רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 26 במרץ 2017

החרדים צודקים בנושא הגיוס לצה"ל

השבר האידאולוגי בו נמצאים כעת הרבנים הדתיים הלאומיים, מראה כיצד הגישה החרדית דווקא היא שהוכנה כנכונה יותר מבחינה דתית, ונכונה יותר אפילו בההיבט הדמוקרטי. כדי להסביר את הדברים חשוב להבין שצה"ל כצבא העם יש לו שני תפקידים, ואי אפשר להפריד ביניהם. התעלמות מאחד מהם, היא עוול לאינטלגנציה. 

זה הסיפור שמספרים לנו הרבה פוליטיקאים ועיתונאים: 
צה"ל הוא גוף בטחוני, אשר מטרתו להגן על מדינת ישראל. עבור מטרה זו הוא מגייס (בכפייה) אזרחים מכל שכבות האוכלוסייה, ומנתב אותם לתפקידים צבאיים על פי צרכיו. אורך השירות ואופיו נגזרים מצרכי הביטחון, והם משתנים בהתאם לאיומים הבטחוניים. השתמטות משירות בצה"ל, זו פגיעה בביטחון. נוסף לזה, המשתמט הוא נצלן בכך שהוא נהנה מן הביטחון, אשר אחרים מסתכנים עבורו, ולא רק זה אלא גם המשרתים צריכים לשרת תקופה ארוכה יותר כדי למלא את הצרכים שהמשתמט היה אמור למלא. חרדים לא משרתים, הם משתמטים, ולכן חרדים = איכסה. זה הסיפור כפי שהוא מסופר לרוב בתקשורת, ומפומפם חזור ופמפם על ידי Yair Lapid - יאיר לפיד ושות'

אבל זה רק חצי הסיפור. 

צה"ל הוא לא רק גוף בטחוני, צה"ל הוא גוף חינוכי לכל דבר ועניין. לצה"ל יש ערכים, לא רק ערכי לחימה, אלא גם ערכים כלליים. לצה"ל יש הווי, לצה"ל יש אווירה, לצה"ל יש גם שיעורים. שיעורים שלא קשורים לביטחון. לצה"ל גם יש הופעות תרבות. עם זמרות. ועל כולנה - לצה"ל יש גם אג'נדה. אג'נדה אשר איננה קשורה בשום צורה להיבטי ביטחון או לוחמה. זוהי אג'נדה אזרחית, אשר חלק מהמנחילים אותה הם קבלנים חיצוניים, עמותות וקרנות בעלי תפיסת עולם "מסויימת". בין השאר, צה"ל מנחיל פמיניזם, שוויוניזם, רב תרבותיות. פעם זה היה נקרא "כור ההיתוך", מקום בו באים מגזרים שונים והופכים למשהו אחר, משהו אחיד. פעם, ההיתוך היה תוצר לוואי של השירות הצבאי, כיום, כור ההיתוך עבר מהפכה אקטיביסטית, צה"ל מחנך ומטיף לערכים. ואם הערכים שלך הם שונים, אז הקשב לקומיסרים עם ערכים נגדיים. בפקודה. (ודי להזכיר את החיילים הדתיים שהוכרחו להישאר במופע תרבות עם זמרות). 

זה חצי הסיפור השני. אלה שמבקרים את השתמטות החרדים לא מדברים עליו, וזוהי עליבות אינטלקטואלית או לחילופין מניפולציה נבזית. כביכול הדיון בנושא הגיוס הוא רק אודות ה"שוויון בנטל", צרכי הביטחון והגינות אזרחית בסיסית. ההיבט החינוכי לא מאוזכר. 

אבל הוא קיים. ובגדול. והחרדים צודקים בו באופן גורף. 

אסור לה למדינה לקיים מערכת של חינוך בכפייה. חינוך אשר האזרח אינו רשאי לחלוק עליו, או שהוא מוכרח לשמוע לו, מוכרח לנכוח בהטפותיו. אם חוק מכריח אדם להגיע לשיעורים שנוגדים את השקפת עולמו, אזי החוק הוא פוגעני, והמחוקק הוא רודן. זוהי פגיעה בחירות הפרט, פגיעה בחופש הדת, ופגיעה בעקרון הדמוקרטי. 

צה"ל הוא לא רק שירות, צה"ל הוא חינוך. כפוי. 

מזה החרדים חששו, ובצדק. לכן, גם חרדים אשר דוגלים בשוויון בנטל (כמוני) כל עוד יש צרכים בטחוניים וכל עוד מתקיים צבא העם (ומקווה שיתמקצע ויופרט, במהרה בימינו, זה יחסוך הרבה בעיות), נאלצים להסכים עם קיצוני החרדים אשר מתנגדים לכל אפשרות של גיוס. כי הקיצוניים צודקים, זה לא שוויון בנטל, זה חינוך לשינוי. זו פגיעה בעקרונות הדתיים והערכיים עמם מגיעים המתגייסים מהבית. 

לכאורה, צה"ל מבטיח למתגייסים החרדים "מרחב בטוח", תפילות, כשרות, הפרדה וכו'. אבל, צה"ל עומד בהבטחותיו, רק כאשר למולו עומדים אנשים נחושים. כאלה שנכונים לשתמט אם יש צורך. והקונפליקט האחרון עם הרבנים בציונות הדתית יוכיח. איפה שצה"ל יכול לצפף על הבטחות, הוא מצפצף בענק. איפה שצה"ל יכול להנחיל חינוך מחדש, הוא תאב לעשות זאת. 

רבני הציונות הדתית עומדים חסרי אונים, הם לא יקראו לסרבנות. ומערכת החינוך מחדש המתקראת צה"ל, מנצלת זאת עד הסוף. אין הפרדה, זמרות חובה, וזו רק ההתחלה. 

צדקו הקיצונים החרדים כאשר ראו בצבא איום, והמשיכו לראות בו איום גם כאשר הבטיח למתגייסים החרדים ניסים ונפלאות, הפרדה ותפילות. צה"ל מקיים הבטחות רק כל עוד יש קיצונים שמאיימים על הגיוס אליו. בהיעדרם, הוא ינסה לדחוף בכוח אג'נדה מבית הקרן החדשה לכל ראש שנאלץ להיכנס תחת סמכותו. 

אדם הגון אשר רוצה להביא לשוויון בנטל, צריך לדרוש במפגיע את פירוזו המוחלט של צה"ל מפני כל פעילות חינוכית ומפני כל הטפה של אג'נדה אזרחית. לא שוויון, לא פמיניזם, לא שובניזים, לא אחווה, ולא אזרחות חדשה. צה"ל אינו מערכת חינוך. צה"ל הוא מערכת ביטחון. לצה"ל יתגייסו אנשים שיכולים להרוג ולהגן, כמו גם אנשים שיסייעו במלאכה זו במלאכות משנה אחרות. לצה"ל אין ערכים, מלבד ערך הביטחון. 

כל עוד זה לא קורה, אנשים שערכיהם ודתם שונים מערכי ההטפה של צה"ל, צריכים להיזהר ממגע עמו.

נ.ב. ולמען הסר ספק, העובדה שצה"ל מטיף בין השאר גם לערכים דתיים, ואף מקיים במסגרתו "גיור צבאי", זוהי תמונת ראי של המצב שתיארתי, וגם היא לא לגיטימית, פוגענית ומיותרת. חיילים שאינם דתיים,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.