולחן בצפון ומנורה בדרום.
והנה האדם שרוצה להדרים ולעלות ולהתעלות בתורה שהיא כנגד המנורה המאירה, והיא "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו, כג) ידרים, אך יחד עם המנורה שהיא התורה הקדושה צריך גם פרנסה כי "אם אין קמח אין תורה" (אבות ג, יז), ועם פרנסה בנקל אפשר לקיים מצות ומעשים טובים.
אך חייב שהמנורה והשולחן שזה הפרנסה יהיו בדרך האמת והיושר, כי האדם אשר מתפרנס שלא ביושר ולא באמונה, פוגם בכל תורתו כי זה טובל ושרץ בידו. ואי אפשר ללמוד תורה ולעשות משא ומתן שלא ביושר, חייב שהתורה הקדושה וענייני הפרנסה יהיו באמונה וביושר והא בהא תליא.
ולכן יובן איך כשציוה הקב"ה עניין המנורה שזו התורה, עמדו ישראל ואמרו שלח "אורך" שזו התורה, "ואמתך" שזה אמת, שהפרנסה תהיה ביושר ואמת. ויחד "המה ינחוני" לדרך האמת עם תורה ופרנסה בדרך הנכונה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.