רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 21 במאי 2017

*דבר תורה לפרשת השבוע - פרשת במדבר מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א*

*"איש על דגלו באתת לבית אבתם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאוהל מועד יחנו"* (במדבר ב, ב).

וברש"י, כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו, צבעו של זה לא כצבעו של זה. צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחושן ומתוך כך יכיר כל אחד את דגלו. דבר אחר באותות לבית אבותם,  באות שמסר להם יעקב אביהם כשנשאוהו ממצרים שנאמר *"ויעשו בניו לו כן כאשר צום"* (בראשית נ; יב). יהודה ויששכר וזבולון ישאוהו מן המזרח, וראובן ושמעון וגד מן הדרום וכו' כדאיתא בתנחומא (יב פרשה זו) ע"כ.

והנה צריכים להבין כל העניין הדגלים, שהיו צריכים כל אחד בצבע אחר, בצורה אחרת כצבע החושן. וכן יעקב אבינו ציוה את בניו איך להרים את מיטתו, מה נפקא מינה איך ירימו כולם, בהתלהבות, בצער, בדבקות בלויית יעקב אבינו כולם קופצים לארון של יעקב, נוגעים בארון מרימים את הארון, למה יעקב אבינו ציוה שכל אחד במקום שלו, בצבע שלו, בצורה שלו ובמקום שלו היה צריך לתת. שכולם, איך שרוצים מה שרוצים ככה להרים את ארונו של יעקב, מדוע הוא קבע להם כל אחד איך ומה ירימו את הארון? 

וכך גם במדבר, בשביל מה היה צריך כל אחד לעמוד במקום שלו עם הדגל שלו, עם הצבע שלו, מה העניין הזה שככה היו צריכים בני ישראל להיות במדבר? 

אלא אפשר לפרש ולומר יסוד גדול המשנה באבות (א,ב) אומרת: *"על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים"* וכל יהודי מעם ישראל יש לו את השורש של התיקון שלו בעולם, יש אדם שעיקר עבודתו זו תורה ויש לו כישרונות טובים, והקב"ה מזמין לו מקום להרבצת תורה. ויש שעיקרו גמילות חסדים, והוא מתברך בהון גדול כדי שיוכל להשלים מה שחסר לו דווקא. וכל אדם, הקב"ה מביא אותו עם הארגז כלים שלו, עם הכלים שמתאימים לו לתקן את מה שהוא צריך לתקן בעולם הזה.

והנה, גם הדגלים שהקב"ה ציוה את בני ישראל, והצבע שהקב"ה ציוה שיהיה בדגל,  גם זה על פי התיקון שהקב"ה ברא לכל שבט,  וברא לכל בן אדם ובן אדם לתקן בחייו. ולכן יעקב אבינו סידר את שבטי יה באיזה רוח יעמדו, כי כל רוח יש לה סגולה מיוחדת כמו שמובא בגמרא (בבא בתרא כה:) הרוצה שיחכים ידרים, ושיעשיר יצפין, וסמכינן שולחן בצפון ומנורה בדרום, ושכינה שורה במערב ע"ש.

ויעקב אבינו ידע שורש נשמתן, וסידר כל אחד מהם על הרוח המתאימה לשורשו, והציב כל אחד מהם במקום אשר שם שורש עבודתו והשפעתו. וידוע שהבנים בעבודתם, מרימים את אביהם בגן עדן מדרגה לדרגה, וזה העומק שלכן אומרים קדיש שמעלה את אביו, כמו שמובא בשולחן ערוך (יו"ד שעו, ד). וכך מצאנו ברבי הקדוש (כתובות קג.) שבשעת פטירתו אמר לבניו שהגיעה השעה שאני צריך לבני שתשתדלו בעדי. וכמו שכתוב בגמרא (סנהדרין קד.) בן מזכה אב. וזהו שציין יעקב אבינו לבניו באיזה רוח ישאו אותו, שרשם לכל אחד בבניו מהו עיקר עבודתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.