דפים

יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

מדוע סולק מנחם אליעזר מוזס מויזניץ ומדוע לא היה לצבי רוזן את הכח להתמודד עם החובה הראשונה לשמור על המקור - מה קדם למה החובה העיתונאית או הקפידא של הרבי מויזניץ

ליהודי חרדי במקצוע של עיתונות בעיה מאוד קשה להתמודד עם חובה מקצועית לעומת קפידא של רבי, מה עושים מה בא קודם. במשך עשרות שנים התמודדתי עם מצבים האלו, והשאלה שאני שואל את עצמי מה הייתי עושה במצב הזה, האם מגלים מקורות או שהתחייבות לשמור על המקור בא קודם לכן גם אם תיאלץ לשלם על כך מחיר

היה זה סיפור מדהים בתשמ"ח בכמה עיתונים התפרסמה ידיעה על נסיון לשלום בית בבית האדמו"ר מויזניץ. הכוונה היתה לפרשת סילוקו של ר' ישראל מבית אביו ורבים ניסו להשכין שלום ללא הצלחה. השבועון 'ערב שבת' שהופיע אז בישראל פרסם ידיעה כי חסיד בשם ר' יוס'ל ניימאן ממונסי מתערב בענין וכי הצליח להגיע להסדר של שלום וכי שמחה גדולה אצל החסידים

הרבי מויזניץ ששמע על כך שלח לקרא לעורך ששמו ר' צבי רוזן חסיד גור שעבד שנים ב'המודיע' והיה אז עורך השבועון ושאל אותו מדוע הוא מתערב בנעשה בביתו, האם הוא - האדמו"ר -  אי פעם התערב בנעשה במשפחתו. ר' צבי רוזן ניסה לומר לרבי מויזניץ כי הוא לא ראה בידיעה שום דבר שפוגע ולכן פרסם

הרבי מויזניץ אמר לו כי הוא יהיה מוכן לסלוח לו על מה שעשה רק אם יאמר לו מי זה שנתן לו את הידיעה. רוזן סירב, והרבי אמר לו כי אינו מוחל לו לעולם

הוא יצא המום ולא ידע מה לעשות הוא חשש מקפידא של הרבי מויזניץ חזר לאדמו"ר ואמר לו כי מנחם אליעזר מוזס הוא זה שמסר לו את הדברים

הרבי מויזניץ הודה לרוזן ואף אמר לו כי הוא מוחל לו במחילה גמורה על מה שעשה ושלח לקרא למנחם אליעזר מוזס ואמר לו כי הוא לא רוצה עוד לראותו בויזניץ וגירש אותו מביתו - מוזס אז עזב את ויזניץ ועבר לבעלזא

השאלה שאני מציב כאן, מה היה על צבי רוזן לעשות, לעמוד בחובתו העיתונאית שלא מגלים מקורות ויהי מה, או לחשוש מהקפידא של הרבי מויזניץ. אשאל עוד הרבה יותר, מה חמור יותר התחייבות שאתה נותן לאדם שלא תגלה, או קפידא. אני לא משוכנע שבהלכה הקפידא בא לפני ההתחייבות שיש בה מעין נדר בלי שקודם לא עשה התרת נדרים

אני לא הייתי מגלה מקור גם אם הייתי צריך לשלם מחיר, מפני שאחרת אין לך מה לעשות במקצוע הזה. אבל אני מציב את הנושא בפני הגולשים מה הייתם אתם עושים במצב כזה

8 תגובות:

  1. בס"ד
    קודם כל יש לברר אם מותר עפ"י ההלכה להיות עתונאי בגלל כל האיסורים המתגלגלים לפתחם והניסיונות הגדולים ואח"כ לדון בשאלה שהעלת !

    השבמחק
  2. הייתי מתיעץ עם רב או אדמו"ר על כזה התלבטות

    השבמחק
  3. העיקר: סוף טוב הכל טוב. כל עוד שר' ישראל מנהיג את הפלג הגדול בויזניץ, אין חשש שדברם כאלו יקרו, הוא מוחל וסולח, ואף לא נעלב.

    השבמחק
  4. אני מלכתחילה לא הייתי נכנס לקישקעס של מישהו אחר ובדיעבד אם לדעתי המקצועית אין פה באמת שום פגיעה לא הייתי חושף כי אין פה על מה לא למחול וזה סתם סחיטה אבל להבא הייתי מפסיק לכתוב על פנימיותה של החצר.

