הצד האחר מציג את הדברים כנסיון להביא בחזרה את אלה שמתפללים בבתי כנסת קטנים יותר, אבל האמת היא כי זה שנים מתנהל וויכוח קשה בנושא, מפני שלכל צד יש כאן מעלות וחסרונות, בבית כנסת גדול אתה יכול לבא מתי שאתה רוצה וללכת מתי שאתה רוצה ואף אחד לא ישים לב, גם לא משגעים אותך לתת כסף כמו בבית כנסת קטן שכל אחד הוא ממחזיקי בית המדרש
ה'דער איד' הסאטמארי מביא את שני הצדדים ומנסה לשכנע את הציבור כי בכל זאת עדיף בית כנסת גדול, וגם ולמרות שהם מביאים כל כך הרבה נימוקים אנסה כאן להסביר מדוע זה לא יעבוד והקטנים יפרחו הרבה יותר, ובמשך השנים הרבה יעדיפו את הקטן על פני הגדול
והסיבה מאוד פשוטה, הדור החדש זקוק לכיבודים, להתפלל בפני העמוד ולא מוותרים על עליות. בבית כנסת גדול אם אתה מקבל עליה אחת לשנה זה הרבה, בדרך כלל מקבלים רק בשמחות או חלילה ביארצייט, בכל השנה תשכח מזה מפני שאין אפשרות. לעומת זאת בבית כנסת קטן אתה יכול לקבל עליה כל שבת, במיוחד היכן שמוכרים את העליות והמחירים סבירים לא כמו בבתי הכנסת הגדולים שהמכירות קופצות לסכומים של אלפים
בנוסף התאוה של להתפלל בפני העמוד היא גדולה, ובבית כנסת גדול אין סיכוי לכך, מפני ששם הרבי או הרב הם הבעלי בתים והם וילדיהם מתפללים, ובתפילות מסויימות הבעלי תפילה הקבועים, 99 אחוז של הציבור אינו יכול כלל לגשת לעמוד. מה אין שכן בבית כנסת קטן שם אתה יכול להתפלל מפעם לפעם או לפחות אחת לחודש ויותר ועל זה לא יוותרו כל כך מהר
מען דארף נעמען אין באטראכט אז דער בעלזער רב וועט שטארק בייז זיין און נישט מוחל זיין אויב מע וועט בויען א בית מדרש וועלעכר וועט זיין גערעסער פון דעם בעלזער בית מדרש.
השבמחק