רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 12 במאי 2017

*דבר תורה מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א* מתוך הספר החדש לל"ג בעומר *דורש טוב לעמו*

*הזהירות ממחשבות רעות*

כשנתבונן על דברי רבי שמעון בר יוחאי, כשישב עם רבי יהודה ודברו על מעשיהם של הרומאים שרבי יהודה שיבח ואמר כמה נאים מעשיהם של אומה זו. רבי שמעון בר יוחאי עמד בתוקף ודיבר סרה וקשה ביותר על הרומאים, כל מה שתיקנו לא תיקנו אלא לצורך עצמם וכו'. וצריכים להבין מדוע רבי שמעון היה צריך להיות תקיף כל כך בדבריו על הרומאים? שב ואל תעשה עדיף מקום ועשה, מדוע היה צריך לומר את כל הדברים הקשים שאמר על הרומאים?
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, האדם צריך להיזהר לא רק ממעשים רעים, אלא גם ממחשבות רעות של אנשים. כאשר אנשים יושבים ומתכננים וחושבים דברים רעים המחשבות הרעות משפיעות אף על האדם, כאשר הגוים או רשעים יושבים וחושבים רע, המחשבה הרעה משפיעה השפעה גדולה ביותר על האדם שיושב ליד האדם שחושב רע, וכמו שכתוב "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה" כאשר חברך חושב רע הוא משפיע עליך רע, אפילו שאתה איש טוב ההשפעה הרעה שלו משפיעה עליך השפעה רעה.
וכך כל קשר עם אנשים רעים משפיעים רע, כי מחשבה רעה פורחת באויר וגורמת נזק גדול לכל מי שנמצא בסביבתה. ולכן דוד המלך עומד ואומר (תהילים קלט, כא-כג). "הלוא משנאיך ה' אשנא ובתקוממך אתקוטט. תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי. חקרני אל ודע לבבי בחנני ודע שרעפי". 

דוד המלך אומר להקב"ה שהוא שונא את הרשעים שנאה גדולה ומתרחק מהם, מכל קירבה לרשעים בורח דוד המלך לא להיות באף קשר באף דבר שקשור אליהם, משום שגם קירבה לרשעים משפיעה השפעה קשה על האדם, כי גם המחשבות של הרשע גם אם הוא לא אומר אותם משפיעות על האדם. 

וכך גם מובא בתורה הקדושה (במדבר כה, יז) "צרור את המדינים והכיתם אותם. כי צוררים הם לכם בנכליהם אשר ניכלו לכם על דבר פעור" גם פה התורה הקדושה מצוה אותנו לצרור את המדינים להתרחק מהם, כל עניין איתם לא להתקרב אליהם, למה? על המחשבות הרעות, כי המחשבה הרעה שיש משפיעה השפעה גדולה ביותר על האדם.

אותו דבר רבי שמעון בר יוחאי, רבי שמעון לא הייתה לו אף קירבה לרומאים, אבל רבי שמעון רצה להוקיע אותם ולשנוא אותם, ולהתרחק מהם בכל דרך אפשרית, על ידי שהוא מוקיע אותם והוא מדבר עליהם קשה הוא מרחיק גם את המחשבות שלהם הרעות שלא ישפיעו עליו. 

*וזהו יסוד גדול כשאדם רוצה להתרחק גם ממחשבות‏, הוא צריך בכל הכח להדוף אותם בדיבור להרחיק את הדבר הרע, להרחיק את המקום הלא טוב. אם הוא יודע מקום שהיו בו רשעים ודיברו בו רע, צריך להדוף אותו ולהרחיק אותו ממנו בכל כוחו. וזה מה שעשה רבי שמעון בר יוחאי בדבריו, להוקיע את המעשים של הרומאים, שגם המחשבות הרעות שלהם לא ישפיעו השפעה עליו ועל תלמידיו.*

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.