דפים

יום רביעי, 22 באוגוסט 2012

האם גם על הוראת הרב שך שלא לדגור בישיבות ולהספיק יותר אתם נאבקים או שזה לא מפריע לכם כלל - האם דברי הרב שך לחצאין רק מה שמשתלם לכם?

עד להיכן מרחיקה צביעותם של מי שמשתמשים בדברי הרב שך נמצא בהרבה מקומות. אבל עכשיו אלול אז לקחתי את זה לדוגמא. בשעתו פרסם הרב שך מכתב נגד זה שבישיבות עשו מנהג שבמשך זמן שלם לומדים  קושי כמה דפים. ומדוע, מפני שדוגרים על כל מילה כל ענין שעות וימים ובזמן של חורף ארוך בקושי מספיקים בין עשרים לשלשים דפים

האמת היא, שכבר ראשי ישיבות לפני כן זעקו אבל זה לא עזר. והרב שך כתב מכתב שהיה כל כולו תמיהה מדוע הוא כותב את זה לבחורים הוא היה צריך לכתוב את זה לרמי"ם ולראשי ישיבות שהם יעשו בענין, הדבר תלוי בהם היכן שיאמרו שיעורים, אם ימהרו אוטומטית הבחורים ייאלצו למהר, ואם ידגרו שוב ושוב יחזרו על אותו ענין אותה סוגיא אז אין לבחורים ברירה אלא להמשיך ולדגור באותו מקום

מדובר בנושא בפני עצמו הראוי לדיון, אבל לא כאן אכנס לנושא הזה. אני רוצה להגיע למשהו אחר ולא פחות חשוב

נראה, כי ישנם מי שזועקים כי דברי הרב שך הם תורה וכי הוא קיבל מן הזקנים של הדור הקודם וכך צריך לעשות. עכשיו בואו נראה האם במשך 20 שנה 'יתד נאמן' כתב בענין ולחם בראשי הישיבות שימלאו את רצון הרב שך או שזה לא הזיז לאף אחד. אלו הזועקים עתה כי הם ממשיכי דרכו של הרב שך, האם הם עשו את המינימום בנושא, האם כינסו אסיפות כתבו והסבירו שכך צריך לעשות, או שזה בכלל לא מזיז להם כמה הספיקו בכל ישיבה

ואגב, לא ראינו שזה הזיז להרב אלישיב הוא מעולם לא עסק בנושא לא כתב שימהרו עם ההספק

לכן, לקחת דברים שאמר הרב שך ולעשות מזה תורה שלימה שרק כך ולא אחרת היא צביעות. או שאנו מקבלים את כל מה שאמר או שכל נושא הוא נושא בפני עצמו. לא ראינו שמי יאמר כי הוא מקבל רק 612 מצוות ולא את כל ה-613 מצוות. אז בבקשה, תקבלו מה שבא לכם, אבל אל תטיפו מוסר לאחרים בענין דברי הרב שך, לכם חשוב חיזוק המפלגה, לאחרים חשוב הרבה יותר חיזוק לימוד התורה

17 תגובות:

  1. האם דעת מרן הגריש"א בענין הפאות נכריות מקובלות על כלל ציבור חסידי מרן הג"ר שמואל אויערבאך

    השבמחק
  2. לא הבנתי את כבודו: אפשר להזדהות עם הרב שך כמו על אורים ותומים על עניני פוליטיקה שלא כולם יש להם יד ורגל בענייני העולם, ולחלוק על שיטת הלימוד שכן יש לכמה יד ורגל שם, הרי הרב שך אמר למהר ור"ם אחר שמבין "בתחום הזה" אומר שצריך בהתיישבות. מה שהם מטיפים לאחרים זה לא בדרך הלימוד, שבזה יש אחרים שמנוסים ממנו לא פחות אלא על דרכו הפוליטית שבדעתו הגדולה ידע לנהל את כל יהדות החרדית לחוף מבטחים [בודאי שהכל לטענתם, כמובן].ומה הטענה על צביעות יש כאן? אין פירוש הדבר שאני אסכים לא עם הרב שך ז"ל ולא עם מי שחולק, אבל מכאן עד טענה נגדו,בנקודה הזאת, עם כל הכבוד, לא נראה לי אפילו קרוב לטענה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אספר לך מה טענו אז נגדו ראשי ישיבה אחרים, שמאחר והרב שך אינו בקי בכל המפרשים אלא רק בחלקם לכן הוא ממהר אם היה בקי בכולם הוא היה בעד לדגור עוד יותר

