רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 20 באוגוסט 2017

תמצית דברי הגר״מ שטרנבוך לאסור את העוף ״ברקאל״‎

במהלך התקופה האחרונה החלו כמה עסקנים לטעון על קיומה של שאלה מהותית בכל כשרות העופות שעם ישראל אוכלים בכל מקומות מושבותיהם, ולדבריהם נכשלו עם ישראל בכל מקום באכילת עופות טמאים, ולהבנת העניין בתמצית הוחלט על ידי עורכי הגיליון להקדים הקדמה קצרה:         

העוף שאנו אוכלים המכונה "פטם", מיוצר בעיקר על ידי שני חברות ענקיות בארה"ב, עבודתם של החברות הוא להכליא עופות על גבי עופות אחרים כדי לייצר מהם וולדות שיהא בהם מעלות משני צדדים - הן מצד האב והן מצד האם, כך שיצא תפוקת עופות במינימום השקעה ובמקסימום ריווח. [שמות הפטמים לשחיטה בעיקר הם קוב ורוס, וכל בעל משק בוחר לעצמו את מה שיותר משתלם לו, לעומת זאת הזן היחידי לביצי מאכל הוא הלגהורן שמקורו באיטליה והוא בעל תפוקת ביצים גבוהה ביותר].

ולדוגמא: כאשר רוצים לפתח עופות שיהיו בעלי חזה גדול ומאידך בעלי רגליים נמוכות, [כיון שהחזה נמכר בחנויות, ומאידך הרגליים אינם נמכרות ברוב המדינות], לוקחים תרנגול בעל חזה גדול, ומכליאים אותו בתרנגולת בעלת רגלים נמוכות, כך שמתוך כלל האפרוחים הנולדים מהם יימצא אפרוח בעל שני המעלות, וממנו יפתחו הלאה דור הבא בעל שני מעלות הללו, וכן על זה הדרך משקיעים אותם מפעלים השקעה אדירה במחקרים ובשיטות פיתוח להקטין את ההשקעה למינימום [כגון למהר את הגדלת העוף, ושהעוף יאכל מינימום קילוגרמים של אוכל מהצומח, ולחזק את כושר הישרדות העוף ממחלות, וכדו'], ולהגדיל את הרווחים למקסימום, ואותם הביצים הגדלים מאותם מחקרים ושיטות פיתוח, משווקים למפעלים בכל העולם כולו לגדל מהם עופות לאכילה.

התרנגולים הם בעלי זנים רבים, ומומחים בין לאומיים להכלאות הקרובים לתעשייה הנ"ל, טוענים בתוקף כי הזנים שמהם מפתחים את הפטמים המשווקים לשחיטה, הם תרנגול ה"קורניש" ותרנגול ה"פליימות רוק", ובתוך הקורני"ש וה"פליימות רוק" יש כמה וכמה גוונים וכמה צורות, כך שההכלאות נעשות מכלל הזנים והגוונים והצורות השונות, כדי לטפח קו רווחי המתאים לגידול במקסימום מדינות בעולם.

בתקופה האחרונה באו מספר עסקנים בטענה שלא נודע מסורת על עופות ה"קורניש" וה"פליימות רוק" שמהם מייצרים את הפטם, כך שיש לחשוש שהעופות הללו אינם כשרים לאכילה, וממילא גם הפטמים המיוצרים מהם אינם כשרים לאכילה.    עוד טענו העסקנים הנ"ל שבמפעלים הגדולים בארה"ב מכליאים את העופות בזנים נוספים שאין בהם מסורת, וא"כ נמצא שכל עם ישראל בכל מקומות מושבותיהם נכשלו באכילת עופות בלי מסורת – שדינם כעוף טמא, ועל כן לפי דבריהם אין עצה אלא למצוא תחליף לעוף המקובל אצלינו, ולהתחיל לאכול מעתה רק עוף מזן אחר המכונה "בראקל" שלפי דבריהם עדיין לא הוכלא, ומשתדלים לגדלם ולהפיצם לתוך בית ישראל.      ובאמת עיקר הנידון החל כבר לפני קרוב לעשרים שנה, אלא שאז טענו שההכלאות נעשים רק בעוף זכר, כך שיש לומר "אין חוששין לזרע האב", אבל כעת הוברר בפי כל כי ההכלאות נעשים הן בזכרים והן בנקבות, כך שאין צד היתר מדין אין חוששים לזרע האב.

