רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 17 במאי 2017

*דבר תורה לפרשיות השבוע בהר-בחוקותי מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א*

*"אם בחוקותי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם ונתתי גשמיכם בעתם"* וגו' (ויקרא כו, ג).

במדרש (ויקרא רבה לה, א) הדא הוא דכתיב (תהילים קיט, נט) *"חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך"* אמר דוד המלך, בכל יום הייתי מחשב ואומר למקום פלוני, לבית דירה פלונית אני הולך, והיו רגלי מביאות אותי לבתי כנסיות ולבתי מדרשות. הדא הוא דכתיב *"ואשיבה רגלי אל עדותיך"* עכ"ל.

ובאמת צריכים להקשות ולומר,  מה פירוש והיו רגלי מביאות אותי, הלא דוד המלך הוא איש משכיל, ואיש נבון וחכם והיה צריך לומר ראשי, כי הראש קובע לאן הרגלים ילכו. מה פירוש רגלי מביאות אותי, היה צריך לומר ראשי.

אלא אולי אפשר לבאר ולומר כך, דוד המלך היה אדם גדול וקדוש, שכל ימיו ועיתותיו היו בתורה הקדושה ובעבודת ה'. וכמו שדוד המלך אומר (ברכות ד.) שכל מלכי מזרח ומערב ישנים עד שלוש שעות, ואני *"חצות לילה אקום להודות לך"* (תהילים קיט, סב) כל חייו היו סביב התורה והקדושה. ולאט לאט עם הימים. 

דוד המלך אמר אולי אני צריך קצת זמן לעצמי, ללכת לנוח, ללכת קצת לבתי תיאטראות, בתי קרקסאות. קצת זמן לעצמי בשביל להבין יותר את החיים, ולחיות יותר את החיים. אני כל היום סביב התורה והמצוות, וכל היום סביבי עבודת ה' אולי אני צריך קצת זמן לעצמי. ומתי שהוא ביקש את הזמן לעצמו, הרגלים שלו היו מביאות אותו. 

מה פירוש *"חישבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך"* הוא הרגיש שההרגלים הרעים באים איתו לתורה ולקדושה, ההרגלים של בתי קרקסאות ובתי תיאטראות מביאים אותו לבתי כנסיות ולבתי מדרשות. פירוש הדברים, ההרגלים הגשמיים שהוא ניסה ללכת אליהם, היו נכנסים איתו ומפריעים לו בתורה ובמצוות ובמעשים טובים. אז הוא עצר את הדברים האלה, כי אי אפשר לפסוח על שני הסעיפים. 

אם אדם נמצא בתורה הקדושה הוא לא יכול להיות בדברים בטלים, אם אדם נמצא בדברים בטלים הוא לא יכול להיות בתורה הקדושה, כי הדברים הבטלים נכנסים בתוך התורה הקדושה.

ולכן דוד המלך מיד ניתק את זה והבין שאם דבקים בתורה, *"ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"* (דברים ד, ד) הדבקות בתורה זה כמו אויר לנשום, שאי אפשר רגע אחד לנשום ורגע אחד לא לנשום. אם נושם, נושם כל הזמן, ואם עוצר, נעצר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.