רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 29 במרץ 2017

בסוד שיח - ויקרא

מאת הרב שאול שיף

חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות, וכן בדברי הפוסקים, נזכר, כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן, שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. ובפשיטות נראה שדוקא בימי ניסן, תיקנו רבותינו לברך ברכה זו, אבל בזמנים אחרים, אין לברכה. אך בארצות הברית ישנה בעיה, שכן, בחלק מהשנים, בחודש ניסן עדיין לא התחילו האילנות לפרוח, ונשאלת השאלה האם אפשר לברך שם ברכת האילנות בחודש אייר. ובספר האשכול (להר"א אב"ד מרבותינו הראשונים, עמוד סח) כתב, שיש לברך ברכת האילנות בימי ניסן, ולאו דוקא בימי ניסן, אלא בזמן שרואה הפרח פעם ראשונה בשנה. וכן כתב הריטב"א (רבי יום טוב בן רבי אברהם אלאשבילי) בחידושיו על מסכת ראש השנה (דף יא.) וזו לשונו: "ויומי ניסן, לאו דוקא, אלא כל מקום ומקום לפי מה דמלבלבי". עד כאן. וכן כתבו עוד פוסקים רבים. הגר"ע יוסף זצ"ל כתב  שנראה כי מותר לברך ברכת האילנות בכל מקום ומקום לפי זמן פריחת האילנות, שאין כאן דין מיוחד בחודש ניסן דוקא, אלא בפריחת האביב, שזמנה בדרך כלל הוא בחודש ניסן‎.
נחלקו הפוסקים אם אפשר לברך ברכת האילנות בשבת. לדעת הגר"ע יוסף זצ"ל, אפשר מן הדין לברך ברכת האילנות בשבת, ובפרט בשנה שבה יחול יום ראש חודש ניסן בשבת, ויש לחוש שאם לא יברכו בשבת עם כל הציבור, אזי לאחר מכן יתרשלו רבים ולא יברכו בכלל. ובאופן כזה בודאי שיש לברך בשבת, ולכן עשה מעשה בימי זקנתו, שהלכו הוא ואנשי בית הכנסת שלו ובירכו ברכת האילנות בשבת. וכן נהג למעשה הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל. וכן ינהג מי שהתרשל או מחמת איזו סיבה לא בירך ברכת האילנות, ולאחר מכן בשבת ראה אילנות מלבלבים, שעליו לברך עליהם מיד, כדי שלא יפסיד אחר כך לגמרי את הברכה.
מכירת חמץ: לעת זקנותו המופלגת ותשות כוחו, היו ימים בהם נבצר להכנס לקבל ברכתו של של מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל. יוצא מן הכלל היה אברך  שהגיע עם בנו בן החמש. אך מששמעו את סיפורו החליטו להכניסו. "זה ישמח את רבנו ויצהיל את רוחו".  האברך הוכנס אל הקודש פנימה, וספרו למרן, שלפני כעשר שנים היה זה הגוי שהובא בערב פסח כדי לקנות את החמץ. די היה לו באותן דקות ספורות בהן שהה במחיצת מרן, ראה את עדינותו ואצילותו, רצינותו ונועם שיחו,  כדי לחולל מהפך  בנפשו  ולשאוף להכנס תחת כנפי השכינה, ומיד החל ללמוד על היהדות, השתלם והתגייר, ובנה ביתו כאברך לכל דבר. וזה בנו בן החמש שנולד בקדושה ובא לבקש עבורו ברכה. (מתוך  הגדה של פסח, ישא ברכה.)
כתב היעב"ץ זצ"ל  [ בסלם בית אל ] : "חי  ראשי , כאשר אני מתבונן בקיום עמנו בגלות, שה אחת בין שבעים זאבים, גדול הנס הזה  בעיני יותר  מכל הנסים שנעשו לאבותינו במצרים  ועל הים ובארץ ישראל !"
שבת שלום ומבורך , בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.