רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 28 במרץ 2023

"היום בתניא" יום ג' ו' ניסן

 
"היום בתניא" יום ג' ו' ניסן 
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק ל"ח (עמוד נ"א)
שנה פשוטה



שתי בחינות בנשמת המצוות:

את הכוונה-החיות המשולבת במצוות, ניתן לדמות לחיות שב"חי" ושב"מדבר".
רבנו מציין, שלעומת האדם, שהוא "בעל שכל ובחירה ובדעת  ידבר" (כך שכל התנהגותו חייבת להיות שכלית).  הנה, כל מידותיהן  של בעלי החיים הן טבעיות לבד, וכל התנהגותם היא (לא שכלית, אלא) כטבע הנטוע בנפשם.

הנה בדומה לזה, גם  בכונת המצוה "לדבקה בו יתברך (שהיא כנשמה לגוף), ישנן שתי מדרגות: האחת שהיא כנשמת ה"מדבר", והשניה שהיא כנשמת ה"חי".

...
כנשמת המדבר:

"מי שדעתו יפה", והכונה לדבקה בו יתברך, נובעת אצלו מחמת האהבה והיראה השכליים, שאותם הוא הוליד בנפשו (עם ההתבוננות בנושאים המתאימים וכהדרכת התניא). ובכונה הזו הוא לומד ומקיים את המצוות, ובכונה הזו הוא מתפלל ומברך. יש לראות את הכוונה הזו "כמו נשמת המדבר".

...
כנשמת החי:

"ומי שדעתו קצרה", והוא מתקשה להוליד בקרבו כראוי את האהבה והיראה השכליים. (אם מצד שורש נשמתו הנמוכה, או שהוא נקלע למצב שבו הוא מתקשה כעת להתבונן כראוי).

הנה, כאשר  הכונה המהוה את החיות לעבודת הבורא ואת הנשמה לגוף המצוה, נובעת אצלו מהאהבה המסותרת בלבו ומהיראה הכלולה בה. ובכונה זו, הוא מקים את כל מצוות התורה הן בסור מרע והן בעשה טוב. דומה כונה-נשמה זו (המושתתת על המידות הטבעיות של הנפש האלוקית), לנשמת החי שגם היא מידותיה הן טבעיות (ולא שכליות).

...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.