דפים

יום רביעי, 10 בספטמבר 2014

בסוד שיח

מאת שאול שיף

ח"י אלול  יום הולדת כ"ק הבעש"ט, יום הולדת כ"ק אדמו"ר הזקן בעל התניא ושולחן ערוך הרב, הסתלקות המהר"ל מפראג סב סבו של  האדמו"ר  הזקן זת"ע  ועל כל ישראל‎.

קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח:  ונראה לפרש על פי  מה שכתוב במדרש שוחר טוב [תהלים ל"ו] על הפסוק כי "עמך מקור חיים באורך נראה אור" [תהלים ל"ו, י'] א"ר יוחנן עובדא הוה בחד בר נש, היה מדליק את הנר בלילה והיה כבה ומדליקו כבה ומדליקו. אמר: עד מתי אהיה מתייגע והולך? ממתין אני עד שתזרח השמש ואני הולך לאור החמה. כך ישראל. נשתעבדו במצרים, עמדו משה ואהרן וגאלום. חזרו ונשתעבדו בבבל וחוזרין ונגאלין ע"י חנניה מישאל ועזריה. חזרו ונשתעבדו ליוון ונגאלו ע"י מתתיהו חשמונאי ובניו.  וחזרו ונשתעבדו באדום. אמרו ישראל: הרי {אנחנו} נגאלין ומשתעבדין, אין אנחנו מבקשים שיאיר לנו בשר ודם למטה אלא הקב"ה. שנאמר א-ל ה' ויאר לנו [תהלים קי"ח, כ"ז] ע"כ.  וז"ש קומי אורי כי בא אורך, וא"ת הרי נתייגענו בא אור ואח"כ חושך בא אור ואחריו חושך כמה פעמים? לז"א וכבוד ה' עליך זרח, כל אורות שבאו לך מקודם באו ע"י בשר ודם, אך זה האור של עתה , כבוד ה' עליך זרח , אין אחריו חשך כלל. אלא ישאר אור קיים לעולם.
ושו"ר בפסיקתא (הובאה בילקוט) שהביא דברי רבי יוחנן הנז' על פסוק זה קומי אורי כי בא אורך, אך שם הסיום של הנמשל הוא באופן אחר: והכי אתמר: כך אמרו ישראל לפני הקב"ה - עשינו לך מנורה בימי משה וכבתה, בימי שלמה וכבתה, מכאן ואילך אין אנחנו ממתינים אלא לאורך, שנא' כי עמך מקור חיים באורך נראה אור [תהלים ל"ו, י'] וכן אמר הקב"ה קומי אורי כי בא אורך.  [ מאוצרותיו של הרב צבי פנטון הי"ו ] שבת שלום ומבורך  וישועה כהרף עין בכל המצטרך לכלל ולפרט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.