דפים

יום שלישי, 7 באוגוסט 2012

האם בלי הכסף הרב שיש לר' אליש ענגלנדר גם היתה רכבת אווירת טסה מכל העולם לנחמו? - האם אותם רבי'ס ורבנים עושים כך לחסידיהם ביניהם יהודים שבורים עניים ורצוצים?

ראשית, המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, ושלא תדעו עוד מצער. לשבת על בן זה הדבר הקשה ביותר. טבע העולם שילדים יושבים על הורים ולא להיפך, ולכן אני מבין את הכאב ומשתתף עימם בצער

אבל לאחר הניחומים מגיע גם הזמן לחשבון נפש וכדרכי לומר את האמת בפרצוף גם אם היא כואבת. מדובר פה ב'פני' של הציבור ולכן אין מנוס מישהו חייב לומר את הדברים גם ולמרות שהם כואבים

רכבת אווירית, כך ולא אחרת, טסה כל השבוע לאנגליה לנחם את ר' אליש ענגלנדר, מדובר ביהודי יקר עשיר מאוד התורם לעשרות מוסדות צדקה וחסד ועל כך תבא עליו כל הברכות האמורות בתורה. אבל האם אותם אלו שבאים עתה לנחמו גם היו באים אם הוא לא היה עשיר?

ניגש לאותם מי שהגיעו, יש להם חסידים ותלמידים ביניהם מי שעברו טרגדיות קשות לא פחות, האם האדמורי"ם והרבנים טסו לנחמם, או שמא אותם עניים רצוצים מסתפקים בטלפון או במכתב ששולחים?

אספר לכם כאן סיפור שמספרים על יהודי עשיר שבכל חג היו בני העיר מגיעים לביתו לבקרו לומר לו גוט יום טוב. אך הוא ירד מנכסיו והפסיקו לבא. אבל הקב"ה גלגל את הגלגל ולאחר כמה שנים הוא שוב חזר והתעשר, ושוב הציבור ביום טוב היה בדרך לביתו. הוא ראה מרחוק שהם באים - למרות שהיה יום טוב - הוא לקח קערה גדולה הכניס בה הרבה כסף והעמיד את הקערה על השולחן. הציבור הגיע נכנס וראו על השולחן קערה עם כסף. שאלו אותו מה זה, הוא אמר להם הרי לא באתם אלי, באתם לכסף, אז העמדתי את הכסף על השולחן שיראה את אורחיו

אני יודע שמרובים צרכי עמך, ואי אפשר לוותר על תומך בהיקף שכזה. ובכל זאת, איך מרגיש אותו חסיד ותלמיד שאין לו את זה, אבל הוא ירא שמים, עובד ה', חסיד אמיתי, בעל מידות, משתדל הכי הרבה שרק אפשר, האם רק בשל כך שאין לו כסף לא מגיע לו?

חבל שר' אליש לא הציב מקום מיוחד בחדר לקערת כסף גדולה שיאמר להם בפרצוף את מי הם באו לנחם

29 תגובות:

  1. אם היית בזמן חז"ל היית כותב את הגיגיך על התנא הקדוש רבי שעליו נכתב רבי מכבד את העשירים אז במטותא ממך הכרת הטוב זה גם משהו חיובי וחינוכי לפחות אחרי טרגדיה כזאת על כל משמעותה מכל מיני היביטיה ואל תצדק הרבה

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק הענין! הרי כתוב שרבי מכבד עשירים ולא מתחנף אליהם

      מילא אם היו באים בענין של "הכרת הטוב" וכדו'...

