דפים

יום שלישי, 20 בנובמבר 2012

'שבעה' באולם בזמן החתונה?!

למרות שהמודעה אצלי מאתמול בלילה ראיתי אותה ב'המבשר' שמגיע בבוקר באימיילים ואצלי זה עדיין לילה לפני שאני הולך לישון, כך שתענוג בלילה לראות מה קורה 'מחר' בעיתון בישראל, ובכל זאת המתנתי עד לאחר שהחתונה תסתיים ואז לכתוב בנושא מפני שלא רציתי בשום אופן לפגוע או חלילה לשבש שמחה

רבים פתחו זוג עיניים הבוקר כשראו מודעה מוזרה בעיתונות החרדית לפיו העסקן החרדי ר' חיים יצחק כהן היושב 'שבעה' על בתו שהלכה לעולמה יישב היום שבעה בבני ברק על יד שמחת החתונה של נכדתו. אני מבין ללבו לשבת שבעה על בת בו בזמן שנכדה מתחתנת, השמחה מתערבת בעצב, אבל השאלה היא האם הוא היה צריך לבא לחתונה ואם כן האם יש טעם לשבת 'שבעה' לצד האולם

אני מבין אותו, הוא חסך לרבים לבא לנחמו בירושלים, הבני ברקים שמעו כי הוא יהיה בבני ברק במיוחד מי שבאו לחתונה אז השיגו שתי מצוות בסיבוב אחד, אבל האם זה נכון לערבב שמחה עם עצב?

חשבתי גם מצד הדין לאן צריכים ללכת קודם, אולי משום שטוב ללכת לבית אבל מלבית משתה אז קודם הלכו לנחמו ואז נכנסו לחתונה, אבל שוב האם זה חכם לעשות כך, האם מעתה גם אחרים יעשו כך, או שעדיף היה שיודיע כי הוא לא יהיה בבית באותו ערב לרגל השמחה ישתתף בחופה וישוב לירושלים לשבת שבעה בביתו

בימינו כולם מחקים את כולם, וכשמישהו פותח בדרך כזו או אחרת נמצא מיד אחרים עושים אותו דבר. אז קודם כל שלא יקרו דברים כאלו לאף אחד בעם ישראל, אבל כשרחמנא לצלן קורה דבר כזה, מהי הדרך הנכונה לעשות, האם זה היה נכון לפרסם מודעה כזו בעיתון, או שעדיף היה שיעשה מה שעשה אבל בלי פרסום

7 תגובות:

  1. יש מעשה ידוע על הלב שמחה והגר"ח קניבסקי בענין ניחום אבלים ושמחת חתן וכלה מה להקדים, והעולה מהמעשה שהמהרש"א כתב שטוב ללכת אל בית אבל היינו בשמחה שאינה של מצוה, אבל שמחה של מצוה קודמת לבית האבל.

    השבמחק
  2. הסיבה היא שהוא רצה להשתתף בחופה ובמצוה טאנץ ובזמן באמצע הוא רצה לחסוך לאנשים שממילא היו באים לחתונה שיוכלו לנחמו בינתיים,
    ואני מעריך שהוא שאל רב קודם בפרט לפני שמפרסמים דבר בפרהסיה.

    השבמחק
  3. ביקורת מיותרת לחלוטין מי מינה אותך לאפוטרופוס על כל העולם שכל אחד יעשה מה שהוא חושב נקודה זו זכותו הדמוקרטית בהחלט איזה שחיתות או עבירה יש כאן לא צריך לחטט יותר מדאי אצל האחר

    השבמחק
  4. הסיבה האחת ויחידה שהעליתי את הנושא זה בגלל שהוא פרסם את זה בעיתון וזה יכול חלילה להפוך להיות 'מנהג' יסמכו על המודעה הזו ואחרים יעשו כך, בעיני זה נראה לא טוב, אם כי פוסקי הלכה הם אלו שצריכים להכריע

    אין כאן המצאה, מדובר בענין שכבר היה לעולמים ולא שמעתי אף פעם קודם שהיה דבר כזה, ובשביל שלא יעשו מזה 'מנהג ישראל' שיידעו כי מדובר במה שעשה אדם לעצמו מבלי שנקבע כך מעולם קודם לכן שכך הסדר והמנהג

    השבמחק
  5. חחחח גם רב נהיית עם ר לוי יצחק מברדיטשוב היה בעולם הוא היה מתפלל שתמות כמה קיטרוג אתה מוריד על עם ישראל נבלה

    השבמחק
  6. ר’ חיים, שלום.



    איני יודע איך מפרסמים אצלך תגובות באתר אבל אני הייתי חייב לגיב וע"כ אני כותב לך כאן בתקווה שתתקן את הדברים.

    כתבת בתמיהה אודות הישיבה התמוהה של הרב חיים יצחק כהן שבעה בעת חתונת נכדתו וזאת באולם השמחות,

    כבן משפחה קרוב מהצד השני של החתונה וכאחד שהשתתף בשמחה ובשבעה אתמול, אני חייב לתקן אותך.

    אכן, גם אני סברתי תחילה שזה ממש לא לעניין ואין מערבים שמחה בעצב ושכבודו יתכבד וישב שבעה ע"פ הלכה בביתו ויתן לחתנו הרה"ג מנחם הגר שליט"א דיין מוערך כשלעצמו, לשמוח בחתונת ביתו בשמחה רבה, אמנם לאחר שהשתתפתי בחתונה וראיתי את שעיני חזו חזרתי בי ובגדול.



    בחתונה עצמה כלל לא הרגישו את ישבת האבלים בקומה מתחת ומאידך ראיתי על המחותנים וביחוד אם הכלה הנמצאת בימי השבעה על אחות הקרובה אליה עד מאד

    ראיתי עליה את השמחה בכך שהוריה היקרים לא נמצאים לבדם בביתם בירושלים והם אמנם לא התששפו בחתונה אבל זכו לראות את נכדתם לאחר כ"כ הרבה ימי מתח וצער בלתי פוסק ל"ע

    והם ראו אותם ביום חתונתם הגדולה ושהו בקרבת מקום לחתונה ולזירת ההרחשות.

    מה גם שע"י הישיבה הנ"ל זכה הרב כהן לביקורים מאת גדולי ישראל כמו ר’ חיים קנייבסקי שליט"א ועוד רבים שלא יכלו להטריח עצמם לבוא לירושלים לדירתו בקומה שלישית ללא מעלית.


    שנינן שמותר לעשות הכל בשביל שמחת חתן וכלה, אני חושב שהמאמץ הזה והרעיון הזה היה שמחת חתן וכלה ברמה המקסימלית במצב הזה וטוב שהיה את החכם שחשב לעשות את הצעד התקדימי הזה בתקווה שלא יאלצו לעשות זאת במקרים נוספים ל"ע.

    השבמחק
  7. Label Groner did the same thing a few years ago, when his grandson got married while he was sitting shiva for his brother Yitzchok.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.