רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 17 ביולי 2017

הסכם נפשע ומביש בין דגל התורה לניר ברקת

מאת מחבל
החרדים התקפלו בירושלים. והאם כחלק מההסכם המביש של נציגי דגל ורבניה החדשים, סוכם על תמיכה של דגל בניר ברקת בבחירות הבאות לראשות עי' ירושלים?
לפי הדיווחים, צוות של רבנים שזה עתה מקרוב באו למגזר הליטאי ולהנהגת ציבור, נשאו ונתנו עם ניר ברקת בעיסקת סחר נפשעת. ניר ברקת נהיה יקיר החרדים לפתע, כן, זה שהותקף מעל גבי היתד הצבוע בכל הכח שניר ברקת מחלן את ירושלים וכו' וכו', ומה בתמורה. כן. ישיבת יד אהרן לצעירים פונתה משכונת רמות ב'? כן! מתחם ורבורג בקרית יובל הוחזר לידי החילונים לאחר שנים של מאבק ומריבה? כן! בחירות למינהלת ברמות יתקיימו? לא! אז מה כן? לא ברור. מה שברור שניר ברקת הביס את החרדים, ובמשא ובמתן הצליח להוריד מאבק של שנים ללא תמורה הגיונית. כך עכ"פ לפי הדיווחים, ומבלי להיכנס לעובי הקורה.
כך מפורסם היום, כי לאחר שנים של מאבק עיקש כשהחרדים דרשו את המתחם ורבורג למבני חינוך לחרדים כפתרון למצוקה בקרית יובל, החליטו הרבנים החדשים של דגל בירושלים לוותר על הדרישה. התושבים במקום זועמים: "מרן הגרי"ש אלישיב התנגד לפני מספר שנים באופן נחרץ לשינוי התב"ע של מתחם ורבורג. מדובר בהפרה חמורה של דעת גדולי ישראל ואסור שהנציגים החרדים ייתנו לזה יד". גם נציגי אגו"י וש"ס זועמים ומתנגדים.
בסוף שבוע שעבר פורסם, כי צוות מיוחד של הרבנים החדשים של דגל התורה בירושלים, נשא ונתן עם ניר ברקת והגיעו להסכמות על יישובי המחלוקות בשכונות המעורבות שבסברות ופלפולים הם נראות להם טובות והרע במיעוטו. לא כל כך ברור איפה ההישגים ומתי יראו אותם, זאת כאשר עוד שנה יש בחירות, מה שברור שניר ברקת ודאי השיג הרבה דברים טובים מההתנהלות של דגל. יש אומרים שהוויתור של דגל קשור לדיל שנסגר ונחתם עכשיו על הבחירות לעי' ירושלים, לפיהם דגל יתמכו בניר ברקת תמורת הטבות תופינים.
המאבק בירושלים סביב השכונות המעורבות שתחרדו, ידועות לכל. ניר ברקת ידוע בדאגתו לתושבים החילונים לפני החרדים, במקומות אלו, ובהחלט יתכן שהוא צודק לפי דעתו כי אלו תומכיו, אבל החרדים חייבים להתנגד לאותם פשעים והעדפות. סמלי המאבק בירושלים בשכונות המעורבות היו בשני שכונות עיקריות. שכונת רמות שנלחמה בעבר על כמה מוסדות ובעיקר על בחירות למינהלת, ושכונת קרית יובל, שם התנהל מלחמת עולם בין החילונים שביקשו לרחק את החרדים שבאו להתגורר בשכונה המתחרדת. אחד מהם היה מיתחם ורבורג.
מתחם זה שנקרא בפי חלק אנשים 'מתחם המריבה' הוקצה בעבר לתלמוד תורה - בתקופת כהונתו של הרב אורי לופוליאנסקי. למקום הובאו קראוונים והתושבים, שבוקר אחד התעוררו לקול רעשי הטרקטורים, ניהלו מאבק עיקש נגד היוזמה.
עם כניסתו של ניר ברקת לתפקיד ראש העיר, הוא ביטל את התוכנית והחליט להקצות את המתחם למרכז תרבות חילוני. לפני יותר משנה קיים ברקת את ההבטחה וחברי הוועדה המקומית שינו את הייעוד למתחם "תרבות, פנאי וקהילה". לפני ארבע שנים דנה הוועדה פעם נוספת בנושא והמליצה להקים בו "ישיבה חילונית". החרדים התנגדו. לטענתם קיים מחסור חמור למקומות לימוד חרדיים, והמקום צריך להיות מיועד לכך מאשר לחפש מטרות חילוניות שייאכלסו את המקום המתחרד.
