דפים

יום שלישי, 5 ביוני 2012

שוויון וחלוקת נטל - הצעה חלופית לחוק טל


כל בחור ישיבה זכאי לקבל בגיל גיוס אישור של 'תורתו אומנותו', ויוכל לשבת וללמוד בכל ישיבה שיחפץ, אבל בו זמנית, הוא חותם על התחייבות של שירות שנתיים בשירות לאומי או לחילופין שנה בצבא
כל מי שחתם על ההתחייבות, עד גיל 28 חייב להחליט באיזה מסלול הוא בוחר ומצטרף אל המסלול בכל עת  שיבחר

אם עד גיל 28 הוא לא בחר מסלול, אוטומטית הוא מגוייס לשנתיים בשרות לאומי

הסבר:

נוצר מצב של אי שוויון בנטל, מאידך החרדים אינם יכולים בין לילה לשנות את הסדר, ועל כולם, החרדים לא יכולים לוותר על לימוד התורה לבחורים צעירים בפרט עד החתונה, וישנם מי שיקפידו על לפחות שנתיים אחרי החתונה. לכן אין מנוס אלא להתחשב במצב הזה, אבל יחד עם זאת לא לוותר על חובת השוויון בנשיאה בנטל

אי אפשר לקבל הצעה כלשהי שתגביל את מספר התלמידים מפני שאז החוק שבא להבטיח שוויון פוגע בשוויון. כל אחד זכאי לאותן זכויות של האחר, ולכן אי אפשר לקבוע מי כן זכאי ללמוד ומי לא. פרט אם אפשר למצוא קריטריון שיעניק מעמד ומצב שוה לכל בחור, דבר שלא נראה לי שהוא אפשרי. קביעת מספר של בחורים שילמדו והיתר יגוייסו, תגרור מלחמה קשה ואלפי פניות לבתי משפט, מפני מי שנפגע, מי שלא נבחר לשבת בישיבה יתבע שוויון זכויות כמו של אותו מי שכן לומד. לכן אין מנוס מקביעה אחידה לכולם בשווה, בלי יוצא מן הכלל, וככה להתגבר על הבעיה

לדעתי, רוב החרדים יבחרו לשרת באחד המסלולים הרבה לפני גיל 28. וכאן על הצבא להחליט מה עדיף לו. אם הוא מעוניין בחיילים חרדים עליו להציע פריווילגיה לכל חייל חרדי שמצטרף, העדיף על השירות הלאומי, ואם אין ענין לצבא בחיילים חרדים, אז שישווה את התנאים, ועל החרדי להחליט מה הוא מעדיף

הצעה זו מבטיחה שכולם נושאים בנטל, ויחד עם זאת שומרת על העיקר, שכל צעיר שרוצה ומעוניין ללמוד, יוכל לעשות זאת

עד כאן ההצעה ומכאן אליך הגולש החרדי

אין ספק שאם אפשר לשמור על המצב הקיים זה עדיף. ההצעה באה רק כרע במיעוטו אם לא תמצא אפשרות אחרת

אודה לגולשים אם יגיבו על ההצעה הזו, ומה דעתכם, ואם יבקשו, אפרסם בל"נ את תגובותיכם

תגובות תשלחו לכאן: OYWEY@YAHOO.COM

8 תגובות:

  1. איך זה משתווה בהיבט של נשיאה בנטל?
    בחור ישיבה, לפי ההצעה שלך, לא עושה מילואים, עושה שנתיים בנוחיות של שירות לאומי, מתחיל רק בגיל 28. מחליט מה שמתאים לו.

    איך זה משתווה לנטל שאני נשאתי בו? עשיתי 3 שנים צבא מפרך ביחידת שריון, אף אחד לא שאל אותי כלום, מילואים כל שנה, ישן באוהל ואוכל שימורים.

    איפה השוויון?
    רק בעיניים של חרדי הלוקסוס הזה יכול להחשב שוויון במשהו.

    אני רוצה ללמוד באוניברסיטה עד גיל 28, ואז להחליט מה בא לי, לעשות שנתיים שירות לאומי איפה שמתחשק לי ולא לעשות מילואים בכלל.

    כשיעמוד לרשותי הלוקסוס הזה, אפשר יהיה לדבר על שוויון.

    אין לך בושה.

