רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 22 ביוני 2022

"היום בתניא" יום ד' כ"ג סיון

 
"היום בתניא" יום ד'  כ"ג סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ז'  (עמוד 164)
שנה מעוברת

"אני ה' לא שניתי":
מהמבואר עד כה: ש"עצמותו ומהותו" של הבורא   נמצא בשמים ובארץ בשוה. ובנוגע לאור הנמשך ממנו יתברך להחיות את  העולמות והנבראים, הרי ש"ה' הוא האלקים" וכל ירידות המדרגות והצמצומים שהיו באור, מהוים רק צמצום והסתר כלפי הנבראים. יובן הנאמר בפסוק "אני ה' לא שניתי" - שעם הבריאה לא התחולל בבורא שום שינוי, לא בעצמותו ולא בדעתו.
שכן,  ידיעת הבורא את הנבראים, אינה דומה כלל לידיעת האדם המודע לדברים שונים הנמצאים בעולם. שהרי הקב"ה "בידיעת עצמו יודע כל הנבראים", וכמו שכתב הרמב"ם "שהוא היודע והוא הידוע והוא הדעה עצמה, הכל אחד" - והיות "שהכל ממנו" יתברך וכולם "בטלים במציאות אצלו", אין ידיעתו את הנבראים פועלת  בו שום שינוי.
הרמב"ם אף הוסיף והבהיר: שבעוד שבאדם, בכל ידיעה וידיעה יש תוספת לנפש וכל גילוי שכלי קשור בגורמים חיצוניים, כך שאת האחדות של האדם עם דעתו יש לראות רק כ"אחדות מורכבת". הרי שאצל הקב"ה "מהותו ועצמותו ודעתו הכל דבר אחד, בלי שום הרכבה" - ויש לראות את האחדות של הקב"ה עם כל גילויי שכלו כ"אחדות פשוטה", שהיא בלי שום הרכבה וצד ריבוי כלל.
...
למעלה מהשגת האדם:
במישור הרחב יותר מוסיף הרמב"ם: שהיות שהקב"ה "הוא ודעתו אחד הם". הנה, כשם שהנברא בשום פנים ואופן אינו יכול להשיג את מהות הבורא ועצמותו. כך ברור, שאין האדם יכול להשיג בשלמות, את גודל היחוד של הקב"ה ודעתו -  ובמה שאינו יכול להשיג, עליו להאמין באמונה שהיא למעלה מהשכל וההשגה.
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.  
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה hayombatanya@gmail.com
הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן *ועשרות ספרי *חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.