דפים

יום שני, 9 ביולי 2012

בתחבולות תעשה מלחמה - הזמן קצר ואסור לעשות טעויות - אחדות חרדית צו השעה

נקלענו למצב מסובך, לא רק ענינית גם מבחינת השעון המתקתק נותרו שלשה שבועות לסיום, ואין ברירה חייבים לעשות את הצעדים הנכונים, ועל כולם, אין זמן לטעויות. כל צעד חייב להיות מחושב. אסור להתלהם, למהר ולהפגין, בטרם לא עשינו הרבה חושבים אם זה לא יזיק

הרושם שנוצר ברחוב החילוני שהרחוב החרדי אינו מאוחד בנושא. אין זה נכון, בעיקרון, החרדים מקצה לקצה מסכימים שאי אפשר למנוע מכל מי שרוצה ללמוד לפחות עד שנה או שנתיים לאחר החתונה. נניח שאי אפשר לתקן תקנה כזו, אז עלינו להציע גיל ממוצע, נניח שעד לגיל 22-23, כולנו מסכימים שאין לוותר אפילו על אחד ויחיד הרוצה ללמוד שלא יוכל ללמוד. כאשר הדברים יהיו ברורים לצד השני, לא תהיה להם ברירה ולא יזוזו מן הגיל הזה

מכאן ואילך, בטרם אנו מאפשרים לצד האחר לקבוע עובדות עלינו להגיע להסכמות, ולהציג בפני השולחן עמדה אחידה. לא כזו המושכת את החבל עד הסוף, ולא כזו שחלק מהחרדים בעד וחלק מתנגד, אלא הצעה שיכולה להתקבל. על פי הצעת פלסנר 20 אחוז מכלל התלמידים יוכלו להמשיך וללמוד, כאן צריך ללחוץ להעלות את האחוז. התנגדות טוטלית, להחליט שהולכים עד הסוף, מלחמה ממש, טובה אם אנו ערוכים למצב הזה, דבר שקשה להאמין. עדיף הצעה שתקבל את מסקנות פלסנר עם תיקונים בגיל, ובהגדלת האחוזים של מי שיוכלו להמשיך וללמוד

כן, עלינו לדחוף יותר אברכים לצאת לעבוד. טעינו מאז שחוקקו את 'חוק טל' לפני עשר שנים שלא עשינו מספיק שיותר יעבדו, זה עדיף על להסתובב בטל, ולצערנו, האחוז של ההולכי בטל לא קטן. אני מאמין שאפשר להגיע להסכמות אם נפעל נכון גם בשעה זו

באשר להפגנה, עלינו להיות חכמים, להתפלל ולא לדבר. כל מילה מיותרת מזיקה. והצעה לפוליטיקאים החרדים, בשעה זו עדיף למלא את הפה במים, מדברים יותר מדי שטויות

ובאשר לסנקציות, אני יודע שזה כואב, אבל אם זו כל הבעיה, ומי שמוכן להתמודד עם הסנקציות יוכל ללמוד, הייתי מוותר על הכסף שלהם. נזכיר לכם, לפני ארבעים שנה דנו הגדולים אז, עד כמה מותר לקחת מן הממשלה, ורוב הגדולים הסכימו שלא לקחת יותר מדי מפני שאם ייאלצו להתמודד עם מצב שהממשלה לא נותנת, שנהיה ערוכים ומוכנים להתמודד תקציבית בלעדיהם

עתה הזמן להוכיח כי אנו מתמודדים עם המצב הזה. אסור לנו להיאבק על כסף, לא זה מה שחשוב כרגע. בשעה זו עלינו לדאוג שהחוק יאפשר לכל מי שרוצה ללמוד שילמד, ובאשר לתקציבים, הקב"ה יעזור בקואליציות עתידיות ימצאו סעיפים מהיכן לקחת כסף למלא את החלל הזה

20 תגובות:

  1. תכתוב נגד הפגנת המיליון.
    אנחנו לא מבינים שיש כאן התנגשות אמיתית בין ציוליזיציות. בסופו של תהליך, זה יכול להביא גם לחורבן המדינה, או לתרחישי קיצון אחרים.
    צריך להשתדל להדחיק ולהרחיק את ההתנגשות הבלתי נמנעת, בבחי: חיי שעה הם גם חיים".
    ברגע שהם רואים את ההתעצמות החרדית במפגן אדיר כזה, זה עוד יותר מחיש את הפיצוץ הצפוי ממילא.

    לא ארחיב, אבל כל מי שיש לו עיניים מבין שיש כאן בעיה מובנית ומורכבת, שאין לה לכאורה פיתרון, רק אם יהיה כאן שינוי טוטאלי.

    אולי מר שאולזון ירחיב... כמיטב יכולתו.

