רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 26 במאי 2019

היום בתניא יום א' כא אייר:

היום בתניא יום א' כא אייר:
הדבקות בה' שעם לימוד התורה:
כבר בעבר למדנו, אודות לימוד התורה  המביא לקירוב וליחוד הנעלה שבין ישראל להקב"ה, המוגדר כקירוב שהוא בבחינת "נשיקין" -  המביע אהבה גדולה בין ישראל לאביהם שבשמים (שהיא כדוגמת האהבה הגדולה שבני אדם הנפגשים זה עם זה, מביעים אותה בנשיקתם).
ונצין, שאם בפרקים קודמים דובר על ענין זה רק באופן כללי, שהן הלימוד שבעיון והן הלימוד שבדיבור, נכללים במסגרת הקירוב המוגדר בקבלה כבחינת "נשיקין".
הנה כאן, מביא רבנו את דברי ה"עץ חיים" (מכתבי האריז"ל), המפרט וכותב: שעיקרו של יחוד הנשיקין, הוא יחוד חב"ד (של האדם) בחב"ד (של הקב"ה), הנפעל עם העיון בתורה. ואילו הפה, הדיבור בדברי תורה, רק מביא את הנפעל עם העיון לידי גילוי.
...
חיבים ללמוד גם בדיבור:
כנאמר ב"עץ חיים", עיקר היחוד שבלימוד התורה נפעל עם העיון בה.
וכן כתוב "כי על מוצא פי ה' יחיה האדם" - "מוצא" פירושו מקור. הוה אומר, שבעצם, מקור האור הנמשך בפי ה' הוא אשר מחיה את האדם.
ואם כן צריך להבין את הצורך הגדול שהלימוד יהיה גם בדיבור (ועד כדי כך שבהלכה מובא, שהאדם "לא יוצא ידי  חובתו בהרהור ועיון לבדו, עד שיוציא בשפתיו")?
מסביר רבנו, שהחובה להביע את הלימוד בפיו, בדיבור. היא: משום שזו הדרך שבה האדם ממשיך את אור אין סוף למטה (לא רק לנפש האלוקית, אלא גם)  "לנפש החיונית השוכנת בדם האדם המתהוה מהדומם הצומח והחי" - ובזה פועל הלומד בירור ועליה (לא רק לגופו ונפשו החיונית, אלא) גם לעולם כולו, ומכשירו לקראת הגילויים הנעלים של ימות המשיח ותחית המתים (כמבואר בהרחבה לעיל פרק לז).
...
חבר נכבד:
*מתארגן מסע ללומדי  "היום בתניא", לציון אדמו"ר הזקן בהאדיטש.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו אלי: 0544960839
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.