רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 20 ביולי 2018

אבלות שהיא שמחה

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערש"ק פר' דברים חזון – תשע"ח,      
 
לידידיי היקרים קוראי 'מעדני הפרשה' הי"ו
 
 
בספר 'והגדת לבנך', להמגיד הג"ר יעקב גלינסקי זצ"ל, פר' דברים עמוד 18 על הפסוק איכה אשא לבדי טרחכם דברים א יב
כותב כך: 'יהודי חסידי בר אוריין שאלני, האם אמת נכון הדבר שאצל הליטאים קוראים פסוק זה (איכה אשא לבדי) בנגון של מגילת איכה? אישרתי לו שאכן כך. הזדעזע: הרי זו אבלות בפרהסיה, איך אפשר?
 
הבנתי אותו, אבל ביקשתי שיבין גם אותנו: העצבות לליטאים כסם חיים, תראה באיזה שמחה הם מזמזמים יחד עם הבעל קורא בפורים את הפסוק אסתר א ז 'וכלים מכלים שונים' שנקרא בנעימת מגילת איכה, וכאשר מנעים שוב את המנגינה ב'אשר הגלה מירושלים' השמחה כבר מרקיעה שחקים!
 
תמה החסיד לעומתי: אם כך, מדוע אינכם קוראים את כל מגילת אסתר בניגון של איכה ותשמחו עוד יותר בחג הפורים?
 
'יש גבול' עניתי, 'זו כבר תהיה הוללות'...
 
עד כאן מתוך ספרו.
 
ודברים אלו הם בבחינת סוכה כא: 'שיחת תלמידי חכמים שצריכה תלמוד', אך הוספתי רמז לדבריו שהרי לית מילתא דלא רמיזי באורייתא: 'איכה אשא לבדי טרחכם' נוטריקון ליט"א.
 
שמעתי מר' יעקב צוקר שפגש ליטוואק בתשעה באב בוכה תמרורים, אמר לו: היום זה כבר כמו שאתה אוהב אז למה אתה בוכה?
 
שמעתי אתמול ווארט נפלא: אמרו חז"ל, כל תלמיד שאין תוכו כברו אל יכנס לבית המדרש, במילה תוכו יש את אותיות כ"ו בתוך המילה, ובמילה כברו זה הפוך, שיש את האותיות כ"ו מחוץ למילה, ללמדנו כי מי שבחוץ לבוש כעובד ה' (כ"ו גי' הויה) צריך להקפיד שבפנים יהיה גם כך ולא רק בחוץ.
 
באו ראשי הישיבות והתלוננו אצל הגר"ח קנייבסקי שליט"א כי מגיע תיכף בין הזמנים ובחורים ואברכים יוצאים לנופש על ההרים ואל הנחלים, ענה הגר"ח, אדרבה, ינוחו ויחליפו כח ואני אלמד גם בעבורם.
 
באו ראשי החבורות לאדמו"ר שליט"א ואמרו לו כי מגיע תיכף בין הזמנים ובחורים ואברכים יוצאים לנופש על ההרים ואל הנחלים, ענה האדמו"ר: אמרו להם שישארו ללמוד ואני אסע לנוח גם בעבורם.
 
 
שבת שלום ומבורך בצפיה לישועה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.