דפים

יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

אמא חסידת ניו סקווירא התאבדה לאחר שחזרה בשאלה ובסקווירא לא הסכימו לקבור אותה - גררו סערה קשה ושאלות נוקבות על איך שהם מתמודדים עם מצבים כאלו

איני יודע אםזה טבעם, או משהו חמור קורה בקהילה הזו שאינה יודעת להתמודד עם מצבים כאלו. בכל קהילה יש נושרים יש מי שחזרו בשאלה, ובכל קהילה אותן בעיות, אך יש חכמים מי שיודעים להתמודד עם מצבים כאלו ומונעים ריאקציה שמזיקה קשות לקהילה במיוחד בחוץ לארץ הכל מתפרסם בעיתונות והעולם שואל מדוע, הגיע הזמן שסקווירא תמנה אנשים חכמים ובעיקר נבונים המבינים דבר מתוך דבר למנוע סערות כאלו

אמא לשתי ילדים (ראה תמונה) חזרה בשאלה, היא נכנסה למשבר קשה התאבה ביהודי חילוני וחיה עימו, הוריה רדפו אותה עד מוות ממש, והיא התאבדה היא לא יכלה לשאת את יחס ההורים והמשפחה אליה, וקהילת סקווירא לא הסכימה לקבור אותה בבית הקברות שלהם, ביקשו לערוך הלויה של מנין בלבד בקושי לומר קדיש ולזרוק אותה לבור - כפי שהם כינו זאת - והדבר גרר סערה גדולה

העיתונות האמריקאית כותבת עכשיו על הפרשה הזו, סקווירא יצאו מן הענין מאוד לא יפה, וחבל, מפני שמצבים כאלו קיימים בכל מקום ואפשר להתמודד עימם נכון אם מטפלים בנושאים האלו האנשים הנכונים

9 תגובות:

  1. "קדושים תהיו" מפרש רש"י : "הוו פרושים מהעריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערווה אתה מוצא קדושה" (ויקרא יט, א), ועוד נאמר לגבי איסור עריות : "אל תטמאו בכל אלה, כי בכל אלה נטמאו הגויים" ויקרא יח, כד

    יש קשר בין השמירה על הצניעות וההצטיינות של עם ישראל במשך כל הדורות בתחומי הרוח. גם כשהיינו משועבדים לאומה המצרית, שאמרו עליה חז"ל (תו"כ אחרי פ"ט), שלא היתה אומה שטופה בתאוות זימה ובגילוי עריות כאומה המצרית,למרות שהיינו משועבדים להם, לא נסחפנו אחרי מנהגם ושמרנו על הצניעות, ומתוך אותה שמירה על הצניעות זכינו לעמוד לפני הר-סיני ולקבל תורה מן השמים

    הפריצות מדגישה את הצדדים הגופניים-חומריים שבאדם, ואילו הצניעות מדגישה את היסוד הרוחני נשמתי שבאדם. יתכן שלטווח קצר נראה כאילו הפריצות מסייעת לגילוי עוצמת החיים, אבל מי שמביט יותר לעומק ויותר לטווח ארוך, מבחין, ללא ספק, בכך שדווקא הצניעות מגלה את העוצמה הפנימית שבחיים, את הקדושה, ומתוך כך גם הצדדים החומריים שבחיים מתברכים ומתעלים

    אין לנו התנגדות לצדדים החומריים גשמיים שבחיינו, להיפך, לכל תחום יש ערך ומקום. אבל מי שאינו שומר על הצניעות, חוטא, בעל כורחו, בהדגשה יתירה של החומריות על פני הרוחניות, ושל הגוף על פני הנשמה. וזאת משום שהרוחניות מטבעה נסתרת, וכדי לעמוד על טיבה של הנשמה, יש להעמיד את הגוף במקומו הראוי לו, ולא להדגישו ולהופכו לעיקר. ורק לאחר שהרוחניות הועמדה על מקומה המרכזי, ניתן להתבונן בצניעות בצדדים הגופניים שבחיינו, ולהפיק מהם את מלוא עוצמת החיים, בלי שהדבר יפגע בנשמה. תכונת הצניעות, המוטבעת בעם הישראלי לדורותיו, היתה התשתית לכל ההשגים הרוחניים הכבירים של עם ישראל, ולכן התורה מדגישה כל כך את ערך הצניעות והקדושה

