דפים

יום ראשון, 26 באוגוסט 2012

מדוע אני לא כותב על פרשה מזעזעת בגור - כמה מילים על מה שכותבים ועל מה שאסור לכתוב

כבר כמה ימים שאני מוצף באימיילים ממי שאני מכיר ומי שאני לא יודע מי הם השואלים אותי מדוע אני מתעלם מפרשה מאוד מזעזעת בגור. מדובר במעשה של שני בחורים חסידים עם בנות מהחסידות ולא אוסיף, הם מתפלאים עלי, מדוע דבר שכזה אני לא מעלה כאן שהציבור יידע מה קורה

שתקתי כמה ימים קיוויתי שלא אצטרך לכתוב אפילו שורות אלו, אבל אין מנוס אני חייב להסביר אחת ולתמיד שיבינו מה הקריטריון שלי של מה מותר ומה אסור

כאשר שמעתי על מה שקרה עמדו לעיני שני צדדים. הצד החינוכי שזעק שצריך לכתוב, משהו חולה קורה בחינוך של חסידי גור הזקוק לתיקון, איך יתכן שיקרה דבר כל כך מרחיק לכת ועוד בגור. ומאידך מדובר בענין פרטי, בחטאים של צעירים שאין להם כל קשר ציבורי, זה ענין פרטי שלהם בלבד

הטענה כי אחת הבנות טוענת שהמעשה שנעשה היה באי הסכמה לא מקובל עלי, מפני שהיא מסכימה שהקשר היה בהסכמה, החלק האחרון היה שלא בהסכמה, אז קודם שהיא תענה איך זה שהיא הרחיקה עד לכאן, האם היא חשבה שהבחורים הללו מברזל? נכון, זה פשע מה שהם עשו, אבל אם מדובר היה בחילונית אני מבין זה מקובל אצלהם, אבל בחרדית ועוד חסידת גור, איך זה שהיא בכלל יצרה קשר עם בחורים מגור

ולמרות שכך פני הדברים לא מדובר בענין ציבורי אלא פרטי, בין המשפחות הקשורות בענין ולא יותר מהם. כן, אפשר כאן להכניס גם את המחנכים שזה הרבה אשמתם, אבל אסור לשכוח כי החינוך מתחיל מהבית וגם שם כנראה משהו היה חולה

זה כלל גדול, כל מה שאינו ציבורי, זה לא עניני ולא רוצה לעסוק בזה. אני מקבל מידי יום מידע על כל כך הרבה חטאים של אנשים פרטיים, ואם רציתי להכפיל ולהשליש את מספר הגולשים אני צריך כל יום להעלות סיפור אחד כזה, ולא תאמינו למה שקורה ברחוב החרדי. אבל אני לא עושה זאת, מפני שחטאים של הפרט זה בינו לבין קונו ואין לאף אחד רשות להתעסק עם זה. אני נגד אותם פורמים שמרשים להעלות את הנושאים האלו, לדעתי הורסים את הצעירים הללו ומשפחותיהם. הם לפני שידוכים, ורק מפני שקרה דבר שכזה אין זה אומר שזה סוף חייהם. עונש כזה מתאים לאירן ולא אצל העם היהודי

אני בעד לעסוק בצד החינוכי, היכן נכשל החינוך של חסידי גור, מדובר במי שהם חלק מן הישיבות של גור, בנות שהן מן הבתי ספר של גור, פרסום הדברים מוציא אותם כליל מן המסגרת והם אבודים. לדעתי צריך לקרבם ולהחזירם למוטב, ולחתנם אם אפשר מיד ולפחות להבטיח את הדורות הבאים

כל מה שאין לזה עם הציבור, איני רוצה להיות שותף להם, מפני שאחטא למטרה. כן, אם את המעשים הללו היו עושים אנשי ציבור בהחלט שהייתי כותב ומספר עליהם. לא יתכן שמי יטיף מוסר בעניני קדושה והוא בעצמו יהיה רחוק מזה. לאחד כזה אומר לו קשוט עצמך תחילה, אבל לצעירים, אותם אפילו במצב כפי שהם הייתי מחזיר למקומם, מפני שאסור להפקיר נשמות

32 תגובות:

