רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 11 בינואר 2017

הרבי המת שמושך המונים: תעלומת נחמן מאומן

לפני למעלה ממאתיים שנים זכה רבי נחמן מברסלב להשפעה מוגבלת בדורו. לאחר פטירתו הייתה חסידות ברסלב קטנה ונרדפת. מה גרם למהפך שמביא רבבות ישראלים לזמזם נ-נח-נחמן ליד קברו שבאוקראינה? הסודות שמאחורי רבי נחמן 2017
לפני 207 שנים הלך לעולמו , צדיק חסידי חשוב שזכה להשפעה מוגבלת בדורו. השבוע, לפני 172 שנים, הלך לעולמו תלמידו וממשיך דרכו, רבי נתן מנמירוב, מי שעיצב את החסידות ואִפשר את המשך קיומה לאחר הסתלקות רבי נחמן. מאז זמנו ועד דורנו, היתה חסידות ברסלב קטנה, ובמשך דורות רבים גם נרדפת, בין היתר בשל אמונת החסידים ברבם שנסתלק מבלי להותיר אחריו יורש.
רבי נתן אמר פעם שאם בזמנו פקדו בודדים את קבר רבו, יבוא היום שיצטרכו להעמיד סדרנים באומן, כדי שכל אחד יוכל לגשת לקבר. אמירה נבואית זו שנראתה כה רחוקה מן המציאות, נתגשמה בדורנו. איש לא תיאר , בהם בין 30-40 אלף איש בראש השנה בלבד. איש גם לא שיער כיצד תהפוך ברסלב מתנועה קטנה ונרדפת, לאחת התנועות הדינמיות והמפותחות ביותר בעם ישראל.
מהו סודו של ר' נחמן? כיצד הפך לגיבור תרבות בישראל של המאה ה-21? איך ניתן להסביר את הנהייה אחריו, ואת ? סוד הוא תמיד סוד. רבי נחמן לימד שצריך לדעת לחיות עם קושייה. לפיכך, אל לנו לצפות לתשובה אחת וחותכת.
מה שברור הוא שקסמה וחינה של תופעת ברסלב נעוץ בריבוי גווניה וממדיה הרעיוניים. במקום תשובה אחת, אציע עשרה מאפיינים של . משהו מסודו של רבי נחמן משתקף בכל אחד מעשרה מימדים אלה.
נקודה זו, שבמשך שנים רבות נתפסה כחיסרון, מתגלה כיתרון בדורנו. היא מאפשרת ריבוי פירושים, קבוצות ואופני התקשרות. היא גם מאפשרת ניתוק בין רבי נחמן לבין העולם החרדי, המגדיר את החסידוּת בכלל.
היעדר "רבי" מגונן על החסידות מפני מאבקי כוח פוליטיים, מחלוקות ופגמים מוסריים העלולים להידבק במנהיגים דתיים אחרים. , אין הם נוגעים ברבי עצמו. הוא נשאר מעל לכל, וממשיך להזמין את המאמינים להתקשר עמו.
לרבי נחמן דימוי ציבורי חזק כצדיק היכול להושיע ולגאול אחרים. הבטחתו מיוחדת, וכמדומני היחידה במינה בספרות היהודית: מי שיבוא על קברו, יתן פרוטה לצדקה ויאמר את פרקי תהלים של "תיקון הכללי שקבע", הוא ערב לו שיוציאו מגיהנום. הבטחה זו קורצת לשדרות רחבות של ציבור השואף לגאולה ולתיקון אישי מיידי.
מי שמגיע אליו מתוך אותן שדרות רחבות, מוצא עצות רוחניות לחיי היומיום, להתמודדות עם משברים אישיים ולצמיחה אישית, ולא רק הזמנה לחיי מצוות וללמדנות אינטלקטואלית.
"עצות" הוא מושג מפתח בחסידוּת. מסרי התחזקות, תקווה ועמידה מול יאוש בחיים, הם מן המסרים המרכזיים שלה, והללו מושכים אליה את כל מי שמחפש תקווה ומענה לייאוש הקיומי. ומי אינו מחפש תקווה?