בתמוז תשע"ג רשמו חברי מועצת העיר החרדיים בירושלים ניצחון גדול מול ראש העיר, ניר ברקת: כאשר בתום דיון סוער בישיבת מועצת העיר הוחלט ברוב של 15 מול 11 חברים לדחות את שינוי הייעוד של מתחם ורבורג בקרית יובל בעיר - כדי למנוע הקמה של ישיבה חילונית ומכינה ירושלמית במקום, מוסדות שנועדו לחזק את הציביון החילוני בשכונה המפולגת.
בחודש אב נערך דיון בנושא בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה בירושלים, שם לא התקבלה החלטה בעימות על ייעוד מגרש ורבורג בקרית יובל. אל אותה ישיבת וועדה שהתכנסה הבוקר הגיעו עשרות פעילי 'יובל חופשית' במטרה להטות את הדיון לטובתם.
החרדים נעזרו בעו"ד אלי וילצ'יק מתל אביב, אחד מהשמות הידועים בתחום, שנשכר להשמעת הטיעונים המשפטיים. וילצ'יק העלה טענות מהותיות ומשפטיות בדבר הליך שינוי יעוד הקרקע וציין כי מעולם לא ראה הליך שבוצע במהירות שכזו.
גם התושבים החילונים השמיעו את טענותיהם וטענו שסגן ראש העיר, יצחק פינדרוס ויתר בעבר על המגרש. טענה שהוצגה במועצת העיר על ידי ראש העיר, ניר ברקת והוכחשה על ידי פינדרוס.
החרדים הציגו בדיון סרטון המוכיח את הצורך שלהם במבנים עבור גני ילדים. בסרטון נראו גני הילדים הקיימים, שאינם נמצאים במצב תקין: "שוב החילונים ניסו להציג שמדובר במאבק חילוני- חרדי", המאבק הוא נטו על מצוקת מבנים עבור גני הילדים". טען אחד הנציגים
נציג העירייה בוועדה, סגן ראש העיר, יוסי דייטש אמר בתום הדיון: "שוב הוכח כי התנהלות העירייה והעומד בראש מונעת משנאה נגד חרדים. היה מספיק לשמוע את העורך דין ששכרו התושבים כדי להבין שזה אחד התיקים היחידים בכל הארץ שיש בהם עיוות כל כך גדול".
וכך עומד המקום שומם, כאשר קיוו כולם שביום מן הימים, לאחר תום עידן ברקת או כשהוא יבין שהוא חייב את החרדים, דבר שיכול לקרות תוך שנה, המקום יהפוך למרכז חרדי למופת. אולם כאמור, לפי הדיווחים ולמרבה הבושה, מכרו נציגי דגל את המקום לחילונים. במקום ייבנו מתחם לתרבות ופנאי לחילונים. מה החרדים קיבלו תחת זה? ממש בדיחה! על פי הסיכום, עיריית ירושלים תשלם דמי שכירות עבור הבניין הענק ברחוב אפשטיין 5 בשכונה, שישמש בחלקו מעתה את תושביה החרדים של קריית יובל, הן על ידי העתקת תלמוד התורה השכונתי למבנה, והן בהקמת שלוחת מתנ"ס במקום, שתפתח לראשונה עבור הצרכים התרבותיים של המגזר החרדי. נו, מה זה דמי שכירות, דבר שיכול להיפסק בכל רגע, כי המקום לא שלך, לעומת איבוד מתחם כה גדול כאשר הוא הופך למתחם חילוני קבוע לכל דבר.
לפי העסקה המבישה שנרקמה בין העסקנים של 'דגל התורה' בירושלים ורבניה החדשים, לבין ראש העיר ניר ברקת ויועצו קרויזר, מתחם ורבורג בשכונת יובל בירושלים, יעלה השבוע, יום שלישי, לשינוי תב"ע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, זאת לאחר שנים רבות שהתוכנית עוכבה בעקבות התנגדות החרדים שדרשו את המתחם הענק עבור אכלוס מוסדות החינוך של התושבים החרדים. על פי התוכנית, הייעוד של המתחם ישונה מ"בנין ציבור לשימוש בית ספר עירוני", ויהפוך למרכז תרבות ופנאי, שישמש בעתיד עבור: בית לחייל הבודד, מעונות סטודנטים, מבנה למכינה צבאית ותוכנית בוגרים, מרכז תרבות ואולם, קפיטריה ובית קפה שכונתי, גינה קהילתית.