    השבמחק
  2. אני סתם סקרן האמנם נושא ה'צניעות' שכל כולו מוערם על הצד הנשי מוזכר בתורה ובדברי הנביאים יותר מנושאי השחיתות הגזל והרוע.
    כי התמונה שאני מקבל בשיעורי הדף היא שחז''ל לא היו 'משקיעים' יצירתיות שכזאת לסיכול המשיכה למין היפה ולהיפך.
    או שזה מין משענת דתית לאימפולס הפרימיטיבי של השליטה במין החלש ווהסחת דעת מנושאי השחיתות וההומסקסיאליות בישיבות כמו הפדופיליה ויתר הקלקולים המשתוללים בחדרים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק ב100% חז"ל הרי נחשבו לרפורמים בעיני האיסיים הקנאים וכתות אחרות.
      בגמרא יש הרבה ערך לנשים שהיו צנועות במיוחד אבל מצד שני אין כמעט ביקורת על ההיפך, נראה שחז"ל השאירו הרבה מקום לשאיפה בטווח ההלכתי.
      ברור שהאופן על פי מתנהלים הדברים כיום בחסידויות ובשבטים מסויימים הינו דומה יותר לכתות האחרות ולמסתכל מן הצד נראה שהחרדים של היום ממש לא דומים ל"פרושים" דאז.
      חבל!

      הבעיה העיקרית שאת הכל מלבישים על הבעש"ט הקדוש שלמי שמתעמק בתורות יודע שאין בכלל התייחסות לסוגיות הללו, ודווקא בסוגיות העיקריות כמו אהבת ישראל ושוויון רוחני העיוות זועק לשמיים דווקא בחסידויות שמתיימרות להיות "בדרכי הבעש"ט"

      מחק
    2. משענת דתית שמשתמשים בה חלשים. גדולי עולם לא נקטו בדרך כזו.

      מחק
  3. לא רוצה לזרוק אבן אחר הנופל/ת אבל זה בדיוק שנה אחרי ישראל קרול... כל אותם אלה שחושבים שירעו בשדות זרים ויהיה להם טוב , בסוף נופלים. בואו ונלמד עליה סנגוריה, שבמותה ציוותה על שאר המתלבטים את החיים, הגשמיים והרוחניים.
    אין אדם חוטא אלא אם נכנסה בו רוח שטות, וזה מה שקרה לה. אין להאשים איש , ובודאי לא את ראשי קהילת סקווירא , מהיכן שידעו איך לטפל, אם לא נתקלו בדבר כזה ב"ה. קל מאד לצקצק בלשון ולגלגל עיניים צידקניות לשמים ולאמר, אשמים הם..כולנו באותה סירה ורק נתפלל שלא נבוא לידי נסיון וממנו לידי בזיון,
    ציפי, שהיתה פעם בסיטואציה דומה והי"ת סייע בידה ונחלצה בשלום ברוחניות ובגשמיות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ציפי, זאת לא סבה להתכחש . היא גדלה בקהילה שלהם ויש להם אחריות. כן, גם אחרי שיצאה. את רוב שנים בלתה אצלם.
      ויש לא מעט שיצאו לשדות זרים, כלשונך, ומסתדרים יופי.
      סיעתא דשמיא צריך בכל מקום.

      מחק
    2. צודקת ציפי. אין חרדים שמתאבדים.

      (נכתב בציניות, למי שלא הבין)

      מחק
    3. והסוגריים גם?.....
      בכל אופן, האחד או שניים שהיכרתי בציבורינו המדובר בחולי נפש קשים ומוכרים משך שנים כטיפוסים לא מן הישוב,
      אבל בא נעשה טיפה סדר ונבחין, קרול היה לוקה בנפשו מאז ומתמיד למי שהכיר, היציאה הייתה רק סימפטום ולא יעזרו האשמות, אותה סקוויראית איני מכירה, ואיני יודע להעיד, אבל ניתן להניח שהורים לא רודפים ולא יכולים חוקית לרדוף (בפרט את מי שעברה לצד אחר מהם ויכולה לנצל מערכות אחרות לטרפד אותם) עד כדי התאבדות, זה במצב הסביר והטבעי

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.