רבי נחמן לימד שהצדיק צריך לדבר ל"דרי מעלה" ול"דרי מטה". מצד אחד, הוא צריך לחזק את כל מי במצב קיומי נמוך ולהעלות אותו. מצד שני, הוא צריך להורות דרך ענווה וביטול לבעלי השגות רוחניות גבוהות.
כך שרבי נחמן משדר בו-זמנית לפשוטים שבפשוטים ולגבוהים שבגבוהים. המִנעד הרוחני שלו הוא אולי הרחב ביותר מכל מורה רוחני אחר.
 כחלק ממה שרבי נחמן משדר ל"דרי מעלה", אנו מוצאים , הגות דתית נועזת, ומסכת מופלאה של אסוציאציות רוחניות. כל אלה מכוונים להביא את האדם להשגת דעת אלוהים, וליטול חלק בחויה המיסטית שהוא עצמו חווה, ושאותה הוא מנסה להנחיל לאחרים. הדרך להנחלתה עוברת, בין היתר, דרך עושר אינטלקטואלי ומושגים יוצא דופן.
לא רק חידושים אינטלקטואליים אלא גם חידושים ספרותיים מאפיינים את יצירתו. . יש הסבורים . הללו שימשו מקור השראה לסופרים עבריים למן תקופת ההשכלה, ועד ימינו אנו.
תורתו של רבי נחמן נתפסת על ידי רבים כמענה לאתגרים של המודרנה, לאיומים של החילוניות ושל הכפירה. תורתו מכילה מקום לקושיות ולחיים עם פרדוקסים דתיים. במקום להטיף לאמונה קלאסית, הוא מוצא דרכים מקוריות להתמודד עם אתגר הכפירה.
הוגים דתיים בני זמננו, כדוגמת הרב שג"ר, מוצאים בו דמות מפתח לאמונה בעידן הפוסט-מודרני. רבי נחמן הופך, בין היתר, . העושר הרעיוני והספרותי שלו הוא כה גדול, עד שכל אחד יכול למצוא את רבי נחמן שלו, ואת האופן שבו הוא נותן מענה ללבטיו הקיומיים ולחיפושי האמונה שלו.
ברסלב, המעוצבת סביב תורתו של רבי נחמן, מכילה בתוכה פתיחות חוצת גבולות. להבדיל מקבוצות חסידיוֹת מסורתיות אשכנזיות, ברסלב (כמו חב"ד) פתוחה לכל, ולמעשה היום היא מזרחית יותר מאשר אשכנזית, מבחינה דמוגרפית.
היא בית שמאפשר עיצוב זהות דתית חדשה לבני עדות המזרח החותרים למצוא את מקומם בדת, ולהגדיר מחדש את דתיותם וישראליותם. , בעיקר מזרחיים. היא גם פתוחה מבחינה מגדרית, ומכאן המספר המפתיע של נשים המנהיגות קבוצות דתיות בתוך ברסלב.
המסר "הברסלבי" הגיע גם לקבוצות מחוץ ליהדות, הנמשכות לתורתו של ר' נחמן, בהתאם לרוחו האוניברסלית שהביאה חזון משיחי חיובי לכל האומות, וכללה בתורותיו התייחסות מזמינה לגוים, בזמן שרוב עמיתיו הסתפקו בחזונותיהם בהתייחסות ליהודים בלבד.
רבי נחמן הוא מקור לחוויות רוחניות של יחידים הבאים במגע עמו. עדויות של עולי רגל מלמדות על שכיחות של חוויה דתית עוצמתית, התגלותית ואף מיסטית בקרב אנשים שמגיעים אליו. מן הבחינה הרגשית, הביקור בקבר רבי נחמן וההשתייכות לברסלב משדרים למקומות העמוקים ביותר בלב האנושי, ומעוררים לחוויות העמוקות ביותר.
בעידן של חיפוש רוחניות, חוויות ומשמעות, ולמעשה כחלק מן הניו-אייג' הגלובאלי, ברסלב מאפשרת מענה לאותם צרכים, תוך שמירתם בהקשר של אורח חיים יהודי קלאסי.
ולבסוף, מעל לכל, עבור מאמיניו וחסידיו, נשמתו פועלת, גואלת ומזמינה אחרים להכיר את האלוהות דרכה. בליבה של התופעה החברתית והרעיונית ישנה תופעה רוחנית של ממש, ואותה ניתן להבין רק בכלים רוחניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.