    אנחנו מפספסים את הסיפור האמיתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. הייצר של רבים ברחוב החרדים הוא בעד הפגנת ענק, הם קוראים לזה 'הפגנת המליון', אבל הם שוכחים את המחיר שנשלם על כך. בעיית הבעיות שלנו היא הדמוגרפיה, אנו ב"ה מתרבים, גם הדתיים והרבה מן הימניים הם בעלי משפחות גדולות. לעומת זאת השמאל גם אם הם כבר מתחתנים יש להם בקושי ילד. גם בעבר הם לא היו בעד משפחות גדולות אבל תפיסתם היתה שני ילדים וכלב, היום הם הפכו את זה לשני כלבים וילד, ואם זה ימשך ככה הבעיה היא לא רק שלהם היא הרבה יותר שלנו

      בואו נהיה מעשיים, אנו לא בנויים לניהול מדינה, אנו לא בנויים לצבא. בשביל להבין זאת, אנו בנויים מעשרות חלקים, אין לנו את כח האחדות. החילונים גם הם מפולגים אבל בחמש שש מפלגות וזהו זה. אנחנו כל כך קטנים ביחס המספרי ואנו מונים יותר ממאה סיעות ותת סיעות. המצב הנוכחי טוב לנו, אבל אסור לגרות את מה ומי שלא צריך

      אם אפשר בלי הפגנה אין ספק שזה עדיף. בנוסף, הם שכחו את מאמר חז"ל - השבוע בפרשה עסקנו בנושא הרבה - אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין, לכן הייתי עובד בשיטה אחרת

      מחק
  2. הקדמת גיל הנישואין - הקדמת תרופה למכה לגזירות הגיוס והשירות הלאומי/אזרחי

    הפיתרון הוא פיתרון ישן, מובא כבר בתוספות קידושין דף מ"א עמוד א', ד"ה אסור בקשר למצב שהיה בימיהם:

    "ועכשיו שאנו נוהגים לקדש בנותינו אפילו קטנות היינו משום שבכל יום ויום הגלות מתגבר עלינו, ואם יש סיפק ביד אדם עכשיו לתת לבתו נידוניא, שמא לאחר זמן לא יהא סיפק בידו, ותשב בתו עגונה לעולם".

    אם יובהר בתוקף ליוזמי גזירת הגיוס שהרבנים יוציאו הוראה גורפת להקדמת גיל הנישואין למינימום האפשרי, מה שאומר האצה של הריבוי החרדי הטבעי במקביל לצמצום ניכר במס' המתגייסים הם ייאלצו לפנות לאפיקים אחרים שישרתו את שרידותם הפוליטית (ולשוב ולהתנגח זה בזה...)

    לדעתי כדאי כבר עכשיו להוציא איזשהו מכתב מרוכך עם המלצה של כל הרבנים להקדמת גיל הנישואין, בד בבד עם הבהרות בע"פ לגורמים הרלוונטים שאם הגלגל לא יוחזר אחורנית תצא הוראה חד-משמעית תקיפה וגורפת.

    אולי בע"כ הגיע הזמן ללכת בשיטת רב חסדא בקידושין כ"ט-ל':

    אמר רב חסדא האי דעדיפנא מחבראי דנסיבנא בשיתסר ואי הוה נסיבנא בארביסר הוה אמינא לשטן גירא בעיניך.

    השבמחק
    תשובות
    1. הקדמת גיל הנישואין הוא נושא שבוויכוח בין גישות שונות בעולם החרדי. לפני כמה עשרות שנים דעת רוב ראשי הישיבות הליטאיות היה כי על בחורים לשבת וללמוד עוד כמה שנים ולא למהר להתחתן. אני זוכר בתקופתי, התחתנתי בגיל 20 והייתי מן הצעירים בישיבה שעשו כך, כל החברים שלי לא חשבו על כך לפני 23-24 וחלק רק לאחר 28, הקיבוץ היה מלא בבחורים. היום ב"ה השתנה קצת המצב לטובה מתחתנים קצת קודם. בזמנינו בריא להתחתן מוקדם יותר - זו דעתי גם ללא כל קשר לבעיה של התגייסות לצבא

      מחק
    2. האם לרבני חב"ד הי' איזשהו מידע מוקדם על הגזירה? או שהם פשוט קראו את המפה בשכל ישר?

      http://bit.ly/N9Cb3n
      (קריאת הרבנים מלפני כחצי שנה להקדים את גיל הנישואין)

      מחק
    3. אם איני טועה הם הסתמכו על מכתב של הרבי בקהילות מסויימות הוא ביקש שיקדימו את גיל הנישואין מפני שכך נהגו אצלהם בעבר

      שכל הישר אומר להקדים את גיל הנישואין נדמה לי שהיום כולם השלימו עם זה, גישת העבר שעדיף עשר שנים ללמוד בישיבה ורק בגיל 28-30 לחשוב על חתונה מתה, אין עוד מי שסבור כך

      מחק
  3. כלומר:
    יתחתנו בגיל 15 ואז יהיו הורים לילדים בגיל גיוס...
    אבל, הם חכמים ממך, ויטענו שאסור להשיא קטינים, וזה אונס.

    "הפגנת המיליון" זה גול עצמי. טמטום וגרידיות של עסקנים נפוחי חזה ונוצות טווס - בלי טיפת אסטרטגיה בראש.

    הםמביאים עלינו את הסוף.