  1. אכן.
    אני אישית מזדהה עם כל מלה ממה שכתבת

    השבמחק
  2. "מדוע אני לא כותב על פרשה מזעזעת בגור"
    מצחיק! כתבת כמעט הכל רק דילגת על שמות

    גם "החזיר הזה כשהוא שוכב פושט טלפיו לומר ראו שאני טהור"
    זה המטרה גם לכתוב וגם לצאת כ'שיינע איד'

    השבמחק
  3. מה זה קשור לגור?
    יש אלפי בחורים ואלפי בחורות. אם קרה מקרה, חמור ככל שיהיה, וכי זה משליך על הכלל?
    וכי כל חרדי נואף אומר שכל החרדים נואפים?
    מדוע שלא תכתוב על בחורים שנבחנים מאות דפי גמרא? כי זה לא מעניין?

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה כאן שכל הצדדים הבנים הבנות והמתווך הם חסידי גור בלבד

      מחק
    2. פוסט חשוב בענין גור שדילגת עליה מפני חוסר מקום בבלוג:

      עשרות בחורים שנבחנו 500 דף התקבלו אצל האדמו"ר מגור

      כרגיל, בחר האדמו"ר להזמין אליו במוצאי השבת האחרונה, את כל בחורי הישיבות הגדולות דגור,
      שנבחנו בשנה האחרונה מעל 500 דף גפ"ת או 1000 דף גרש"י, מדובר בעשרות רבות של בחורים
      שנבחנו על כמות כזו, וכולם זכו אתמול להתקבל במקום המנוחה של האדמו"ר בבית מאיר,

      האדמו"ר שקיבלם בחביבות רבה למרות חולשתו, ואותות התרגשות ניכרו על פניו, מהתוצאות
      הנפלאות, להם זוכים הבחורים להשיג, אודות לתכנית הלימודים הייחודית שאותה ייסד כ"ק האדמו"ר
      שליט"א, כמו ביקש להבהיר, כי למרות השינויים הפרסונליים המתרחשים כעת, הרי שיש לעשות הכל
      על מנת שלא תיפגע מסגרת הלימודים, שהיא בבת עינו של האדמו"ר שליט"א, בכהו זה.

      מחק
    3. זה קשור מ-2 סיבות:

      א. כשאתם לא חדלים שוב ושוב להטיף מוסר לאחרים בענינים כאלו. והלא כידוע לכולם גם 2 [לפחות] מבכיריכם לפני כמה שנים ... מי שיש לו חמאה על ראשו, שלא יצא לשמש.

      ב. אומרים ומובא שכשהראש לא שקוע ב"עיון" התורה, אז ...

