דפים

יום שישי, 27 ביוני 2014

הרוב הדומם 6

מאת תובנות לחיים

לפני כשבועיים התפרסמה הסרטה ממצלמת אבטחה של אחד הגנרטורים בבני ברק, הנושאת בתוכה סיפור מדהים. בהסרטה רואים נהג משאית שהתכונן לפתוח בנסיעה, אותו נהג כנראה היה טרוד בסידור המסמכים, ולכן לפני שהתחיל בנסיעה לא התבונן ימינה ושמאלה. בדיוק הייתה שם ילדה בת חמש שכבר התחילה לעבור את הכביש, הגיעה לקדמת המשאית (מה שנקרא שטח מת,) הנהג החל בנסיעה מהירה. ברגע הראשון רואים את הילדה נופלת על צד ימין כשראשה נשען על היד (נס גדול!!) ולאחר מכן המשאית שועטת וממשיכה לנסוע עד שנעלמת מעינית המצלמה, לאחר מכן את הילדה מתרוממת ומנסה ללכת, אך שבר ברגלה מקשה עליה את ההליכה,  חוץ מזה הכול בסדר, הילדה חיה נושמת ומחייכת.
אחד משרשרת הניסים והוא הנס הגדול ביותר שכל הזמן שהמשאית עברה מעליה, הילדה לא הרימה את הראש!!! אפילו שהילדה הייתה בהכרה מלאה, וכמו שרואים בהסרטה, מה שמסקרן לדעת ולהבין איך זה שהילדה לא הרימה את הראש?.
סיפר לי מכר של המשפחה שלאחר כמה זמן הילדה ניגשה לאמה ואומרת לה מזל שדסי  (שם בדוי לאחותה הקטנה) לא עברה ליד המשאית, אמא שלה שואלת אותה למה? והילדה בת החמש עונה לה: אם דסי הייתה נופלת מתחת המשאית היא לא הייתה יודעת שאסור להרים את הראש, אני לא הרמתי את הראש כי חיכיתי שהמשאית תעבור.
הדברים מדברים בעד עצמם-  ילדה בת חמש חכמה שהשכילה להבין שכאשר משאית עוברת מעל הראש מכופפים את הראש. קיבלנו כאן תובנה חשובה לחיים.

להמשך כנסו כאן:

