דפים

יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

האם ר' חיים קנייבסקי הפך לחסיד שולח רבנים ואת בנו ר' שלמה על קברי גדולי הליטאים? - האם הוא שכח כיצד התייחסו גדולי הליטאים לדברים האלו?

אני המום ומתקשה להאמין למרות שאני יודע כי ר' חיים קנייבסקי משחק את זה אחרת, ובכל זאת קשה לי לקבל את המציאות שכאשר גדולי הליטאים יצאו בחרב ובחנית נגד הנוסעים לקברים וכשהם בעצמם תיעבו זאת עד כדי שעשו הכל מה שפחות לעלות על קברים, והנה ר' חיים קנייבסקי שולח היום משלחת של ראשי ישיבות יחד עם בנו ר' שלמה לעלות על קברי גדולי הליטאים באירופה

בטרם אגש לר' חיים קנייבסקי ניגש למקורות וניקח ממה שעינינו ראו וחזו עסקנו בנושא רבות, ונביא את הדוגמא הכי בולטת, היו אלו הנגידים של אז הרייכמנים אחד האחים הציע להרב שך כי הוא מעמיד לו מטוס פרטי ושיסע לווילנא לקברו של הגר"א, והרב שך סירב ואמר לו, כי הוא היה הרבה בווילנא ומעולם בחייו ובכל העת שהיה בווילנא לא עלה לקברו של הגר"א, הוא דחה את ההצעה בשתי ידיים כשהוא מתבטא כי ממה שהוא שמע וראה אצל גדולי הליטאים שאין הולכים לבתי קברות אפילו לא לגדולי עולם. ואף סיפר בהזדמנות אחרת, כי הגר"א פעם אחת עלה לקבר אמו והצטער על כך כל חייו, הוא עשה הכל לא ללכת לבית קברות

לא רק הרב שך. נעבור לרבה של בריסק שאף הוא לא הלך לבתי קברות כשלא היה צריך או יכל בלעדי זאת. בנו ר' דוד פעם אחת נסע למירון ואחיו הפסיקו לדבר עמו, תקופה ארוכה היו עמו בברוגז עד שהוא התחייב והבטיח כי שוב לא יעשה זאת

כאן קיימות גירסאות אם הכוונה היתה רק לל"ג בעומר או באופן כללי. אבל המציאות היא שלא ראינו את בני רבה של בריסק רצים לבתי קברות אפילו אל גדוליהם שלהם

ברחוב הליטאי מי שכן הלך היה זה רק ביארצייט וגם לא עשו  מזה ענין. עובדה היא, גדולי עולם בעולם הליטאי קבורים בהר המנוחות בירושלים וביארצייט שלהם בקושי מוצאים מנין. קחו לדוגמא את ר' משה פיינשטיין זצ"ל כמה עולים על קברו ביארצייט שלו, חוץ מבני משפחה אולי בודדים

עושה רושם כי ר' חיים קנייבסקי רוצה להחדיר ברחוב הליטאי מושגים חסידיים של לעלות על קברים לארגן נסיעות כאלו. גם אם יתכן שהוא עושה זאת בשביל שיוכלו ככה לגרוף כספים מן הציבור להבטיח להם כי ראשי ישיבה יתפללו על קבר זה או אחר ושיתרמו, ובכל זאת זה מוזר, בעולם הליטאי לא ידעו מדברים כאלו, ולא רק שלא ידעו הם לעגו לחסידים על שהם מרבים לעלות על קברי צדיקים

3 תגובות:

  1. אם אתה מדבר על ר' חיים קניבסקי היו לו הרבה חילוקי דעות עם הרב שך אבל בכל אופן הוא תלמידו של הג"ר מיכל יהודה לפקוביץ שסבר שלאור הדרישות העצומות שקיימות לדאבוננו הרב שאין הקומץ משביע את הארי אין מנוס מלעשות כל מה שרק אפשר להשתדל אפילו להתבזות כלשונו

    השבמחק
  2. מפליא מאוד העליה על הקברים. אין צורך להיות ברסלבים או חבדניקים. גם הבחירה משונה. בוילנא נמצאים גם קברותיהם של חיים עוזר ושל ר' איצלה מפוניבז, בסמיכות לקבר הגר"א למה אל גדולים אלה לא עולים. בנוסף כל הקברים שם אלו רק המצבות שהועברו מבתי קברות אחרים ולא הקברים המקוריים.
    עוד יותר מפליא שראשי ישיבות גדולים שתמיד מדברים על "אלול" כמושג, עוזבים את הישיבות והתלמידים באלול לפקוד קברים? איך הם יוכלו להטיף לנו מוסר על אללול?

    מצד שני אם הליטאים רוצים לחכות את הברסלבים והחבדניקים, אני מציע לקיים תפילות בבית הכנסת בקיידאן שם למד הגר"א בצעירותו. הייתי שם ואני יכול לציין כי יש בית מלון בסביבה. מדוע לא יתפללו בסלבודקה או פוניבז' או בקלם?
    כנראה שגם לקברים צריך מזל.

    השבמחק
    תשובות
    1. מזדהה עם מה שאתה כותב ואוסיף עוד יותר. לפני תקופה היו אלו ראשי ישיבות ליטאים שאמרו שהמשיח לא יבא באמצע הזמן רק בבין הזמנים בשביל שלא להפריע לסדר הישיבה. אז איך זה באמצע זמן אללול נוסעים לקברים?

      הם יאמרו בודאי כי נוסעים רק ראשי ישיבה, והאם להם מותר באלול לטייל

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.