רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 10 במאי 2017

יתד נאמן: מי שמשתמש בשבת בגנרטור - שלא ייסע במוצאי שבת למירון

מאת: קורא יתד

היום (יום רביעי) התפרסם מאמר בעיתון יתד נאמן,  כו כתב הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א את הדברים הבאים:

בבית מדרש אחד, אי שם בארץ, הגו מאות עמלי תורה על תלמודם. כל אחד מ600 הנוכחים הוציא בכל יום ספר אחד מהארון ולמד בו. אך דא עקא, שכל אחד מהם לא השיב את הספר לארון וכך נערמה לה ערימה ענקית, של 600 ספרים, שלא הוחזרו לארונות.
גבאי בית המדרש, שראה ש-600 ספרים לא מוחזרים לארון בכל יום, נאלץ לשכור אדם בכסף מלא, שישיב את מאות הספרים לארונות.
-         מי אחראי על אי החזרת 600 ספרים לארונות?
התשובה היא: כל אחד מתוך 600 הלומדים. אם כל אחד לא החזיר רק ספר אחד לארון, הנה נערמה לה ערימה של 600 ספרים..
את המשל שקראנו זה עתה, ראיתי באחד מספרי ההלכה שיצאו בשנים האחרונות, העוסק בחובה ובזכות הגדולה להתחבר לגנרטור, למאור לשבת קודש. נכון, חברת החשמל אינה מחללת שבת בגלל שימוש של משפחה אחת בחשמל בשבת, אך אם מאות משפחות משתמשות בחשמל, היחיד מצטרף לציבור שלם, וחברת החשמל מחללת שבת עבור הציבור, המורכב מיהודי, עוד יהודי ועוד יהודי. ובכך ישנו חילול ד' גדול.
בני התורה משתמשים בתאורה כשרה בשבת קודש, כהוראת רבנו בעל החזו"א זיע"א וגדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א, גם מתוך הבנה פשוטה ובסיסית שכל אחד מאיתנו הוא חלק מהכלל, מציבור שלם. אדם לא יכול לומר "שלום עלי נפשי" ולחשוב רק על עצמו, כי הוא, בין אם ירצה ובין אם לא, הוא חלק מציבור שלם.
בעלי הוראה רבים נשאלו בימים אלו האם מבחינה הלכתית, יש חשש של "לפני עיוור" בחילול השבת שייגרם אם וכאשר מאות אלפי יהודים יעלו מירונה מיד בצאת השבת הקרובה. אינני בקי במציאות הקיימת ובעובדות בשטח, ובודאי ישנם גורמים מקצועיים שצריך לשאול לדעתם, ועם הנתונים שנשמע מהם- יש להיוועץ עם מורי הוראה.
אך דבר אחד ברור הוא. היחיד אינו יכול להביט רק על עצמו, ולטעון ש"המשטרה בכל מקרה כבר נמצאת בשטח ו/או בכבישי האזור. יש להם כבר בכל מקרה הערכה כללית ומי אני ומה אני, רק אדם יחיד ואחד, פסיק קטנטן בסטיסטיקה".
ולא היא. אתה אחד ושכנך אחד והיהודי מהבנין ממול הוא אחד. אך אם אתה ושכנך וגם ההוא מהבנין ממול, יחד עם עוד אלפי יחידים, היו מתארגנים לנסוע למירון רק בשעות מאוחרות ביותר במוצ"ש, או ביום ראשון בבוקר, אזי היה - אולי-  נמנע חילול שבת מהרבה שוטרים, פקחי- תנועה או אנשי כוחות ההצלה והבטחון.
צריך לשאול כיצד לנהוג במקרים כאלו ודומיהם. ניתן לברר מהי עמדת ההלכה החדה והברורה בכגון דא, והאם מבחינה הלכתית צרופה יש בכך "מסייע לעוברי עבירה" או לתא ד"לפני עיוור". אך יהודי שרוצה לנסוע מספר שעות עד מירון, כדי להתפלל, לבכות, להתחזק, להתעלות- צריך לחשוב, בראש ובראשונה, על כבודה של שבת קודש ועל רצונו האמיתי של רשב"י זיע"א, ולנסות לפחות לדחות את נסיעתו לשעת ליל מאוחרת ככל האפשר, או לנסוע ביום ראשון למירון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.