רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 21 ביולי 2017

דרעי נותר בודד בפסגה

מאת אהרן רבינוביץ

בודד בפסגה: דרעי נותר ללא מקורבים, וייתכן שללא הציבור שלו

הסקרים לא מחמיאים, החקירות לא נעלמות והפילוג בציבור הספרדי־חרדי גובר. בפעם הקודמת שהטבעת התהדקה סביבו הצליח אריה דרעי לתרגם זאת להצלחה - אך כיום הוא נותר לבדו
על הנייר, אריה דרעי הוא סיפור הצלחה מהדהד. יו"ר ש"ס הוא הפוליטיקאי היחיד שהצליח לשוב מתא המאסר לצמרת מפלגה ולשולחן הממשלה. 15 שנים לאחר שיצא מכלא מעשיהו וארבע לאחר שחזר הביתה, למפלגת ש"ס, דרעי חולש על שלושה משרדי ממשלה ועל תקציבי עתק, הוא חבר חשוב בקבינט המדיני־הביטחוני והוא מתגאה בקשריו הטובים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראשי סיעת יהדות התורה. לא רק בקשרים הוא יכול להתגאות, אלא גם בהישגים נאים: הוזלה של מחירי התחבורה הציבורית והמים, פתיחת חופים לציבור, העלאת שכר המינימום, מימון קייטנות וחיזוק רשויות חלשות.
אבל מול התדמית החיצונית וה"עסקים כרגיל" שהוא דואג לשדר, מתחת לקליפה מתגלים סימני מצוקה, יש שיאמרו סימנים למצור עליו; החקירות נגדו לא הולכות לשום מקום; הסקרים לא מחמיאים; האופוזיציה החרדית־הספרדית בראשות אלי ישי ממשיכה לתקוף; העיתונות החרדית לא עושה לו הנחות; וקרוב לשלוש שנים אחרי מות הרב עובדיה יוסף גואים הסכסוכים הפנימיים בין הרבנים והאישים בתנועה והנהגתה הרבנית נתונה במשבר. ומול כל אלה, דרעי לבד. מבודד.
כל אותם חברים טובים ונאמנים שליוו אותו, גם מאחורי הסורגים, שומרים נגיעה - ממנו. "בימיו היפים התאספה סביבו חבורה שהעריצה אותו וסגדה לו אישית, חבורה שהלכה אחריו באש ובמים והיתה מוכנה להתאבד בשבילו", אומר אדם המקורב אליו. "אלו היו מפקדים וחיילים שהבעירו את השטח, נלחמו על חזרתו לפוליטיקה".
אלא שלדברי אותו אדם, בשנים האחרונות משהו השתנה. "דרעי זנח אותם", הוא מסביר. "הוא כבר לא עונה לטלפונים ולא מתייעץ אתם. נטש אותם בצד הדרך". הנתק הוא דו־צדדי, מוסיף אותו אדם. חלקם כבר לא מזמינים את יו"ר ש"ס לאירועים ולשמחות שלהם. פרסונה נון־גרטה.
זהו דרעי של היום. משרדיו מקדמים תהליכים, הוא מדבר בתקשורת ומקבל ביטוי ברמה הפוליטית, אבל שם זה נגמר. הדברים לא מחלחלים למטה, לא מקבלים ביטוי בשטח, שנמצא בתרדמת עמוקה. לעתים דרעי נראה כבוי ועייף, הוא כבר לא אותו נציג נמרץ שחולל מהפכה.
ואולי האופן המובהק ביותר שבו מצבו בא לידי ביטוי הוא החקירות נגדו. אם בסיבוב הקודם אלה נתפסו כניסיון לשבור את רוח המהפכה הספרדית וכמתקפה ישירה על הציבור הספרדי כולו - שתורגם למספר שיא של מנדטים בבחירות 1999 (17) - היום הסיפור שונה. היום החקירות נתפסות כעניינו של דרעי האיש הפרטי. השטח אדיש אליו. לא כועס, לא מאוכזב - אפאתי.
מה השתנה? התשובה, כפי שסיפרו ל"הארץ" אנשים שונים שהיו קרובים אליו לאורך השנים (וביקשו שלא להזדהות בשמם), נעוצה בו, בדרעי. "מבחינתו, אם אתה מבקר אותו בפומבי, גם אם זו ביקורת לגיטימית, זו הכרזת מלחמה", אמר אחד מהם. "הוא מאוד מפוחד ממה שיגידו ומאיך שהוא מצטייר בציבור".
