רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 22 ביוני 2022

ותודה לראש הישיבה

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

בזכות השתדלותו של ראש הישיבה למנוע את כתיבתי כאן, זכיתי לכמה תובנות מתחדשות. הדברים אינם חדשים לגמרי, אבל סידורם הובהר לי יותר.

המתקשר האלמוני עשה מה שחשב לנכון, כדי להפסיק את כתיבתי כאן. טענתו הנלוזה היא שהגם שהדברים כשלעצמם נכונים, עדיין צריך להסתירם מבחורים צעירים. כבר טענתי כאן שחושדני שהסיבה האמיתי היא הרצון למנוע אותם מלהסיק מסקנות ואפילו העליתי האפשרות/חשד שראש הישיבה שליט"א בעצמו קרבן של חוסר לימוד חלקי תורה מסוימים ועכשיו הוא במצב של מאבק על עצם קיומו: הדרך היחידה שלו לשרוד, היא למנוע אחרים מללמוד (קצת על דרך שאדמו"ר מסוים אסר על תלמידי כתו ללמוד גמרא בעיון, כדי שלא יבינו כמה הוא 'גאון' בתחום , ובעיקר כדי שלא יבינו כמה בן דודו גאון בתחום).

מ"מ בזכות אותו ר"י התחברו לי כמה איסורי תורה מחודשים. כידוע אסרו כל גדוילי ישראל את השיטוט באינטרנט. העובדה שרוב הציבור החרדי נמצא כאן, הנה כשלעצמה מעוררת-מחשבה באיזו מידה הציבור אכן נשמע לגדוילים ובאיזו מידה הללו מחוברים למציאות, אבל אכמ"ל בזה.

מה שכן יש לדון הוא בסיבת הדברים. באופן רשמי הטענות נגד האינטרנט הן שתיים. בראש ובראשונה עומדת הטענה שהאינטרנט מלא דברי תועבה מפתים ומה יעשה הנער ולא יחטא? והסיבה השניה היא שהשיטוט כאן הוא בזבוז זמן. הזמן צריך להיות מנוצל לדברים חשובים והאינטרנט שואב את זמנם של אנשים. לא אחד התבטא שהאינרנט הרס הרבה בתים בישראל וזאת משני הטעמים דלעיל.

איני רוצה להמעיט במשקלם של הדברים. אכן יש שהגיעו לעברי פי פחת משום שנכשלו במראות ואחרים משום שקשרו קשרים ודרכם נפלו.

באותה מידה ידוע שהרבה גדוילים יצאו נגד לימודי אקדמיה. כאן נתנו פחות הסברים ורק דיבורים כלליים על 'רבים חללים הפילה' וכדו'.

הצד השווה של שתי גזרות אלו הוא שבשניהם מצוי מאוד שהרבנים נותנים 'היתר אישי' לשואלים. בנושא האינטרנט יש לי ויכוח עקרוני עם האוסרים. לא רק מהטעם שהמציאות היא שהסוסים מזמן ברחו מֵהָאֻרְווָה, אלא מהטעם העקרוני שבעיות צריך לפתור - ולא לטאטא.

עובדה היא שיש קהילות קדושות שנוהגות אחרת בנושא האינטרנט. אין ספק שיש פיתויים באינטרנט ובסלולר, אבל השאלה היא האם מציאותי (והאם נכון, אבל על זה אכתוב בנפרד) לאסור דבר שהוא בסיסי בחיים המודרניים. גם אם נניח שתצליח למשך זמן מה למנוע את הציבור שלך מלשוטט באינטרנט ומלהחזיק סלולרי, הרי ברור שזו רק שאלה של זמן. תחשוב רגע. האם ייתכן שבעוד חמישים שנה תהיה בלי אינטרנט? הרי לא תהיה דרך טכנית להסתדר בחיים בלי החדשנות. כיום עדיין מחזיקים עבורנו מוקדים שנותנים שרות טלפוני, אבל הדבר קורה משתי סיבות בלבד. האחת היא שעדיין יש קשישים שקשה להם להתרגל למודרנה ומתוך דאגה לקשישים נותנים שרות טלפוני והסיבה השניה היא שהחכי"ם שלנו מאלצים את החילונים לממן עבורנו שרות זה. הרי לא ירחק היום שבמוקדי הזמנת תורים בקופ"ח יתנו שרות באידיש בלבד... כי כל השאר יזמינו דרך אפליקציה. הבעיה רחבה ועמוקה מלדון בה ברגע זה, אבל כמה זמן עוד יתקינו הרשויות מוני מים וחשמל מכניים וישלחו אנשים פיזית לבדוק כמה צרכתם? יהיה יותר זול לתת לנו חינם את המים, מאשר להחזיק מערכת גביה ידנית מיושנת.

חושבני/חוששני שההסבר המשותף להתנגדות לאינטרנט, לאקדמיה ולחרדי-בעולמו/שאולזון הוא אותו הסבר. החשש שלהם הוא שאנשים יבינו היכן הם חיים ושמסובבים אותם באף. כאן הרי כותבים באופן גלוי שהשיקולים המועצגתיים הם שיקולי כבוד כוח וכסף. אף אחד לא מכסה כאן את ערוות וועדת הרבנים לתקשורת - הם ותומכיהם במועצות השונות. במדיה החרדית הממוסדת ממשיכים למכור לקוראים את הבלוף כאילו ועדת הרבנים דואגת לשלום הציבור ותקנת הנדל מוצגת כגזירת הנדל (הגם שכל הכתבים וכל העורכים שותפים לדעת הכותבים כאן).

הסכנה מבעולמם גדולה עשרות מונים מסכנת התועבה שבאינטרנט. תועבה היה עוד הרבה לפני שהומצא האינטרנט והניסיון מוכיח (לצערנו חדשות לבקרים) שרבנים גדולים ואוסרי אינטרנט נכשלים ומכשילים כל הזמן בתועבות מגונות. אדרבא, רק כאן מרימים קול זעקה על כך שגדוילי הרבנים נתנו למשיסה את נערי ונערות ישראל בפני מפלצים ושאינם עושים את המוטל עליהם (לפחות תצאו בהודעה שאין לכם יכולת לפעול בנושא. אנשים לא עושים כלום בשל הטעות שאתם עושים כל מה צריך ואפשר לעשות. אם אנשים היו יודעים שאנחנו מתנהלים כספינה ללא קברניט, היו מנסים להציל את נפשם ואת נפש יקיריהם!).

אשר על כן אני קורא מכאן לכל ראש ישיבה בעל מצפון ודעת. אם את נפש תלמידיך אתה רוצה להציל, דבר איתם אמת בלבד! אל תשקר להם - גם לא 'לשם שמים'. תן לתלמידיך את ההרגשה הכנה והאמיתי שגם אתה רודף ומחפש אמת ושגם אתה אינך בוש לשאול וללמוד מה שאינך יודע.

אם יש לך הערה או הארה על תוכן הדברים שאני כותב (תוכן הדברים. לא עלי. אני כלי מלא צואה. על זה סוכם כבר, אבל זה לא הנדון), אנא כתוב הדברים ור' חיים מן הסתם ישמח להעלותם בזה. כל כוחו הוא בכך שאינו מסתיר דעות - גם לא כאלו שממש סותרות את דעתו ומרגיזות אותו. על זה תפארתו ועל זה מגיע לו צל"ש כמגן החרדים בדור!

יהי חלקי עימו.

 

חרדי בעולמו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.