    השבמחק
  2. ראשית, זה בכלל לא לוקסוס לשרת בגיל 28 כשיש לך כבר שניים או שלשה ילדים וישנם מי שיש להם אז כבר ארבעה וחמשה

    שנית, אסור לשכוח שאנו עוסקים במצב שנוצר ואי אפשר בשום אופן להפסיק את לימוד התורה של צעירים זה חייב להימשך

    שלישית, ישנם מי שלומדים באוניברסיטאות בתפקידים מסויימים, שגם להם דוחים את השירות עד לאחר הלימודים

    השבמחק
  3. לא מקבל את דבריך, אנחנו משלמים מיסים כמו החילונים ומחויבים מבחינתם לכל החוקים שלהם אפילו שבתוצאות ההחזר אנו נהפכים לסחטנים וכו' וכו' אבל על זה לא נוותר על ההיתבדלות מהם כל כניעה לדרישותיך הוא הדרך לחיסולה של היהדות החרדית נקודה, בוא וראה נכדתו של מנחם בגין ובתו של בנו בנימין זאב נשואה היום וחיה עם ערבי באבו גוש הבנת, ואם אתה בכל זאת לא מבין אז אנא תתכונן נפשית לכך שגם נכדיך ילכו בדרך הנ"ל נקודה

    השבמחק
  4. הייתי מציע אחרת...
    קיצור שירות לכולם+גיוס בחורי ישיבות מגיל 20 - אלו הרווקים. הנשואים משרתים בצבא הדמוגרפי נגד הילודה הערבית, כפי שהתבטא פעם עוזי לנדא. הרווקים יתגייסו בגיל 20 לאותה תקופה שישרתו בה כל השאר(שנה וחצי או שנתיים).
    כך כולם ירוויחו, גם המדינה גם האזרחים וגם החיילים - מקיצור השירות.וגם בחורי הישיבות משירות קצר ולא מדאי מאוחר (שאף יסתיים יחסית מוקדם בגיל 22) השוויון יהיה גם בנטל וגם במשך הזמן מצד שני - מי שלא התחתן עד גיל 20 יכול לשרת שנתיים ולא יקרה לו כלום...

    השבמחק
  5. קיצור השירות טוב לכולם, אבל גיוס בגיל 20 של בחורי ישיבה היא בעייתית בשל אי היכולת של בחור חרדי לשרת בטרם חתונה, אף חוג חרדי חסידי וליטאי לא יסכימו להצעה הזו, לכן בהצעה שלי התאמתי את הגיל למצב שבו כבר כמעט כולם נשואים לרבים כבר כמה ילדים

    אל תשכח ישיבות ההסדר עובדים בשיטה שאתה מציע, והחרדים התנגדו לה בכל השנים

    השבמחק
  6. הבעיה היא שבמקרה כזה הצבא כבר צריך לשלם לכל אחד נשוי אלפי שקלים (תשמ"ש,תשלומי משפחה) עבור שירות לא משמעותי,בגיל כזה... ההצעה שהצעתי מנטרלת את הבעיה הזאת, בינינו, המגזרים הפרומערס- לא מתאימים לצבא והם בין כה מתחתנים מוקדם. אלו שבגיל 20-21 עוד לא נישאו, הם בחורים פתוחים יותר ולא יקרה להם כלום גם אם יתגייסו לשנה וחצי, ילמדו מקצוע בצבא או ילחמו.
    זה לא דומה להסדר. שם זה מאורגן ורשמית. כאן זה אישית. לא הצבא ולא הישיבה וגם לא נישואין מוקדמים - מתאימים לכל אחד. אנשים הם שונים זמ"ז ואין פתרון כולל. אפילו גיוס חובה יודע לפטור ולדחות כל מיני אנשים מוכשרים מדאי או להיפך.

    השבמחק
  7. אני לא חושב שזה השיקול שלהם, מפני שעדיף לממשלת ישראל לשלם קצת יותר בצבא ולהתפטר מלשלם כל כך הרבה שנים דרך הכולל או דרך סעד ודיווח על מובטלות ועזרה סוציאלית

    גם הבחורים הפתוחים יותר בשל שידוכים לא יעשו זאת

    הדיון כאן הוא על בחורי ישיבות רגילות לא על הסדר, כך שההצעה שלי מתייחסת אליהם בלבד

    השבמחק
    תשובות
    1. בכל הדיון עד עכשיו אף אחד לא מעלה בדעתו שצריך גם לשרת בצבא שרות משמעותי המחייב כן מחייב לעיתים לסכן את הנפש למען כלל עם ישראל .כל הדיון הוא איך מסתדרים עם הדרך שאפשר לעשות קומבינות כשלא מתאימים ללימוד תורה אמיתי.פשוט בושה וחרפה

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.