רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

*רבים ממצביעיה של הילרי קלינטון הפסיקו לתקשר עם חברים ואפילו עם בני משפחה שנתנו את קולם לדונלד טראמפ*

 זו הפכה להיות תופעה נפוצה כל־כך, עד שה'ניו יורק טיימס' מצא לנכון לפרסם בעמודו הראשון מאמר בנושא, תחת הכותרת "השסע הפוליטי קורע מערכות יחסים, אפילו בחג ההודיה".

המאמר נפתח בשלושה סיפורים:

מת'יו הורן, מהנדס תוכנה מהעיר בולדר בקולורדו, ביטל את תוכניותיו לבלות את חג המולד במחיצת בני משפחה בטקסס; ננסי סנדין, עובדת סוציאלית מהעיר ספוקיין בוושינגטון, ביטלה את השתתפותה בסעודת חג ההודיה המסורתית עם אמה ואחיה. רות דורנסי, מהנדסת תוכנה משיקגו, החליטה לקיים את חתונתה במקום אחר מכפי שתוכנן תחילה, כדי למנוע אפשרות שסבתו ודודתו של הארוס שלה – שניהם תומכים בולטים של טראמפ בפלורידה –יוכלו להשתתף בשמחה.
ה'ניו יורק טיימס' מכיר בכך שהתופעה היא חד־סטרית, וקובע:

הדמוקרטים מתחפרים בעמדתם ובמקרים מסוימים מסרבים לשבת סביב שולחן אחד עם קרובי משפחה שהצביעו עבור הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
כמה אנשים שהצביעו לטראמפ התקשרו להפקת התוכנית שלי כדי לספר על כך שבנותיהם הודיעו להם כי מעתה ואילך לא יוכלו לראות עוד את הנכדים. מאזין אחד שלח לי אימייל ודיווח: אמו של גיסי הודיעה לו ש"אין לה יותר בן".

כל זה מעלה שאלה מתבקשת: מדוע התופעה הזו של ניתוק קשרים עם חברים וקרובי משפחה היא חד־צדדית כל־כך? איך זה שאיננו שומעים על שמרנים הנמנעים מקשר עם ידידים וקרובים שתמכו בהילרי קלינטון? הרי כמעט כל המצביעים השמרנים ראו בהילרי מושחתת מבחינה מוסרית, ורובם האמינו שארבע שנים נוספות של שלטון שמאלני ישלימו את מה שברק אובמה הבטיח שיעשה ב־2008 אם ייבחר לנשיאות – לשנות לנצח את פניה של אמריקה.

במילים אחרות, החשש של שמרנים מבחירה בקלינטון ובדמוקרטים לא היה קטן במאום מאותו חשש בדיוק מצדו השני של המתרס הפוליטי. ובכל זאת, לא ראינו ששמרנים ניתקו יחסים עם חברים, שלא לדבר על הורים, רק כיוון שאלה תמכו בקלינטון.

הנה רשימה של עשר סיבות מדוע שמאלנים העיפו מחייהם את מצביעי טראמפ.

1. הם בסך הכול עקביים. גם האוניברסיטאות באמריקה משתיקות רעיונות ודוברים שאינם נראים להן. בדומה לכך, יותר ויותר שמאלנים משתיקים ידידים שמרנים וקרובי משפחה – אותם ואת רעיונותיהם.

2. שמאלנים רבים, אם לא כולם, עברו אינדוקטרינציה שמאלנית במשך כל שנות חייהם. קל להראות זאת. ישנם הרבה יותר שמרנים שקוראים מאמרים, שמאזינים וצופים בתוכניות שמאלניות ברדיו ובטלוויזיה, ושלמדו אצל מורים שמאלנים, מאשר שמאלנים שעשו זאת ביחס לימין. כתוצאה מכך, בשמאל מאמינים באמת ובתמים כי כל הימנים, עד האחרון שבהם, הם סקסיסטים, לא־סובלניים, קסנופובים, הומופובים, אסלאמופובים, גזעניים וקנאים.