      יחי ההבדל הקטן

      מחק
    2. זה הולך ביחד ואל תבלבל את המוח העיקר להגיב

      מחק
    3. אנונימי הראשון שהגיב תן לי לתקן אותך. רבים וטובים טועים בגמרא הזו. הסיבה מדוע שהגמרא מביאה את זה, זה בגלל להראות את גדלותו של רבי שהיה בעצמו עשיר וכיבד עשירים שהיא מדרגה גבוהה. בדרך כלל עשיר לא אוהב את מי שעשיר ממנו או מתחרה הוא אוהב לראות את כולם תחתיו, רבי למרות שהיה עשיר מופלג לא היה כזה

      מחק
    4. נקודה נוספת בענין ההכרת הטוב. אין ספק וכאן אני מסכים איתך במאת האחוזים. אבל יחד עם זאת מאחר ומדובר ב'פני' שהם גם המחנכים של הדור הם חייבים לאזן, אחרת מרגיש האדם הפשוט שרק אם יהיה לו כסף יכבדו אותו אם אין לו כסף למרות שהוא יהיה עובד ה' בכל התחומים ויעבוד על עצמו ויגיע למדרגות הכי גבוהות לא יזכה לכך, וזה אסור שיקרה

      מחק
    5. אתה מזכיר את הסיפור של אותו גביר שמילא את רצונו של הנוברדוקר בגלל שנכנס דרך המטבח ולא עם נעליים נקיות דרך הכניסה הראשית או אותו גביר שרצה שראש הישיבה ילכלך את הספה בבוץ של הנעלים שלו לחנך את בנותיו שהעיקר תורה ולא הכסף אבל לגופו של ענין להחזיק מוסד וק"ו מוסדות זה לגמרי לא פשוט ואם יש גביר שיש לך שפה איתו ועוזר לך ראה דוגמת הגרנ"צ פינקל זצ"ל באיזה מפח נפש חזר לארץ אחרי פרשת גירי צה"ל ומי יודע אם לא בגלל זה נסתלק לבית עולמו רק אז תבין מה זה לכבד ולהוקיר את הגביר באסונו הכבד וכמו שכתבתי אתה לומד בדף היומי את פגישתם של ר"ג ור' יהושע בביתו ותגובת ר"ג ותשובת ר' יהושע בטח היית כותב מאמר נגד ר"ג כיד המקלדת הטובה שלך ועל תשכח שרבי היה בנו של ר"ג והכל נמצא בגנים שלהם

      מחק
    6. בשביל שחלילה דברי לא יובנו נכון אדגיש כי אני לא נגד זה שהם מכבדים את ר' אליש. אני בעד שיכבדו כל תומך תורה וצדקה בלי הבדל. אני עוסק כאן ב'פני' של הציבור והם חייבים לאזן, אם הם מכבדים עשירים שיכבדו גם את מי שמשקיעים ברוחניות ועל כולם לחזק את העניים וקשיי יום, הם זקוקים להרבה יותר חיזוק, ולשם הם לא מגיעים - כאן הבעיה

      מחק
    7. כן בהחלט! זה החינוך של הפני שהם מיצגים את המוסדות והמתחנכים בהם ושולחי המתחנכים להכרת הטוב לתומכי המוסדות, ובהחלט! המחנכים וקשי היום בדרך כלל גם הם מקבלים את תשומת לב של הפני אתה לא תספר לי שאדמור לא יעשה ביקור תנחומים אצל אותם האנשים שאתה כביכול מרחם עליהם, אבל להשקיע טרחת דמים בתרתי משמע אצל מי שמשקיע בך בכסף וכמו שכתבתי שלהחזיק מוסד וק"ו מוסדות זה לא פשוט וכרוך בבזיונות ואכזבות ואפילו בפיקוח נפש ממש לפעמים צריכים להחזיר לו באותו מטבע בבחינת יד לוחצת יד נקודה!

