דפים

יום שישי, 14 בספטמבר 2012

אדמור"י השנה - ר' ישראל ור' מנדלי מויזניץ - חוללו את גדול פלאי האדמורו"ת בדור האחרון

איש לא היה מאמין תקופה קצרה לפני כן שיכול לקרות דבר שכזה, מי שליווה את שני האחים במשך השנים ושמע את דרשותיו של ר' מנדלי נגד אחיו ואנשיו לא היה מאמין כי יש מינימום של סיכוי ששני האחים יישבו יחד, הציבור הכין את עצמו לאחת המלחמות הקשות בתולדות ההיסטוריה של האדמורו"ת, ולא היה זה סוד כי שני הצדדים היו ערוכים למלחמה גדולה. אם נשפוט על פי הפשקווילים ומה שכתבו זה נגד זה בשנים האחרונות אמורים היינו לראות את ההצגה הכי טובה

ובפתאומיות ללא הכנה מוקדמת הקערה התהפכה, הרבי מויזניץ הלך לעולמו ושני האחים עומדים זה לצד זה, לא כמו אצל האמא כשהיא נפטרה לא איפשרו לר' ישראל לשבת שבעה בבית האבא, הפעם ר' מנדלי ישב לצד אחיו למרות שהוא יכל לעשות לו את מה שהוא עשה לו כשהאמא נפטרה, ולא סתם לשבת לצידו, כשנתנו לר' ישראל קוויטל הוא ציווה לתת גם לאחיו ר' מנדלי, זה היה נראה יותר חלום מאשר מציאות

מתברר כי ר' מנדלי לא לגמרי טיפש הוא עשה חושבים והבין כי הוא הפסיד את הציבור בויזניץ, החלק הגדול עם אחיו הוא נשאר עם עשרים אחוז ואין לו כל דרך אחרת אלא להשלים עם זה ולראות מה שהוא יכול להשיג את המקסימום ולחיות עם זה

מתברר כי את הצוואה של האבא שינו הרבה פעמים, ומאז שר' ישראל נכנס לתמונה וברור היה כי הוא מחליף את אביו ולא ר' מנדלי שינו את הצוואה ובמקום שיהיה כתוב כי ר' ישראל צריך לנדוד אי שם למרחקים ולהקים לעצמו איזה שטיבל קטן, הפעם עשו את זה לר' מנדלי שהוא אמור היה לנסוע לארצות הברית ושם להקים לעצמו קהילה משלו, וכמובן שהוא לא רצה בכך. היו עוד נימוקים וסיבות מדוע לא כדאי לר' מנדלי המחלוקת הוא רק יפסיד והגיע עם אחיו להבנות בכמה תחומים בעיקר שישמור על כבודו וימשיך לנהל את עדתו לצד הקריה ויחיו יחד בשלום

נאמר כאן את האמת, לא כל החסידים בויזניץ אוהבים את השלום, ישנם מי בקהילתו של ר' ישראל שהיו רוצים לחסל או לפחות לסלק את ר' מנדלי מהאיזור, אבל לא היתה להם ברירה ר' ישראל אילץ אותם להעדיף את השלום על המחלוקת וחיים עם המציאות הזו

אבל מה שכן, זו עשתה לויזניץ שם גדול, הם הוכיחו כי למרות הכל זה אפשרי, כבר שנים לא היה דבר כזה, מחלוקת בהיקף שכזה ולאחר כל כך הרבה שנים של היערכות ליום שאחרי האבא, כל צד הכין תותחים כבדים, והנה הכל נדם, הכריזו על הפסקת אש והשלימו עם המציאות

אין זה פלא מדוע קיבלו את שניהם את ר' ישראל ואת ר' מנדלי כאדמור"י ויזניץ. אסור לשכוח שבשביל שלום ומחלוקת צריכים שני צדדים, ר' ישראל לא היה יכול לעשות זאת בלי ר' מנדלי

אין ספק, כי השנה היתה שנת ויזניץ, להם מגיע הרבה תודה הם עשו שירות גדול לעולם החסידות הוכיחו כי אפשר בכל זאת לעבור תקופה כזו בדרכי שלום אפשר למצוא דרכי פשרה ושכל אחד יחיה את חייו

נקוה שהשלום הזה יחזיק מעמד לפחות עד ביאת משיח צדקנו, ושלא תהיה זו הצגה זמנית. נמאס לציבור ממחלוקות כאלו, ויזניץ עשתה שירות גדול כשהביאה קצת תקוה, ואולי בזכות הצעד הזה נזכה ובשנה הקרובה ואולי עוד בטרם כניסת השנה החדשה לביאת משיח צדקנו ובמהרה בימינו

4 תגובות:

  1. חיים

    זו אחת הנקודות שאני לא מסכים איתך .

