רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 18 במאי 2018

אמר תיקון בליל שבועות עד 'ויקרא'

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערש"ק פר' במדבר – חג השבועות תשע"ח
 
לידידיי היקרים קוראי ולומדי 'מעדני הפרשה' הי"ו
 
הרב יום טוב עהרליך מספר בקלטת 'אמריטשקע', עובדה משנים קדמוניות,
 
מעשה בנגיד מחשובי הקהילה בעיר רחוקה, שבא אל ראש הישיבה לבקש חתן מוכשר, צו גאט און צו לייט, שיתאים למעמדו הרם של הנגיד, והגביר הטעים לראש הישיבה כי ב"ה יש לו כסף בשפע והחתן יוכל לשבת על מי מנוחות על התורה ועל העבודה, ולא יחסר לו מאומה, ואם יאות לו, הרי שגם תרומה מכובדת יוענק לישיבה בכלל ולראשיה בפרט.
 
ראש הישיבה בחר עבורו את השפיץ, עידית שבעידית ושילחו עמו לעירו, הגביר הסתובב מדושן עונג ברחבי בית המדרש והראה לכל אחד: זה החתן, אתרוג מהודר ללא שום בלעטל, תורה וגדולה במקום אחד, הוא תורה ואני גדולה.
 
כעבור ימים מספר שואל הבחור את המחותן, שמא יואיל בטובו להפגישני עם המיועדת שתחי', כלה נאה וחסודה?
 
אומר לו הגביר: 'אין לי בת כלל', ויאמר אם כן 'למה זה אנכי'? ענה הגביר: ב"ה חנני ה' מכל טוב וטוב, כל מיני שפע ותענוגות, מעפיל אני על כל הגבירים והנגידים של העיר, ולא יתכן שכל גביר מתחיל יש לו חתן שפוסע לצידו, היתכן שאני לא אזכה לכך? איני יכול להרשות לעצמי כזאת.
 
השבוע שמעתי סיפור זה מפי המשפיע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א, שהוסיף ואמר: וכי אנו איננו דומים לאותו מחותן? מכינים בלינצ'ס, טשיס קייק, מאכלי חלב וכל מיני מעדנים, גם בשר ודגים וכל מיני תפנוקים, אף מכינים קפה ועוגות לליל שבועות, ויש מחמירים לקנות גם כמות נכבדה של פיצוחים שחלילה לא יכשל ב'הנעור בלילה ומפנה ליבו לבטלה', מתכוננים כ"כ לקראת החתונה הגדולה, כנסת ישראל והתורה, אבל הכלה? היכן הכלה? מה שווה כל ה'מסביב' אם אין כלה?
 
סיפר לי יהודי אשתקד ביום חג השבועות:
 
כל שנה לאחר הסעודה של ליל יום טוב שבועות הוא נשכב 'רק' לכמה דקות, לאגור כח לקראת הלילה הארוך (באידיש: 'איך פאל צוזאמען' בלשה"ק: 'מתה מחמת מלאכה') ומתעורר בבוקר לקראת המנין של 9.15, ממש כמו מתן תורה, רק שהוא מחמיר גדול, שהרי בתורה כתוב 'ויהי ביום השלישי', והוא מחמיר שהיה גם 'בשעה השלישית'.
 
השנה: מספר לי היהודי בגאוה גלויה, אזרתי כח והלכתי לבית הכנסת מיד אחר הסעודה ואף הצלחתי לומר תיקון ליל שבועות.
 
את כל התיקון? שאלתי בפליאה. 'לא'! ענה האיש, 'עד ויקרא' סחבתי. שמחתי בשמחתו עד שפתח לי את התיקון והראה לי, עד 'ויקרא אלקים לאור יום'...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.