    השבמחק
  4. החילונים הקדימו רפואה למכה כאשר לאחרונה העלו את החוק שאסור להתחתן לפני גיל 18, כך שאי אפשר עוד להתחתן מוקדם יותר, גיל הנישואין טגיל הצבא הוא אותו גיל

    הפגנת המליון טוב רק כשאין ברירה, כל עוד שיש ברירה בלי זה, מהרבה סיבות ונימוקים דעתי היא שעדיף בלעדיה, חייבים לקחת בחשבון את הנזק

    השבמחק
  5. החוק הזה הוא צחוק...

    הרי הקהילות שנוהגות להתחתן לפני גיל 18 מחתנים ב"מחתרת" עם רב ועדים בגיל 16-17 ונרשמים ברבנות כשמגיעים ל18 כאשר כבר יש ילד (בדומה ללא דתיים שמגיעים להירשם לנישואין כאשר יש בטן של אמצע הריון...)

    דה פקטו המדינה תהיה מוכרחת להכיר בנישואין המוקדמים בגלל חוק בתי הדין הרבניים

    השבמחק
  6. למה אתה רץ למחתרת, תשאל על בני האדמורי"ם שמתחתנים בגיל מאוד מוקדם גם להם בעיה מפני שהם מתחתנים בקול רעש גדול

    אין חוק האוסר לעשות ילדים לפני גיל 18 כך ששיטת הרב שיק ביבניאל עובדת, שם הוא מחתן אותם מוקדם ורושם אותם לנישואין רק לאחר שהגיעו לגיל

    השבמחק
  7. רשמתי ב"מחתרת" במרכאות...

    בכל אופן ככל שהאיום החרדי בהקדמה גורפת וכוללת של גיל הנישואין ייראה יותר רציני - זה יכול לייצר לחץ משמעותי בפרט על ביבי שרגיש מאד לנושאים כלכליים. הרי עוד 1-2 נפשות לכל בית אב חרדי יכולים להפיל למשרד האוצר ולבנק ישראל את כל המודלים הסטיטיסטים לעשרות שנים הקרובות וזה מה שבאמת יכול להרתיע אותם

    השבמחק
  8. זה נכון כלכלית, אבל לא נכון דמוגרפית בשל הריבוי הערבי. ישראל זקוקה לריבוי מספרי, אחרת הערבים ינצחו מספרית, כאן הסכנה לא פחות גדולה

    השבמחק
  9. נו, אז אפשר לסגור דיל עם "ישראל ביתנו" : האצה דמוגרפית תמורת השארת ה"סטטוס קוו"...

    השבמחק
  10. ישראל ביתנו עשתה רעה לישראל ולא טובה, מפני שהעלתה 800 אלף לא יהודים לישראל. אם הם היו מביאים רק יהודים הסיפור היה אחר

    השבמחק
  11. ביומיים האחרונים מסתובבת שמועה בישיבות בשם תלמידי הרב שך שיש מכתב מהרב שך שהופקד לפחות אצל אחד מהתלמידים הקרובים עם הוראה חד משמעית להורים ולתלמידי הישיבות הק' להקדים את גיל החתונה משמעותית במידה ויצליחו במזימת הגיוס. יש אומרים שהמכתב אמור להתפרסם במידה ויחוקק החוק (או בראשון לאוגוסט) ויש הטוענים שהמכתב יצא לציבור רק במידה ויתחילו ביישום כפוי של החוק. לא ברור האם יש הוראה חד משמעית לפירסום או כפוף לשיקול דעת והתייעצות עם גדו"י נוספים.

    השבמחק
  12. קשה לי להאמין שיש מכתב כזה, לדעתי מדובר ב'מוצר' חדש שמייצרים מי שיש להם ענין בזה. לא צריך מכתב מהרב שך לנושא הזה. בכל דור ודור בשעת הגזירה גדולי ישראל באותו דור קבעו מה לעשות, וכך יהיה גם בזמנינו

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי בונים את ה"מכתב" על סמך זה:

      http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=47487&st=&pgnum=45

      בכל אופן הציבור החסידי מגיע יותר מוכן לתקופה זו מאשר הליטאים...

      מחק
  13. עברתי על הדף והוא מאוד מעניין, לפי זה ר' חיים קנייבסקי בעד להקדים את זמן הנישואין לעומת זאת הרב שך ור' יחזקאל לווינשטיין והחפץ חיים היו בעד לאחר, להקדיש כמה שנים ללימוד ולא להתחתן לפני 23-24

    השבמחק
  14. אתה סותר את עצמך.
    בקטע אחד אתה כותב: "עלינו לדחוף יותר אברכים לצאת לעבוד"
    ובקטע שחריו כתבת: "עלינו לדאוג שהחוק יאפשר לכל מי שרוצה ללמוד שילמד"
    אג'נדה 'מאוד ברורה' שמנסה למצוא חן בעיני כולם.

    השבמחק
  15. זה לא סתירה כלל, הכולליןם מחולקים בין מי שלומדים למי שלא לומדים. מי שלומדים שימשיכו ללמוד ומי שלא לומדים שיילכו לעבוד

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.