      מחק
    8. אתה ניגש לענין מהבחינה הפרקטית, אני ניגש לענין מהבחינה החינוכית

      אין ספק שמהבחינה הפרקטית אתה צודק. מבחינה חינוכית גם ולמרות שהציבור מבין, ובכל זאת זה לא מעודד צעירים לרצות לוותר על העולם הזה למען העתיד הרוחני

      דעתי האישית, שהעולם זקוק ליששכר וזבולון, וחייבים לשמור על האיזון ביניהם

      מחק
  2. טבע העולם הוא שבעל המאה הוא בעל הדעה
    וכי תרצה שלא יתקבצו סביב בעל הדעה? (אממ.. המאה?)
    זהו דרכו של עולם

    השבמחק
  3. שאלה טובה שאלת ר׳ חיים ! יישר כוחך על ההערה וההארה ,
    אך יש גם מענה לא פחות טובה שכבר ענה עליו שלמה המלך:
    ״הכסף יענה את הכל״

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מחזק את דבריי, שהעיקר הכסף, האם זה החינוןך שאנחנו נותנים לצעירים, או שמחנכים אותם כי עדיף לשבת כל החיים בכולל ולחיות חיים של פת במלח תאכל. ההתנהגות הזו של הרבי'ס גורמת שמדוע ירצה מישהו להעדיף את לימוד התורה או להיות כלי קודש כשהוא יכול לצאת לרחוב ולעשות כסף ויכבדו אותו הרבה יותר

      מחק
    2. עוד דמגוגיה שמי שרואה אותם נוסעים לנחם אבלים בצורה יוצאת דופן יעדיף את היציאה לעבודה על פני השיבתי בבית ה' מי שאוחז באמת בשבתי לא יותר על זה רק בגלל הכבוד ומי שהכבוד חשוב לו שיצא לעבוד כי הוא באמת לא שייך לשבט הלוי אלא למחממי הכיסאות לכל היותר

      מחק
    3. בשביל שתבין את הדברים ארחיב בנקודה נוספת

      כשמכבדים נמצא משהו מדהים ומעורר דאגה. מכבדים גם בעלי עבירה גדולים רק ומפני שהם נותנים הרבה כסף. במקרה של ר' אליש מדובר ביהודי ירא שמים אין בכך ספק. אבל איני רוצה להעלות כאן שמות של עשירים גדולים שתרמו סכומים אדירים למרכזים מאוד גדולים וממעשיהם עדיף שלא יידעו וכאשר מכבדים אותם בכבוד גדול, זה מעורר תמיהות, אם כי נכון שאומרים כי עושים זאת למען הכסף ולא למען האיש, וזה בדיוק מה שרציתי לומר בדבריי, שלא מכבדים את האיש אלא את הכסף

      מחק
    4. עיין בספר פלא יועץ ערך תלמידי חכמים וכאן מדובר שגם האבא וגם המת וגם האחים הם גם ת"ח וגם תומכי התורה

      מחק
    5. אם היית מגיב במקומות האלו נו אבל כאן לא היית צריך להגיב

      מחק
    6. אני מגיב עתה בגלל מעשה שהיה זה לא מכבר ושם אסור היה לכתוב מפני שאסור לבזות

      במקרה של ר' אליש אין אפילו טיפ טיפה חשש מהענין הזה

      מחק
    7. אבל מה לעשות שתפסת אותם כקרבן על ההתחשבנות שלך בגבירים אחרים, אם לא היית מכניס אותם עכשיו לנושא הזה אלא היית מוצא לך הזדמנות אחרת והאיך אומרים תן לזמן שיעשה את שלו ושומר את הבטן המלאה שלך להזדמנות מתאימה יותר ולא פוגעת ביקרים הנ"ל החרשתי, אבל כנראה שכבודם של אלו שדאגת על בזיונם נעבך חשוב לך יותר מהיקרים האלו וחבל, עוד מעשה חינוכי ראוי לציון, האיך אומרים מי מסתכל על האותיות הקטנות ודי לחכימא ברמיזא.