      מחק
  4. התגובה הבאה אינה מיועדת לקוראים הדומים לחיים שאולזון בכל מהותם, אלו ששנו ופירשו וכל קריאתם נועדה לצחוק, להשפיל ולבזות, ואף התגובות שכותבים הם, הנם במטרה מוצהרת להמשיך במעשהו הנבזי של שאולזון ולהגביר את הלהבות במחלוקות שונות בציבור החרדי והחסידי.
    התגובה מיועדת לקוראים התמימים שנפלו לבלוג בטעות, והקריאה (גם אם זה בפעם העשירית) היא מתוך סקרנות גרידא, או שחושבים שיוכלו לעזור לשנות את דרכיהם של גדולי ישראל ע"י הקריאה וכתיבת תגובות.
    התגובה מיועדת לאלו שיודעים שאין בכך טוב ומכאן לא תצמח ישועה, גם על פשעים ושחיתויות שאכן קיימים בחצרות רבנים ואדמו"רים שונים.
    חיים שאולזון מתיימר לעשות סדר בעולם החרדי.
    ברור לכל כי זה דבר שלא יקרה מעולם. לא קרה מעולם בציבור היהודי האמון על שמירת תורה ומצוות והצועד לאורם של גדולי ישראל מימות משה רבנו ועד היום, כי קם יהודי שדעותיו שונות מדעות הרבנים השונים, ממנה את גדולי ישראל לפי שיטתו הוא ומצליח בכך. הניסיון לעשות זאת התרחש ככל הידוע פעם אחת בהיסטוריה, והוא חרות עלי ספר התורה הקדושה, פרשת קרח בספר במדבר. קרח כמו גם שאולזון, הכתיר את הרב הגדול, הסכים כי משה רבנו הוא המנהיג, לא כי אחז שזה אכן ראוי לו, אלא כי ידע שלא יוכל בקלות לערער ע"כ. תהיו בטוחים כי גם שאולזון מתנהג באותה הדרך. הוא אינו אוחז מהרב שטיינמן שליט"א כלל וכלל, אלא שיודע שערעור על מנהיגותו לא תעלה בידו ולא תצלח. אי לכך, הוא מוכן להסכים כי הרב שטיינמן הוא גדול הדור, אולם את הבאים אחריו דווקא שאולזון הטמא ימנה. קרח סחב אתו מאתיים וחמישים איש בעצתו הרעה והסוף של כולם ידוע לכל ילדון בן ארבע ההולך לגן. לא נתנגד אפוא כי גם סופו של שאולזון יהיה באדמה, לא מת, חי, רק כחי באדמה הוא יבין מה זה לצעוק את תורתך הפסולה כשאף אחד לא שומע.
    בכל אופן, אתם הקוראים התמימים החושבים כי תעזרו לשאולזון לשנות את העולם, צריכים להפנים דבר אחד בלבד: בכל הדורות, מאז שאדמו"רים ורבנים החלו להשתמש בגבאים ומשמשים לא הכל הלך חלק. גם על אלישע כתוב כי הוא קדוש ומשמשו אינו קדוש. איפה היה מסיר עולה של שחיתות, שאולזון הנכבד באותם ימים, מדוע לא דרש מאלישע לפטר את גיחזי, איפה הוא היה כדי לדרוש בתקיפות חוצפנית מאלישע כי יבקש סליחה ומחילה מקהל הנפגעים ממשמשו? מדוע לא צעק שאולזון הטמא של אותו הדור כי אלישע שפך דמה של אשה שונמית בכך שידע כי משמשו אינו קדוש ובכל אופן התעלם? דומני שהתשובה אינה צריכה להיאמר.
    רבנים ואדמו"רים, כולם ללא יוצא מן הכלל, הם שרפים ומלאכים שאין לנו שיג ושיח בדרכם ומעשיהם. אולי ע"מ לסבר את האוזן נוכל להסביר בפשטות, כי הרב או האדמו"ר שלו גבאי או צוות מושחתים, אף אם הוא מודע לכך, ברוב המקרים אינו יכול לעשות מאומה. כל רב או אדמו"ר מכיל בתוכו אישיות שונה, ומקרים נדירים ביותר מלמדים אותנו על רב תקיף שעשה סדר במשמשיו. אף לרב מותר להיות חלש אופי או פחדן, וייתכן כי אותו רב או אדמו"ר לא רצה מראש בהנהגה אלא שקומץ מושחתים שהשתלטו עליו הכריחו אותו לעשות זאת והם השולטים בו ומניעים אותו. אין מה לעשות לזאת.
    רק דבר אחד תלמדו מההיסטוריה: אבותיכם חיו אף הם בחצר מושחתת כזאת או אחרת (הכל נאמר ע"פ השיטה הפסולה של אותו האיש כי כל הרבנים והאדמו"רים מסובבים במושחתים), והם שרדו את שמונים ותשעים שנותיהם על-אף המצב הזה. הם לא הלכו לעולם האמת בתחושה של החמצה, ולא חשבו דקות לפני פטירתם כי חבל שלא הראו לאדמו"ר שלהם או לרב השכונה את הכיוון. הם ידעו והבינו כי זה המצב, וכל תלמיד או חסיד צריך להידבק בדרכיו של מורו ורבו ולדעת שיש מניעות והסתרות להאמין ברב. כל אחד יודע שיש דברים המפריעים להאמין באדמו"ר או בראש השיבה, אולם כתלמיד נאמן הוא מתגבר ומאמין. דווקא המאמין על-אף ההסתר הוא הגיבור, לא בנו ונכדיו היושבים וכותבים באינטרנט הם אלו משני המצב. לא הכותב הוא הגיבור אלא הכובש יצרו ומאמין בכל זאת הוא הגיבור.
    אלו שהתפתו להאמין כי הם עושים סדר בעולם, גילו לאכזבתם כי המצב נשאר כשהיה ורק השחקנים התחלפו. אין ולא יהיה מצב שיקום אדם או קבוצה ותשנה סדרי עולם ברוחניות. כל רב או אדמו"ר שמתמנה מכריזים בשמים שמסכימים עם הנהגתו, ועל כל מה שאומר ומחליט אומרים מן השמים 'הן'. אותם שעשו סדר, סיימו את שנות חייהם בתחושת החמצה כבדה, ואף דקות לפני פטירתם לא גמרו לרטון נגד כל העולם. ממורמרים היו תמיד ולא יתמו הם לנצח. אבל אין סיבה להתרגש מהם.
    כל אחד הכותב תגובה חושב באמת ובתמים כי הוא ישנה את המצב? אתם חושבים שמשמשו של אדמו"ר כל-שהוא מתפנה לקרוא את הבלוג? רק גבאי מושחת ורקוב יתפנה לקרוא את הבלוג והוא גם יצחק לכולכם בפרצוף!
    תפסיקו לעשות רע לעצמכם. אין לכם סיכוי לשנות את המצב!

