רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 14 ביוני 2024

לפני 100 שנה נוסדה העיר בני ברק

 

היום לפני 100 שנה נוסדה העיר בני ברק.

העיר נוסדה בתאריך 13 ביוני של שנת 1924 על ידי קבוצת חסידים יוצאי ורשה שבפולין מחברת "בית ונחלה" בראשות יצחק גרשטנקורן, על אדמות שנרכשו מהכפר הערבי הסמוך אל-ח'ירייה, שנקרא באותה עת "אבן אבריק", שטח השיפוט של העיר, שבעת היווסדה עמד על 1,030 דונם, הוא כיום 7,350 דונם. הרוב המכריע של השטח מכוסה במבני מגורים ומסחר, מספר התושבים המתגוררים בעיר הוא מעל 222,952, היא הוכרזה כעיר בשנת 1949.

מייסד העיר יצחק גרשטנקורן קבל את ברכת ה"אמרי אמת" מגור ויצא למסע. בר"ח סיון תרפ"ד, 1924 ראשית ימי העליה הרביעית, הקים ביחד עם שבע משפחות את המושבה החקלאית החרדית בני ברק, מטרתם העיקרית היתה להקים מושבה חקלאית כדי לקיים את המצוות התלויות בארץ. בני ברק התבססה על חקלאות של רפתות ופרדסים. שבעה פרדסים מוריקים הקיפו אותה מכל עבר.

בני ברק של שנות ה-60 וה-70 הייתה המרכז השוקק של הציונות הדתית. "היו כאן הסניפים הגדולים ביותר של תנועות הנוער הציוניות דתיות, בני עקיבא ועזרא. עבור נוער ציוני-דתי זה היה המקום בה"א הידיעה לעשות בו שבת. אני זוכרת שלפעמים כשההורים היו יוצאים לחופשות הקיץ, הנוער לא רצה לצאת איתם כדי לא להפסיד את השבת בעיר. כולם היו מטיילים ברחוב רבי עקיבא, יושבים על הברזלים, מפצחים גרעינים. הבנים שלמדו בישיבות התיכוניות הכירו חברים ממקומות אחרים בארץ והזמינו אותם לכאן לשבתות, כי זו הייתה החוויה הכי 'ציונות דתית' שיש".

אלי בגנו, בנו של ראש העיר השני של בני ברק, משה בגנו, מספר על בני ברק של שנות ילדותו. "בשנות ה-40 וה-50 הייתה בני ברק אחרת", הוא מספר, "המושבה התחלקה פחות או יותר לשליש חרדים, שליש אנשי הציונות הדתית ושליש חילונים. היו כאן רק מעט מאוד ילדים וכולנו למדנו בהתחלה באותו גן ילדים, במקום שבו ניצב כיום בית הכנסת הגדול. גרנו אז בכניסה לבני ברק, ויכולנו לראות  את ההתפתחות של העיר".

באזור של רחוב בגנו, שקרוי על שם אביו, הייתה הרפת של בני ברק. הכבישים היו אז מבטון ולא מאספלט, ובכל בני ברק היו רק שני כלי רכב, של שני הרופאים. "כשמישהו היה חולה היו רצים לרופא והוא היה מגיע עם הרכב, פיאט שהיה צריך להניע עם מנואלה. הייתה המאפייה של מאלין, ליד מפעל דובק, שבה היו עושים את הטשולנט לשבת. בשישי היינו לוקחים את הסיר הגדול של החמין, מותחים מגבת בין ידית לידית וסוחבים אותו ביחד לתנור של מאלין. ככה היו החיים כאן בבני ברק, וזה היה נחמד". (מתוך אתר "דבר")

בני ברק כיום, מרכזת בתוכה מאות תלמודי תורה, סמינרים, וישיבות, אחת הישיבות הגדולות ביותר בעולם, היא ישיבת פוניבז', שוכנת בבני ברק, כמו כן בני ברק מרכזת בתוכה כיום, בתי רפואה, בתי מרקחת, הצלת חיים ראשונית, ועזרה לזולת, לצד בתי הארחה וחסד רב.

בתמונות: מבנה העירייה בשנת 1950, ורחובות העיר בשנותיה הראשונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.