במהלך התקופה האחרונה נכנס רבינו לעובי הקורה לברר היטב את הטענות השונות לפרטיהם, הן מצד בירור המציאות והן בבירור צדדי ההלכה, כדי לדעת את המעשה אשר יעשון, ואם אכן יש להורות להפסיק באכילת העופות, או שישראל עם קדוש לא נכשלו באכילת עופות טמאים, ובתשובה ארוכה ומפורטת העלה על גבי הכתב את בירור פרטי המציאות והצדדים הרבים בהלכה.  בתוך מהלך הבירורים, אף הגיע הגאון הרב שלמה מחפוד שליט"א שהיה ראש השוחטים של הרב לנדא זצ"ל מלפני יותר מארבעים שנה למקום מנוחת רבינו שליט"א בצפת, והעיד בפניו כי לא נשתנה צורת ואופי העוף הטהור בחמישים שנה האחרונות.

במסגרת זו לא נוכל לעמוד על כל הפרטים שנידונו על שולחן רבינו, אלא רק נעמיד בקצרה לתועלת הרבים את עיקר הוראת רבינו, וכדלהלן:

***
לאחר בירורים שונים מפי מומחים ויודעי דבר בעלי שם עולמי לעניינים אלו, בירר רבינו כי העופות המשווקים לאכילה אינם מיוצרים על ידי הכלאת עוף טהור בטמא, כי גם אם אכן היה אפשר לאחר פיתוחים שונים לגדל וולדות מהכלאת עוף טהור עם טמא יחדיו, אבל אין הדבר שווה מבחינה כלכלית, היות שקו הפיתוח יירד פלאים על ידי הכלאה זו, בתפוקת הבשר ובצורת גידול הביצים, כך שאין שום אפשרות מבחינה מציאותית לתלות את עופות הפטם בתולדת עוף טמא ממש.    ובאשר לטענה שהעופות שלנו מיוצרים מה"קורניש" וה"פליימות רוק" שלדבריהם לא הוברר מסורת עליו, הורה רבינו כי עצם הדבר שפשט הדבר בכל ישראל להתירו למעלה מחמישים שנה, הרי זה גופא נחשב כמסורת, וכמבואר גם בנצי"ב [שו"ת משיב דבר ח"ב סי כ"ב] לגבי עוף הודו שאע"פ שהיו פקפוקים על המסורת עליו, אבל מאחר שכבר נהגו לאוכלם בהיתר ממילא הוחזקו להתירא, וזהו גופא נחשב כמסורת על העוף, ואין לפקפק עליו.

ולגבי מה שטוענים שעדיין יש לחשוש שמכליאים בעופות נוספים מזנים אחרים בלי מסורת, בירר רבינו שליט"א את הטענות אצל גדול המומחים לעניינים אלו בארץ המקושר עם גדולי החברות בארה"ב, והתברר מכל דבריו שאין שום ממשות בטענות על הכלאות מזנים שאין בהם מסורת בכדי לשווקם לשוק, והעופות המצויים אצלינו מהודרים וכשרים ללא פקפוק.    ובלא"ה אמר רבינו כי היות שהעופות שלנו אין בהם שינוי בצורת העוף הטהור המוכר לנו מזה שנים רבות, [זולת שינויים קלים בגובה הרגלים וכדו' - דברים שהיו קיימים גם פעם במיעוט העופות המצויים בינינו, ואין זה שינוי בצורת העוף הטהור], אין אנו צריכים לחשוש שהעופות שלנו נעשו עופות טמאים, שהלא באמת יש לעופות הללו סימני טהרה, אלא שהרמ"א פסק שמלבד סימני טהרה צריכים גם מסורת, וכל זה הוא דווקא כאשר ניכר שינוי בצורת עוף הטהור, אבל כל זמן שאין שינוי בצורת העוף מהמסורת שהוחזק אצלינו מאבותינו, הרי זה עוף כשר.

***
להלכה ולמעשה הורה רבינו כי "הבשר והביצים כשרים לאכילה ואין בהם שום נדנוד חשש, יאכלו ענוים וישבעו".    בנוסף הזכיר רבינו את דברי הזוה"ק שהשטן בא לקטרג על ישראל שהם עוברים עבירות, והקב"ה דורש ממנו להביא עדים, והוא יורד לעוה"ז ושומע עדים המקטרגים על ישראל ומביאם לפני הקב"ה, וא"כ עכשיו שהיו שטענו על ישראל שכולם נכשלו באכילת עופות טמאים, הרי השטן מחפש עדים מהעולם הזה שיטענו כן, ומאחר שהוברר שאין כל חשש, יש לרבנים ובתי דינים ואדמורי"ם לפרסם שעם ישראל לא עברו ח"ו על אכילת טריפות, ולא נטמאו ח"ו כל בית ישראל במאכלות אסורות.      ובאשר לעוף ה'בראקל' חזר רבינו על הוראתו כי ישנם פקפוקים אם יש עליו מסורת וכן על הסימנים שלו, ולכן יש לאסור בינתיים, וכ"ש שלא להמיר ישן בחדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.