דפים

יום שני, 30 בספטמבר 2013

הצד השני - גור מגיבה וקובעת כי הסיבה לאיסור לשאת ילדים על הכתפיים למנוע סכנה

שלום ר' חיים,

לאחרונה נתרבו בבלוג שלך השמצות שונות כנגד חסידות גור, ואני בטוח שכדרכך תביא גם את הצד השני.
לא לחינם אמרו חז"ל שלא לשמוע בעל דין אחד שלא בפני בעל דין שכנגדו, כי תמיד צריך לשמוע את שני הצדדים.
במקרה הזה של התקנה שהורים לא ירכיבו את ילדיהם על הכתפיים, שכתבת שזוהי תקנה חדשה שנתפרסמה ערב שמחת תורה, אז קודם כל זוהי תקנה ישנה שנחקקה כבר לפני כמה שנים לגבי מסיבות חומש סעודה, ועכשיו זו היתה רק הודעה רשמית שאינה רשמית ביחס להקפות שבשמחת תורה.
הסיבה העיקרית של התקנה הזו היא משום חשש סכנה, שכבר היו דברים מעולם שילדים נפלו מכתפי אביהם לרצפה, וגם מעורב בזה חשש חסידות, משום "מהיות טוב אל תהי רע", אפילו שזה חשש רחוק, עלינו להתקדש בכל מיני קדושה, וברור שעיקר התקנה הוא לילדים מעל גיל 6, אך כבכל תקנה משום "לא פלוג" קבעו שאפילו ילד כבן 3-4 לא ימצא על כתפי אביו.
וכבר דרשו חז"ל על כל כגון דא "ושמרתם את משמרתי" - עשו משמרת למשמרתי, משום הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו.

2 תגובות:

  1. כף החיים סי תרס,ט עמוד קלח כותב:
    ביום ח' עצרת וש"ת ראוי לכל ראש הקהל שיתן דעתו שלא ירכיבו אדם על כתפיהם לרקד וראוי לבטל מנהג ברע הזה.

    השבמחק
  2. זה פוסט שלו בשביל לתת תחושה שהיתה הוראה ועוד להוציא את גור כמסבירנים שוטים, אבל מה חשוב, כן היתה הוראה לא היתה הוראה מה משנה, מה שבטוח שדין פרענקים על פוסקיהם שאני (בשם שאולזון וסוטיו)

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.