דבר העיסקה המבישה הכעיסה ביותר את תשובי קרית יובל. אחר הרבנים במקום, הרב אהרון וינר, רב בית הכנסת הליטאי 'רינת מאיר' בשכונה וחתנו של ר"י 'עטרת ישראל' הגרב"מ אזרחי, שיגר מכתב חריף ויוצא דופן לנציגים החרדים בירושלים ובו הוא טוען כי התוכנית קיבלה את התנגדות גדולי ישראל.
במכתב ששיגר לחברי מועצת העיר כתב כי הרב וינר: "כפי הידוע למע"כ, עיריית ירושלים הגישה לוועדה המחוזית תכנית על מגרש וורבורג שביעודו העכשווי מיועד למבני חינוך, תוכנית זו באה להפכו למתחם בידור ובילוי לתושבים כללים שאינם תושבי קרית יובל".
לדברי הרב, "זאת וכאשר לילדי קריית יובל אין מוסדות חינוך בקרית יובל ונאלצים לכתת רגליהם בגשמים ובחום עד שכונת בית וגן. תוכנית זו הייתה קיימת בעבר וגדולי ישראל עיני העדה זצ"ל ויבדלחט"א שליט"א הורו להתנגד נגדה".
"אני פונה אליכם בשם תושבי קריית יובל לעשות ככל יכולתכם לבטל גזירה נוראה זו המהווה נזק בלתי הפיך למרקם העדין של קריית יובל", כתב והוסיף לסיום כי "לתוכנית זו רבים המתנגדים מכל המגזרים בקרית יובל ואין בה תועלת כלל ורק להיפך. וכל המסייעים יזכו לראות בבננה של ירושלים בקדושתה במהרה בימינו".
כמו"כ אחד התושבים במקום כותב מכתב לנציגים כלדהלן:
"מאז הכנסו של מר ברקת לתפקידו חרט הלה על דיגלו את הפגיעה בתושבי קריית יובל הנמנים על הציבור החרדי הספרדי והאשכנזי שכל חטאם הוא שהם העיזו לצאת מגבולות הגטו ולעבור לגור עקב מצוקת דיור, בקרית יובל הדברים מפורסמים וידועים ואכמ"ל. אתם חברי מועצת העיר היקרים, במשך שתי הקדנציות של ברקת נתתם כתף ככל שביכולתכם למען התושבים כנגד ההדרה והשנאה ולא ויתרתם, עמידתכם האיתנה נתנה לנו רוח והשראה, גם אם לפעמים התוצאות בשטח לא היו נראות לעין. בקדנציה הקודמת של ברקת בהוראת גדולי ישראל אשר אני וחברי תושבי השכונה כיתתנו את רגלינו למעונם הגאונים הגדולים הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ויבלחט"א הגאונים הרבנים מנהיגי העדה שליט"א הצביעה הקואליציה כנגד המחטף של הפיכת ושינוי התבע של מגרש ורבורג של מר ברקת, למרות זאת וכנגד החלטת הקואליציה העלה מר ברקת בהליך לא תקין את שינוי התב"ע לוועדה המחוזית. בהוראת גדולי ישראל ורבני השכונות תושבי השכונה האברכים הוציאו מכיסם הדל עשרות אלפי שח ושכרו את שירותו של עו"ד וילצ'יק אשר ייצג אותנו כנגד מר ברקת בוועדה המחוזית והוועדה אכן קיבלה את ברוב הדברים את עמדתנו. והנה נודע לנו שבאתר מינהל התכנון שובצו פתאומית ובחשאי לדיון ביום שלישי כ"ד תמוז תכניות הפוגעות בציבור החרדי בעניין מגרש וורבורג. אני פונה אליכם בשם רבני השכונה ותושביה המצביעים לכם ואשר מאמינים בכם כשליחים נאמנים אל נא תרפו, אל תתנו לקבוע לנצח את מגרש ורבורג כמגרש המיועד לישיבה חילונית, למכינה קדם צבאית, מעונות סטודנטים, בית קפה, קפיטריה, אולם וקולנוע".