    אגב שאלה לי אליך שאולזון מה תעשה אם האדמורים מ- גור בעלז ויזניץ מחנובקא הרב-אליישיב אויערבך ועוד הרבה רבים וטובים יקראו לך ויאמרו שלא מוחלים לך שהכפשת את השם של קהילותיהם?

    תשובה :
    א זה לא יקרה כי אני לעולם לא יוצא מקראון הייטס יש מחשב מה צריך לצאת? וגם מי יודע מי מחכה לי בחוץ ?

    ב הם לא יקראו לי כי מאז ומתמיד צפצפתי עליהם ומקסימום אם הם יקראו לי, לא נורא יהיה לי עוד סקופ.

    ג אני מעולם לא חשפתי אינטרסים ולו מן הסיבה הפשוטה שאני צריך שימשיכו להעביר לי מידע אני חושף רק את מי שמגלה את אופן יצירתי!

    השבמחק
  5. הדבר שצריך להניח הוא: כאנחנו עסוקים בענייני הלכה אין הבדל בין אדמו"ר רבי, רב או יהודי פשוט, זה דבר ראשון, ואם יש לחשוש מקפידה של רבי, למה לא לחשוש מקפידה של יהודי פשוט? וכי בשמים יש פרוטקציה?
    דבר שני: למה שצריך לחשוש מהקפדה של הרבי? אם דבר המחלוקת היה ידוע, מה הבעיה אם נודע גם דבר הפיוס? אולי במקום שהעיתונאי יחשוש שהרבי יקפיד עליו על שידע את זה, אולי הרבי צריך לחשוש על הקפידה של העיתונאי על שהוא מתערב בעבודתו? ואם תגיד לי על שהוא פרסם מה שקורה במשפחתו? יותר היה צריך להקפיד שלא יהיה נודע ענין המחלוקת מלכתחילה!!! אלא כשהוא רוצה להראות "גבורה" מודיע על שהוא גבר שיודע לחלוק אף על... אך על הפיוס אולי יהיה נתפס כמי שהוא חלש אופי וכו', על דברים כאלו יש לרבי לחשוש מהקפידה של העיתונאי...

    השבמחק
    תשובות
    1. בענין הזה מונח הרבה דברים שצריכים ביאור. ראשית אני הייתי עונה לרבי מויזניץ על שאלתו מדוע אתה מתערב בעניני משפחתי, מפני שאתה הפכת את המשפחה שלך לנחלת הכלל. מציאות היא שחיי משפחות האדמורי"ם מפורסמים על כל פרט שבהם, הם לא מתנהלים כבכל משפחה עם פרטיות, אלא בפרסום הכי גדול עם כל פרט, חסידים יושבים וכותבים על כל תנועה של הרבי ובני משפחתו ושיסלח לי אפילו כשהוא יוצא לשירותים יכתבו כמה זמן זה לקח, עד למצב הזה הגענו בדור האחרון. לכן כששומעים על השכנת שלום, הרי שזו שמחה גדולה אצל כלל החסידים ובשל כך צריך לפרסם

      בנוסף הייתי אומר לו שהוא סילק את ר' ישראל בפרסום הכי גדול ובבזיון שלא היה כמוהו, הוא לקח רב של הקריה ופיטר אותו לעיני כל העולם כולו, אז איך הוא בא בטענות על שמתערבים בעניני משפחתו?

      כמובן שהייתי אומר לו את זה בדרך ארץ הכי גדול, משתדל להסביר לו שכאשר הוא החליט על הצעד הזה של סילוקו של ר' ישראל הוא גרר את הציבור כולו להתעסק בענין. זה יותר לא ענין פרטי, ועוד ובפרט כשמדובר על יורש העצר מי שאמור להיות בעתיד הרבי הבא מעבירים אותו ומחליפים אותו באחיו הצעיר, זה נושא שאי אפשר להתעלם ממנו, מדובר באלפי חסידים שאינם בהמות הם מבקשים לדעת מה קורה כאן

      מחק
    2. מוסה !! "שפתיים יישק משיב דברים נכוחים"

      מחק
  6. נו הוא שילם ומשלם גם עכשיו וצוחק מי שצוחק אחרון העולם הוא לא הפקר יש דין ויש דיין לא לחינם הוא נקרא ישועת משה שעדיין הוא זקוק להרבה ישועה

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.