רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 9 באפריל 2017

*"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא"* - הלכות והנהגות ליום *ראשון יג' ניסן התשע"ז*

מפי *כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א* מתוך הקונטרס החדש לפסח *ברוך המקום ברוך הוא* לע"נ הצדיק רבי חיים פינטו הגדול זצוק״ל

א. כתב האבודרהם (סדר ההגדה ופירושה ד"ה. ומתחיל ההגדה) "נקראה ההגדה על שם והגדת לבנך ביום ההוא (שמות יג, ח).. ועוד מפני שמגיד בה ענין יציאת מצרים הניסים והנפלאות שעשה עמנו הקב"ה באותו זמן". ויש מפרשים, ההגדה היא לשון הודאה ושבח להקב"ה על שהוציאנו מארץ מצרים, כמו שמתרגם הירושלמי "הגדתי היום לה' אלוקיך" (דברים כו, ג) ששבחית יומא דין, וכן תרגמו רבנו סעדיה בערב.

ורבנו האר"י הקדוש זצוק"ל (שער הליקוטים תהילים צב, ג) ביאר, נקט לשון הגדה שענין סיפור יציאת מצרים הוא הגדה המושכת את הלב לירא מהקב"ה בשמעו האותות והמופתים הגדולים ההם.

ב. בשעת אמירת ההגדה, יכוון בדעתו לקיים מצות עשה של לספר ביציאת מצרים.

ידע האדם, שבכל יום יש מצוה של זכירת יציאת מצרים. אך בליל הסדר יש מצוה אחרת של לספר נס יציאת מצרים, ולא רק לזכור, ולספר‏ זה בצורה של שאלה ותשובה עם הבנים. וכן לספר את כל אשר היה על עם ישראל, כל הסיפור כולו מראשיתו ועד אחריתו. וזה השוני מכל ימות השנה, שאז המצוה היא של זכירה בלבד ופה המצוה היא גם של סיפור יציאת מצרים.

ג. מובא בספר יסוד ושורש העבודה (שער ט', פ"ו) לא די לפרש להם כללות הניסים מה שכתוב בהגדה, רק לפרט ולבאר באר היטב כל נס ונס, כפי מה שנמצא כתוב בגמרא, במדרשים ובשאר ספרים. וראוי לכל יודע ספר מקודם פסח לחפש בכל הספרים בדוקין שבעין דוכתא דלדידהו הוה‏ מומא, איזה ענינים קדושים בפרטי הניסים והנפלאות של יציאת מצרים הכתובים בתורה כדי להגדיל בעיניהם הנס, ויתנו בלבם יותר שבח והודיה לבורא יתברך ויתעלה.

ואבותינו הקדושים זצוק"ל היו מאריכים בפשטות עם הילדים, ומספרים להם על פי הבנתם את כל המובא בהגדה באר היטב עם מדרשים ומעשים על שיעבוד בני ישראל וגאולתם מארץ מצרים.

ד. מור זקני הקדוש זצוק"ל, בכל שנה היה חוזר ומבאר בשעת ההגדה את רשעותם של המצרים, הנה אדם אשר עובד בעבודה גם אם תהיה העבודה הקשה ביותר, ברבות הימים מתרגל לאותה עבודה. אך מה עשו המצרים, דאגו שבני ישראל לא יתרגלו לעבודה אשר הם עובדים, ובכל זמן שראו שאדם מתרגל לעבודה אשר הוא עובד, היו מיד משנים את עבודתו לעבודה אחרת. וזה "את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרך" וכך כל הימים העבודה הייתה חדשה להם, וקשה להם ולא התרגלו לשום עבודה.

 --- *לימוד שתי משניות יומי* ---
לע"נ הצדיק רבי מאיר שלום אבוחצירה בן פרחה - ה"בבא מאיר" זצוק״ל 

 *ביצה, פרק ה' משנה ו':*
מִי שֶׁהָיוּ פֵרוֹתָיו בְּעִיר אַחֶרֶת, וְעֵרְבוּ בְנֵי אוֹתָהּ הָעִיר לְהָבִיא אֶצְלוֹ, לֹא יָבִיאוּ לוֹ. וְאִם עֵרֵב הוּא, פֵּרוֹתָיו כָּמוֹהוּ:

*ביצה, פרק ה' משנה ז':*
מִי שֶׁזִּמֵּן אֶצְלוֹ אוֹרְחִים, לֹא יוֹלִיכוּ בְיָדָם מָנוֹת, אֶלָּא אִם כֵּן זִכָּה לָהֶם מָנוֹתֵיהֶם מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב. אֵין מַשְׁקִין וְשׁוֹחֲטִין אֶת הַמִּדְבָּרִיּוֹת, אֲבָל מַשְׁקִין וְשׁוֹחֲטִין אֶת הַבַּיְתוֹת. אֵלּוּ הֵן בַּיְתוֹת, הַלָּנוֹת בָּעִיר. מִדְבָּרִיּוֹת, הַלָּנוֹת בָּאֲפָר:

 *זכות הלימוד תעמוד לרפואת והצלחת מו"ר עט"ר הצדיק רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בן הרבנית זרי.*

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.