רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 20 בפברואר 2017

'חוצה ישראל' שמו האמיתי של מנהיג השכיזם

מאת: ואתם תלוקטו

מצוה לפרסם – לתועלת הרבים
זכורני לפני שנים מספר, כאשר נתבשר הציבור הבני-ברקי כי הרחוב שהיה מוכר עד כה כ'רחוב הרצל' הולך לשנות את שמו ולקבל שם חדש, שם שתושבי בני-ברק התחברו אליו יותר; הייתי אז בכניסה למקוה, ולא אשכח כיצד חסיד גור מבוגר ופיקח משמיע את תמיהתו:
וכי למה צריך לקרוא רחוב על שמו? הרי קיים כבר כביש שלם!...
הנוכחים לא הבינו: מה הוא רוצה? – עד שהוא הסביר את דבריו: "אני מתכוון לכביש 'חוצה ישראל'"!...
נזכרתי היום ב'חוצה ישראל', לאחר שנכנסתי לחנות ספרים, בחרתי ספר טרי מתוך המדף ובאתי לפי תומי לשלם למוכר את מחירו. כשאני מתקרב למוכר אני רואה שהוא מסתכל עליי במבוכה, כאילו רוצה להגיד משהו; בסוף הוא מתגבר ככה, ואומר לי: 'תגיד, אתה יודע מה תוכן הספר'?
הוא ממשיך לספר לי שהרבה אנשים לפניי באו לקנות את הספר בתמימות, והוא ראה חובה לעצמו להזהירם: תבדקו את תוכן הספר לפני שאתם קונים! אודה ואבוש שפתחתי את הספר, ואז הבנתי את דברי המוכר. אולם מאיזה מקום, כמו 'להכעיס', החלטתי פתאום שדוקא משום כך אקנה את הספר.
קניתי והלכתי אתו למקום צדדי כדי לקרוא בנחת ובלי הפרעות את דברי החכמה. לאחר שקראתי כמה דפים, התחלתי להבין כמה עומק היה בדברי אותו חסיד מבוגר, שכינה את נשוא הספר בשם הכל-כך הולם: 'חוצה ישראל' – שהרי זה כל הספר, המלא באהבה יוקדת לכל יהודי מלבד.. ומלבד ... ומלבד ... ומלבד עוד כמה.
אבל זה לא רק 'חוצה ישראל'. מבין כל המדות התרומיות שבהן ניחן נשוא הספר, צצה ועולה מדה אחת יחודית ומדהימה: מדת הקטנוניות. הייתי מצביע לכם על כמה דוגמאות, אבל האמת היא שמדה זו מבצבצת כמעט מכל שורה בספר – קטנוניות אמיתית, ללא שום אינטרסים נוספים.
פשוט – הסתכלות קטנונית על כל דבר וענין; לראות כל דבר בצורה הכי צרה ומצומצמת. לא פלא שבכל דבר באה הכרעה חדה וברורה, כמו ילד קטן שיודע כן, לא, שחור, לבן ולא יודע כי לפעמים יש כמה צדדים למטבע ולא הכל כל כך ברור וקל...
הנה אימרה אחת שמבטאת יותר מכל את מדת הקטנוניות הנפלאה: אמר: מי שאומר על עצמו שהוא גדול הדור – הרי הוא קטן הדור!... (עמוד שכא). כמה יאים הדברים למי שאמרם, שהיה באמת 'קטן הדור' בהסתכלותו הילדותית.
ואם תשאל: אם זה נכון, איך יתכן שאנשים רבים חושבים אחרת?
גם על כך יש לנו תשובה ברורה ומפורשת בתוך הספר (עמוד שיח):
בביתו של הגרא"ז זצ"ל היו שתי בנות משרתות. והנה 'טרוצקי' הגיע לעיירה לנאום על 'קומוניזם'. והן הלכו לשמוע את נאומו, וחזרו בהתפעלות גדולה.
שאלם הגרא"ז זצ"ל מה הוא אמר ומה הן שמעו.
השיבו שהן לא יודעות מה אמר – אבל זה היה 'געוואלדיק'!
אמר: היום יש הרבה שהם ברמה של 'מיידלאך' אלו – עולם גולם!
ואכן, ה'עולם גולם' סובר כי הספר הוא 'געוואלדיק', אך כמדומני שההגדרה האמיתית נמצאת בלשונו הזהב כפי שאמר הוא עצמו (עמוד תנח):
עהר איז ניט נורמל!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.