רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 20 בנובמבר 2020

המאבק בסדיגורא על רכוש ולא על אידישקייט


קיויתי שבכל זאת יהיה שלום, אבל למדנו שמספיק אחד שישחק 'פרומקייט' ו'קנאות' והכל ישבר. הם מעדיפים מלחמה מתוך תקוה כי אולי יצליחו להוציא משהו, זה עדיף להם על טובת הקהילה ועתידה. ברור כי מלחמה פירושה לשנים וחינוך שיהרוס את המעט שיש, אבל זה דרכם כסל למו, כשעוסקים באנשים שמטבעם הם רעים, הם יהרסו את הכל וילחמו, מפני שככה יוכלו לשלוט טוב יותר, במיוחד כאשר לצידם ילד קטן מי שקשור אליהם כמו ילד בעריסה, האדמו"ר הינוקא יזדקק להם ולא הם לו

הציעו הרבה הצעות שלום, הסכימו אפילו לוותר על השם סדיגורא, להחליף שם. זה התפוצץ כאשר עסקו במי שישלוט ברכוש. המאבק הוא בעיקרו על הבנין בירושלים שם האח הגדול שולט כבר שנים, מתברר כי הוא מעולם לא חשב לרשת את כסא אביו בבני ברק, הוא העדיף את ירושלים והאבא ידע שזה מה שהוא עושה ואף עודד אותו לבנות את עצמו בירושלים, ועתה הגיע מושחת ששיחק 'קנאות' וטען שאסור לעבור על הצוואה ושכל העולם יתהפך ולא לאפשר לאחים לכהן כאדמורי"ם הוא בקושי מוכן היה שיהיו רבני סדיגורא במושבותיהם ולא אדמורי"ם

הדברים הגיעו לכדי כך, שהמחלוקת הפנים משפחתית הפכה להיות קשה פי כמה, במיוחד לינוקא ובני ביתו שהיא הסובלת מכך יותר מכל אחד אחר, היא איבדה את בני המשפחה, ובמיוחד את חמותה. ראשי סדיגורא מתעקשים שהיא תצא מן הדירה ואף שלחו לה מכתב מעורך דין דבר שלא היה בהיסטוריה החסידית לזרוק רבנית מביתה לאחר מות בעלה, מדובר באכזריות שאין דומה לה. הבן הינוקא ורעייתו הצעירה הרבנית לא יוכלו להכנס לשם, מפני שכל רגע שהם שם יהיה זה על חשבון  שפך הדם של האמא שלא תסלח להם לעולם. לראשי סדיגורא לא איכפת שזו תהיה הרגשת הרבי שלהם ורעיתו ושיסבלו, העיקר שהם יצליחו לגרשה מביתה

דיבר איתי אחד מראשי סדיגורא וניסה לשכנע אותי כי הם מבקשים שהיא תגור יחד עם הרבי הצעיר ורעייתו לזה הם יסכימו, שאלתי אותו איך אפשר בכלל להציע הצעה כזו, אין סגולה טובה יותר מזו למחלוקת והרס השלום בית של הבן הינוקא, ומחלוקות אין סופיות של החמה עם כלתה בכל צעד שני שתעשה בבית. ההגיון אומר כי על ראשי סדיגורא להשכיר דירה לרבי החדש עד לעת שהרבנית תעזוב את הבית מרצונה או בכל מצב אחר, כל עוד שהיא לא עוזבת אין דבר כזה לזרוק אותה מהבית או לחייב אותה לגור עם מי שלא יהיה

מציאות היא, שהאחים בונים את עצמם, ומבחינה מסויימת זה עדיף על לרשת אבא, מפני שאז הזכויות הם של האבא לא של הבן. כאשר אדם בונה את עצמו בעשר אצבעותיו, מעלתו גדולה פי כמה, ומבחינה זו טוב שהאחים בונים את עצמם לבדם. ממה שאני לומד יש מספיק לכולם. נכון שמדובר במעט אנשים אבל זה מפני שסדיגורא כבר שנים לא מתפתחת ומסיבה אחת, שבראשה עומדים מי שלהם חשבונות אישיים, אין להם ענין בפריחת החסידות הזו, הם לא בשר מבשר סדיגורא למרות שיש כמה שהם עוד מן הותיקים הנמצאים שם רק בשל קשר משפחתי ודומיה. מי שיעבור על רוב רובם של ה'חסידים' בסדיגורא ימצא כי מדובר בבעלי תשובה דור שני או שלישי וחדשים שמעולם לא היו חלק מבשרה. אני זוכר עוד את האדמו"ר בתל אביב, שהיה עם מעט מאוד 'חסידים', וברובם מודרניים

רבי'ס קטנים התפתחו הרבה יותר מהר מסדיגורא ומסיבה פשוטה, לא מאפשרים לאף אחד לבנות. קחו יהודי כמו הרב חיים יצחק כהן מירושלים לאחר שפרש מבויאן החל לפתח את סדיגורא בירושלים, הוא בנה להם אימפריה, ומיד פתחו במלחמה בו ביקשו לרשת את מה שהוא בנה. הוא נאלץ בסופו של דבר לוותר על מה שהוא בנה, הם הבטיחו לשלם לו, ועד היום הזה לא שילמו, הצ'קים חזרו, ר' חיים יצחק מסתובב בכיסו עם הצ'קים שחזרו

איש בעולם לא ישקיע במקום שברגע שתצליח יתנו לך בעיטה ויגזלו ממך את כל אשר בנית. הבנים הגדולים עשו הרבה יותר מהבן הקטן שהוא בקושי בחיתולים עוד לא הצליח להתמודד עם נסיון כלשהו למען סדיגורא, וראו מה עושים להם

הכי כואב בסיפור הזה, הם ניסו להציג את הינוקא כאילו שהוא משכמו ומעלה ומתאים להיות אדמו"ר, ומה אנו לומדים, כי הוא מתנהג כמושחת ממש, הוא רואה איך ששופכים את דם אמו, ובמקום שיקום ויזעק יזהיר את ראשי סדיגורא שהוא עוזב מיד אם ממשיכים לפגוע באמו, הוא מחזק אותם ומאפשר להם למצוץ את דמה

עושה רושם שהינוקא הצעיר מסדיגורא מתאים להיות אדמו"ר בדורנו ומתנהג כמו אדמורי"ם אחרים בשיטת סדום ועמורה, לא מדברים עם האחים וזה הקטן אף חידש שיורדים לחיי האמא, למרות שבהיסטוריה היו כמה אדמורי"ם גדולים שלא דיברו עם האמא שנים ורבו בלי סוף

על סדיגורא נגזר לחיות במחלוקת שמצד אחד אולי זו סגולה לתחרות, כל צד ייאלץ להוכיח כי הוא מצליח. אבל מן העבר האחר זה יהרוס את החינוך שלהם, אלו יקללו את אלו, ומה רואים היום בכמה חסידויות, איך שהצעירים מקללים את האדמורי"ם והחסידים של היריבים כך יהיה גם בסדיגורא, וחבל

שוב, ראשי סדיגורא בשל כמה שקלים מוכנים להרוס את כל החסידות שלהם. אם היו מתחלקים כאשר כל אחד מקבל את המקום שלו, כבר מזמן יכלו לרקוד כולם יחד ולהחזיר את השלום למשפחה ולקהילה. אבל אלו הם ראשי סדיגורא, וכאשר מכנים אותם נחשים ועקרבים, יש סיבה טובה לכך

חיים שאולזון

אין תגובות:

פרסום תגובה