      מחק
  3. סוף סוף רואים ממך מילה טובה על הרב הזקן מבני ברק, למרות שאני ספרדי הגאה במסורת אבותי ובתורת הבן איש חי זצלה"ה, ראיתי כמה אתה שונא את הרב שך ז"ל, גם אני איני מבין הרבה דברים שלו וחלוק על כמה מהנהגותיו.. אך טוב שחיים שאולזון שנפקחו עיניך וראית גם מדבריו הטובים שרצה בכל לבו בלגדל תלמידי חכמים בדרך הנכונה וההרס שעשה טוב היה כי הציבור הליטאי במתכונתו הישנה ראוי לשברון ולקעקוע עד היסוד, ומחמת טוב לבו של הרב הזקן ז"ל כארי התנשא לקעקע את השקר הליטאי המצוי לרוב אצל הליטאים.. אם היה לך זכות היית נולד גם אתה לעדת הבבלים ולינק מתורת הבן איש חי זלה"ה אך מה לעשות שנשמתך לא זכתה ונפלה לחלק האשכנזי אשר כבר כתב עליהם רמח"ל שהם בני הספיקות... ומחמת זה אתה מתקוטט כל היום עם מחבלים ושונאים וכל מה שזז...

    השבמחק
    תשובות
    1. בעניןהזה הוא צודק, הבחורים לאחר לימוד בישיבה מסיימים עם קצת מאוד ידע. הם בקיאים בכמה סוגיות וזהו זה. ידע כללי אין להם

      עכשיו שמעתי שבישיבת מיר החליט ראש הישיבה להנהיג כל יום שעה ללמוד דף היומי ככה לפחות התלמידים יידעו קצת יותר

      מחק
  4. אם אתה רוצה להבין באמת מי זה הרב שך ז"ל קרא דברי המדרש הללו: מדרש תנחומא (ואתחנן פרק ו): אמר להם משה לישראל הרבה צערתי אתכם על התורה ועל המצות ועכשיו מחלו לי, אמרו ליה רבינו אדוננו מחול הוא לך, אף ישראל עמדו עליו ואמרו לו, משה רבינו הרבה הכעסנוך והרבינו עליך טורח מחול לנו, אמר להם מחול לכם, באו ואמרו לו הגיע רגע שאתה נפטר מן העולם, אמר ברוך שמו חי וקיים לעולם ועד, אמר לישראל בבקשה מכם כשתכנסו לארץ, זכרו אותי ואת עצמותי, ותאמרו "אוי לבן עמרם שרץ לפנינו כסוס ונפלו עצמותיו במדבר"... זה הרב שך ז"ל רק בזיונות וכאב עבר בשביל הציבור כי בעל התוכחות מעט יאהבוהו (עיין ערך רמ"מ מקוצק ז"ל).. תאמין לי הרבה יותר כיף לשבת כמו הרבי מחב"ד ז"ל כאהרן הכהן שאוהב שלום וכו' ולעשות טנקים ומבצעים ולחלק דולרים ולקנות אוהבים לרוב.. זה קונץ??? אל תשכח שאהרן הכהן בלי משה רבינו היה שווה לגניזה של איצקוביץ... ולכן ר' חיים שאולזון אל תתעורר את חמתי כי עדיף להילחם עם דוב שכול מאשר עם בגדדי כמוני שנוקם ונוטר כנחש עד היסוד בצורה חוקית בכל כוחו בתחבולות וערמות לא צפויות... חזור בך מלבזות את הרב שך ז"ל לטובתך... כי האשכנזים יש להם גבולות לעירקים לא... לכתוב ביקורת זה לגיטמי.. לבזות ולהשפיל תלמיד חכם שכבר מנוחתו בג"ע לא.. תלמד תורה כמוהו ותדבר... מממני איש תוכחה מתקיפי ירושלים אשר לא יחות ויפחד מפני כל..