    נכון ששלום זה עדיף מריב , אבל זה לא הכל .
    לעניות דעתי כל המשחק האדמורות הזאת המליאה באינטרסים מעכבת את הגאולה ורחוקה מהאמת כרחוק שמים מארץ.

    לא כל שלום מביא גאולה , רק שלום אמיתי עם ויתור אמיתי , אבל כשהכל מלא באינטרסים , נכון שזה עדיף מלריב אבל זה לא מקרב את הגאולה.

    זה שכל חסיד יכול לבחור לו פסל ושוכחים מהקב"ה ,לא מביא את הגאולה ואת האמת ,אלא מרחיק את הגאולה והאמת.

    הגאולה תגיע או שאנשים יורידו מעצמם את האינטרסים , או שהקב"ה ינטרל את האינטרסים , כל זמן שהאינטרסים מניע את האנשים ולא רצון השם האמיתי , הגאולה מתעכבת.

    ברור שיגיע הרגע שהקב"ה יעשה לזה סוף ואנשים יצטרכו להבין שיש לותר על כל האינטרסים ושאהבת ישראל תהיה מתוך פנימיות הלב ולא מתוך אינטרסים.

    וזה אחד הנקודות שאני לא מסכים איתך בראיה של הדברים.

    כתבתי זאת בצורה שיטחית וחיצונית , ןהמעמיק יבין יותר.

    השבמחק
  2. לדעתי מגיע הרבה קרדיט לגיסם האדמו"ר מבעלז שעשה מאמצים רבים מאחורי הפרגוד שישכון שלום ושלווה בין האחים. וגם עשה מעשה חסר תקדים, שביקש מחילה מאדמור מסאטמר המנוח מבלי שהם יביעו חרטה על מעשיהם וזה בזמן שסאטמר ערכו מלחמת חרמה נגדו ואפילו ניסו להרגו בזמן שביקר בניו יורק בשנת תשמ"א.

    השבמחק
  3. בעלזער יקר רבך לא עשה שום דבר מאחורי ולא מלפני הפרגוד.
    כבוד הבעלזער רב במקומו מונח אבל איך יכול הוא לפעול למען דבר שהוא עצמו לקוי בזה!
    וכי חשבת שאנחנו עם השוכח מהקורה אצלנו
    לא שכחנו את ביקורו של המכנובקער- בעלזא אצל הבעלזער רב שנשאר מזה איין גרויסע אויס געבלאזענע איי
    את הריב המטוםש שלכם בסיום הש"ס הבעלעזר רב נגד הקלידן מאיר אדלר
    בטענה שאם מאיר אדלר מנגן בסיום אז הוא הבעלזער לא יגיע אז אנא ממכם בעלזער חסיד נכון שאתם מחונכים שהרב הוא כל יכול והוא המציא את האייפוד מאחורי הקלעים והיה הראשון להגיע לירח אבל בשלום הויז'ניצאי הוא כשל.

    השבמחק
  4. לר' חיים שאולזון היקר. בנו של העסקן הירושלמי ר' שמואל שאולזון ז"ל.

    הייתי מציע לכב' לקראת השנה הבאה לחדול מלפרסם את הבלוג שלך.

    קראתי אותך כל הזמן ולומר את האמת, השתכנעתי שלכל הפחות אתה חושב, שהינך מציל את כלל ישראל בכך שאתה מדומיין שהינך 'חושף שחיתויות שלטוניות' וכד' ולא נותן לטרור יד חופשית ועוד כהנה וכהנה מילים גבוהות.
    אך תמיד תמיד ניקרה בליבי מחשבה שמא אתה אולי סתם... ולא אפרט בער"ה

    והנה בכתבה על אדמור"י וויזניץ היקרים שהם לכאורה אמורים להיות משאת נפשו של כל היהדות החרדית, לפחות בשלום שהם משדרים ומתנהגים, ואתה כל הזמן כותב לנו 'הלוואי שכבר לא יהיה לי מה לכתוב ויהיה שלום וכו' וכו'
    והנה בפליטת קולמוס שלך (אחד מתוך מאות) רואים מה עיקר המחשבות.

    בתחילת הקטע נכתב "התכוננו להצגה הכי טובה"... ואם היית איש ששונא מחלוקת כמו שאתה מסביר היית כותב חששנו רעדנו וכו' מההצגה הכי עצובה בעיר ...

    על כן, קבל על עצמך קבלה טובה לסגור את הפורום הזה או לכל הפחות להתמקד באמת בחשיפת שחיתויות ולא לנסות להתהדר בנוצות לא לך.

    וד' יערה עלינו רוח טהרה ממרום ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה. שנה טובה ומתוקה.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.