רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 4 ביוני 2017

העדר מנהיגות רוחנית בעלת שיעור קומה - חורבנה של ש"ס

מאת הרב חיים אמסלם

בימים אלו הפרשנים והידענים והמבינים נשאלים שוב ושוב, מה יהיה העתיד של ש״ס? ש״ס כמפלגה קמה והוקמה על מנת ״להחזיר עטרה ליושנה״ ובמלים פשוטות להרים את הכבוד הספרדי ממעמדו שהיה נחות אז לפני כארבעה עשורים. לתקוה ולמשאלה הזו הצטרפו רבים וטובים מהספרדים על כל חוגיהם, מסורתיים, דתיים, וחרדים.
כמה חרדים ספרדים היו בכל מדינת ישראל באותם הימים? אולי 3000 בתי אב, התופעה של ״חרדי ספרדי״ היתה מיעוט קטן, שהתפתח במשך השנים בשולי העולם החרדי בבני ברק ובירושלים.
והם ברובם היו שונים מאוד מהחרדים האשכנזים.
מקימי ש״ס ידעו לפרוט היטב על הנימים הרגישים של צבור צמא לגאוות יחידה, המילים ״להחזיר עטרה ליושנה״ ירדו על ראשם כטל חרמון, וכמעט כצליל פעמי משיח, כולנו התגייסנו למען המטרה הקדושה.
הבעיה שלא כולם התכוונו לאותו דבר.
האשכנזים שבדיעבד התברר שהיו הכוח הסמוי מאוחרי הקלעים, ושאפו מזמן להגדיל את כוחם אך לא היו להם מאגרים זמינים, והציבור הספרדי המאמין היה הזדמנות פז.
החרדים המשתכנזים שאפו ״להציל״ את הציבור מצפרני החילון ו״המזרחי״.
והציבור הפשוט רצה גאוה וכבוד, אולי קצת פרנסה ויותר יהדות...
אחרי כמעט ארבעה עשורים בחלוף ימי הזוהר והאשליות, מה נותר מהחלום המתוק? אכזבה, המסורתיים והדתיים כבר הבינו שהמקום הזה יותר לא ביתם, במקום כל השאיפות הנ״ל הומצאה בריה חדשה שלא היתה קיימת, הליטאיות הספרדית״ אם בעבר היא היתה השוליים היום היא הפכה העיקר, בזכות תקציבי עתק שהוזרמו למפעל השס״י על ידי המדינה הציונית, קמה לה חברה אנטי ציונית, שמתנגדת ללימודי ליב״ה, לימודי השכלה, לימודי מקצוע, מתנגדת לשרות בצה״ל, ולתרום חלקה למדינה, וכל מטרתה להפוך את הציבור שהאמין בה ל״חברת לומדים״ בדומה לחברה האשכנזית, בבחינת העתק הדבק.
האם הספרדים רצו בכך? בודאי שלא.
האם זו היתה מסורת אבותיהם ורבותיהם? בודאי שלא.
האם הם נלחמו את מלחמות האפליה והגזענות? לא מיניה ולא מקצתיה.
אולם בתעמולות ותחבולות השרישו בלב רבים וטובים כי לימודי פרנסה בכבוד, זה ״טרף״ , והתוצאה נוער נושר בקרב הספרדים במימדים מבהילים, עם נזקקות תלות ועוני, וחוסר תוחלת, והכל כביכול במסוה של לימוד תורה.
בשולי החברה הזו קמו צצו והתפתחו תופעות של שרלטנים שהציגו עצמם כצדיקים, מקובלים, נותני ומוכרי ברכות וקמעות, מאחזי עיניים ונוכלים.
וכמובן רשימה בלתי נגמרת של עסקנים פוליטיים שמצאו להם קרדום לחפור בו ולעשות הון רב וקל במהירות, עם רשימת מורשעים מביישת.
אין ספק שגורמים שונים שקרו בשנים האחרונות, ראשית טריקת הדלת הרועמת שעשיתי בזמנו מש״ס ומדרכה, עוד בחיי הרב עובדיה.
הסתלקותו מהזירה של כבוד הרב עובדיה, שנוכחותו היוותה בריח תיכון מלכד.
העדר מנהיגות רוחנית בעלת שיעור קומה.
ושחיתות ונהנתנות של ראשיה, הביאו עליה את מצבה בו רבים מתפכחים, ומבינים שטעו והוטעו.
כנראה שלא יהיה מנוס וכדי לתת זכות קיום לציבור יחסית גדול שכבר נמצא בעולם החדש ״החרדי ספרדי ליטאי״ תהיה לבסוף חבירה ל״אח הגדול״ החרדי האשכנזי, סוף סוף ש״ס היא רק העתק, ולמה לא לחבור ולחזור למקור?
אין מקום להשתעשע שוב בהקמת יישות מזרחית, כפי שיש המתענגים על הרעיון, היום השאיפה של כל הספרדים צריכה להיות שיש להגיע למצויינות, הן בתורה למתאימים והן בחברה הכללית לחפצים בכך.
לאחר מחשבה בחרתי בבית היהודי כפלטפורמה הנאותה והכי קרובה לכל מה שאני מייצג, אחרים יבחרו מקומות אחרים, וזה בסדר, העיקר שלא יעבדו שוב על הציבור הספרדי בעיניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.