 
לפני מספר שנים כזכור להרבה אנשים, היה מאבטח בכניסה למוסד חינוכי שמשום מה החליט שהטכנאי מזגנים הוא דומה לערבי, אפילו שכל הצוות שם הכיר אותו, והם ניגשו אמרו למאבטח שהוא יכול לתת לו להיכנס, בכל זאת הוא התעקש שהטכנאי יציג תעודת זהות בנוכחות המנהל. לרוע מזלם המנהל לא בדיוק היה שם, וכמובן פרץ לו הוויכוח, המאבטח מתעקש על שלו, והטכנאי מתלונן שאין לו זמן. הטכנאי שמאד מיהר החליט כי חבל על הזמן, טיפס על הגדר והתחיל להיכנס, המאבטח שהחליט להפוך אותו למחבל הוציא את האקדח, וירה בו למוות.
מי הפסיד בסיפור? שניהם!! הטכנאי נפרד בצורה לא כל כך נעימה מהחיים, והמאבטח הולך לבלות את כל החיים בכלא, לו שניהם היו יכולים להחזיר את הגלגל אחורה היו עושים את זה מזמן.
המאבטח היה עקשן הוא לא היה מוכן להוריד קצת את הראש, אם הוא היה מתכופף טיפה הוא היה מסתפק בזה שהצוות מכיר את הטכנאי ונותן לו להיכנס. או אפילו אחרי שכבר ירה אבל למה להרוג אותו? שיירה לו ברגל. אך לא, הוא היה עקשן עד הסוף. שיישב בכלא ויבין בדרך הקשה מה לעשות.
הטעות של הטכנאי הייתה טעות אחרת.  הטעות שלו הייתה שהוא לא ידע לאמוד נכון את מה שהולך להיות. בניגוד למאבטח שידע טוב מה הוא הולך לעשות, ומה הולך להיות, הטכנאי לא חשב לרגע שזה מה שהולך לקרות, וחוסר המחשבה הזו עלתה לו בחייו. יהי זכרו ברוך.
שלמה המלך ע"ה אומר "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני"- זו פרה אדומה. שאין אדם יכול לעמוד על טעמה.
צריך להבין מה שלמה המלך בא להגיד לנו? שהוא לא הצליח לגלות את הטעם של פרה אדומה? הרי כל ילד בתלמוד תורה יודע את זה. "זאת חוקת התורה".
ועל כך ישנה עוד קושיה, הנה רש"י הביא את המדרש בתנחומא "זאת חוקת התורה" ולפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל, לומר מה המצווה הזאת ומה טעם יש בה, לפיכך, כתב בה חוקה, גזרה היא מלפני, אין לך רשות להרהר אחריה. ע"כ. וצריך להבין איך שלמה המלך ניסה להבין את הטעם של פרה אדומה הרי אין לך רשות להרהר אחריה.
התשובה היא ששלמה המלך לא בא להגיד לנו שהוא לא הצליח להבין את הטעם של פרה אדומה, אלא הוא בא להגיד לנו: אמרתי אחכמה- כאשר היא רחוקה ממני. פרושו כאשר אני יודע שלא אצליח לגלות את טעמה, אז אמרתי אחכמה. שלמה המלך מגלה לנו שכל סיבת האיסור להרהר במצווה זו הוא כאשר חושבים שיצליחו לגלות את הטעם שלה, אבל כאשר יודעים שלא יצליחו לגלות את טעמה אז מותר לנסות לחשוב בטעמה.
והסיבה לכך כי כשבן אדם חושב שהוא הגיע לתכלית ההבנה במצווה זו או אחרת, הוא מתחיל למצוא כל מיני התרים וסילופים, כי אם כל סיבת האיסור הוא בגלל סיבה פלונית, אז אם כך פה לא שייך את הסיבה, וממילא הדלת פרוצה לשינויים בתורה ובהלכה.[א]


אנחנו חייבים לקחת לעצמינו תובנות לחיים   א.   כשמשאית עוברת מעלינו חייבים לכופף את הראש. ולא דווקא משאית...  ב.  לחשוב קצת קדימה מה ההשלכות שיכולות להתרחש מהפעולות שלנו, ומה התוצאות שלהם.    ג.    להבין שלא כל דבר אנחנו מבינים.
ולסיום נקודה קטנה, יש כאלה שהם כל כך עקשנים, עד שהם לא מסוגלים לכופף את הראש, או אז הם בכוח מנסים לשקר את עצמם בכל מיני ראיות ורעיונות. לפעמים הם כבר מתחילים לדמיין שהם אלו שיודעים היכן הרוב הדומם. אל תנסו להסביר להם, הם לעולם לא יבינו. כי הם לא מסוגלים לכופף את הראש.
 

[א] אם נשוב לתובנות שבהם עסקנו בהתחלה. נשים לב ראינו כי ישנם כאלה שלא יודעים לכופף כלל את הראש. וישנם כאלה שלא יודעים לחשוב מה יקרה עוד קצת קדימה, ומה התוצאות של המעשים שלהם. לכאורה הכי גרוע זה מי שיש לו את שני הדברים יחד. הוא גם עקשן וגם לא יודע לראות את התוצאות של המעשים שלו. זהו, אז שלא, יש כאלה שהם הרבה יותר גרועים שהם גם עקשנים, וגם לא רואים את התוצאות, אבל הרבה יותר מזה הם גם חושבים שהם יודעים את הסיבות של כל מה שיש, ולפי זה הם משנים ומעצבים את השקפת עולמם.
עם תובנה זו כבר קל יותר להבין מה הולך במוח של האנשים הקיצוניים שקראו תיגר על גדולי ישראל.      א. הם עקשנים, הם לא יודעים לכופף את הראש.          ב. הם לא חשבו מה יהיו ההשלכות והתוצאות של המעשים שלהם.                      ג. הם חושבים שהם יודעים לפרש את כל ההיסטוריה, הם בטוחים שהם יודעים מה בדיוק היו הסיבות שגדולי ישראל עשו כך וכך במהלך הדורות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.