דפים

יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

מכתבים קצרצרים


התנהגות ברברית טפשית ואנטי חינוכית
אפתח כי איני מצדיק לרגע את התנהגותו של אותו רוטנברג שהוצת על ידי בחור בסקווירא שמחה על כבוד רבו, בעיירה כמו סקווירא הברירה בידו להחליט לכאן או לכאן. אם אינך רוצה להתפלל עם הרבי אתה רוצה להתנהג אחרת, יש לך את הברירה לחפש מקום אחר. העיירה סקווירא ידועה כעיירה דיקטטורית המובלת על ידי אדם אחד והוא הרבי מסקווירא, וגם ולמרות שיש עליו הרבה חולקים ומי שלא אוהבים את הדרך איך שהוא מוביל ונוהג בקרייתו, הוא לא מכריח אף אחד לגור אצלו, מי שאינו אוהב את תקנותיו שיחפש מקום אחר. ובכל זאת ההתנהגות היום ואתמול של חסידי סקווירא חמורה, ולא מפני שבית המשפט שחרר את הבחור המצית, אלא הרבה יותר בשל הדרך איך חסידי סקווירא קיבלו את ההחלטה ואיזו שמחה הם מגלים ומה הם מבטאים בעקבות הדברים, קורה כאן משהו שחייב לזעזע את העתיד החרדי

המעשה שעשה הבחור חמור וחייבים לגנותו ברצינות ולא בדלית ברירה
כפי שהקדמתי, איני מצדיק לרגע את מעשהו של אותו רוטנברג, ההתנהות שלו היתה בזויה ואסורה, היה עליו לעשות את מה שעשה ליפא שמלצר שהיה במצב דומה, קם ועזב עבר לגור במונסי. ושוב, אין זה אומר כי בגלל מה שעשה מותר לחסידי סקווירא להסכים עם מה שעשה הבחור המצית. דבר שכזה חייבים לגנות ולהביע ברצינות את המחאה, ולא רק בשביל לשכנע את השופט על מנת לשחררו, או להקל בעונשו, אלא על מנת שהכל יידעו כי זה לא דרך, אסור לעשות מעשים כאלו. גם אם יש לך טענות חזקות וטובות נגד אותו רוטנברג מעשה שכזה לזרוק בקבוק תבערה לתוך ביתו לסכן משפחה שלימה, לשרוף אדם כפי שקרה, זה מעשה אשר לא ייעשה, ומי שעושה זאת חייב להיענש לא רק בכלא גם בקהילה בסקווירא, על מנת שיידעו כולם כי למרות שמגינים עליו לאחר מעשה, איש לא מסכים עם המעשה שעשה

הרבי מסקווריא בענין הזה מהווה דוגמא רעה לחינוך הנוער החרדי
אני מעריץ גדול של הרבי מסקווירא, סבור כי הוא אדם חכם ובתחומים רבים רואה בו דמות של רבי, הוא מנהיג, יש לו הרבה צדדים לחיוב ויותר מרבי'ס אחרים, אבל יש לו בעיה חמורה וקשה הוא שוכח כי אין אדם רואה נגעי עצמו וזה כולל את קהילתו, ובענינים הקשורים בקהילה, הרגש גובר על השכל, והוא עושה צעדים חמורים ומסוכנים. הוא חייב היה להיות הראשון שיוצא  בקול רעש גדול נגד המעשה שנעשה, למחות בצורה רצינית ולהזהיר שאם חלילה ימצא עוד מי שיעיז לעשות דבר כזה יסולק מן הקהילה. בשנים מאז שזה קרה לא שמענו מן הרבי מסקווירא שיקדיש את התורות שלו לענין הזה שאסור להצית אדם ואין זה משנה מה מידת פשעו, אין לנו סנהדרין בימינו וגם למי שמגיע עונש אי אפשר להעניש אותו, ובמקום שישמעו דברים ברורים הרמזים היו כי הרבי שמח עם מה שנעשה, וטוב שיש חסיד כמו אותו שאולי שפיצר הלוחם למען הכבוד של הרבי

