דפים

יום ראשון, 11 באוגוסט 2024

היום בתניא - יום א' ז' מנחם אב

 

הקדמה כללית  לאגרת הקדש שבתניא
* ל"ב פרקי אגרת הקדש, צורפו לתניא (כחלק רביעי שלו), כשנה  לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, על ידי שלשת בניו בשנת תקע"ד.
* כל הפרקים שבאגרת הקדש, הם בגדר "מאמרים" שנכתבו על ידי אדמו"ר הזקן.
* רוב הפרקים, נשלחו בשעתו על ידי אדמו"ר הזקן כאגרות לקהילות החסידים "להורות לעם ה' הדרך ילכו בה והמעשה אשר יעשון" - כשלחלקם התווספו דברי פתיחה וסיום עם הוראות ובקשות שונות (שהושמטו מהמאמרים כששולבו באגרת הקדש שבתניא).
* פרקים אלו מקבילים בתוכנם למתבאר בחלקי התניא הראשונים. 
* ישנם עניינים באגרת הקדש, המובנים יותר  כשהם נלמדים לאחר ההיכרות עם חלקי התניא הראשונים. וכן גם להיפך, עם הלימוד באגרת הקדש, מתגלית הבנה  עמוקה יותר בחלקים הראשונים של התניא.
* ל"ב הפרקים שב"אגרת הקדש" אינם מסודרים לפי זמן כתיבתם, אלא פי סדר הענינים. ואף נקראים בלשון יחיד "אגרת הקדש" (ולא אגרות קדש), להשמיענו שבצירופם בחיבור זה, הם הפכו למקשה אחת - ונציין, כי למרות שממבט כללי נראה שהאגרות דנות בעניינים שונים, הרי שקים קשר פנימי ביניהם ולפנינו חיבור המובנה בצורה נפלאה.
"היום בתניא"

 יום א' ז' מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק א'
שנה מעוברת

"פותחין בברכה":
בשנת תקמ"ח מעודד אדמו"ר הזקן את חלוקת הש"ס השנתית, שתהיה בכל קהילה מקהילות ישראל (כך שהחברים  שבכל  ציבור, כשכל אחד לומד מסכת אחת או מספר מסכתות) יקיפו יחדיו בלימודם בכל שנה את כל הש"ס.
בפתיחת האגרת שלפנינו שנכתבה כעבור שנה, מתיחס רבנו ל"שמועה הטובה" שבקשתו התמלאה, בצירוף "הודאה על העבר ובקשה על העתיד" (להמשיך ולאחוז במנהג זה גם להבא).
כחיזוק לבקשתו, מסביר רבנו, את מעלת לימוד הגמרא -  כשהוא בא להודיע את "גבורתה של התורה שבעל פה וכוחה עוז", וכפי ששלמה המלך ביטא זאת בפסוק "חגרה בעוז מתניה".
...
כחיזוק המותניים הגשמיים:
כמתניים הגשמיים, המעמידים את כל הגוף עם הראש הניצב ועומד עליו, כך יש לראות את האמונה האמיתית בה' אחד ( שהוא "ממלא כל עלמין" ו"סובב כל עלמין" ו"לית אתר פנוי מיניה"), כ"מתנים" הרוחניים של הנפש האלוקית.
וזאת, היות שהאמונה הזו באחדות ה'  (הבאה לידי בפרטים הללו  כמשמעותם המבוארת בשני חלקי התניא הראשונים), מחזקת את השכל המתבונן ומעמיק בגדולת "אין סוף ברוך הוא" - התבוננות המביאה, להולדת המידות השכליות ולהתגלות המידות הטבעיות, של אהבת ה' ויראתו.
ושלמה המלך אמר "חגרה בעוז מתניה" ("ואין עוז אלא תורה") - שהתורה שבעל פה חוגרת את ה"מתנים" הרוחניים (שהיא האמונה הנ"ל), ונותנת להם את הכוח והעוז לחזק ולאמץ את האהבה והיראה שבאדם.
ואיזה קסם יש לכאורה בתורה שבעל פה, שלימודה פועל את החיזוק באמונה - את זה נלמד אי"ה להבא, בהמשך האגרת.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.