רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 26 במרץ 2017

דברי אמת ניכרים

הרב חיים אמסלם

אם יש מישהו מהעולם החרדי שאני מעריך את ישרותו את יושרתו ואת האמירות הברורות שלו ביחס לחרדים וחרדיות, זה הרב חיים שאולזון הבעלים והעורך של הבלוג והאתר ״בעולמם של חרדים״ כשהוא מדבר על חרדים וחרדיות הוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר. דוקא הוא שגדל בתוך העולם החרדי, מנתח בצורה מדהימה את האסון הגדול שנפל על הספרדים בהקמת ש״ס המפלגה הליטאו-ספרדית, אבל בעין בהירה וחדה הוא מנתח כמנתח באיזמילו את האסון שנפל על החרדיות האשכנזית.
אני מרגיש שלמרות ששנינו משני צידי המתרס האידאולוגי השקפתי ורעיוני, אבל שנינו בהסכמה מלאה ביחס לחרדיות ולש״ס. 
כותב הרב שאולזון וזו לשונו: לפני שלשים שנה קמה תנועת ש"ס שביקשה לחזק את היהדות הספרדית, דבר שבעקרון היה טוב, אבל משום מה במקום לחזק את הספרדים להקים להם מוסדות חינוך ולחזק את המסורת הספרדית כמו שעושים האשכנזים, הם ויתרו על מורשתם ותרבותם וביקשו להפוך להיות 'ליטאים' אשכנזים, ויתרו על הלבוש הספרדי, עד כדי שרבני הספרדים לובשים היום לבוש אשכנזי ליטאי ולא עוד לבוש ספרדי כפי שנהגו במרוקו עירק מצרים לבנון לוב ועוד מקומות כאלו, ולא קלטו כי הם גורמים עוול למורשתם. אמת ויציב כי במקום לחזק את הספרדים דהיינו לתת להם שווין הזדמנויות על ידי השכלה כללית ומקצועות חופשיים שמתאימים למסורת הספרדית, הם הפכו את הספרדים שהם הצליחו להרוס לחרדים מין יצור חדש אשר אני קורא לו ״ליטאו-ספרדים״ מעין חברת לומדים מתבדלת מקצינה ובעיקר משתכנזת.
הספרדים מעולם לא דגלו בחברת לומדים ותמיד העדיפו ליהנות מעמל כפיהם ולא ליזדקק לתמיכות או צדקות ואפילו לא לתמיכה הניתנת ללומדי תורה כפי שכותב הגאון רבי חביב טולדאנו בהקדמת ספרו תרומת הקודש ״שהוכרח לעבור מארץ לארץ בכדי שיחיה מעמל כפיו ולא לעשות מתורתו קרדום, ולא אצטרך לבריות ולא לקרות בישיבות״... ואלה ממציאי ש״ס הפכו את החיים מכספי הקצבות וכוללים לנורמה, בניגוד למסורת דורות. יש להניח שהרב עובדיה כשנתן יד להקמת ש״ס [שהקים הרב שך] והוא יעמוד בראשה, התכוין לחזק את היהדות הספרדית בעניני דת ואמונה וקרא לזה ״החזרת עטרה ליושנה״ כלומר לאמונה צרופה, לכבוד לחכמים, לשמירת המסורת, לא יתכן להחזיר עטרה בכוונה להופכם לחברת לומדים, כי מעולם לא היתה אצל הספרדים חברת לומדים, ואפילו כוללים לאברכים, לא היו קיימים חוץ מיוצאים מן הכלל ובודדים שהוקמו בעשורים אחרונים לפני קום המדינה, למטרת העמדת רבנים וחכמים ומורי הוראה, ולא לכאלו שיבלו ימיהם ושנותיהם בלימוד ללא תכלית, האומר אחרת פשוט שקרן משכתב הסטוריה ומעוות את האמת.
והתוצאה ציבור שברובו בור, עני, נזקק ותלותי, חוץ מקומץ פוליטיקאים מושחתים שהרסו את הספרדים ועשו על גבם הון, בשחיתות, שהוכחה לעיני כל לא פעם.
המעניין הוא שהרב שאולזון טוען שלא רק שהחרדיות הספרדית הזיקה לספרדים, היא הזיקה לא פחות לאשכנזים עצמם, וכך הוא כותב : צר וכואב שהאוייב הגדול ביותר ליהדות החרדית בימינו זו ש"ס, המריצה את החוק הזה [רישום איזורי] ומעוניינת שהבנות כולן ילמדו יחד. עליהם להחליט אם הם 'חרדים' או 'דתיים לאומיים', אם הם 'חרדים' עליהם לקבל את הדרך החרדית ולקיים בתי ספר בשיטות חינוך אחרות וכל אחת תלמד במקום המתאים לתרבות שלה, ואם הם רוצים שכולם ילמדו יחד כך נהגו ה'דתיים לאומיים' שיילכו ללמוד אצלם או שיקימו לעצמם מוסדות משלהם הוכחה שאין כאן גזענות מן הסוג שבש"ס מדברים עליה, קחו למשל בני עדות המזרח שהפכו לחסידי גור בעלזא ויזניץ חב"ד או ברסלב הם משתלבים במוסדות הללו אוטומטית  אין כאן גזענות כלל, יש כאן תרבות שעליה נאבקים וחובה לשמור עליה. כלומר ובזה אני מסכים עמו הספרדים ההולכים להשתפן ולהשתכנז, מה הם רוצים מהחיים של הליטאים, הרי נוכחותם השונה והמשונה, המנטליות שדבוקה בהם, היא לצנינים בעיני החרדים, ומה להם כי ילינו.
נראה אתם גיבורים שיקימו מוסדות ספרדיים ומשוכנזים משלהם, הרי הם אינם מסוגלים, כי אם לאשכנזים יש מורשת משלהם, גם לספרדים יש מורשת משלהם, אבל היצור האנדוגינוס, החדש יחסית הזה, הנקרא ש״ס הליטאו ספרדית היא מין כלאים שאין לו קיום לא בחרדים האמיתיים ולא בספרדים, אלא אם כן כדברי שאולזון שיטמעו הספרדים בעולם החרדי לגמרי, בני עדות המזרח שהפכו לחסידי גור בעלזא ויזניץ חב"ד או ברסלב הם משתלבים במוסדות הללו אוטומטית ואין כאן גזענות כלל.
נתקיים בהם בספרדים הללו את מה שהמשילו בספרים בעוף שרצה להידמות לטווס, מתחילה השיל מעליו את נוצותיו, וניסה להדביק לעצמו את נוצות הטווס, ובסוף נשאר קרח מכאן ומכאן ללא נוצות....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.