נקודת השבר היתה ככל הנראה ערב הבחירות האחרונות, עת הופצה הקלטה שבה נשמע הרב עובדיה יוסף מתהטא החריפות נגד דרעי ואומר כי הוא עצמאי מדי ולא מקבל את מרותו. הדברים עצמם נאמרו כמה שנים קודם לכן, אך היה זה לאחר שבמעמד הכניסה לכלא מעשיהו ביקש דרעי מחילה גם מהרב יוסף והודה שלא תמיד פעל לפי דעתו. "שם הוא ראה במו עיניו עד כמה עבדו נגדו מאחורי הקלעים ו'הוציאו דיבתו' בפני הרב", אומר אותו אדם. "מאז הוא מפוחד, פרנואיד, לא מוכן לשמוע בדל ביקורת או אמירה נגדו. משהו בביטחון העצמי שלו נשבר".
רק לפני כחמש שנים הכל נראה אחרת. עם שובו לפוליטיקה נחת דרעי ישירות בצמרת ש"ס, לצדם של אלי ישי ואריאל אטיאס. מבחינת מקורביו המהפכה הספרדית היתה שוב על המפה. "אנשים היו בטוחים שהוא יחזור ושיחד אתו תחזור 'השאגה'", אמר אדם שהיה מקורב אליו. "הוא הבטיח הרים וגבעות, אבל בפועל הוא לא מספק את הסחורה. הוא לא מבצע את מה שהבטיח שיעשה - מהפכה".
וכך מאז שחזר, וביתר שאת לאחר שהיה שוב ליו"ר הבלעדי של ש"ס, החלה הנטישה של הכוורת הקרובה. אחד אחרי השני, כל האנשים הקרובים ביותר לו, אלו שסמך עליהם בעיניים עצומות, ניתקו מגע. "הוא גנרל, אסטרטג מעולה, כשרון־על, רואה עשרה צעדים קדימה", אמר אותו אדם, "אבל הוא חייב בסביבתו הקרובה מפקדים וחיילים נאמנים שיוציאו לפועל את המהפכה, ואת זה אין לו היום".
המעגל הנוכחי שסובב את דרעי קטן. ביום־יום הוא נמצא בעיקר עם האנשים שאתם הוא עובד: ראש הלשכה משה ארבל, הדובר ברק סרי ודודו עמר - יד ימינו של הרב יצחק יוסף ואחד האנשים הכי חזקים בש"ס. יחסים קרובים כן, אבל קשה לכנות את אותם אישים "אנשי אמון". מי שאולי נמצאים במעלה הסולם הם אחיו שלמה (מומו), ח"כ יגאל גואטה, ח"כ מיכאל מלכיאלי ומנכ"ל רשת החינוך של ש"ס, חיים ביטון. "חוץ מגואטה, הוא לא ממש סומך על אף אחד", אומר מכר ותיק של דרעי. "הם לא באמת חיילים שלו שהולכים אחריו באמונה עיוורת". לדבריו, "מדובר בעיקר ב'יס־מנים'. אנשי הכוורת הישנה ידעו לעמוד על שלהם מולו ולומר דברים שהיה לו פחות נעים לשמוע. הם היו אנשים עם ראש על הכתפיים, עם חשיבה אסטרטגית, נאמנות מוחלטת, מחוברים בכל לבם לשטח הספרדי".
אבל אלה כבר אינם סביבו. רק באחרונה הצטרפו לנוטשים שניים שנחשבו לקרובים אליו במיוחד: יהודה אבידן ואיש העסקים משה עידן. "הם עדיין אוהבים מאוד את דרעי, אבל כבר לא בקשר עמו", אמר אדם המכיר את הנפשות הפועלות. "אבידן עזב לאחר ויכוח קשה עם דרעי בנוגע למינוי מסוים באשדוד ועידן ניתק מגע בגלל החקירה, שבה נחקר בעצמו".