      מחק
    8. תעבור לפוסט הבא ותווכח שמסקנתך מוטעית

      מחק
    9. הפוסט ההוא בהחלט חיובי אבל הם למדו ממך כשקוראים את כל הפוסט הזה כולל כל התגובות עד הסוף מה לנו להלין עליהם הכל מותרים לך והכל שרויים לך איש הישר בעיניו יעשה ומי יאמר לו מה לעשות

      מחק
  4. אתה לא מצאת לך זמן להכות בחגורה הקטנה שלך אלא בתוך שבעת ימי האבל ולהעביר מסר למי שעדיין לא השתתף ברכבת שיחשוב פעמיים בגלל החשבונות שלך וכו' חוץ מהמחלוקת שביננו על כל הפוסט בכלל כנ"ל זה בדיוק מה שעושים מערכות העתונים שעליהם אתה מתלונן על התנהגותם והחישובים שלהם

    השבמחק
    תשובות
    1. בנקודה הזו אני מסכים איתך שהייתי צריך לכתוב את זה יום יותר מאוחר

      מחק
    2. בס"ד
      אולי מישהו יכול להסביר לי איך קורה שיש יהודים שיש להם מיליונים ומיליארדים ובודאי מפרישים מעשר וחומש מהקרן ומהרווחים כי הם יודעים שהם סה"כ "שרי אוצר" של הקב"ה והכסף נמצא אצלם כפקדון וחלקו שייך לעם-ישראל,-שיש כ"כ הרבה יהודים [ובפרט בני-תורה]רעבים ?

      מחק
    3. כי כך נכתב בתורה כי לא יחדל אביון מקרב הארץ דברים טו יא

      מחק
  5. הפעם אני דווקא לא מצדד עם כבודו על המאמר. אם יצטרכו הרבנים לטוס לכל מקרה שמתרחש בחצרם, הם מהר מאד יחדלו מלהתקיים. לצערנו לא חסרים צרות בעם ישראל וכמעט בלתי אפשרי שדבר כזה יתבצע. מנגד, מגיע בהחלט לעשיר שתומך תורה ובונה ישיבות ותלמודי תורה ומחזיק עשרות כוללים ואברכים שארדמור"ים ורבנים יטוסו אליו בעת צרה ולא רק מתי שהם צריכים את הכסף שלו.
    לעומת זאת הייתי כותב מאמר בנושא דומה אבל הרבה יותר חשוב: וזה על הכסף הרב שהאדמורי"ם למיניהם שופכים בעת שהם עורכים שמחה בחצרם. כמו למשל, מודעות ענק ושלטים מאחורי שולחן המזרח, כל מיני שטויות ומדבקות על בקבוקים וכו' וכו'. עם הכסף הזה אפשר לפרנס המון משפחות נצרכות, זה כן

    השבמחק
    תשובות
    1. על ראשון ראשון, האם אתה יודע באיזה מחלקה נוסעים הרבי'ס הרבנים וראשי הישיבות, האם בדקת פעם כמה שזה עולה?

      האם בדקת פעם עם איזה צוות הם נוסעים? האם הם נוסעים לבד או שישנם מהם שנוסעים עם צוות צוות וכמה שזה עולה להושיבם במחלקה ראשונה

      מצד אחד בוכים כי אין להם כסף לשלם משכורת, ומאידך בזבוז שכזה. העשיר המסייע לישיבות ולמוסדות היה מסתפק עם מודעה בעיתון וטלפון מהארץ, ואת הכסף שהיה נחסך שומרים להחזקת תלמודי התורה והישיבות

      ועל החלק השני, בזבוז הכספים ועוד איך שנעסוק בכך כמובן בעתו ובזמנו כשזה יהיה הנושא

      מחק
  6. אגב אם כבר מדברים ע"ז אני חסיד נדבורנה וידוע לי שהאדמו"ר זצ"ל היה נוסע לכל ניחום אבלים בקהילתו וככול הידוע לי הוא לא היה היחיד,

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שמה שאתה חושב שאליש היה צריך לעשות לא כל טיפש צריך לעשות, אדם שנמצא בשעת צרה ובאים להכיר לו טובה ולנחמו ועוד בהשתדלות יתר צריך ממש לכבוש את כאבו בבטנו ולהטיח בהם אפילו לפחות ברמז כאילו מה שאני עושה למענכם נקודה! אבל אתם לא צריכים להכיר לי טובה כי רק הכסף הוא כאן במרכז ממש רעיון טיפשי ונאלח וממש כל הכבוד על הרעיון הגאוני והעילויי שלך

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.