דפים

יום רביעי, 24 בספטמבר 2014

איזו בכיה צריכים לבכות בראש השנה? ולמה? דברי הבעש"ט הק'

עקב חשיבות הענין, לעורר בגודל עיקר היום של ראש השנה, שעיקר היום הוא יום המלכה להשם יתברך, בשמחה והרוממות בדווקא, ראינו להביא דברי הבעל שם טוב הק' לראש השנה ויום כיפור 

ו') ויהי היום, הוא יום ראש השנה (זוהר ח"ב ל"ב ב), ויבואו בני אלהים, הם בעלי הדין, להתייצב על ה' ויבוא גם השטן, גם לרבות לילית לפרוש השמלה, והנה אז במצרים נאמר (שמות י"ד, י') וישאו בני ישראל את עיניהם והנה מצרים נוסע אחריהם וגו' ויצעקו בני ישראל אל ה', ועתה השטן השונא הגדול נוסע אחרינו עם חיילותיו לבלענו חיים, למה תשתקו, נתנפל לפני כסא הכבוד ונשאל מה יהיה בסופינו:
כי על כן יש חרדה ובכיה ערב יום הכיפורים לעת ערב שאז שעה אחרונה של עשרת ימי תשובה, וביום הכיפורים לית ליה רשות לאסטוני (יומא כ' א), על כן בא השטן בכל כוחו לקטרג על כל אדם, ומזלם חזי, על כן בוכים אנשים ונשים וטף, וראוי לעשות כן בכל שעה מעשרת ימי תשובה, דאמרו רבותינו ז"ל (אבות ד', י"ז) יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, כל שכן וקל וחומר כל שעה ושעה מעשרת ימי תשובה, והנה היום בראש השנה התחלת עשרת ימי תשובה, הנה יהיה עתה אותה השעה הטובה, ושעת מזל, לעשות נחת רוח ליוצרינו ולבכות בכיה של שמחה, על שזכינו לעמוד לפני כסא כבודו, לפני המלך היושב על כסא רם ונשא, ויכון בחסד כסאו, וישב עליו באמת, ולשמח להקב"ה שמחה גדולה, ועל ידי זה ימתקו מעלינו כל הדינים, ועל ידי זה נעורר, אבינו מלכנו תהא השעה הזאת שעת רחמים ועת רצון מלפניך:
תמכנו יתידותינו בשופר כמאמר חכמינו ז"ל (ראש השנה ט"ז א) למה אומרים בראש השנה מלכויות וזכרונות ושופרות, מלכות שתמליכוני עליכם, זכרונות שיעלה זכרוניכם לפני לטובה, ובמה בשופר, אין אנחנו יודעים הכוונות כי אם סתם לכוון לקיים מצותיך, שדי עשינו את שלנו, תקיף עשה את שלך, ואל תשב עמנו בדין, על כן נקרא תרועה מלשון נוקש אתרעא (עיין בזוהר חדש פרשת חוקת נ"ו ע"ד) לפתוח לנו שערי תשובה: (כתר שם טוב ח"ב דף י"א ע"ד)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.