    השבמחק
    תשובות
    1. ה'אנונימי' הוא לא כ"כ חכם שכתב את התשובה הזאת לבד אלא שהעתיק אותה מבלוג אחר.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. אוי אוי אוי: הנה גילה אמריקה:
      האנונימי הזה חי בעולם של מדומיין: מה הקשר בין לשנות המצב ובין להכיר המציאות? מה הקשר בין לשנות את "כל" המצב ובין לשנות חלק ממנו[לפחות החלק שלי] אני חושב שיותר ממה שאתה כותב "להציל" את התמימים, אתה כותב לכסות את האמת!!! וכי כשאתה כותב מה שכותב: וכי אתה באתה לשנות את המצב? וכי לא ידעת שיש אנשים שאינם מסוגלים לכסות על השקר הקיים? וכי בתקופתו של אדמורים שקדמו לא קרה כזה הדבר שהיו מי שלא סבלו מה שהולך אצל האדמור? וכי מה היה הפרשה בין היהודי הקדוש ובין החוזה מלובלין? וכי מה עם איזביצה וקוצק? וכי אתה מתיימר לשנות את ההיסטוריה?
      תן לעולם להתגלגל כמו שהוא ואם אתה כל כך רוצה לשנות את העולם שלך חיים שאולזון תפתח בלוגר שלך שיקרא בעולמם של מדומיינים עם השם שאול חיימזון ותעלה שם מה שבא לך!!!!!

      מחק
    4. ולמי שלא ידע: החוזה מלובלין גירש ממנו את היהודי הקדוש מפשיסכה כי חשב שהוא התחיל לנהל עדה שלא ברשותו, ואחרי שגירש אותו ממנו התבטא שחבל ששמע על אלו שהיו מסביבו וגירש אותו, והוא היה צדיק בלי פגם בו ואצל איזביצא רבי שנפרד מהאדמור מקוצק כשהשני לקח ממנו (או רצה לקחת ממנו לפי גרסאות אחרות) את ספר תורה בהקפות של שמחת תורה והתבטא שאילו האדמור היה מכיר מי ומי הם המביאים דיבה ממנו לא היה הוא כועס עליו וגם הוא לא היה נפרד ממנו

      מחק
    5. כדי להצדיק את הטעויות הנוראות של רבך אינך צריך להשמיץ את הפשיחסער והקאצקער:
      א. אנו חייבים לקוות שהסיפורים עליהם לא היו, רק נופחו / הומצאו ע"י חסידים ברמה של [חלק מ]האדמורי"ם של היום ... שהם ארציים ואכן מעניין אותם כבוד וכו'.

      ב. כי מה שאסור - א-ס-ו-ר, ואין לתרץ מעשים אסורים ונבזיים בסיפורים הזויים.

      ג. הקאצקער והחוזה לא התקוטטו על משרות וכדומה, רק על דברים ערכיים בהרבה. הם לא הסתכסכו עקב שכל מי שלא ציית לקולם הוחרם וסובבו לו את הראש ..., הם לא עשו ברוגז על כמעט כל גדולי דורם על כל דבר קטן. [תקרא אם כבר היטב את הסיפורים - אף אם אתה מאמין להם] אלא להיפך ממש, זולת אם אתה שונאם ...