השניים האלה אולי עלו על גל הנטישות, אך לא הם התחילו אותו. ההתחלה היתה באכזבה מפועלו. "דרעי הוא לא עוד פוליטיקאי", הסביר ל"הארץ" אדם שהיה מקורב אליו. "להשיג הנחה בתחבורה הציבורית או בחשבון המים, את זה יכולים לעשות פוליטיקאים רבים. דרעי הוא משהו אחר. הוא מייצג מהפכה, הוא סמל. הוא האיש שאמור להוביל שינוי עומק ולהחזיר את הגאווה הספרדית. את זה, למרות שהבטיח, הוא לא עושה. היו ניסיונות לחבר אותו שוב לכוורת הישנה, אבל דרעי לא טרח לעשות את הצעד מכיוונו".
בסביבת השר סבורים כי אין סיבה להתאכזב, הוא עשה ועושה מעל מעבר למצופה. "צריכים לזכור שמרגע שחזר הוא תחת עתירות וחקירות", אמר אדם שעובד אתו. "בתחילה הוגשה עתירה נגד חזרתו לממשלה, לאחר מכן נגד חזרתו למשרד הפנים ואז החקירה שהתחילה ברעש גדול עם חשדות כבדים וכעת מובן לכולם שלא כצעקתה".
לדבריו, "לא קל לעבוד בצורה כזאת ולמרות זאת הוא רושם הישגים גדולים". בין ההישגים האלה הוא מונה את ההנחה בתשלומי המים לעשירונים התחתונים; העלאת שכר המינימום, הגדלת מענקי האיזון לרשויות החלשות וסבסוד קייטנות לתושבי הפריפריה. "דרעי משקם את ש"ס לאחר שנים של קיפאון מוחלט והיא שווה היום שמונה מנדטים לפחות", אמר. "כל סקרי מצב הרוח כעת לא ישנו זאת".
רבים מייחסים את השינוי שחל בדרעי בכך שהתבגר, התמתן. "הוא חזר לש"ס ולממשלה מבוגר יותר, אחראי יותר, בשל ובעל ניסיון אדיר", אומר אדם בסביבתו. "די לשמוע את הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון משבחים את היותו המבוגר האחראי בקבינט". אולם אחד ממכריו סבור שדווקא בגלל השינוי שעבר "הוא צריך עכשיו יותר מתמיד את אותם אנשים סביבו, אלו שעדיין מאמינים במהפכה, שהאש עדיין פועמת בקרבם - עם דרייב ענק לעשות, לשנות, שיכולים לבצע מהפכות גדולות - ודווקא אותם הוא הרחיק".
ח"כ גואטה רואה את הדברים באור שונה. "כשאתה מגיע לטופ אתה יותר מבודד, זה טבעי", הוא אומר. "לאריה אין זמן לכולם. יש לו משרדים לנהל, ישיבות ממשלה וקבינט, הוא צריך לנהל את התנועה. הוא לא יכול לענות לטלפון של כל אחד". גואטה גם לא חושש מהסקרים האחרונים שמנבאים לש"ס בין חמישה לשישה מנדטים. "אני לא מודאג. אנחנו נביא שמונה מנדטים בלי בעיה".
ואם במנדטים עסקינן, כאן נדרש דרעי להתמודד עם אתגר נוסף, שאותו ניתן לכנות האופוזיציה הספרדית - אלי ישי והרב מאיר מאזוז. "חוץ מהמנדט וחצי שישי לוקח אתו, הנזק שנגרם כתוצאה מהפילוג נרחב הרבה יותר", אומר מקורב לדרעי. "אצלנו הספרדים זה שונה מהאשכנזים. הם יכולים להיות בפילוג עשרות שנים וזה לא יזיז לאף אחד. לפעמים זה רק גורם למצב הפוך של חיזוק השורות. בציבור הספרדי קשה לאנשים לקבל מצב שבו הרבנים והפוליטיקאים מפולגים ומסוכסכים. יש תרעומת גדולה על כך. הציבור רוצה אחדות ושלום".
יתר על כן, הסכסוכים בין בתי הרבנים הספרדים - הרב יצחק יוסף, חכם שלום כהן, הרב שלמה עמאר, הרב שמעון בעדני ועוד, לא מוסיפים שקט במפלגה. "יש ניסיון של גורמים פרטיים להביא הסכם שלום, אבל דרעי לא נכנס לעובי הקורה", אומר מקור בסביבתו. "הוא ישמח לבצע מהלך של אחדות, אבל זה חייב להיות דווקא הוא ובתנאים שלו. אלו שמנסים לעשות את זה מעל לראשו יחטפו בקרוב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.