3. העמדות השמאלניות מבוססות ברובן על אמוציות. זו הסיבה המרכזית שאנשים בעלי דעות שמאליות יחבלו במערכות יחסים עם אנשים שהיה אכפת להם מהם בעבר, או שאפילו אהבו אותם. הרגשות שלהם (במקרה הזה, פחד לא־רציונלי ושנאה) פשוט מציפים אותם.

4. מאז קרל מרקס, אנשי השמאל נוטים לאהוב רעיונות יותר מאשר אנשים. מצביעי טראמפ שילדיהם, קרוביהם וחברי ילדותם התנערו מהם, יודעים כעת עד כמה קביעה זו נכונה.

5. אנשים בימין חושבים שרוב האנשים בשמאל טועים; אנשים בשמאל חושבים שרוב האנשים בימין הם הרוע בהתגלמותו. דורות של תיוג עמדות שמרניות כ"מלאות שנאה" ושל שמרנים כ"סקסיסטים", "לא סובלניים", "קסנופובים", "הומופובים", "גזענים" ו"קנאים" – השיגו את האפקט המצופה.

6. השמאל מקשר באופן אסוציאטיבי את ההגינות האנושית של האדם העומד מולו לא כל כך ליושרה האישית שלו, אלא לשאלה באיזו מידה הוא מחזיק בדעות הפוליטיות הנכונות – כלומר, אם הוא "פרוגרסיבי". לכן, אם אתה לא אוחז בדעות מתקדמות, אינך אדם הגון. נקודה. שאלו את חבריכם השמאלנים מה גרוע יותר יותר בעיניהם: שילדיהם יעתיקו בבחינות בתיכון, או שיתמכו בטראמפ.

7. רוב האנשים בשמאל אינם דתיים, ולכן הדיבר החמישי לא אומר להם הרבה. "כבד את אביך ואת אמך" לא רלוונטי למי שמנתק יחסים עם הוריו רק בגלל שהצביעו טראמפ.

8. שלא כמו אצל השמרנים, פוליטיקה נותנת טעם ומשמעות לחייהם של השמאלנים (לא כולם, אבל רובם). עבור שמאלנים, כשאתה נלחם נגד פליטה של פחמן דו־חמצני, פירוש הדבר הוא שאתה מתגייס להציל את הקיום האנושי על פני כדור הארץ. בינינו, כבר הזדמנויות כבר יש לו לאדם להציל את היקום? לכן, עבור השמאלנים (לא כולם, אבל רובם), אם הצבעת טראמפ חוללת נזק כפול: גם שללת את טעם ומשמעות חייהם, וגם תרמת להרס הפלנטה שלנו. עם מפלצת כזו אתה מצפה שהם יסכימו לשבת לסעודת כריסמס או חג ההודיה?

9. השמאל נוטה לטוטליטריזם, וכל אידאולוגיה טוטליטרית שואפת להחליש את הקשר בין ילדים להורים. השמאל מבקש למסמס את הסמכות ההורית ולהחליף אותה בסמכות בית־ספרית ובסמכותה של הממשלה. לכן, כאשר ילדייך מנתקים את הקשר איתך בעוון הצבעתך לטראמפ, הם נוהגים כמו הטוטליטרים הטובים שהשמאל הצליח לייצר.

10. נכון שאנשים טובים ורעים נמצאים משני צדי המתרס של הקשת הפוליטית, אך כתוצאה מכל מה שכתבנו, בשמאל יש אנשים רעים הרבה יותר מאשר בימין. אם לא תשתמשו בשם התואר "רוע" – באיזה אופן תתארו בת שמדירה את הוריה מחיי ילדיה בגלל הפתק ששמו בקלפי?

הלוואי שלא אלה היו פני הדברים, אבל אתם עדיין יכולים להעמיד אותי על טעותי: הציעו חברות מחודשת לכל האנשים שסילקתם מחייכם כשהתברר לכם שהצביעו, שומו שמים, עבור טראמפ. ואל תסתפקו בכך: אמרו גם לכל מי שניתק קשרים עם בני משפחה – בעיקר עם הורים – ללכת אליהם, לחבק אותם ולהזמין אותם בחזרה אל חייהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.