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמח שיש לי פה עסק עם עירקי לא עם ליטאי

      ועתה לפוסט, אולי תראה לי היכן אני מבזה כאן את הרב שך, ההיפך, אם תשים לב בתגובות אני כותב במפורש שבענין הזה אני סבור שהוא צודק

      מחק
    2. בשאר כל המאמרים שלך מצוים דברי בזיון על הרב הזקן ז"ל לרוב.. די חאלס נמאס תפסיק להתעסק במורסות ולהיתקע בעבר כמו חמור... נקיבה מחפשת כל הזמן פגמים, גבר לא!! אתה ממין זכר אני מקווה ולא נקיבה.. ולענינו נכון פה כתבת טוב, ולא רק טוב אלא טוב מאד.. אולי חזרת בתשובה והתחלת להבין שהרב שך ז"ל רצה לפי דרכו בטובת הכלל.. [אגב מתי פעם אחרונה שקבעת עתים לתורה??? והתענגת מחידושי בתורה חוץ מחדשות ההבל שלך??? האם אתה מיישם את מכתבו של הרב שך ז"ל לגרוס המון גמרא או רק מחפש פגמים באחרים כמו פוסטמה (מחילה על הביטוי)] אולי נראה את כשרונותיך למצוא מעלות בהרב שך ז"ל? אולי נראה את כוחך בתורה פעם ותכתוב פה חידושי תורה נפלאים??? רק לנייס זה חכמה? זה דרך של בהמה ולא בן אדם.. אם בטובת אחרים חפץ אתה תתחיל ללמוד תורה בחשק ותקיים דברי התנא באבות "מרבה תורה מרבה חיים"... מנאי איש התוכחה מתקיפי ירושלים..

      מחק
    3. חחחחח כתוב אצל יוסף "ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו".. ובמדרש רבה (בראשית פרשה צג פסקה יא) ר' אלעזר בן עזריה אמר אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה, ומה יוסף הצדיק שהוא ב"ו כשהוכיח את אחיו לא יכלו לעמוד בתוכחתו, הקב"ה שהוא דיין ובעל דין ויושב על כסא דין ודן כל אחד ואחד עאכ"ו שאין כל ב"ו יכולים לעמוד לפניו:

      מחק
    4. מאחר ואתה איש התוכחה מתקיפי ירושלים אז אספר לך משהו שאינך יודע, שזה כמעט 20 שנה שאני נותן שיעור כל יום על הדף, וב"ה גמרתי פעמיים ש"ס עם קבוצה של עורכי דין ורופאים השומעים אצלי את השיעור כל יום בלי יוצא מן הכלל

      לא הייתי מספר לך כל זאת לולא הבנתי מדבריך שאינך מכיר אותי ואתה כותב מן האויר ולא מידע

      אלמד אותך, שכאשר אומרים תוכחה קודם צריך ללמוד במי מדובר ואחר כך התוכחה צריכה להיות חזקה אבל שתתאים לאדם וממילא יקבל אותה. אני מאוד אוהב תוכחה, ואם תעבור על התגובות תמצא כל כך הרבה תוכחה ואיני מוחק, ההיפך, אני מברך את כל מי שמוכיח אותי, אבל במקום שהתוכחה תהיה לריק, אז קודם תברר טוב ואז תוכל להוכיח אותי ומבטיח אני לך שיש הרבה במה להוכיח אותי, אבל היכן שזה כואב לא איפה שזה מעורר גיחוך וחיוך

      כשאומרים את האמת היא כואבת כשאומרים משהו שאין לו עם האמת דבר זה לא מזיז, אז אנא תעשה שיעורי בית ואז תצליח דרכך