      ד. החוזה והפשיסחער, - אחזו מהם בכל זאת רוב כלל ישראל, כי ב-80 אחוז ממעשיהם לא היו צריכים "להאמין" רק "ר-א-ו" את גדלותם ידוע שהפשיסחער למשל ראוהו לומד שעות, והיה פלפלן עצום [סליחה על ה"ניבול פה, גערער ...], משא"כ ... ... ... שעל 80 אחוז ממעשיו חייבים למצוא אמונות ואסמכתאות ...

      ה. אף אתם, כשמשתלם לכם, אתם מנפנפים בסיפורים שהחידושי הרי"ם אבי השושלת שלכם לא סבר מהדרך ההיא כ"כ, ואדבה עמל לחיות טוב עם כולם, והטיב לשונאיו, וכן האמרי אמת בסיפור הידוע עם ההוא שהלשינו למלכות באופן שהיה בזה סכנת נפשות ממש [מזכיר סיפור מדורנו ששלא היה בו סכ"נ אף לשיטתכם ??] והחליף מכתבים וכך נודע הדבר לא"א, ומאז כיבדו הא"א ביותר, יותר מכל מקורביו כו', וכן יש מעשיות על הבית ישראל והפנ"מ.

      מחק
  5. רק תאמר לנו גורי נחמד, מנין נדע מיהו בדורנו ה"משה רבנו", ומיהו ה"קרח". הלא אחד מגדולי מחנחיכם דבר ברבים בישיבה של גור אחר פטירת הלעלובער ר' שמעון, שנפטר מקפידא של הרבי מגור, וכן על עוד. בגור הלא קוראים "אליישיב" "שטיימן" "שך" ולכל האדמורי"ם כמעט מדברים עליהם כעל ריקים, וגם על הרבי שלכם - הפני מנחם, המערכת הקרובה היום בגור דיברה נגדו כאחד הריקים והשמיצה אותו. רק האדמו"ר שלכם משה רבנו ??? מאין אדע מיהו ה"משה" ומיהו ה"קרח" ? אולי לפי מי שמרבה מחלוקת ומריבות כקח, נגד מי שעניינו רק יגיעה בתורה כמשה רבנו ???

    השבמחק
    תשובות
    1. ואת מי אתה קורא "קורח"? להרב שמואל אוירבאך??

      מחק
    2. בורנשטיין את גוטרמן26 באוגוסט 2012 בשעה 17:27

      להגערער: ההבדל הוא, ש"אלישע עצמו" היה אוהב שלום וצדיק ולא חירחר ריב עם 97 אחוז מהיהודות החרדית. שם הבעיה היתה רק עם משמשו, משא"כ אחרים בדורות אחרים ...


      חוץ מזה: על בזיון התורה והוקעה וחינוך קלוקל נגד יהודים בשם ר' מנדל שפרן / ר' שאול אלתר / ר' יעקב שלמה מוזסון / ר' ישראל ברגר / ר' אברהם אטלס / ר' משה פויגל / [וכמעט הרב גרוס כשסירב בשלב מסויים להציק ללא שמיעת 2 צדדים] / הרב דוד מאיר דרוקמן מקרית מוצקין שבחורי חסידות מסויימת מייבה מסויימת בב"ב כיבדוהו באיומי טלפון מבהילים, ועוד ועוד - שמעתם אולי ????????????????

      מחק
    3. דבר אחד אני רואה פה בוודאות, שהתגובה הארוכה הכניסה אתכם קצת לפרופורציות והתמתנתם מעט.
      יישר כוחו של מי שכתב אותה, ולו בגלל שהמעיט שנאה בישראל.

      מחק
    4. ואני מוסר ייש"כ גדול למגיב התמציתי והאמיץ על התגובה האוכה והריקה - ה"כל ארוך שוטה".

      הוא ממעיט שנאה בישראל, כי עי"כ האלימים הללו יחשבו מעט לפנו שיציקו אולי.

      מחק
  6. שים לב. שתי = נקבה. שני = זכר.
    על כן שני בחורים..

