שמיני עצרת בסאטמאר מלחמת אהרונים וזאלונים |
ראיה וחיזוק לדברים שישנם קהילות העושים מהאדמורי"ם והרבנים של ימינו גדולים מבעבר. רואים זאת אצל חסידים ומתנגדים. לדוגמא, תכנסו לבעלזא של ימינו, מחנכים את הדור הזה כי הרבי הנוכחי גדול פי כמה מרבי אהרן וכל קודמיו בבעלזא. תכנסו אצל השכיסטים הם אומרים כי הרב שך עבר את הגר"א ואחד מתלמידיו שמו הרב גורס מחניכי הישיבות כותב כי הרב שך הוא במדרגת רבי שמעון בר יוחאי ואף עובר אותו - עפרא לפומיה
אבל, כשעוסקים בקהילות עצמם, נמצא מי שבדורות הקודמים היו להם בקושי איזה בית כנסת קטן וחיפשו עשירי למנין, לבאים אחריהם בתי כנסת גדולים עם פארענצ'עס. כך כמעט בכל קהילה כולל מי שהתפלגו יש בדרך כלל מספיק לכולם פרט לכמה בודדים דוגמת ספינקא שיש שם יותר רבי'ס מחסידים
כששופטים רבי'ס ומנהיגי קהילות מדורות קודמים, שופטים על פי מה שקורה כעת, האם הם נותרו משהו גדול וחזק שהולך ומתפתח האם הבאים אחריהם הצליחו להמשיך אותו ולהתחזק או שהתדרדרו מטה מטה
כשעוסקים אנו היום ברבי רבי יואל מסאטמאר אנו בוחנים זאת משתי בחינות. האחת אידיאולוגית, כאן פשיטת רגל מוחלטת, לא רק שלא התרבו המאמינים בשיטתו, כולל מי שממלאים את מקומו בגדו ובוגדים בו והתקרבו לציונים או מי שכונו על ידו כציונים, ולולא היו כבולים בשיטתו ובספריו כבר מזמן היו מוותרים עליהם, ולא כאן אפרט, כתבתי על זה ספר שלם להוכיח פרט פרט היכן ששיטתו פשטה את הרגל
ומכאן לחלק האחר, האם סאטמאר ממשיכה בחוזקה הציבורי כפי שהיתה או שאיבדה כל כוחה. ואכן, סאטמאר מתרבה מספרית, אבל איכותית ירדה עד לתהום. ולא רק איכותית, גם מבחינת כוחה בעבר, היום אין לה עשירית, ממה שהיה להם בימי רבי יואל
רבי יואל שלט על חלקים רבים בציבור החרדי שחששו ופחדו ממנו. 'העדה החרדית' לא העיזה להמרות את פיו, ציבורים גדולים בלעו צפרדעים רק מפני שחששו ממנו. ואילו היום סאטמאר היא קהילה לעצמה בלבד אין לה השפעה כלשהי על הציבור, אין מי שמפחד ממנה, אפילו הכי קרובים אליה דוגמת התולדותים וה'עדה החרדית' ודומיהם לא שמים עליהם פרט כמובן כששולחים ירוקים, כח זה היה תמיד הצד החזק של סאטמאר ועל זה הם שומרים אם כי מאז המחלוקת הפנימית לשני הצדדים הרבה ירוקים ואין כל ביטוח לצד זה שיבחרו בהם דוקא
סאטמאר נשברה מבפנים, כשמצד אחד הקנאת אדמורו"ת הרבתה בתי כנסת ומוסדות, מבחינה זו זה עשה טובה גדולה לסאטמאר. אבל מבחינת ההשפעה הציבורית, יש להם הרבה בשר, אבל לא יותר מזה
מאז הלך רבי יואל לעולמו כוחה של סאטמאר הולכת ומתדרדרת והיום מדובר בכמה קהילות גדולות, אהרונים, זאלונים, בני יואל ועוד אחרים אבל לא יותר מזה
תיקון טעות: מאיגרא רמא
השבמחקצודק ולא צודק משתמשים בשתי הלשונות אני יכול להראות לך את זה במקור, אבל מאחר והערת אתקן
מחקלא מכיר את הלשון השני, אבל מעריך אותך..
מחקיש כלל ידוע בכל עניני שיטות שאין להם קשר עם המציאות, שסופם מתאדים. בלי לגעת על עצם הספר "ויואל משה" שעל מה שנאמר שם יש אפשרות להפריך אותו מעיקרו (דבר שאף רבי יואל כותב על זה בהקדמתו), אבל עצם הענין שהמציאות גוברת על ה"אידאולוגיה" לא נקרא שיש התדרדרות, אלא שהמציאות קובעת. זה לא המקום להתווכח על עצם השיטה, אבל קשה להסכים עם כבודו על דבר כזה שכשהמציאות גוברת נקרא משבר אידאולוגי מוחלט. מה שכבודו כותב "ציונות" אין פירושו באמת ציונות, אלא מה שהצדיק רבי יואל כינה "ציונות", באופן לא מוכרח בכלל ודבר כזה לא מכריח אף אחד בכלל, ואפילו מי שמתעקש להמשיך בדרכו אי אפשר שלא ירגיש בין המציאות ובין מה שהוא מדמיין שהיא המציאות לפי הכללים שהוא רוצה להסבירה, ודבר כזה לדעתי זה מה שגרם לאותה "שיטה" שקצת אחזה באמת וקצת בדמיון להגיע לאותו מצב שכבודו מתאר כ"פשיטת רגל מוחלטת", כהגדרתו.
השבמחקבספרי אני מחלק בין שתי ספריו, האחד לתלמידי חכמים והשני לעמי הארצים, זה מסביר את שיטתו הבנויה למי שבלעדי זאת חלילה לא ישמרו תורה ומצוות, הוא קיוה כי בעזרת המלחמה הזו האנשים שלו לא יתדרדרו
מחקכבוד הרב שאולזון, באיזה ספר מדובר? האם אפשר להשיגו ע"י האימייל?
מחקספר שמוכן לדפוס
מחקיתכן והספר כולו יעלה לאינטרנט עוד בטרם שאדפיס אותו
כתבתי בימי חיי הרבה ספרים חלק הדפסתי וחלק עדיין לא
קצת מצחיק שיש לך טענות על הרב גרוס שמפריז במדרגתו של הרב שך, כשאתם זעקתם שמדרגתן של הרבי מלובביץ היא של אדם הראשון קודם החטא
השבמחק