האלימות החרדית היא כמו הערבית ומבחינה מסויימת אף גרועה יותר
האלימות החרדית היא פגע ונגע בציבור שלנו ולא רק בסקווירא, זה קורה בגור, וויזניץ בעלזא סאטמאר ועוד מקומות אחרים, חינכו דור שלמען האינטרסים של הרבי או של הקהילה מותר להכות להרוס לעשות מעשים שיש בהם משום שפיכות דמים ממש, כל מי שמאיזשהו סיבה אינו הולך בתלם הממסדי מועמד לאלימות קשה וטהורה כזו אשר לא נמצא מי מן המחנכים הרבי'ס או ראשי הישיבות שיקומו ויזעקו נגד המעשים הללו. הגיעו הדברים לידי כך, שכאשר לרבי או לקהילה יש חשבון עם מישהו מסוגלים להרוס את חייו בצורה גרועה מן הערבית. מפני שהערבי הורג את האדם ורגע אחר כך הוא לא מרגיש יותר כלום, לעומת זאת האלימות החרדית היא כזו שדמך נשפך ימים שבועות חדשים ושנים ובצורה הכי אכזרית שיש, ובמקום שזה יזעזע נמצא אלפי שמחים ומעודדים, ראינו זאת ביומיים האחרונים בסקווירא וכך גם במקומות אחרים, ואין מי שעוצר לרגע ועושה חושבים איך הגענו למצב הזה

הבחור המצית חייב לחוש כי הציבור כועס עליו על מה שעשה ולא להגיע כגיבור נערץ וגדול
חייבים היו לעשות הכל לפדות אותו מן המאסר, נעשה לו עוול גדול מפני שאם הוא היה כושי הוא לא היה יושב שנה ורוב הזמן הוא היה בקורסים שיקומיים או בכל מיני מקומות שמלמדים אותו איך להיות ילד טוב. קטין בחוק האמריקאי הוא כזה שאינו נשפט כמבוגר, ובמקרה של הבחור הזה שפטו אותו כמבוגר למרות שעשה מה שעשה כקטין. הוא ישב שלש וחצי שנים וטוב שהוא סיים עם זה. אבל יחד עם זאת, השאלה היא איך מקבלים אותו, האם מעודדים אותו נותנים לו את ההרגשה כי הוא גיבור ומהולל בסקווירא או שהציבור מקפיד מאוד על המעשה שעשה ומגנים אותו על כך, הוא חייב לקלוט ולהבין כי הוא עשה מעשה אשר לא ייעשה, וכי הוא גרם לסקווירא שם רע

שחרורו של הבחור המצית מעודד אלימות ברוב החרדי
אני חצוי מאוד בענין שחרורו של שאולי שפיצר בגלל הנזק שיש בדבר. מצד אחד הוא ישב יותר מדי זמן, ואם לא היה יהודי ובמיוחד חרדי הוא לא היה מקבל שבע שנים בפנים, אבל יש גם צד אחר לענין, שחרור שכזה ובמיוחד כשצהלות השמחה הולכות וגוברות, הוא חוזר לעיירה הסקוויראית כגיבור, זה מעודד אלימות חרדית, נצחונות כאלו מעודדות אחרים לעשות מעשים דומים וכאן הבעיה, איך גורמים לכך שיידעו כי כל מי שיעשה כמותו לא רק שישב בכלא אלא גם יסולק מן הקהילה והישיבה. בעייתנו הגדולה שהרבי'ס וראשי הישיבות מעודדים מי שנלחמים עבורם והופכים להיות החברים הכי טובים שלהם, וזה גורם לחורבן החינוכי, זה מעודד אלימות, ואין זה פלא מדוע לא הצלחנו במשך  שנים למגר את האלימות מן הרחוב החרדי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.