רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 14 באפריל 2021

הפרקליטות קבעה כי להסית להזרים גז ולהרוג חרדים אין עם זה כל בעיה


פרקליטות המדינה קבעה
האמירה להזרים גז  ולהרוג חרדים - מהווה חלק חופש הביטוי

פרקליטות המדינה החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד המאייר ערן רובינפלד, שבתקופת   הקורונה קרא "לנעול את דלתות הישיבות ולהזרים פנימה גז", בעקבות קיום הלימודים בהן.

ההחלטה ניתנה על ידי המשנה לפרקליט המדינה, נורית ליטמן,  שאכן הודתה "שיש בדברים משום עידוד לביצוע מעשה אלימות", אך הוסיפה  העובדה שהוא הביע חרטה ומחק אותם, ובשים לב לזהירות הנדרשת בענייני חופש הביטוי, לא תיפתח נגדו חקירה כלשהי.

  רובינפלד, שעובד עם חברות  ציבוריות כתב את משפט ההסתה  בעקבות כתבה שצורפה לדבריו שעלו ברשת 'מנהיג הזרם הליטאי חזר בו, והורה לתלמודי התורה לפעול כרגיל ‏בסגר'.

  "הם כבר צפופים ומרוכזים בישיבות. למה לא לנעול ‏את הדלתות ולהזרים פנימה גז?" 
הדבר עורר סערה ציבורית רחבה והוא התנצל והוריד את הפוסט 


 
בארגון זכויות האדם 'בצלמו' שיגרו אז פנייה בהולה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לפתוח נגד רובינפלד בחקירה פלילית בחשד לעבירת הסתה לאלימות, בגין דבריו "המבטאים רעיונות קשים ומעוותים, ‏מלאי שנאה למגזר החרדי".


אולם למרבה ההפתעה דחתה המשנה לפרקליטות המדינה את התלונה כמו עוד תלונות רבות בגין הסתה לחרדים שאף הם נסגרו ללא פתיחת חקירה.  
 המשנה מציינת שהיא קיבלה פניות רבות אולם יחד עם זאת היא דחתה את כולם. 

בכמתבה היא כותבת בין הייתר  : לאחר עיון בתוכן הפניה, הגעתי לכלל מסקנה כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית בעניין ‏שבנדון, מהטעמים העיקריים שיובאו להלן. לפני הכל, יש להבהיר כי מדיניות התביעה בעבירות המשיקות לחופש הביטוי, הנה ‏מדיניות מצמצמת, בה החלטות על פתיחה בחקירה או על העמדה לדין נשקלות בזהירות ‏ובכובד ראש, בפרט נכונים הדברים כאשר מדובר בהתבטאויות שיש בהן הבעת ביקורת ‏או עמדה בנוגע לנושא ציבורי מובהק במהותו".

 
‏"בהיבט המשפטי",  , "נראה כי לכאורה יש בדברים משום עידוד לביצוע מעשה אלימות. עם ‏זאת, מדובר בפרסום יחיד, אשר הוסר זמן קצר מאוד לאחר פרסומו, והסרתו לוותה בהתנצלות של המפרסם בכמה פלטפורמות".

‏מסקנתה של עו"ד נורית ליטמן היא: "על כן, על אף שמדובר בהתבטאות בוטה המעוררת שאט נפש, בשל ההקשר שהיא יוצרת ‏לשואה, במכלול נסיבות העניין, בפרט לנוכח הסרת הפרסום והתנצלות המפרסם, לא ‏ראיתי לנכון להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגדו".

יודגש שבעבר קבעה המשנה שלא ניתן להעמיד לדין אנשים שמסיתים נגד חרדים בגין גזענות שכן אין גזענות כלפי חרדים. 

מנכ"ל בצלמו שי גליק מסר: "אכן כבר נאמר 'מודה ועוזב ירוחם'. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שאותה פרקליטות, במקרים של הסתה נגד ערבים, נלחמת עד חרמה; חקרה את  ד"ר מיכאל בן ארי מספר פעמים ואסרה עליו ועל מרזל להתמודד לכנסת, למרות שאף ם חזרו בהם והתנצלו על דברים בוטים שאמרו בעבר. ניכר שוב שישנה איפה ואיפה, ודם החרדים ממשיך להיות מותר בחוצות העיר והרשת"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.