    השבמחק
  7. אוי חיים חיים
    כמה אמת דברי חז"ל "רשעים אפילו על פתחו של גהינום אינם חוזרים בתשובה"

    אבל בכל זאת מגיעים הימים הנוראים אז קורא אני אליך "שובי שובי השולמית, שובי שובי ונחזה בך"שובי לאלוקייך שבשמים, שובי לחיק היהדות. שובי לשמירת הלכות לשה"ר "שובי, שובי ונחזה בך"
    דעי: "צדיק לעולם בל ימוט, ורשעים לא ישכנו ארץ"
    אל נא תהי "ככלב שב על קאו כסיל שונה באולתו"
    והרי מה יאמרו אנשים ב"שבעה" לעילוי נשמתך?
    אוי שמא גרים! חיים בן שאול והרי גם לכם יש בחירה לבחור ב"חיים" ולהפסיק בפירסום לשה"ר,הוצאת שם רע וביזוי תלמידי חכמים אשׁר אין תרופה למכתו

    השבמחק
    תשובות
    1. ר' חיים הוא דוקא כותב לענין
      א-ל-ו-ל

      מחק
  8. שאולזון אשריך!

    אתה לוקח את האדמו"ר מגור יום יום, ומוציאו להורג בחניקה סקילה שריפה ותלייה, ומחייהו שוב וחוזר חלילה.

    יירבו כמותך

    השבמחק
    תשובות
    1. חבל שכל ביקורת נחשבת אצלך כהמתה וחניקה. מה, רק לאדמורי"ם מותר להטיף כל העת מוסר בלי שיצטרכו להוכיח רצינות ג"כ ולשפר מעשיהם ?

      מחק
  9. חבל על כך שאנשים אוהבים להתעסק בבוץ עד צווארם

    השבמחק
  10. לא יפה לכתוב שהמשפחות אשמות בכך אני מכיר את המשפחות מקרוב ומדובר במשפחה שהם ירא"ש וכן האם עקרת בית צדקנית אך לא הכל אפשר לעשות.
    תברר ותתנצל להתנצל זאת לא בושה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא כתבתי שמות, כך שאני לא צריך להתנצל. ושנית אני חולק עליך. להגיע להתדרדרות כזו אשמים המחנכים והבית, פרט אם הילדים היו מחוץ לבית ורק בידי המחנכים וההורים לא ידעו מה קורה. אבל אם הם היו גם בבית איך זה שהורים לא שמים לב להתדרדרות של הבן או הבת

      מחק
  11. אני לא מבין למה הרב חיים שאולזון צריך לפרסם את כל התגובות מלאות הבוץ והזוהמה, מהם שמכפישות את הרב חיים שאולזון בעצמו. מי שיש לו הערה בדרך של תורה, ניחא, שיטיף מוסר על לשון הרע וכו', אבל כל הדברים שאמורים מול שאולזון עצמו, כולל 'העתק הדבק' מבלוג של חולה נפש מטורף ממקום אחר (שזה גם פרסומת לחולה נפש הנ"ל) למה? למה?

    השבמחק
  12. אני בכלל לא מבין מה הפלא שיש כאלו דברים בגור אם אחד מראשי המערכת הוא.... ומחפים עליו ונשאר מקורב. למרות שלאחרונה הוא הוזז קצת ובפרט כעת שיש בלגנים באיחוד זהוא כנראה יעוף עקב.... שהיה שותף לזה.

    השבמחק
  13. אני רוצה לשבח אותך על דברים של טעם שכתבת כאן. פשוט כל מילה פנינה ואין מה להוסיף. ואגב ממה שידוע לי ממקורות בארגון הלל ליוצאים בשאלה, יש הכי הרבה יוצאים בשאלה אצל הליטאים וחב"ד ואילו בגור יחסית יש מעט מאוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני נמצא בארגון הל"ל
      ואני מאלה שמוגדרים "שנה ופירש,
      תאמין לי יש הרבה יוצאים בשאלה מהל"ל

      מחק
  14. אני חילוני, ומזועזע מזה שהאונס שהוא החלק הנורא לא מעניין כאן אף אחד.משהו רקוב לא רק בגור אם ככה זה אצלכם.

    השבמחק
  15. אני מכיר את הסיפור מקרוב הכל השמצות סרק של מישהו שניסה להתחיל איתה ולא הצליח וסגר איתה חשבון וקבר עוד כמה בדרך.
    והראיה שגם הבחורים וגם הבחורה נשארו במערכת ולא סולקו.
    היתכן לדעתכם שאם זה היה נכון היו משאירים אותם בישיבות הקדושות של גור?

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.