לסיום כתב לחברי המועצה החרדים: "כידוע בשכונת קרית יובל, יש 4 מתנסים גדולים ומפוארים, 2 בריכות שחיה, מגרשי טניס, כדור רגל וסל, ובתי קפה לרוב, אך אין בשכונת קרית יובל עצמה, (לא בבית וגן), מבני חינוך גני ילדים ובתי ספר ותלמודי תורה לציבור שבחר בכם, לציבור שמאמין בכם שתעשו הכל בשבילו, גורל השכונה נפל במשמרת שלכם, אתם תקבעו אם תיהיה פה בכיה לדורות במצב בלתי הפיך ותאכזבו את הציבור שבחר בכם. או שתכבדו כמפלגה חרדית את הוראת גדולי ישראל לפני כ7 שנים וכמו שעשו בקדציה הקודמת וגייסו רוב כנגד ההחלטה האומללה הזאת ובכך תמנעו הליך בלתי הפיך של בנינים אשר יגרמו לנזק גדול ועצום לתושבי דרום מערב העיר בכלל ולתושבי קריית יובל בפרט".
גם נציגי אגודת ישראל וש"ס יצאו במתקפה על הפשרנות של דגל. חבר מועצת העיר, הרב יוחנן וייצמן, אמר על כך "מתוקף תפקידי בוועדת ההקצאות ובוועדות התכנון, אני נמצא בקשר רציף עם האברכים בשכונות המעורבות ומשמש כתובת למצוקותיהם בענייני היתרי בניה", לדבריו, "לאור זאת, איני יכול לשתוק נוכח מכירת מתחם ורבורג ושינוי הייעוד שלו מחינוך לתרבות ובילוי, שזה ללא ספק יהיה בכייה לדורות".
לדברי הרב ויצמן, "ילדי האברכים מקבלים מוסדות במרחקי הליכה ענקיים, ואילו מתחם חשוב כל כך עלול להימסר לידיים חילוניות, מה שישפיע באופן חמור על צביון השכונה והתפתחותה. יש לזכור כי כאשר מדיניות האפליה תיפסק, בתי הספר והגנים ממילא יחולקו באופן שוויוני בין ילדי השכונה וחבל לוותר כעת על מתחם שלפי תחזיות התפתחות השכונה יעבור ללא ספק לרשות האברכים החרדים", הוסיף ויצמן.
גם חבר הוועדה המקומית, חבר המועצה, פיני עזרא, זעם על עסקת הענק המבישה של 'דגל התורה' עם ברקת, ואמר "קיים מחסור גדול של מבני ציבור לקהילה החרדית בקרית יובל, אני חושב שזה לא המקום לשנות את ייעוד מתחם ורבורג לתרבות ופנאי". לדבריו, "יש כאן שתי נקודות בעייתיות, ראשית, שינוי ייעוד השטח ממבנה ציבור לתרבות – זו אמירה חמורה שאומרת פעם נוספת: אנחנו לא רוצים מוסדות חרדיים בקרית יובל". "בנוסף", ממשיך עזרא, "כחבר הועדה לתכנון ובנייה אני מדגיש כי לא ייתכן שתוכנית שהעירייה יוזמת, תדלג על הוועדה המקומית ותגיע ישירות לוועדה המחוזית, זו הבעת אי אמון בוועדה המקומית ובנבחרי הציבור. אני מאמין שראש העיר ניר ברקת לא מעורב בזה, כי הרי לו יש אמון בחברי המועצה ובחברי הוועדה וכי בוודאי הוא לא ידלג עלינו וילך ישירות לוועדה המחוזית".
עזרא מוסיף בנחרצות כי "לא נעבור לסדר היום על דבר שכזה. אפנה לראש העיר בעניין, וכבר שוחחתי עם יו"ר הוועדה מאיר תורג'מן. התוכנית צריכה קודם כל להגיע לוועדה המקומית, שם ישמעו את ההמלצות והתיקונים שלנו, כפי שמצופה במסגרת דמוקרטית. לא יתכן להעביר את התוכנית מעל הראש של חברי המועצה. צריך לראות מיהו זה שעשה זאת בעירייה והוא יאלץ להסביר טוב מאוד מדוע הוא פעל כך".
פרשנים שנחשפו לכל זה, טוענים שמהלכים אלו של דגל התורה והוויתור הכה מופרע ומביש, שנעשה כאמור על ידי נציגים פשרניים של  ציבור ללא רועה ועל ידי רבנים חדשים המומחים בעיסקאות, דבר שמבליט את התנהלות הפלג הבני ברקי שהוא כצאן ללא רועה, אינו מוסבר ולא מובן, זולת יש כאן עיסקה כוללת גדולה הרבה יותר המדברת גם על הבחירות בעוד שנה וחודשיים, בהם יתמכו במפלגת דגל התורה בניר ברקת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.