      מחק
    5. חזק וברוך.... אני שמח שלמרות שאתה מסובב על כל הראש, אתה ממשיך דרכו של הרב שך ז"ל שצעק לערנן לערנן תוירה תוירה [אם כי לא ראיתי ממך פעם אחת ציטטה אחת של תורה מש"ס ומשו"ע.. חוץ מלרכל כמו סבתא זקינה בבית אבות בקרית יובל.. מה שהיית נראה לי כעם הארץ גמור (ושוב מחילה)].. אבל התוכחה שלי קיימת שאתה מחפש כל הזמן חסרונות ופגמים באחרים ובפרט בליטאים שש אתה בחסרונם כמוצא שלל רב.. זה לא דרך.. אא"כ נראה אותך שהינך מוצא מעלות נדירות באחרים שמתנגדים לך.. כי גם בחב"ד יש משיחסטים ויש פלגנות.. כמו שונאים ומחבלים.. וממך למדתי חידוש שגם בחב"ד יש "מחבלים" ואתה הראש שלהם.. בחייך תפסיק עם השטויות שלך אם הייתי אביך בילדותך הייתי מכה אותך כהוגן במנער שטיחים (שיעור חזון אי"ש)עד שדהיית צועק פעמיים ח"י "דיינו"...

      מחק
    6. אתה טוען שלא שמעתי ממני דברי תורה, אז הנה כנס כאן לבלוג אחר שלי היכן שתשמע שיעורים שלי

      http://chaim-shaulson.blogspot.com/

      מחק
    7. ושוב אני מעריך אותך על תורתך והרבצת תורה, מצוין.. רק רציתי לתת לך הרגשה איך זה רק להגיד חסרונות ולחפש מומין ופצעים כמו זבוב.. ולקרא לר' שמואל אוירבך שמואל או שמוליק.. ועוד כאלו דרכים משונות שלא הורגלנו בהם.. זו דרך???
      תלמוד בבלי מסכת מגילה (דף כה, ב): דתניא מעשה באדם אחד שהיה קורא למעלה מרבי אליעזר "הודע את ירושלם את תועבותיה", אמר לו, עד שאתה בודק בתועבות ירושלים, צא ובדוק בתועבות אמך, בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול..

      מחק
    8. איפה ראית שאני כתבתי על ר' שמואל אויערבך 'שמוליק', אולי מישהו אחר, לא ראית אותי כותב עליו 'שמוליק' אני לא זוכר דבר כזה

      מה שכן, אני נגד האלימות שהוא גרר, אני לא נגד שיטתו ודרכו, אני בעד נהרא נהרא ופשטי'. אבל אלימות, בה חייבים להלחם. אם הוא לא היה מעודד אלימות וירידה לחיים של אנשים ששפכו את דמם בחסותו, לא היית רואה אותי כותב מילה אחת נגדו

      מחק
    9. הרב חיים שאולזון הי"ו טוב אני מודה לא ידעתי מי אתה? קראתי קצת וראיתי מצדדים לכאן ולכאן, ואני מטה כלפי חסד כדרך אבוה"ק וזקיני המקובלים זיע"א וכדרך דו"ז הבן איש חי זי"ע ומשתדל לראות במעלות ולא בחסרונות, ומבקש מחילתך לא התכוונתי ח"ו לצערך [שחפץ אני בהצלחת אחרים ולא בכשלונם], אלא שקצתי לקרוא כל כך הרבה ביקורת ולכן הוכחתיך על כך.. הזכרת לי בדרכך למרבה האבסורד פשוט את הרב הזקן ז"ל בדרך שלך אתה מלא תוכחות כרימון כמוהו לכל בית ישראל מקטנם ועד גדולם.. [נראה לי שאתה ממשיך דרכו האמיתי בזה חח] כולם לא ימלטו משבט תוכחתך... יהי רצון שתזכה להגדיל תורה ולהאדירה.. ולחפוץ תמיד בטובתם של ישראל ולהוכיחם מתוך אהבה וכבוד, וכדברי הרמח"ל במסילת ישרים "שאין הקב"ה אוהב אלא למי שאוהב ישראל באמת".. ממני איש התוכחה הירושלמי

      מחק
  5. ואדרבה אם אתה מתכוין לשמור על טובת הציבור אז חזק וברוך.. הציבור הדתי לאומי הרבה יותר בריא בזה שהולך בצורה טבעית ונורמלית.. ולא עושה את התורה קרדום לחפור בה. ולא נלחם מלחמות חרמה בשם הקב"ה.. לכן שמחתי שדרשת בשבחו של איש האלוקים כהנא רבה, הכהן הגדול מאחיו, מאריה דכולא אורייתא, אוהבן של ישראל, הראי"ה קוק זצלה"ה, זכותו עלינו תגן באלף המגן אכי"ר

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.